sierran taka-akseli
sierran taka-akseli
ostin kaverilta käyttämättömän taka-akselin jonka hän oli ostanut 90 luvulla fordilta uutena. ja oli tästä ottanut perä murikan ja jarrusatulat traktori projektiin. nyt kun perä murikkaa ruvettiin sovittamaan paikalle niin ongelmat alkoivat. elikkä vetarit ovat laippa mallia 100mm. ja yläkorvake perässä 190mm. elikkä 7 tuuman perämurikka ei siihen sopinutkaan. kysymys kuuluu että minkä sierran taka akseli tämä on?
Re: sierran taka-akseli
7,5"?
Normaali Sierra = 7" ei lukkoa, tökättävät vetarit. 3,62:1 ja 3,92:1.
Sierra IS = 7″ jos lukollinen (ei välttämättä) = ZF:n kitkalukko, vain mk1 malleissa, muuten lukoton. 3,92:1
Sierra 4x4 = 7" viskolukko, 3,92:1
Sierra 4x4 Cosworth/V6 = sama kuin yllä. 3,62:1
Sierra 2wd Cosworth = sama perä kuin 7,5" Scorpiossa viskolukolla, TD automaatti Scorpion 3,64 välityksellä. Tumpit isommille Granadan nivelille (108mm). Esijännitys tiukempi kuin muissa johtuen erilaisesta levyjen järjestyksestä.
Scorpio 4x4 = 7" viskolukko
Scorpio v6 = 7,5" viskolukko, (kenties lisävaruste? Suomessa kuitenkin yleinen)
Scorpio Cosworth = 7.5″ viskolukko, sama kuin 2wd Sierra Cosworth, mutta tässä normaaliin Sierraan sopivat 100mm tumpit.
Scorpio DOHC automaati = 7" monesti viskolukolla, 3,62:1 tai 3,92:1
Ghia-tason Scorpiot = 7"? viskolukko
Normaali Sierra = 7" ei lukkoa, tökättävät vetarit. 3,62:1 ja 3,92:1.
Sierra IS = 7″ jos lukollinen (ei välttämättä) = ZF:n kitkalukko, vain mk1 malleissa, muuten lukoton. 3,92:1
Sierra 4x4 = 7" viskolukko, 3,92:1
Sierra 4x4 Cosworth/V6 = sama kuin yllä. 3,62:1
Sierra 2wd Cosworth = sama perä kuin 7,5" Scorpiossa viskolukolla, TD automaatti Scorpion 3,64 välityksellä. Tumpit isommille Granadan nivelille (108mm). Esijännitys tiukempi kuin muissa johtuen erilaisesta levyjen järjestyksestä.
Scorpio 4x4 = 7" viskolukko
Scorpio v6 = 7,5" viskolukko, (kenties lisävaruste? Suomessa kuitenkin yleinen)
Scorpio Cosworth = 7.5″ viskolukko, sama kuin 2wd Sierra Cosworth, mutta tässä normaaliin Sierraan sopivat 100mm tumpit.
Scorpio DOHC automaati = 7" monesti viskolukolla, 3,62:1 tai 3,92:1
Ghia-tason Scorpiot = 7"? viskolukko
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Re: sierran taka-akseli
Mikähän perä on sitten P-100 lava voortissa? siellähän on sitten koko banjo ei erillisjousitusta? vai onko ihan omansa VAIN siihen malliin?
Re: sierran taka-akseli
joo p100 on jäykkäaksila ja sierroissa erillisjousitus. googlaamalla löytyy nopeasti kun kattoon... 

Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Re: sierran taka-akseli
Mää mittasin 7,5" perän ja sen yläkorvake oli noin 195mm - tosin tuossa voi olla vähän heittoa. 7,5" perä ja 100mm laipat viittaa Scorpioon. Eli ei ole minkään Sierran taka-akseli tuo.riespo kirjoitti:ostin kaverilta käyttämättömän taka-akselin jonka hän oli ostanut 90 luvulla fordilta uutena. ja oli tästä ottanut perä murikan ja jarrusatulat traktori projektiin. nyt kun perä murikkaa ruvettiin sovittamaan paikalle niin ongelmat alkoivat. elikkä vetarit ovat laippa mallia 100mm. ja yläkorvake perässä 190mm. elikkä 7 tuuman perämurikka ei siihen sopinutkaan. kysymys kuuluu että minkä sierran taka akseli tämä on?

7" perän pitäisi muuten sopia 7,5" länkeen, kun yläkiinnityksen toiselle puolelle lisää prikkoja ja etsii pidemmän pultin kiinnitykseen. En ole itse kokeillut (vielä), mutta näin isot pojat kertoo kylillä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: sierran taka-akseli
Tulipa mieleen semmonenkin että ensimmäisissä Sierroissa joita Suomeen tuotiin oli ihan jäykkä banjoperä,työkaveri otti sillon purkuautosta perän Taunukseensa,olin hetken ymmällä että mitenkä se sinne kävi jos ois ollu erillisjousitettu kunnes paljastuikin että ekat olikin ihan banjomallisia!
Re: sierran taka-akseli
Nyt heräs mielenkiinto vaikka en Sierroihin viehtynyt olekaan...........ettei kuiten olis kyse P100:sesta vaikkei siinä oleva mk2 Transitin peräkään Taunukseen ihan heittämällä mene.Tessu kirjoitti:Tulipa mieleen semmonenkin että ensimmäisissä Sierroissa joita Suomeen tuotiin oli ihan jäykkä banjoperä,työkaveri otti sillon purkuautosta perän Taunukseensa,olin hetken ymmällä että mitenkä se sinne kävi jos ois ollu erillisjousitettu kunnes paljastuikin että ekat olikin ihan banjomallisia!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: sierran taka-akseli
Niimpä kiva olis tietää mikä takasilta oli niissä P-100 malleissa JA mikä takasilta oli ekoissa Sierroissa.
Että käykö niihin sitten mistään muusta? tuskimpa tuota Sierran tietoa löytyy mistään?
P-100 alustaa en ole ikinä edes kattonu
Että käykö niihin sitten mistään muusta? tuskimpa tuota Sierran tietoa löytyy mistään?
P-100 alustaa en ole ikinä edes kattonu
Re: sierran taka-akseli
Joo itse tein juuri näinJyriN kirjoitti: Mää mittasin 7,5" perän ja sen yläkorvake oli noin 195mm - tosin tuossa voi olla vähän heittoa. 7,5" perä ja 100mm laipat viittaa Scorpioon. Eli ei ole minkään Sierran taka-akseli tuo.
Mut navoissa 4x108 jako joka viittaa sierraan.
7" perän pitäisi muuten sopia 7,5" länkeen, kun yläkiinnityksen toiselle puolelle lisää prikkoja ja etsii pidemmän pultin kiinnitykseen. En ole itse kokeillut (vielä), mutta näin isot pojat kertoo kylillä.

Re: sierran taka-akseli
Kyllä ei ole missään henkilömallin Sierrassa jäykkää perää. Oon itte omistanu marraskuussa -82 tehtaalta ulos tulleen sierran, ja ihan linkkuperä oli siinäkin. Muistelisin että -82 syyskuussa sierraa on alettu myidä. Lisäksi Fordin varaosa-ohjelmat/mikrofilmit ei tunne muita kuin linkkuperämallin.
P100 perästä lainaus Ford P100 Asentajan tuote-esittely, ja koulutusoppaasta:
P100 perästä lainaus Ford P100 Asentajan tuote-esittely, ja koulutusoppaasta:
Taka-akselisto: Keskiraskas Salisbury, samanlainen kuin Transitissa, mutta pienempi raideväli ja Timkenin navat.
Välityssuhde 4,63:1
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran taka-akseli
No sitten joku puhuu paskaa minkäs sille voi,noin kuiteskin työkaveri kertoi että purkaamolta oli Sierrasta hakenu,mutta yks ja sama Sierra on Taunus mikä Taunus
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: sierran taka-akseli
Voi kun oliskin.Tessu kirjoitti: yks ja sama Sierra on Taunus mikä Taunus
Re: sierran taka-akseli
Esson baarin jutuilla argumentointi nykypäivänä on hieman typerää kun asian todenperäisyyden voi helposti tarkistaa käyttämällä KVG:tä tai ihan kysymällä sitä kyseiseen asiaan perehtyneitä henkilöitä yhteen keräävällä foorumilla
odottelin milloin sarkasmini puree, mutta se taisi olla liian hyvin naamiotu kun meni ohi.

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: sierran taka-akseli
NO tämä todella tapahtuikin JO sillon kun oli vielä Esso eikä teitä olemassa kuin isänne pusseissa!
eli vuonna 1986!!
Ja hyvä olisi tietää asioita oikeesti eikä arvailla,siksi niitä kysytäänkin.
Luuletteko muuten Jonnet että KAIKKI SE mitä on netissä on TOTTA??
Ja paskanamrjat,monta asiaa on aivan toisin mutta nykynuoret kun elää sitä nettiä joo o
eli vuonna 1986!!
Ja hyvä olisi tietää asioita oikeesti eikä arvailla,siksi niitä kysytäänkin.
Luuletteko muuten Jonnet että KAIKKI SE mitä on netissä on TOTTA??
Ja paskanamrjat,monta asiaa on aivan toisin mutta nykynuoret kun elää sitä nettiä joo o
Re: sierran taka-akseli
Huomauttaisin että et kysynyt vaan kerroit Sierroja tehdyn jäykällä akselilla.............
Luonnollisesti tietoa on kyettävä käsittelemään ja varmistamaan.
Esim. Sierran pres mainos filmeissä esitellään erillinen takapyörien ripustus.
En nyt itseäni ihan mikskään jonneksi tunne vaikka en puolta vuosisataa vielä olekaan, mutta -86 olen kyllä autojen rakentelun jo aloittanut
Esson baarin juttuihin olen törmännyt elämäni varrella lukuisia kertoja, minulla oli muun muassa -60 luvun alun taunus -90 alun alussa ns. ajoautona, siitä saatiin kunnon tinka esim. moottorista kun vastapuoli oli sitä mieltä että sielä on V4 ihan varmasti ja minä siis auton täysin läpikäyneenä en tuntenut sen moottorin sylinterijärjestystä.
Luonnollisesti tietoa on kyettävä käsittelemään ja varmistamaan.
Esim. Sierran pres mainos filmeissä esitellään erillinen takapyörien ripustus.
En nyt itseäni ihan mikskään jonneksi tunne vaikka en puolta vuosisataa vielä olekaan, mutta -86 olen kyllä autojen rakentelun jo aloittanut

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: sierran taka-akseli
Niimpä ja itse siis kysynkin että ONKO semmosta jäykkää taka-akselia missään sitten Sierrassa ollukkaan missään päin maailmaa??
En voi tuota varmistaa millään koska sitä itse kysyn?
Milläpä kaikkea varmistaa jos ei kuvia ole?? miksi työkaverini valehtelisi? oli itseäni vanhempi mies ja on yhä hengissä,EI nettikään kaikkea täysin oikein kerro,sitä kun Jonnet tutkii niin mitään eivät kyllä normielämästä tiedä!!
Voisiko olla mahdollista että joku olisi laittanu semmosen jäykän akselin sitten Sierraann?? tekeehan ne rallimiehetkin vaikka mitä muutoksia ja ties mihin autoihin?
En voi tuota varmistaa millään koska sitä itse kysyn?
Milläpä kaikkea varmistaa jos ei kuvia ole?? miksi työkaverini valehtelisi? oli itseäni vanhempi mies ja on yhä hengissä,EI nettikään kaikkea täysin oikein kerro,sitä kun Jonnet tutkii niin mitään eivät kyllä normielämästä tiedä!!
Voisiko olla mahdollista että joku olisi laittanu semmosen jäykän akselin sitten Sierraann?? tekeehan ne rallimiehetkin vaikka mitä muutoksia ja ties mihin autoihin?
Re: sierran taka-akseli
Kaikkihan on mahdollista. Tai sitten on katsonut auton väärin, tai sanonu epähuomios nimen väärin.
Tai sitten se taunus olikin granada, vaikkei sierran ja granadan perilläkään oo juuri muuta yhteistä kuin toiminta tapa.
Tai sitten se taunus olikin granada, vaikkei sierran ja granadan perilläkään oo juuri muuta yhteistä kuin toiminta tapa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala