2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
eli mikä kaasutin tässä -90 2.0 dohc sierrassa on? tarvii tilata varaosia niin pitäis tietää mihinkä kaasuttimeen niitä tilailee. Joku on mennyt joskus rassaamaan tuota kaasutinta ja nyt auto röpöttää eikä jaksa käydä tyhjäkäyntiä lähtee huonosti käyntiin ja työntää mustaa savua putkesta. Kohoa ilmeisesti väännelty kun on aivan mutkalla ja bensanpinta aivan liian korkea. osaako joku sanoa missä kohin tuo bensan pinta on normaali? neulaventtiili vaihdettu kun luulin aluksi sen vuotavan.
Viimeksi muokannut -Janii-, 21 Syys 2014 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Sierrakirjan mukaan Weber TLD, ikävä kyllä suurin osa em. vioista on yleensä sähköpuolella, koska kaasarit on käytännössä "ikuisia". Eikös tossakin ole kaasarissa se tyhjäkäyntisolenoidi, josta piuha on tietenkin tippunut johonkin matkalle.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
joo kaasuttimen kyljessä luki 28/32 TLDM ois pitänyt kahtoo vähän tarkemmin niin ei ois tarvinnu turhia kysellä. pistin kohon tilaukseen ja näkee nyt sitten toimiiko uudella yhtään paremmin
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
nyt tuli laitettua uus koho paikoilleen ja paskat se toimi yhtään sen paremmin. nostaa laiskasti kierroksia ja paukuttaa putkeen. menee varmaan tulpanjohdot tulpat ja puola seuraavaksi vaihtoon. myös muita ideoita otetaan vastaan
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
tuli kokeiltua jonkun edellisen sierran vanhoja johtoja ja rupes käymään pikkusen paremmin tai oikeestaan aika paljonkin paremmin. onko noista motonetin sinisistä tulpanjohdoista mihinkään? ja minkä merkkiset tulpat on sierraan parhaimmat? motorcraftin tulpat näköjään poistetaan motonetin valikoimasta..
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
ja kuulukos ton kaasarin toinen kurkku aueta paikoillaan kaasuttaessa vai aukeeko se sitten vasta ajossa? paikoillaan se ei ainakaan aukea.
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Kantsii kattoo kiihdytyspumpun kalvo onko ehjä,Bosch tulpat ovat sopivia.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
voihan sen kalvon katsoa mutta kiihdytyspumppu kuitenkin toimii ja mielestäni ihan normaalisti? ruikkaa bensaa suoraan kurkkuun sitä mukaan mitä kaasua painelee
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Oma näkemys noiden kaasareiden virittelyistä on että vaikka mitä vaihtelis ni ei hirveesti vaikutusta.. Jos jostain sais valmiiks hyvät esim purkuautosta ni hankintaan saattais itellä mennä.
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
onhan se niinkin. tuntuu vaan että tämäkin vika on nyt sytytys puolella. vielä jäin kaipaamaan vastausta noista motonetin tulpanjohdoista ja tuosta kaasarin toisesta kurkusta että kuuluuko sen aueta paikoillaan kaasuttaessa vai sitten ajossa vasta
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Mä en tota TLDtä tunne, mutta kyllä ne kaasuläpät pitää olla auki kun kaasua polkee paikallaan tai liikkeessä. Alipaineella aukeavat läpät aukee kierrosten mukaan. Olikohan niitä läppiä ylhäällä kaks ja alhaalla eli toisiokurkussa kaks, jotka aukeavat alipaineella. Ylhäällä toinen on ryyppyläppä.
Kiihdytyspumppu on eri kuin kaasuläpän alipainesäädin, mitä taas ei pidä sotkea rikastimen alipainesäätimeen eikä katkaisusolenoidiin (jälkikäynnin esto) 8)
Kaiken järjen mukaan jos toi katkaisusolenoidi on päällä (ei mene sähköä tai jumissa) niin kone ei käy.
Jaksan aina mainostaa tätä Bilteman testeriä, jolla näkee tulpille tulevan kipinän heti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... eri-15142/
On siellä semmonen vähän kalliimpikin, jolla näkee kipinän, kun laittaa vaan piuhaan kiinni (pimeessä, näkyy päivällä huonosti.)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-151372/
Kannattaa jostain hankkia toinen purkukaasari, kun ne ei montaa kymppiä maksa. Niin näkee jatkuuko vaiva. Mulla on ollu monta vuotta ne Motocrafit ja Motonet vetää myynnistä vanhojen kärryjen osia. Mä oon ostanut Motonetista niitä kaapeleita ja hyvin on toiminu väristä riippumatta.
Siellä on vielä se yks alipaineletku kaasarin juuresta ilmanputsariin, joka kannattaa tukkia, ettei se vedä sieltä ilmaa kaasarin ohi, ainakin mulla.
Kiihdytyspumppu on eri kuin kaasuläpän alipainesäädin, mitä taas ei pidä sotkea rikastimen alipainesäätimeen eikä katkaisusolenoidiin (jälkikäynnin esto) 8)
Kaiken järjen mukaan jos toi katkaisusolenoidi on päällä (ei mene sähköä tai jumissa) niin kone ei käy.
Jaksan aina mainostaa tätä Bilteman testeriä, jolla näkee tulpille tulevan kipinän heti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... eri-15142/
On siellä semmonen vähän kalliimpikin, jolla näkee kipinän, kun laittaa vaan piuhaan kiinni (pimeessä, näkyy päivällä huonosti.)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-151372/
Kannattaa jostain hankkia toinen purkukaasari, kun ne ei montaa kymppiä maksa. Niin näkee jatkuuko vaiva. Mulla on ollu monta vuotta ne Motocrafit ja Motonet vetää myynnistä vanhojen kärryjen osia. Mä oon ostanut Motonetista niitä kaapeleita ja hyvin on toiminu väristä riippumatta.
Siellä on vielä se yks alipaineletku kaasarin juuresta ilmanputsariin, joka kannattaa tukkia, ettei se vedä sieltä ilmaa kaasarin ohi, ainakin mulla.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
nyt vaihdettu uudet bosch tulpat ja motonetin johdot ja nyt käy auto nätisti. eli vika oli sitten kuitenkin sytyspuolella. tuota kaasaria pitää vielä sen verran tutkia miksi tuo toinen läppä ei aukea itsestään ainakaan paikoillaan. kalvossa oleva tappi ainakin liikkuu mutta läppä ei aukea? ajaessa on hankala sanoa aukeeko se vai ei kun tuntuu ihan hyvin liikkuvan muuten. jos siellä on sitten ajaessa kovempi imu kun saa vielä ilmanputsarinkotelon kiinni nii jos sen kuuluis aueta vasta silloin?
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Hyvä, että toimii.
Olikohan se nyt sitten niin että TLDM(M=mechanic=ryyppy toimii jäähdytysvedellä, kun se kone lämpiää, niin menee auki tai käsiryyppy) ja TLDE(E=electric=sähköryyppy) tai jotain sinne päin. Kaasari on voinu vaihtua 25 v:n aikana.
Nääkin selviää, kun koneen käyttää lämpimäksi paikoillaan ja kurkkaa.
Olikohan se nyt sitten niin että TLDM(M=mechanic=ryyppy toimii jäähdytysvedellä, kun se kone lämpiää, niin menee auki tai käsiryyppy) ja TLDE(E=electric=sähköryyppy) tai jotain sinne päin. Kaasari on voinu vaihtua 25 v:n aikana.
Nääkin selviää, kun koneen käyttää lämpimäksi paikoillaan ja kurkkaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Hyvä että sait käyntipuolen kuntoon.Siitä läpästä, aukeeko se läppä käsin kääntämällä, jos aukee niin ilmeisesti toimii.Voit sen toimivuuden kokeilla ajossa,-Janii- kirjoitti:nyt vaihdettu uudet bosch tulpat ja motonetin johdot ja nyt käy auto nätisti. eli vika oli sitten kuitenkin sytyspuolella. tuota kaasaria pitää vielä sen verran tutkia miksi tuo toinen läppä ei aukea itsestään ainakaan paikoillaan. kalvossa oleva tappi ainakin liikkuu mutta läppä ei aukea? ajaessa on hankala sanoa aukeeko se vai ei kun tuntuu ihan hyvin liikkuvan muuten. jos siellä on sitten ajaessa kovempi imu kun saa vielä ilmanputsarinkotelon kiinni nii jos sen kuuluis aueta vasta silloin?
mulla oli sierrassa kaksi kurkkunen Weberi ,ajossa nopeuden noustessa noin 110-120km/t huomasi kiihdytyksessä kun se toinen kurkku aukes.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
joo kyllähän se käsin aukeaa ja sillain toimii niinkun pitää. mutta vielä on edelleenkin ongelmaa ton kaasuttajan kanssa kun bensan pinta on edelleen ihan liian korkea... kohot paikallaan se pinta on ihan sitä tiivistettä myöten eli aivan täysi ja tyhjäkäynnillä tiputtaa tippoja bensaa molempiin kurkkuihin mikä tuskin on normaalia. nyt menee vaihtoon tuo neulaventtiilin vastakappaleen tiiviste prikka kun näyttää olevan aika hyvin litistetty ja levinnyt jos se neulaventtiili ei menekkään tarpeeksi ajoissa kiinni ton prikan takia? osaako joku sanoa kuinka paksu ton prikan kuulu olla
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
jaa tuli nyt sitten tilattua huoltosarja moposportilta tohon kaasuttajaan.. kohta melkein olisi tullut halvemmaks ostaa kokonaan UUSI kaasuttaja
no ompahan ainakin tekemistä

Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
kun olis itekki tarpeeks viisas ja olis tilaa missä säilyttää niin ostaisin leimaamattoman/seinään päin ajetun vastaavan auton, ei tarvis enään olla ruikuttamassa motonetin tiskillä kalliita hintoja, meinaan siinä säästäis aikamoisen kasan rahaa loppujen lopuks, jos siis autoa yhtään aikomus pitää. Kertyy melko nopeasti monia satoja osia, ja tollasia vanhoja autoja saa usein melkein viedä pihasta pois.
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Tästä puhuttiin muutama vuosi sitten. Silloin porukalla oli tapana vetää bensa suoraan letkulla b-pumpulta kaasariin ja ohittaa höyrypurkki ja paluuletku tankille, mites siinä nää on, pääseekös ylimääräinen bensa ja bensanpaine takaisin tankille ja paluuletkuun ?-Janii- kirjoitti:joo kyllähän se käsin aukeaa ja sillain toimii niinkun pitää. mutta vielä on edelleenkin ongelmaa ton kaasuttajan kanssa kun bensan pinta on edelleen ihan liian korkea... kohot paikallaan se pinta on ihan sitä tiivistettä myöten eli aivan täysi ja tyhjäkäynnillä tiputtaa tippoja bensaa molempiin kurkkuihin mikä tuskin on normaalia. nyt menee vaihtoon tuo neulaventtiilin vastakappaleen tiiviste prikka kun näyttää olevan aika hyvin litistetty ja levinnyt jos se neulaventtiili ei menekkään tarpeeksi ajoissa kiinni ton prikan takia? osaako joku sanoa kuinka paksu ton prikan kuulu olla
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
paluuletkuun kun puhalti niin kyllä siellä tuntu bensaa olevan mitkä meni sitten tankkiin (toivottavasti)tursas kirjoitti: Tästä puhuttiin muutama vuosi sitten. Silloin porukalla oli tapana vetää bensa suoraan letkulla b-pumpulta kaasariin ja ohittaa höyrypurkki ja paluuletku tankille, mites siinä nää on, pääseekös ylimääräinen bensa ja bensanpaine takaisin tankille ja paluuletkuun ?

Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
aika nopeasti tuli korjaussarja kun keskiviikko iltana tilasin ja tänään tuli postilaatikkoon
voiko nopeampaa toimitusta enää mistään saada. suosittelen jos kaasuttimeen jotain tarvii hommata www.moposport.fi saa nähdä jos nyt saisi auton toimimaan

Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
noniin nyt tuli vaihdettua tiivisteet ja kalvot. nyt toimii hyvin ja bensan pintakin on normaali kyllä ei uskois miten kaasutinkone voi käydä noin nätisti 

Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Ei kaasarit ole mitään ikuisia,läppäakseli ja runko kuluu,suuttimet kuluu,tiivisteet korppuuntuu ja kalvot halkee,lopuksi kohokammio on täynnä kaikkea töhkää niin ei saa millään enää toimimaan. semmoset 300tkm syö kaasarin kuin kaasarin!
Ainut vaihtoehto ois saada jostain TÄYSIN uusi jos autolla mielii ajaa,edes vanhat varasto osat ei aina auta,kalvot voi olla jo korppuuntuneita ja muutkin osat heiteltyjä monet kerrat.
Kokemusta ON isäukko tilas aikoinaa Cortiinaan uuden kaasarin ja avot eipä tarvinnu enää rassata sen sitä kaasaria!
Ainut vaihtoehto ois saada jostain TÄYSIN uusi jos autolla mielii ajaa,edes vanhat varasto osat ei aina auta,kalvot voi olla jo korppuuntuneita ja muutkin osat heiteltyjä monet kerrat.
Kokemusta ON isäukko tilas aikoinaa Cortiinaan uuden kaasarin ja avot eipä tarvinnu enää rassata sen sitä kaasaria!
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
se siitä sitten taas.. kylmänä se kyllä käy nätisti ja niin kauan kunnes lämmöt on noussu puoleen väliin milloin alkaa semmonen supsutus kuulumaan pakoputken päästä ja käy vähän epätasasesti.. no pysyypähän ainakin käynnissä eikä työnnä enää mustaa savua joten huomenna sierraan leima jos ei muuten niin vaikka jonkun pajan kautta hakemassa ensin päästölappu
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
Jospa käy rikkaalla niin ei lappua tule?
Ettei nyt ois ihan muuta vikaa kun lämpösenä oireet alkaa,kansipahvi,imusarjavuoto ym? tai jopa virtapuolen vika?
Ettei nyt ois ihan muuta vikaa kun lämpösenä oireet alkaa,kansipahvi,imusarjavuoto ym? tai jopa virtapuolen vika?
Re: 2.0 Dohc sierran kaasutin ja käynti ongelmat
ei se kyllä rikkaalla ainakaan enää käy. ja rupes se taas käymään paremmin kun pääsi liikenteeseen kunnolla ajamaan mutta ei tullut leimaa päästöjen takia. co oli 5 ja se sais olla vissii 3.5 muuta siinä ei ollutkaan