Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
aikaisemmin vain lueskellut, mutta nyt pakko kysyäkin.
Kylmäkäynnistys ok, mutta seuraava käynnistys (noin 10 minuutin sisään) kestää pidempään, eli starttia saa pyörittää joko 5-10 sekuntia tai sitten kokeilla suosiolla kahdesti. Jos on pidempään ajanut, niin seuraava starttaus on normaali.
Tämä ominaisuus on ollut nyt 2.0:ssa ja kahdessa farkun 1.8:ssa. Ihmettelin vain kuin ei aiheita löytynyt asiasta. Oletteko vain hyväksyneet tämän "ominaisuuden" vai mitä?
Tähän vois laittaa sen "käytä hakua" -jutun jos olis sellainen nettipoliisi, mutta...
Tuo välilämpökäynnistysjuttu on näiden vuosisatamme alun Durateccejen akilleen kantapää. Siitä saattaa päästä softapäivityksellä. Jossei se Mazda MZR (joka siis tuo Ford Duratec oikeesti on) käynnisty suosiolla vartin ajon ja pysähdyksen jälkeen, niin ei auta kuin startata.
Pari vinkkiä, jotka olen 10 vuoden yhteistyön aikana huomannut hyviksi:
1) "hehkuta" eli käännä virrat päälle, laita turvavyö kiinni, katsele lähipuussa kiipeilevää oravaa ja väännä avaimesta. Käynnistyy.
2) Jossei lähde, polkaise niinkuin race-engineä kuuluukin, on se sentään japanilainen voimakonstruktio.
3) Tätä noudatan itse: aja moottori lämpimäksi
Nämä vehkeet on tehty ajettaviksi eikä nyppimiseksi valintamyymälän-postin-neuvolan-kelan-palkkatoimiston väliä. Ja reippaan ajon jälkeen anna jäähtyä.
Vielä viimeinen vinkki: auton siirtäminen sunnuntai-iltana +-5m johtaa aika varmaan pitkään starttiin maanantaiaamuna. Duratecin pitää saada käydä lämpimäksi, jotta se käy tyhjäkäyntisyklin läpi.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ostin tuossa kuukausi sitten ensimmäisen Fordini, vm. 05 1.8i mondeon joka tekee myös tätä. Kiinnostuin miksi tekee moista ja selvittelin yhden illan vikaa netistä, mitään suoraa vikaselvitystä ei löytynyt mutta helpotuksen ongelmaan kyllä jonka pystyy opettelemaan rutiiniksi.
Eli kun sammuttaa auton ja kääntää avaimesta virrat pois, niin ns. jälkikäynnillä painaa kaasun pohjaan, kuitenkin niin että kierrokset ei enää pääse nousemaan niin ei pitäisi ongelmaa olla seuraavalla startilla. Tämän ohjeen löysin ulkomaiselta sivustolta ja tuntuu toimivan eikä tule noloja pitkiä startteja.
Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selitetty ohje.
Ilmeisesti ei kun hiljaista on. Minä olen tässä saman ominaisuuden kanssa ja paras ehdotus netinsyövereistä on egr.
Kysymyksessä on Duratec HE 2.0 AOWA ja vaihdanko uuden? Jos niin minkä merkkisen? Vai laitanko vain uudet tiivisteet ja laipan väliin tulpaksi.
Vikavaloja ei ole eikä ole vikakoodejakaan. Kylmänä (ilman esilämmitystä) starttaa laakista tulille. Esilämmityksen jälkeen vasta toisella startilla syttyy. Tämä lienee ihan ominaisuus.
Mutttta kun autolla ajaa vaikka lähikauppaan 3-5km ja piipahtaa 10min ostokset niin lähes 100% auto ei käynnisty ekalla startilla tai jos käynnistyykin niin jää käymään ”kolmella” ja kierrokset on jossain 500-600rpm tietämillä. Kaasuun polkaisulla kyllä herää henkiin.
Se miksi egr olisi syyllinen niin tämän perusteella: https://passionford.com/forum/technical ... fixed.html
Oletko katsonut onko toi EGR venttiili kovinkin likainen Toi kiinnitti huomiota että 3 pytyllä käynnistyy auto välillä.Tuossa juttua niin ei noita vikavaloja näytä tulevaan kovin helposti .Kummiskin bensakone jossa toi teknikka eri kuin dieselistä.
Juttua viewtopic.php?t=34765.
Jos uutta kaipaat ei ole kovin kalliita. https://www.topautoosat.fi/oenumber/5204549.html
Kuinka on jos auton käynnistät siirät 10 metriä sammutat ja aamulla starttaa lähteekö ensi startilla käyntiin. Jos ei lähde niin kyseessä liimaventtiili
Tuo kolmella käyminen oli ehkä liian raju esitys. Ei siis täristä tms vaan jää käymään todella matalilla kierroksilla.
Onko noiden egr venttiilien merkillä väliä? Jotenkin tuntuis että oli merkki mikä tahansa niin kestää ainakin 50tkm?
Tuota liimaventtiiliä en edes tullut ajatelleeksi… tosin en pidä sitä ihan potentiaalisena kun tämä oire oli myöskin kesällä.
Kuules noissa tarvikeosista laittaa hakua monesti on luettelot hyvä osa huono osa. https://bbs.io-tech.fi/threads/hyvaet-j ... kit.25095/
Kyllähän se on hyvä että auto lähtee laakista käyntiin.
Nyt testataan kauhea huutoa alkaa mutta käytätkö 98 bensaa.
Viimeksi muokannut Renee, 06 Tammi 2022 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totta sekin. Jotenkin egr osalta tässä tapauksessa voisi kuvitella että kaikki sen osaa tehdä
No en käytä… 95E10 ja pätkäajoa maks 15km suuntaansa 90% ajoista.
Tuleeko ajettua pitempää matkaa kierroksilla että paikat putsaantuu. Kun katsot mittatikkua eihän siellä ole ns kylmälimaa keltaista veden sekaista öljymönjää
Kyllä satunnaisesti ja tuo nyt huutaa luonnollisesti aika korkeilla kierroksilla. Öljykorkissa oli mutta hyvinhyvin vähän, mielestäni yllättävänkin vähän.
Kuule kun käynnistät laitat virrat päälle odotat että menee 5-10 sekuntia ja käynnistät. Vaikuttaako mitään että anturit laskee mikä seos ja bensapaineet on hyvät suuttimille. Kun haiskahtaa että jos vajailla pyörii ei saa bensaa kunnolla.
Näin minäkin uskoin kun olen monessa muussakin tilanteessa joutunut joustaa ja todeta onistavani Fordin… mutta auto se on tämäkin ja pistin sen egr-venttiilin tilaten ja samalla yhden puolan hätävaraksi.
Onko joka tulpalle oma puola. Vanhemmissa oli toi puolapaketti oli heikoin lenkki samoin bensapumppu kun jotain blokia lueskelin. Uudenissa bensapumppu on parempi