1.6 OHC Jakopää remontti
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
1.6 OHC Jakopää remontti
Eli niksejä tms kyseiseen Sierran koneeseen jakopää remppaan! Voisin sen tehdä kun viimeksi huoltokirjan mukaan ainakin tehty -05 vuonna mutta sen jälkeen ajettu todella todella vähän..! Mutta silti ajan kanssahan hihnat menevät.. Kuullut et ois 5vuotta/60tkm suositus noissa jakopäähän?
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Huhti 2013 21:22
- Paikkakunta: Haukipudas (OULU)
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Mutta ohc:ssahan on "ympäripyörivä" kone, että vaikka hihna menee niin ei venttiilit osu mäntiin niin kannattaako tuota ennen aikojaan vaihtaa?
Ford Sierra 2.0 DOHC -89
Ford Taunus 2.0 OHC -75
Ford Taunus 2.0 OHC -75
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Kannattaa se tehä, niin ei paina mieltä. Vesipumppu, laturinhihna, sytkän tarkistus ja jäähdytysnesteet menee siinä sivussa vaihtoon.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Jakoremmin vaihto on iisi homma, suojus pois,merkit kohalleen,kiristin löysälle ja remmi pois ja uusi tilalle,vesipumppua ei tartte vaihtaa jos ei vuoda,sen voi vaihtaa myös erikseen.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Miksikäs laturinhihna tarvii vaihtaa? Ja kuinkas tuo sytkä tarkistetaan..tursas kirjoitti:Kannattaa se tehä, niin ei paina mieltä. Vesipumppu, laturinhihna, sytkän tarkistus ja jäähdytysnesteet menee siinä sivussa vaihtoon.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Onkos tuo vesipumpun vaihto helppo homma sitten jälkikäteen? Mitäs hihnoja suosittelette, kun niitäkin on monia..?corttiina san petso kirjoitti:Jakoremmin vaihto on iisi homma, suojus pois,merkit kohalleen,kiristin löysälle ja remmi pois ja uusi tilalle,vesipumppua ei tartte vaihtaa jos ei vuoda,sen voi vaihtaa myös erikseen.
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Mä oon hankkinut osat ja vaihattanu ne paikallisella nyrkkipajalla ja ihmetelly vierestä. Se laturin hihna piti purkaa edestä veke, niin se kannatti vaihtaa samalla, kun ei montaa euroa maksa. Mikäs vuosimalli se on ? Näitä koneita on kait mallia e-max ja ei e-max. (eripituiset jakohihnat). Olikohan vielä nimim. e-max joka tiesi, että venttiilit menee e-maxeissa solmuun, jos hihna katkeaa. Sytytyksen ajankohta tarkistetaan hihnan vaihdon jälkeen varmuuden vuoksi stroboskoopilla siitä jakohihnasta katsomalla ja käännellään virranjakajaa, jos se on pielessä.Foorttimiäs kirjoitti: Miksikäs laturinhihna tarvii vaihtaa? Ja kuinkas tuo sytkä tarkistetaan..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Siis häh??tursas kirjoitti:Sytytyksen ajankohta tarkistetaan hihnan vaihdon jälkeen varmuuden vuoksi stroboskoopilla siitä jakohihnasta katsomalla ja käännellään virranjakajaa, jos se on pielessä.
Ei sitä syttyä tarvitse uudelleen säätää, jos ei oo käyttäny jakakaa irti ja hukannu perusennakkoa sitä kautta. Tärkeintä että kääntää jakajan pyörijän ykköspytyn johdon kohdallle, ja muut merkit (kampiakselinsiimapyörä ja nokkapyörä) kohdalleen ENNEN kuin irrottaa hihnan.
Ja mun mielestä se on "taunus"-mallien 1.6 missä yltää venttiilit löymään mäntiin. Eikö?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
-89 vuosimallia on sierrani.. Ja mun mielestä täälä jossain muussa sanottiin että just 1.6 OHC:ssa ei menis mitään vaikka katkeis hihna... En tiedä sitten sillä täälä vähän kyselenkin...
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
2.0=syvempi palotila=männällä pienempi mahdollisuus osua venttiileihin.
1.6:ssa voi huonolla tuurilla osua. Nimim. 3 kieroa pakoa.
-89 on varmuudella e-max jos on alkuperäinen kone. Siihen menee 2.0 hihna.
1.6:ssa voi huonolla tuurilla osua. Nimim. 3 kieroa pakoa.
-89 on varmuudella e-max jos on alkuperäinen kone. Siihen menee 2.0 hihna.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Noni äijjääät, oisko kellää mitää kuvia tms jakopää rempasta? Koskaan o tehny ja se merkkien teko tms kuulostaa jo semmoselta että huhhu ku ei tiedä mihin tekee ynnämuuta..!
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Ei se merkkien teko mitään ihmeellistä ole, paikkamaali pensselillä tms. vaan merkit jakohihnan pyöriin ( kampi, nokka, syttö/d-pumppu) ja samalle kohalle merkki myös sinne moottoriin. Tarkoitushan on että jakohihnan pyörät on samassa asennossa vanhalla ja uudella hihnalla jolloin se jako ei muutu. Oharissa on ihan hyvät merkit tehtaan puolestakin, sen jakajan pyörän merkkaa niin ei tarvi aukoa jakajan kantta.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Okeei, ja siis hihnan koppa irti, sitten merkata kaikki ja hihnan kiristin irti vai löysälle? Sitten hihna pois onko vaikea ottaa? Sitten uusi tilalle samanlailla ja kiristin kiinni/kiristää ja kokeilla miten käy ja toimii? Vesipumpun pelkän saa vaihettuu sit erikseen jossain kohtaa jos rupee vuotaan vai? mitä siihen sit tarvii tehä?p3 kirjoitti:Ei se merkkien teko mitään ihmeellistä ole, paikkamaali pensselillä tms. vaan merkit jakohihnan pyöriin ( kampi, nokka, syttö/d-pumppu) ja samalle kohalle merkki myös sinne moottoriin. Tarkoitushan on että jakohihnan pyörät on samassa asennossa vanhalla ja uudella hihnalla jolloin se jako ei muutu. Oharissa on ihan hyvät merkit tehtaan puolestakin, sen jakajan pyörän merkkaa niin ei tarvi aukoa jakajan kantta.
Re: 1.6 OHC Jakopää remontti
Ei tarvi remmiä ottaa pois vesipumpun takia, eikä vesipumpun hajoaminen sekoita jakoa. Siksi sitä ei tarvi "varmuuden vuoksi" vaihtaa.
Siivapyörän joudut irrottamaan kammen päästä, on joskus lujastikkin ja voit tarvita ulosvedintä, muuten menee kuvailemallasi tavalla.
Toisessa ketjussa kyselit syylärin vaihdosta. Kannattaa tehdä molemmat samaan aikaan, niin on enemmänkin kuin tarpeeksi tilaa repiä sitä pyörää irti, jos se sattuu olla piukassa. Onnistuu kyllä ilman syylärin poistoakin, mutta ulosvetimestä riippuen voi olla ahdasta.
E: Tuos vielä kuva mistä näkee momentit ja moottorissa olevat ajoitusmerkit

Siivapyörän joudut irrottamaan kammen päästä, on joskus lujastikkin ja voit tarvita ulosvedintä, muuten menee kuvailemallasi tavalla.
Toisessa ketjussa kyselit syylärin vaihdosta. Kannattaa tehdä molemmat samaan aikaan, niin on enemmänkin kuin tarpeeksi tilaa repiä sitä pyörää irti, jos se sattuu olla piukassa. Onnistuu kyllä ilman syylärin poistoakin, mutta ulosvetimestä riippuen voi olla ahdasta.
E: Tuos vielä kuva mistä näkee momentit ja moottorissa olevat ajoitusmerkit

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala