Vararengas nykyään turha?
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Vararengas nykyään turha?
Hesarissa oli kirjoitus yleisönosastolla, jossa harmiteltiin ettei keskellä päivää lauantaina saanut paikallisista rengasliikkeistä sopivaa rengasta kun meni rengas puhki eikä pikapaikkauksesta ollut apua. Yksityiskohdat eivät kerro sen tarkemmin mistä oikeasti oli kyse esim. oliko monet liikkeet menossa puolen tunnin päästä kiinni, rengas jokin erikoiskoko (harvinaisuus) jne. jolloin palvelua ei tuntunut useista liikkeistä huolimatta saavan. Kuitenkin mitään ongelmaa tilanteessa ei olisi ollut jos autossa olisi ollut täyttöpullon sijasta oikea (tai hätävara max 80km/h minimallin) rengas, jolloin matka olisi voinut jatkua.
Kävin yhteen aikaan katsomassa uusia (pienempiä) keskikokoisia autoja. Kaikissa taisi olla takakontissa paikka oikean kokoiselle renkaalle "tekstiilivanerin" alla eli vararenkaan olisi voinut lisävarusteena sinne ostaa jos haluaa täyttöpullon sijaan. Jäin siihen käsitykseen että monet autonvalmistajat kuitenkin antavat mahdollisuuden oikealle vararenkaalle jos omistaja niin haluaa.
Työkaverin bemussa ei taida olla vararenkaalle paikkaa tai ei vain viitsi hankkia varapyörää, joten hänellä on perinteinen täyttöpullo ja pieni "mato" pikapaikkauspakkaus autossa hieman isompaa reikää varten. Kunnollisen repeämän sattumista vaikka kylkeen ei tietenkään kummastakaan pakkauksesta ole yleensä apua.
Nykyisessä vanhassa -00 focuksessani on ollut kai uudesta saakka perinteinen täysikokoinen vararengas, joten itselläni ei sen osalta ole ongelmaa. Kuitenkin olen miettinyt tulevaisuudessa että haluan kyllä jonkinlaisen vararenkaan takakonttiin kun autoa tulevaisuudessa vaihdan. Jos ei ole oikeaa vararenkaan paikkaa ollenkaan, niin varmaan haluaisin kuitenkin sellaisen pienemmän/kapeamman hätävararenkaan edes silti. En vain osaa oikein luottaa noihin ihmepaikkauksiin että hyvin usein niitä käyttämällä matka voisi jatkua. Elämässäni on tainnut 3 kertaa pitänyt kesken matkan rengas vaihtaa. 2 kertaa oli sellaisia tapauksia että vain oikea rengas olisi auttanut matkaa jatkamaan ja onneksi vanhoissa autoissa sellainen myös oli valmiina takakontissa. Kyseessä oli lähinnä vanhoja renkaita, jotka vain hajosivat kesken ajon.
Jos tulevaisuuden autossani löytyy kunnon paikka vararenkaalle takakontissa ja vararengas sieltä puuttuu, niin en välttämättä ostaisi sinne varsinaista vararengasta (uusi vanne ja kumi). Vaikka olisikin hieman laitonta, niin laittaisin sinne aina renkaan vaihdon yhteydessä yhden toisen sarjan renkaan. Eli vaihto talvirenkaat alle, niin yksi kesärengas konttiin... ja keväällä taas päinvastoin. Jos ihan jollain 20e saisi romikselta yhden käytetyn lähes loppuun ajetun talvirenkaan sopivalla (hieman ruosteisella) peltivanteella, niin voisi nyppiä nastat veke, jolloin olisi laillisempi vaihtoehto kummallekkin kaudelle (jos ei sekarengastusta huomioida) ja ei tarvitse sitten edestakas renkaita vaihtaa kontista. Kai hieman pihinä ajattelen että en halua rahaa laittaa ihmeemmin kiinni oikeaan (uusi kumi ja vanne) vararenkaaseen kuitenkaan kun sen verran harvoin sitä tarvitaan. Autoliikkeet myy uusiin autoihin vararengasta noin 150e hintaan, jossa mielestäni on kyllä hinnassa selvästi ilmaa.
Moni myös unohtaa laittaa vararenkaaseen ilmaa säännöllisesti ja tuskin rengasliikkeissäkään sitä tehdään. Ei ole paljoa hyötyä siitä vararenkaastakaan jos on jo ihan lötkö alle laittaessa (alle baari ilmaa) eikä lähelläkään mahdollisuutta laittaa renkaaseen lisää ilmaa esim. keskellä yötä. Pidempi pätkä ajettaessa REILUSTI alipaineisella renkaalla kasvattaa kylkivaurion riskiä kun kylki jatkuvasti "jumppaa" ja kuumenee.
Kun ei sitä aina muista laittaa ilmaa myös vararenkaaseen, niin olen sen takia laittanut samantien lähes 2X ilmaa. Ainahan ilmaa saa pois vaikka venttiilin keskustaa painamalla kapealla avaimella/tulitikulla jos ylipaineisella renkaalla ajo hirvittää VÄLIAIKAISESTI. Mutta on varmasti ilmaa vararenkaassa kun sitä sitten tarvitaan...
Pitkän alustuksen jälkeen ajattelin kysellä mikä on sinun (ja tuttujesi) politiikka uudemmissa autoissa kun varsinaista vararengasta ei tule auton mukana? Luotatko "painepaikkaukseen" vai kuljetatko mukana suosiolla jonkinlaista vararengasta? Muistatko laittaa myös vararenkaaseen ilmaa EDES kerran kolmessa vuodessa?
Kävin yhteen aikaan katsomassa uusia (pienempiä) keskikokoisia autoja. Kaikissa taisi olla takakontissa paikka oikean kokoiselle renkaalle "tekstiilivanerin" alla eli vararenkaan olisi voinut lisävarusteena sinne ostaa jos haluaa täyttöpullon sijaan. Jäin siihen käsitykseen että monet autonvalmistajat kuitenkin antavat mahdollisuuden oikealle vararenkaalle jos omistaja niin haluaa.
Työkaverin bemussa ei taida olla vararenkaalle paikkaa tai ei vain viitsi hankkia varapyörää, joten hänellä on perinteinen täyttöpullo ja pieni "mato" pikapaikkauspakkaus autossa hieman isompaa reikää varten. Kunnollisen repeämän sattumista vaikka kylkeen ei tietenkään kummastakaan pakkauksesta ole yleensä apua.
Nykyisessä vanhassa -00 focuksessani on ollut kai uudesta saakka perinteinen täysikokoinen vararengas, joten itselläni ei sen osalta ole ongelmaa. Kuitenkin olen miettinyt tulevaisuudessa että haluan kyllä jonkinlaisen vararenkaan takakonttiin kun autoa tulevaisuudessa vaihdan. Jos ei ole oikeaa vararenkaan paikkaa ollenkaan, niin varmaan haluaisin kuitenkin sellaisen pienemmän/kapeamman hätävararenkaan edes silti. En vain osaa oikein luottaa noihin ihmepaikkauksiin että hyvin usein niitä käyttämällä matka voisi jatkua. Elämässäni on tainnut 3 kertaa pitänyt kesken matkan rengas vaihtaa. 2 kertaa oli sellaisia tapauksia että vain oikea rengas olisi auttanut matkaa jatkamaan ja onneksi vanhoissa autoissa sellainen myös oli valmiina takakontissa. Kyseessä oli lähinnä vanhoja renkaita, jotka vain hajosivat kesken ajon.
Jos tulevaisuuden autossani löytyy kunnon paikka vararenkaalle takakontissa ja vararengas sieltä puuttuu, niin en välttämättä ostaisi sinne varsinaista vararengasta (uusi vanne ja kumi). Vaikka olisikin hieman laitonta, niin laittaisin sinne aina renkaan vaihdon yhteydessä yhden toisen sarjan renkaan. Eli vaihto talvirenkaat alle, niin yksi kesärengas konttiin... ja keväällä taas päinvastoin. Jos ihan jollain 20e saisi romikselta yhden käytetyn lähes loppuun ajetun talvirenkaan sopivalla (hieman ruosteisella) peltivanteella, niin voisi nyppiä nastat veke, jolloin olisi laillisempi vaihtoehto kummallekkin kaudelle (jos ei sekarengastusta huomioida) ja ei tarvitse sitten edestakas renkaita vaihtaa kontista. Kai hieman pihinä ajattelen että en halua rahaa laittaa ihmeemmin kiinni oikeaan (uusi kumi ja vanne) vararenkaaseen kuitenkaan kun sen verran harvoin sitä tarvitaan. Autoliikkeet myy uusiin autoihin vararengasta noin 150e hintaan, jossa mielestäni on kyllä hinnassa selvästi ilmaa.
Moni myös unohtaa laittaa vararenkaaseen ilmaa säännöllisesti ja tuskin rengasliikkeissäkään sitä tehdään. Ei ole paljoa hyötyä siitä vararenkaastakaan jos on jo ihan lötkö alle laittaessa (alle baari ilmaa) eikä lähelläkään mahdollisuutta laittaa renkaaseen lisää ilmaa esim. keskellä yötä. Pidempi pätkä ajettaessa REILUSTI alipaineisella renkaalla kasvattaa kylkivaurion riskiä kun kylki jatkuvasti "jumppaa" ja kuumenee.
Kun ei sitä aina muista laittaa ilmaa myös vararenkaaseen, niin olen sen takia laittanut samantien lähes 2X ilmaa. Ainahan ilmaa saa pois vaikka venttiilin keskustaa painamalla kapealla avaimella/tulitikulla jos ylipaineisella renkaalla ajo hirvittää VÄLIAIKAISESTI. Mutta on varmasti ilmaa vararenkaassa kun sitä sitten tarvitaan...
Pitkän alustuksen jälkeen ajattelin kysellä mikä on sinun (ja tuttujesi) politiikka uudemmissa autoissa kun varsinaista vararengasta ei tule auton mukana? Luotatko "painepaikkaukseen" vai kuljetatko mukana suosiolla jonkinlaista vararengasta? Muistatko laittaa myös vararenkaaseen ilmaa EDES kerran kolmessa vuodessa?
Re: Vararengas nykyään turha?
Rengas
Hallitunkki
ja tarpeen pitkällä tangolla ettei haittaa jos vähän jumittanut pultti
Ei huolia
Kerran läsähtänyt rengas. Huomasin ettei auton omalla tunkilla mitään tee kun meinas kaatua mokoma.
Hallitunkki
ja tarpeen pitkällä tangolla ettei haittaa jos vähän jumittanut pultti
Ei huolia

Kerran läsähtänyt rengas. Huomasin ettei auton omalla tunkilla mitään tee kun meinas kaatua mokoma.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Vararengas nykyään turha?
Renkaidenvaihdon yhteydessä myös vararenkaan tarkistus. Kyllähän se oikea rengas on varma ratkaisu verrattuna täyttöpulloon ja kompuraan.
Täyttöpulloissa on "parasta ennen" päivämäärä, joka pitää tarkistaa. Monelle tulee huollossa yllätyksenä että sekin pitää vaihtaa määrävälein.
Täyttöpulloissa on "parasta ennen" päivämäärä, joka pitää tarkistaa. Monelle tulee huollossa yllätyksenä että sekin pitää vaihtaa määrävälein.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Vararengas nykyään turha?
Tuo johtunee siitä että ne tuon merkkiset autot tulevat tehtaalta runflat-renkailla, joten renkaalle ei pitäisi olla tarvetta.ReiluReiska kirjoitti: Työkaverin bemussa ei taida olla vararenkaalle paikkaa tai ei vain viitsi hankkia varapyörää, joten hänellä on perinteinen täyttöpullo ja pieni "mato" pikapaikkauspakkaus autossa hieman isompaa reikää varten. Kunnollisen repeämän sattumista vaikka kylkeen ei tietenkään kummastakaan pakkauksesta ole yleensä apua.
Itse olen muutaman kerran viimeisen 10 vuoden aikana joutunut asioimaan rengasliikkeessä vaurioituneen renkaan takia, ja meno on mennyt melko kummalliseksi. Pelkän yhden uuden samanlaisen renkaan osto ei tahdo onnistua, sillä juuri vaurioituneen kaltaista rengasta (koko, nopeusluokka jne) ei tahdo koskaan olla olemassa. Joko ei varastossa/maahantuojalla, ei enää valmisteta jne ja pitää ostaa molemmille puolille uudet. Noissa minun tapauksissani nuo paikkauspullot jne ovat olleet lähinnä surkea vitsi. Jos varmuudella haluaa matkan jatkuvan, olisi paras olla kunnon vararengas, tunkki, pitkävartinen avain ja tupakansytyttimesta virran saava kompressori mukana.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Re: Vararengas nykyään turha?
Saman olen huomannut kuin Frnz, melkoista vempulointia tuntuu olevan yhden renkaan ostaminen. (Heidän)onneksi joka kerta kuitenkin ovat onnistuneet minulle yhden renkaankin myymään, viimeistään sen jälkeen kun olen kysellyt, että meinasitko että minä ajelen jarrulevyn varassa sen auton tänne, vai saisitko nyt laitettua siihen vanteelle sellaisen mustan suht. pyöreän jutun jota te kuulemma täällä työksenne myytte.
Itse asiaan. Itse tilasin vararenkaalla tämänkin auton, hätätilassa tuntuu vaihto onnistuvan testatusti myös auton omalla tunkilla ja avaimella, kun muistaa merkkarin pleikkari sukupolven finninaamojen jäljiltä aina käydä läpi pyöränmutterit, ensin löysäten kaikki ja sitten momenttiin vetäen. Kompura pitäisi taas investoida edellisen nistin viemän tilalle.
Itse asiaan. Itse tilasin vararenkaalla tämänkin auton, hätätilassa tuntuu vaihto onnistuvan testatusti myös auton omalla tunkilla ja avaimella, kun muistaa merkkarin pleikkari sukupolven finninaamojen jäljiltä aina käydä läpi pyöränmutterit, ensin löysäten kaikki ja sitten momenttiin vetäen. Kompura pitäisi taas investoida edellisen nistin viemän tilalle.
Ex. Fiesta Titanium A6
Nykyinen Fiesta Vignale A6
Nykyinen Fiesta Vignale A6
Re: Vararengas nykyään turha?
Rengaskohtaisilla antureilla varustettu TPMS sotkee kuviota uudemmissa autoissa. Anturi taitaa mennä uusiksi paikkausaineen käytön jälkeen.
Uuteen Fiestaan tehtaalta tilattuna vararengas maksoi € 50 + vero. Mukaan tuli myös tunkki ja rengasavain. Taitaakin vararenkaan tilaaminen uuteen autoon olla talousinvestointi?
Uuteen Fiestaan tehtaalta tilattuna vararengas maksoi € 50 + vero. Mukaan tuli myös tunkki ja rengasavain. Taitaakin vararenkaan tilaaminen uuteen autoon olla talousinvestointi?
Re: Vararengas nykyään turha?
On monta eri syytä, miksi vararengas ei ole välttämätön.
Autoliiton tiepalvelut, merkkikohtaiset palvelut, paikkapullot ym.
Samoin väitetään sen renkaan painollaan lisäävän polttoaineenkulutusta,
eli parempana pidetään sitten niitä matoja ja paikka-aineita, sekä kompressoria.
Tottahan nämä väitteet ovat.
Asioilla on kuitenkin myös toinen puoli.
Ulkopuolisen avun tuleminen aina kestää jonkin aikaa.
Sisiliassa kosahti rengas, vararenkaan kaivuu matkatavaroiden alta, vaihto, rikkinäinen sinne monttuun,
kamat takaisin autoon ja matkaan. 11 minuuttia.
Joskus on aikaa sitä apua odotellakin, mutta toisinaan voi olla sellainen aikataulu,
vaikkapa lautalle, että odotteluun ei ole varaa.
Itselläni vararengas on ja ruksasin sen myös tulevaan Mondeoon.
Marginaalinen polttoaineen kulutuksen kasvu ei haittaa.
Lisäksi haluan olla omavarainen.
Autoliiton tiepalvelut, merkkikohtaiset palvelut, paikkapullot ym.
Samoin väitetään sen renkaan painollaan lisäävän polttoaineenkulutusta,
eli parempana pidetään sitten niitä matoja ja paikka-aineita, sekä kompressoria.
Tottahan nämä väitteet ovat.
Asioilla on kuitenkin myös toinen puoli.
Ulkopuolisen avun tuleminen aina kestää jonkin aikaa.
Sisiliassa kosahti rengas, vararenkaan kaivuu matkatavaroiden alta, vaihto, rikkinäinen sinne monttuun,
kamat takaisin autoon ja matkaan. 11 minuuttia.
Joskus on aikaa sitä apua odotellakin, mutta toisinaan voi olla sellainen aikataulu,
vaikkapa lautalle, että odotteluun ei ole varaa.
Itselläni vararengas on ja ruksasin sen myös tulevaan Mondeoon.
Marginaalinen polttoaineen kulutuksen kasvu ei haittaa.
Lisäksi haluan olla omavarainen.
Re: Vararengas nykyään turha?
Nyt pitäis "koputtaa puuta" mutta...
Olen ajanut vuodesta 2008 lähtien autolla missä ei ole vararengasta.
Tänä aikana on rengas tyhjetynyt kerran ja silloinkin kompura auttoi ja pääsin korjaamolle.
Toisen kerran on rengaspaineen varoitusjärjestelmä ilmoittanut tyhjenemisestä mutta silloin
pystyi ajamaan huoltoasemalle ihan hyvin.
Kun mietin milloin oikeasti olen vaihtanut autoon vararenkaan käyttöön ajon aikana niin muistan vain
yhden tapauksen ja sekin on 90-luvun alkupuolelta.
Eli aika turhana sitä pidän.
Jos jotain sattuu niin autossa on kuitenkin Kasko ja itse olen Autoliiton Plus-jäsen.
Olen ajanut vuodesta 2008 lähtien autolla missä ei ole vararengasta.
Tänä aikana on rengas tyhjetynyt kerran ja silloinkin kompura auttoi ja pääsin korjaamolle.
Toisen kerran on rengaspaineen varoitusjärjestelmä ilmoittanut tyhjenemisestä mutta silloin
pystyi ajamaan huoltoasemalle ihan hyvin.
Kun mietin milloin oikeasti olen vaihtanut autoon vararenkaan käyttöön ajon aikana niin muistan vain
yhden tapauksen ja sekin on 90-luvun alkupuolelta.
Eli aika turhana sitä pidän.
Jos jotain sattuu niin autossa on kuitenkin Kasko ja itse olen Autoliiton Plus-jäsen.
Re: Vararengas nykyään turha?
Mulla on focuksessa semmonen vajaamittainen varapyörä. Löytyy myös paikkavaahtoa useempi pullo, hallitunkki, tupakinsytytinkompura ja työkalut sekä kemikaalit renkaanvaihtoon ja aikamoneen muuhunkin pikkuremonttiin tien päällä. Alkuperäisen fordin tunkin heivasin mäkeen sen jälkeen kun se tuli helmapellistä läpi sen ekan ja viimosen kerran.
Vakuutuksiakin on, monesti niissä on vaan puljaamista sen verta et siinä ajassa sen fillarin on jo vaihtanut ja matka jatkunut hyvän aikaa
Äkkiseltään muisteltuna mitä tämä auto on mulla reilu 8v ollut, rengas on puhjennut ainakin 4 kertaa. Joka kerralla on paikkavaahto pelastanut ja kumi sit paikattu myöhemmin kunnolla tai vaihdettu uuteen. Noissa vaahdoissa on sekin puoli ettei kannata sitä ihan halvinta ostaa. Eikä toimintavarmuus siltikään ole ihan 100%. Talvella kylmässä vaahto toimii vähän kankeesti ja joskus käynyt niinkin että korkkaamaton pullo ei enää jonkun vuoden seisonnan jälkeen toimikaan. Tästä syystä on hyvä ostaa varuiksi uusia aina joskus.
Onhan tuo vararenkaan puuttuminen varmaan uusissa autoissa tehtaan kustannussäästö sun muuta. Osaltaan myös varmaan vaikuttaa että nykyajan trendi tuntuu olevan se, ettei autoilijat osaa/halua tehdä mitään korjauksia tms autoihinsa, muutaku tankata ja ajaa. Ja sit tosiaan kun on näitä vakuutuksia ja muita matkanjatkamispalveluja. En käy niitä ihmisiä kritisoimaan. Kyllä se itteäkin matkan tilapäisesti katkettua vituttaa tienposkessa nyrkit rasvassa runkata vanhaa paskaa, kiroten et nyt saa kyl olla viimonen kerta...
Vakuutuksiakin on, monesti niissä on vaan puljaamista sen verta et siinä ajassa sen fillarin on jo vaihtanut ja matka jatkunut hyvän aikaa

Äkkiseltään muisteltuna mitä tämä auto on mulla reilu 8v ollut, rengas on puhjennut ainakin 4 kertaa. Joka kerralla on paikkavaahto pelastanut ja kumi sit paikattu myöhemmin kunnolla tai vaihdettu uuteen. Noissa vaahdoissa on sekin puoli ettei kannata sitä ihan halvinta ostaa. Eikä toimintavarmuus siltikään ole ihan 100%. Talvella kylmässä vaahto toimii vähän kankeesti ja joskus käynyt niinkin että korkkaamaton pullo ei enää jonkun vuoden seisonnan jälkeen toimikaan. Tästä syystä on hyvä ostaa varuiksi uusia aina joskus.
Onhan tuo vararenkaan puuttuminen varmaan uusissa autoissa tehtaan kustannussäästö sun muuta. Osaltaan myös varmaan vaikuttaa että nykyajan trendi tuntuu olevan se, ettei autoilijat osaa/halua tehdä mitään korjauksia tms autoihinsa, muutaku tankata ja ajaa. Ja sit tosiaan kun on näitä vakuutuksia ja muita matkanjatkamispalveluja. En käy niitä ihmisiä kritisoimaan. Kyllä se itteäkin matkan tilapäisesti katkettua vituttaa tienposkessa nyrkit rasvassa runkata vanhaa paskaa, kiroten et nyt saa kyl olla viimonen kerta...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001