Vararengas nykyään turha?
Lähetetty: 26 Heinä 2015 12:57
Hesarissa oli kirjoitus yleisönosastolla, jossa harmiteltiin ettei keskellä päivää lauantaina saanut paikallisista rengasliikkeistä sopivaa rengasta kun meni rengas puhki eikä pikapaikkauksesta ollut apua. Yksityiskohdat eivät kerro sen tarkemmin mistä oikeasti oli kyse esim. oliko monet liikkeet menossa puolen tunnin päästä kiinni, rengas jokin erikoiskoko (harvinaisuus) jne. jolloin palvelua ei tuntunut useista liikkeistä huolimatta saavan. Kuitenkin mitään ongelmaa tilanteessa ei olisi ollut jos autossa olisi ollut täyttöpullon sijasta oikea (tai hätävara max 80km/h minimallin) rengas, jolloin matka olisi voinut jatkua.
Kävin yhteen aikaan katsomassa uusia (pienempiä) keskikokoisia autoja. Kaikissa taisi olla takakontissa paikka oikean kokoiselle renkaalle "tekstiilivanerin" alla eli vararenkaan olisi voinut lisävarusteena sinne ostaa jos haluaa täyttöpullon sijaan. Jäin siihen käsitykseen että monet autonvalmistajat kuitenkin antavat mahdollisuuden oikealle vararenkaalle jos omistaja niin haluaa.
Työkaverin bemussa ei taida olla vararenkaalle paikkaa tai ei vain viitsi hankkia varapyörää, joten hänellä on perinteinen täyttöpullo ja pieni "mato" pikapaikkauspakkaus autossa hieman isompaa reikää varten. Kunnollisen repeämän sattumista vaikka kylkeen ei tietenkään kummastakaan pakkauksesta ole yleensä apua.
Nykyisessä vanhassa -00 focuksessani on ollut kai uudesta saakka perinteinen täysikokoinen vararengas, joten itselläni ei sen osalta ole ongelmaa. Kuitenkin olen miettinyt tulevaisuudessa että haluan kyllä jonkinlaisen vararenkaan takakonttiin kun autoa tulevaisuudessa vaihdan. Jos ei ole oikeaa vararenkaan paikkaa ollenkaan, niin varmaan haluaisin kuitenkin sellaisen pienemmän/kapeamman hätävararenkaan edes silti. En vain osaa oikein luottaa noihin ihmepaikkauksiin että hyvin usein niitä käyttämällä matka voisi jatkua. Elämässäni on tainnut 3 kertaa pitänyt kesken matkan rengas vaihtaa. 2 kertaa oli sellaisia tapauksia että vain oikea rengas olisi auttanut matkaa jatkamaan ja onneksi vanhoissa autoissa sellainen myös oli valmiina takakontissa. Kyseessä oli lähinnä vanhoja renkaita, jotka vain hajosivat kesken ajon.
Jos tulevaisuuden autossani löytyy kunnon paikka vararenkaalle takakontissa ja vararengas sieltä puuttuu, niin en välttämättä ostaisi sinne varsinaista vararengasta (uusi vanne ja kumi). Vaikka olisikin hieman laitonta, niin laittaisin sinne aina renkaan vaihdon yhteydessä yhden toisen sarjan renkaan. Eli vaihto talvirenkaat alle, niin yksi kesärengas konttiin... ja keväällä taas päinvastoin. Jos ihan jollain 20e saisi romikselta yhden käytetyn lähes loppuun ajetun talvirenkaan sopivalla (hieman ruosteisella) peltivanteella, niin voisi nyppiä nastat veke, jolloin olisi laillisempi vaihtoehto kummallekkin kaudelle (jos ei sekarengastusta huomioida) ja ei tarvitse sitten edestakas renkaita vaihtaa kontista. Kai hieman pihinä ajattelen että en halua rahaa laittaa ihmeemmin kiinni oikeaan (uusi kumi ja vanne) vararenkaaseen kuitenkaan kun sen verran harvoin sitä tarvitaan. Autoliikkeet myy uusiin autoihin vararengasta noin 150e hintaan, jossa mielestäni on kyllä hinnassa selvästi ilmaa.
Moni myös unohtaa laittaa vararenkaaseen ilmaa säännöllisesti ja tuskin rengasliikkeissäkään sitä tehdään. Ei ole paljoa hyötyä siitä vararenkaastakaan jos on jo ihan lötkö alle laittaessa (alle baari ilmaa) eikä lähelläkään mahdollisuutta laittaa renkaaseen lisää ilmaa esim. keskellä yötä. Pidempi pätkä ajettaessa REILUSTI alipaineisella renkaalla kasvattaa kylkivaurion riskiä kun kylki jatkuvasti "jumppaa" ja kuumenee.
Kun ei sitä aina muista laittaa ilmaa myös vararenkaaseen, niin olen sen takia laittanut samantien lähes 2X ilmaa. Ainahan ilmaa saa pois vaikka venttiilin keskustaa painamalla kapealla avaimella/tulitikulla jos ylipaineisella renkaalla ajo hirvittää VÄLIAIKAISESTI. Mutta on varmasti ilmaa vararenkaassa kun sitä sitten tarvitaan...
Pitkän alustuksen jälkeen ajattelin kysellä mikä on sinun (ja tuttujesi) politiikka uudemmissa autoissa kun varsinaista vararengasta ei tule auton mukana? Luotatko "painepaikkaukseen" vai kuljetatko mukana suosiolla jonkinlaista vararengasta? Muistatko laittaa myös vararenkaaseen ilmaa EDES kerran kolmessa vuodessa?
Kävin yhteen aikaan katsomassa uusia (pienempiä) keskikokoisia autoja. Kaikissa taisi olla takakontissa paikka oikean kokoiselle renkaalle "tekstiilivanerin" alla eli vararenkaan olisi voinut lisävarusteena sinne ostaa jos haluaa täyttöpullon sijaan. Jäin siihen käsitykseen että monet autonvalmistajat kuitenkin antavat mahdollisuuden oikealle vararenkaalle jos omistaja niin haluaa.
Työkaverin bemussa ei taida olla vararenkaalle paikkaa tai ei vain viitsi hankkia varapyörää, joten hänellä on perinteinen täyttöpullo ja pieni "mato" pikapaikkauspakkaus autossa hieman isompaa reikää varten. Kunnollisen repeämän sattumista vaikka kylkeen ei tietenkään kummastakaan pakkauksesta ole yleensä apua.
Nykyisessä vanhassa -00 focuksessani on ollut kai uudesta saakka perinteinen täysikokoinen vararengas, joten itselläni ei sen osalta ole ongelmaa. Kuitenkin olen miettinyt tulevaisuudessa että haluan kyllä jonkinlaisen vararenkaan takakonttiin kun autoa tulevaisuudessa vaihdan. Jos ei ole oikeaa vararenkaan paikkaa ollenkaan, niin varmaan haluaisin kuitenkin sellaisen pienemmän/kapeamman hätävararenkaan edes silti. En vain osaa oikein luottaa noihin ihmepaikkauksiin että hyvin usein niitä käyttämällä matka voisi jatkua. Elämässäni on tainnut 3 kertaa pitänyt kesken matkan rengas vaihtaa. 2 kertaa oli sellaisia tapauksia että vain oikea rengas olisi auttanut matkaa jatkamaan ja onneksi vanhoissa autoissa sellainen myös oli valmiina takakontissa. Kyseessä oli lähinnä vanhoja renkaita, jotka vain hajosivat kesken ajon.
Jos tulevaisuuden autossani löytyy kunnon paikka vararenkaalle takakontissa ja vararengas sieltä puuttuu, niin en välttämättä ostaisi sinne varsinaista vararengasta (uusi vanne ja kumi). Vaikka olisikin hieman laitonta, niin laittaisin sinne aina renkaan vaihdon yhteydessä yhden toisen sarjan renkaan. Eli vaihto talvirenkaat alle, niin yksi kesärengas konttiin... ja keväällä taas päinvastoin. Jos ihan jollain 20e saisi romikselta yhden käytetyn lähes loppuun ajetun talvirenkaan sopivalla (hieman ruosteisella) peltivanteella, niin voisi nyppiä nastat veke, jolloin olisi laillisempi vaihtoehto kummallekkin kaudelle (jos ei sekarengastusta huomioida) ja ei tarvitse sitten edestakas renkaita vaihtaa kontista. Kai hieman pihinä ajattelen että en halua rahaa laittaa ihmeemmin kiinni oikeaan (uusi kumi ja vanne) vararenkaaseen kuitenkaan kun sen verran harvoin sitä tarvitaan. Autoliikkeet myy uusiin autoihin vararengasta noin 150e hintaan, jossa mielestäni on kyllä hinnassa selvästi ilmaa.
Moni myös unohtaa laittaa vararenkaaseen ilmaa säännöllisesti ja tuskin rengasliikkeissäkään sitä tehdään. Ei ole paljoa hyötyä siitä vararenkaastakaan jos on jo ihan lötkö alle laittaessa (alle baari ilmaa) eikä lähelläkään mahdollisuutta laittaa renkaaseen lisää ilmaa esim. keskellä yötä. Pidempi pätkä ajettaessa REILUSTI alipaineisella renkaalla kasvattaa kylkivaurion riskiä kun kylki jatkuvasti "jumppaa" ja kuumenee.
Kun ei sitä aina muista laittaa ilmaa myös vararenkaaseen, niin olen sen takia laittanut samantien lähes 2X ilmaa. Ainahan ilmaa saa pois vaikka venttiilin keskustaa painamalla kapealla avaimella/tulitikulla jos ylipaineisella renkaalla ajo hirvittää VÄLIAIKAISESTI. Mutta on varmasti ilmaa vararenkaassa kun sitä sitten tarvitaan...
Pitkän alustuksen jälkeen ajattelin kysellä mikä on sinun (ja tuttujesi) politiikka uudemmissa autoissa kun varsinaista vararengasta ei tule auton mukana? Luotatko "painepaikkaukseen" vai kuljetatko mukana suosiolla jonkinlaista vararengasta? Muistatko laittaa myös vararenkaaseen ilmaa EDES kerran kolmessa vuodessa?