OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Kertokaa viisaammat, mitä vehkeitä hankin, että voin lukea Focus diesel 2011 (ja Fiesta bensa 2012) arvoja?
Tällä hetkellä kiinnostaa eniten tuon dieselin moottorin lämpötila minkä kanssa on ongelmia kun on pakkasta.
Itse mietin T79 hankkimista, mutta onko se hyvä valinta?
Ja tiedoksi että pakon sanelemana joudun käyttämään Windows Phonea jos puhelimeen liitettävää tarjoatte. Toki hyllystä löytyy ylimääräisenä esim. Samsung XCover jos on pakko Android puhelin olla.
Tällä hetkellä kiinnostaa eniten tuon dieselin moottorin lämpötila minkä kanssa on ongelmia kun on pakkasta.
Itse mietin T79 hankkimista, mutta onko se hyvä valinta?
Ja tiedoksi että pakon sanelemana joudun käyttämään Windows Phonea jos puhelimeen liitettävää tarjoatte. Toki hyllystä löytyy ylimääräisenä esim. Samsung XCover jos on pakko Android puhelin olla.
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Itsellä on nämä: http://www.ebay.com.sg/itm/ELM327-OBD-M ... 1385019454 ja forscan.org/ -sivuilta ladattu ilmaisohjelmisto.
Nuo siis vaatii läppärin mutta on edullinen ja helppokäyttöinen.
Nuo siis vaatii läppärin mutta on edullinen ja helppokäyttöinen.
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Ei läppärin käyttö ole sinänsä ongelma mutta helpompi olisi ainakin nyt pelata puhelimella. Siis kun tarkkailisin vain tuota yhtä anturiarvoa.
Jännää sinänsä että tuo T79 joidenkin mielestä toimii Fordissa (ei ainakaan manita ettei toimisi) ja joidenkin listoilta puuttuu euroopan Ford.
Ehkä hankin itsekin vain tuon ELM:in. Halpa ainakin ja ajaa varmasti asiansa.
Jännää sinänsä että tuo T79 joidenkin mielestä toimii Fordissa (ei ainakaan manita ettei toimisi) ja joidenkin listoilta puuttuu euroopan Ford.
Ehkä hankin itsekin vain tuon ELM:in. Halpa ainakin ja ajaa varmasti asiansa.
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Kyllähän nuo ELM327 saa kännykkäänkin kiinni (bluetoothilla tai wifillä myös iphoneen), mutta ohjelmat tukevat lähinnä OBD2-protokollia eli lämpötiloista lähinnä syylarin lämpömittari on luettavissa (kun kojetaulussa nousee mittari sinne 90 asteen tienoille niin tämän kierron osan lämpötila saattaa pysytellä siellä 70 asteen paikkeilla). Sen sijaan cylinter head temp saattaa olla samaan aikaan jotain 160 astetta.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Eikö yksinkertaisin ja halvin tapa olis mennä auton "hidden menuun" painamalla viiksen/ratin OK:ta pohjassa
ennen käynnistystä ja sit naputella sitä samaa nappia, kunnes ruudussa näkyy sama moottorin lämpöarvo?
Siitä saat saman tiedon.
ennen käynnistystä ja sit naputella sitä samaa nappia, kunnes ruudussa näkyy sama moottorin lämpöarvo?
Siitä saat saman tiedon.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Kokeilin juuri tuota testiä Mondeon -09 1.8 TDCI:ssä. Lukema ei noussut yli 75 asteen ja samalla kojetaulun viisarimittari näytti suoraan alas eli 90 astetta. Kumpaakohan tuossa uskoisi?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Mun autossa samaan tapaan. Se mittariston
mittari näytti aika nopeasti 90 ja keskikohtaa,
vaikka ei ollu missään vaiheessa lcd näytöllä
90. Just jossain 60-70c lcd näytti mittaristossa
keskikohtaa ja 90.
Termari omassa vissiin 82 asteen ku siihen
jämähti lcd näytöllä.
mittari näytti aika nopeasti 90 ja keskikohtaa,
vaikka ei ollu missään vaiheessa lcd näytöllä
90. Just jossain 60-70c lcd näytti mittaristossa
keskikohtaa ja 90.
Termari omassa vissiin 82 asteen ku siihen
jämähti lcd näytöllä.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: OBD:n ja anturiarvojen lukeminen
Kiitos Simo tiedosta. En mä mistään tuollaisesta TEST- tilasta ole edes tiennyt.
Nyt on diesel, Eberi päällä, nakuttanut ulkona 20 minuuttia. Pakkasta -12. Moottorin lämpö 49 astetta.
Kohta voi lähteä ajelemaan niin näkee miten käyttäytyy lämpötila.
Edit: Pakkasta onkin vain -8 eikä -12. Tällä kelillä lämmöt toimii niin kuin pitääkin.
Nyt on diesel, Eberi päällä, nakuttanut ulkona 20 minuuttia. Pakkasta -12. Moottorin lämpö 49 astetta.
Kohta voi lähteä ajelemaan niin näkee miten käyttäytyy lämpötila.
Edit: Pakkasta onkin vain -8 eikä -12. Tällä kelillä lämmöt toimii niin kuin pitääkin.