focus 1,6 -01 ei käynnisty
focus 1,6 -01 ei käynnisty
elikkä, ongelmat alkoi 3 viikkoa sitten kun yks aamu töihin lähtiessä fokkeri rupes yhtäkkiä kesken ajon käymään kolmella. moottorin vikavalo syttyi tietenkin. linkutin sitten autolla kotiin takasin ja aloin ihmettelee vikaa. ekaks tietty tuli mieleen puola/tulpat/sytkäjohdot..noo...parilla uudella puolalla kokeilin, mutta ei vaikutusta. tulpat ja johdot tietty uusittu. aikani siinä räpelsin ja aloin käydä sulakkeita läpi jos vaikka joku tärkeä proppu olis kärähtäny.. ei ollu propuissa vikaa, ja yritin taas startata. eipä focus enää ollenkaan lähteny käyntiin. startti pyörittää hyvin niin kauan kun akussa riittää virtaa. välillä vähän lupailee, mutta ei käyntiin lähe??!!! sitten tulppa kerrallaan auki ja kipinää testaamaan.. ei kipinää. ja taas kokeilee toista puolaa..ei kipinää!!!??? bensa haisee kun oon aikani starttaillu ja tulpat märät kun nappaa auki starttailun jälkeen. pystyykö nuo nokka akselin ja kampi akselin tunnistin anturit jotenkin testaamaan/mittaamaan että toimiiko? alkaa menee hermo, kun ei mitään selvää vikaa löydy. mittariston vikakoodeista ei löydy mitään (none). käynnistyksenesto ei oo lauennu. mistä muusta syystä tuo tulppien kipinä voisi hävitä?? oon ottanu maapiuhan akusta vuorokaudeks irti..ei apua.
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Muistaakseni yleismittarilla kun mittaa niin jonkinlaisia ohmimääriä noiden tulisi näyttää, lukuja en nyt muista ulkoa (olisko ollut jotain parisataa ohmia tms?) kun ei ole alfamerin kirjaa tässä hollilla. Mutta jos mittais eikä anna mitään lukemaa, niin eiks sit ainakin tietäis et rikki on?miihkaili kirjoitti:pystyykö nuo nokka akselin ja kampi akselin tunnistin anturit jotenkin testaamaan/mittaamaan että toimiiko?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
joo. oon mittarilla mitannu ja antaa sellaiset 400 ohm lukemat kummatkin, mut onko tuo ihan luotettava mittaus toiminnan kannalta, kun kummatkin tietääkseni ohjaavat juuri tuota sytytystä. näyttääkö obd mittari esim. juuri näitten antureiden viat? itelläni ei oo vielä tuota obd lukijaa mut aattelin kohta käydä ostaa sellaisen halpavehkeen motonetistä. tai sit jos jostain sais lainaks sen verran että sais luettua nuo vikakoodit.
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Haynesin kirjan mukaan nuo molemmat on annettujen arvojen rajoissa.miihkaili kirjoitti:antaa sellaiset 400 ohm lukemat kummatkin
PS. Tuleeko puolan liittimen keskimmäiseen pinniin jatkuva + kun virrat on päällä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Yks juttu mitä joutessaan vois tehdä, olis tarkastella ainakin noiden anturien/puolan johtosarjoja. Suojakuoria auki ja tsekkailemaan mahtaako jostain olla piuha poikki?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
joo. tulee se 12v ja rapiat keskipinniin. mites nuo reunimmaiset liittimet siinä puolaan tulevassa piuhassa, pystyykö niiden toimivuutta jotenkin mittailee? vielä senverran infoa autosta eli ajettu 210000km jakopää huollettu 156000km kohdilla.
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Johtosarjat kannattaa tosiaan tarkastaa.
Oikosulkua kannattaa varoa, siitä ei ECU tykkää.
Jos ei ole varsinaista LED-testeriä, voi vaikka T10-mallisesta ledpolttimosta oikaista ne kontaktilangat ja tehdä testi sillä. (Ledihän toimii vain yhteen suuntaan.)
Bensapumpun sulakkeen kun ottaa irti testaamisen ajaksi, niin ei suotta aja bensaa koneeseen.
Helpoin tapa lienee laittaa ledi keskimmäisen ja reunimmaisen väliin. Pitäisi vilkkua kun käynnistää. Ja sitten sama toiselle puolelle. ECU pätkii maadoitusta niissä reunimmaisissa.miihkaili kirjoitti:mites nuo reunimmaiset liittimet siinä puolaan tulevassa piuhassa, pystyykö niiden toimivuutta jotenkin mittailee?
Oikosulkua kannattaa varoa, siitä ei ECU tykkää.
Jos ei ole varsinaista LED-testeriä, voi vaikka T10-mallisesta ledpolttimosta oikaista ne kontaktilangat ja tehdä testi sillä. (Ledihän toimii vain yhteen suuntaan.)
Bensapumpun sulakkeen kun ottaa irti testaamisen ajaksi, niin ei suotta aja bensaa koneeseen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
noniin..tuli testattua nuo puolalle tulevat sähköt siitä liittimestä, ja jotain outoa siinä on kun toinen reunimmaisista vilkuttaa lediä niinkuin pitääkin, mut toisessa ledi palaa koko ajan? nyt tarvitaan hyviä neuvoja..!!! eli jostain syystä toinen puoli maissa koko ajan.
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
lähinnä kiinnostais nyt että mitä kautta virta tulee tuohon puolan liittimeen, eli onko siellä välissä joku rele tai jotain muuta mikä olisi voinut jäädä jumiin aiheuttaen tuon jatkuvan maakosketuksen?
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Tuntematta nyt yhtään autosi sytytysjärjestelmää, niin voisin veikata että puolaa ohjaa itse moottoripurkki seuraavaksi (muistaakseni pelkääjän jalkatilan puolella seinässä verhoilun/muovien alla?)... eli siellä sitten sisäisesti joku "rele" possahtanut? Toki puolasta poispäin johtoja seuraamalla saattaa löytyä joku hapettunut liitin sekoittaen puolan toimintaa? Ohjainpurkin kampa on sitten myös lukittu (autovarkaiden takia?) joten sitä ei irroiteta ihan noin vain itse purkista vaan joutuu kai kotikonstein murtamaan. En tiedä onko alan korjaamoilla jotain erikoistyökalua, jotta kamman saa siististi irti lukosta? Samoin ei mitään hajua suostuuko käynnistymään toisella purkilla auto ilman jotain suojausohjelmointia esim. joissakin merkeissä suuttimien arvot pitää ohjelmoida purkille.
Kannattaa toki tarkistaa myös maadoituspisteet varmuuden vuoksi joita taitaa olla useampi moottorin ilmansuodattimen kotelon lähellä (nostettava ylös?), sillä itselläni oli monta pistettä happaman näköisenä. Kun sitten koitin paria ruuvia avata, niin menivät katki kun olivat täysin ruostuneet kiinni ja riskillä piti koittaa avata. Piti tehdä sitten uudet pisteet.
Kannattaa toki tarkistaa myös maadoituspisteet varmuuden vuoksi joita taitaa olla useampi moottorin ilmansuodattimen kotelon lähellä (nostettava ylös?), sillä itselläni oli monta pistettä happaman näköisenä. Kun sitten koitin paria ruuvia avata, niin menivät katki kun olivat täysin ruostuneet kiinni ja riskillä piti koittaa avata. Piti tehdä sitten uudet pisteet.
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
jatkoa stooriin.. tänään sitten aloin kattelee niitä johtoja..ei löydy vikaa.. irroitin akusta maapiuhan ja mittailin taas sitä puolanliitintä.. toinen puoli vieläkin maissa ja nyt antoi lukemia maihin keskimmäisestäkin liittimestä (ei tosin niin suoraa kosketusta kun laitimmaisesta). se liittimen musta/oranssi piuha maissa koko ajan. alkaa k**pä kasvaa otsaan..
jos kerran suoraan menee eculle niin sehän sit varmaan paskana..???

Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Ecusta palanut toinen transistori sytytyspiiristä. Molemmat transistorit kun vaihtaa niin saa auton taas pelaamaan eikä tarvii ohjelmointien tai avaimien koodauksien kanssa leikkiä
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Kertoiko tuon tiedon joku ammattilainen vai googletitko vain netistä? Missä ecun transistorin korjauksen voi tehdä ja paljonko maksaa? Ties vaikka itsellänikin on tuo joskus edessä...
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Ei oo ensimmäinen, eikä viimeinen PCM, joka hajoaa rikkinäisen puolan, johdon tai tulpan takia... Vanhoissa oli sytytyksenvahvistin (edis4, 6, 8) erikseen, nyt jo pitkään PCM:n sisällä...
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Googletin netistä, useampi sivu taisi olla velivenäläisen sivustolta. Kääntää kielen niin saa osittain asiasta kiinni. Transistoreita ei vaan saanu suomesta vaan oli tilattava muualta. Bokseja taisivat korjata mikkelin suunnalla joku paja...
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Vaikkakin ehkä vielä ei ole ajan kohtaista niin näihinhän kannattais samalla vaihtaa kondensaattorit kun ne kuivuu ajan saatossa ja aiheuttaneet ongelmia noissa vanhemman asteen Mustangeissa kun menneet kuiviks.
Asia on minulle nyt ihan uusi ja laitanpa muistiin kun näköjään ihan mahdollinen tapaus. Myös tapaus kirjoitettu ettei transistori vaihto auttanut... kun vaihdettu uusi puola ei ollukkaa toimiva ja aiheutti vahinkoa ja samaa ongelmaa loppujen lopuksi
Asia on minulle nyt ihan uusi ja laitanpa muistiin kun näköjään ihan mahdollinen tapaus. Myös tapaus kirjoitettu ettei transistori vaihto auttanut... kun vaihdettu uusi puola ei ollukkaa toimiva ja aiheutti vahinkoa ja samaa ongelmaa loppujen lopuksi

P0351 - Ignition coil A; primary or secondary circuit malfunction. It's not uncommon for a coilpack failure to damage one of the two coil driver transistors in the ECU - they can usually be replaced.
--
If the coil pack failed and was left for any length of time, a blown output driver in the ECU is 50% likely.
Water sitting in the valley from a broken or missing cover can also blow the coil pack and thus the ECU.
I've also had a scrap ECU due to the water conducting HT into the CHT wiring and back to the ECU. Also had violent misfires from the ECU being spiked by HT down the CHT wiring (there is a modded loom available) as the ECU shuts down to protect itself.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
tuo kuulostaa todennäköiseltä. nyt vaan mietin tässä halvinta vaihtoehtoa, eli olisko minkäänlaista kustannusarviota heittää tuon ecun korjaukselle? joku tuossa kirjoitteli vastauksen, kun kyselin ecun ohjelmoinnista ja sen hinnasta, ettei tarvis ohjelmoida jos saa ostettua käytetyn boksin mukana avaimet joissa mukana se tunnistinsiru? käytettyjä kun tuolta romiksilta saa noin 100€ hintaan.lonewolf kirjoitti:Ecusta palanut toinen transistori sytytyspiiristä. Molemmat transistorit kun vaihtaa niin saa auton taas pelaamaan eikä tarvii ohjelmointien tai avaimien koodauksien kanssa leikkiä
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Vielä jos käytännön neuvoja löytyis, eli järkevin/helpoin tapa saada ecun lukitusniitti auki ettei ainakaan hirvittävää tuhoa tulis? Saako ihan poraamalla, kuten popniitit vai joutuuko turvautuu rälläkkään (melko v;mäinen paikka rälläköidä tuo apparin jalkatila)???
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Käytännön kokemusta ei ole, mutta korjausopas ehdottaa ensin 3 mm ja sitten 8 mm poranterää siihen liittimen kiinnitykseen. Ja suurta varovaisuutta...miihkaili kirjoitti:järkevin/helpoin tapa saada ecun lukitusniitti auki

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus 1,6 -01 ei käynnisty
Apuja kaivattais.
on ford focus vm 02.
Mikähän olis vialla kun kojetaulusta puolet meni pimeeks mut tuuletin ym toimii.
akku vaihdettu.
on ford focus vm 02.
Mikähän olis vialla kun kojetaulusta puolet meni pimeeks mut tuuletin ym toimii.
akku vaihdettu.