Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Ostin mk1 Ford Focus 1.4 vm 01 ajettu 130 tuhatta. Jätti äsken tielle ja piti soittaa hinauspalvelu. Paikan päällä sanoi heti, että onko tämän aikaisempi omistaja ollut joku iäkkäämpi mies ja varmaan bensansuodatin mennyt tukkoon nyt. Tuppaa yleensä käymään niin ku ajotapa muuttuu.
Kysymys kuuluu mitä kaikkea olisi hyvä vaihtaa etukäteen, että voisi välttää näitä tapauksia? Mitkä viat yleensä jättää tielle?
Kiitos etukäteen vastauksista.
Kysymys kuuluu mitä kaikkea olisi hyvä vaihtaa etukäteen, että voisi välttää näitä tapauksia? Mitkä viat yleensä jättää tielle?
Kiitos etukäteen vastauksista.
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Akku ja laturi ovat yleisiä kuluvia osia, jotka varmasti jättävät tielle lauetessan autossa kuin autossa.
Laturin voi huoltaa.
Laturin voi huoltaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Hyvä tietää. Eiks puola voi myös jättää tielle?
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Voi kuten kampiakselin anturi. Ilman sitä on mahrotonta oikein ajoittaa kipinää ja suuttimia(?).clintdog kirjoitti:Hyvä tietää. Eiks puola voi myös jättää tielle?
Puola taitaa kuitenkin antaa varoituksen kun on menossa. Huono käynti ja pätkii. Ohan siinä kaksi käämiä joista toisella voit kuitenkin periaatteessa ajaa kotiin, huoltoon tai varaosaliikkeeseen kahden pytyn voimin.
Jos haluaa tarkistaa ainakin yhden mikä saattaa rasittaa turhaan puolaa on sen johdot tulpille. Tarkistaa että kaikissa on noin about sama vastus/resistanssi/Ohmi -määrä. Veikkaisin että se lyhin johto on surkein, joka menee eniten vaihtoon.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Väittääkö joku autoalan rautainen ammattilainen tosiaan, että ajotyyli vaikuttaa polttoainesuodattimen puhtauteen?
Käsittääkseni suodatin vain varmistaa ettei tankista tule epäpuhtauksia. Melko sama miten ajelee. Tankkiinkaan tuskin kertyy yhtään enempää roskaa rauhallisella ajotyylillä.

Käsittääkseni suodatin vain varmistaa ettei tankista tule epäpuhtauksia. Melko sama miten ajelee. Tankkiinkaan tuskin kertyy yhtään enempää roskaa rauhallisella ajotyylillä.

Mondeo 130 tdci -02
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Joo niin sanoi ja sanoi myös, että jos auto ollut vähässä ajossa aikaisemmin, nii vaikuttaa.
Alkoi ajossa pätkii, sit sammui kokonaan ja ajoin tien sivuun. Yritin viel käynnistää, pari sekuntia yritti käydä ja taas sammui.
Tielle oli tullut pitkä bensavana. Tiputti bensatankin kohdilta. Aina ku yritti käynnistää nii alkoi taas ruikkimaan, sammutettuna ei vuotanut.
Alkoi ajossa pätkii, sit sammui kokonaan ja ajoin tien sivuun. Yritin viel käynnistää, pari sekuntia yritti käydä ja taas sammui.
Tielle oli tullut pitkä bensavana. Tiputti bensatankin kohdilta. Aina ku yritti käynnistää nii alkoi taas ruikkimaan, sammutettuna ei vuotanut.
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Jos bensalinjasto vuotaa, niin ei kai se kuskista ole kiinni.. kuvittelisin että kun virrat lyö päälle niin bensapumppu yrittää lyödä tavaraa linjastoon ja luonnollisesti lopettaa kun sammuttaa ja vuoto siten loppuu. Omassa focuksessakin rupes talvella bensatankin nurkilta polttoaineputki vuotamaan liitoksesta vaikka oli ajallaan vaihdettu suodin ja kuvitellakseni omaan "nuorekkaan" ajotyylin.clintdog kirjoitti:Tielle oli tullut pitkä bensavana. Tiputti bensatankin kohdilta. Aina ku yritti käynnistää nii alkoi taas ruikkimaan, sammutettuna ei vuotanut.
Itse olen sitä mieltä että vanhassa autossa säännöllinen huolto ja kaikenmaailman kolinoiden sun muiden pikkuvikojen tarkkailu on tärkeää. Monet viat alkavat pienestä, mutta sallivat ajamisen. Esim. huono käynnistyminen, kolinat, laakerin jurinat, alustan vonkumiset jne..
Sitten kun ajetaan vaan eikä katota yhtään niin jossain vaiheessa pikkuvika muuttuu isoksi viaksi ja matkanteko loppuu. Tärkeää olisi tuntea oma ajoneuvo ja tarttua heti pieniinkin epäkohtiin kun niitä havaitsee, eikä vaan ajella niin kauan ku tulee savua putkesta.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Tulihan se jo selväksi, että huoltamattomuuttaan ne vähän ajetutkin hyvät ostokset jättää tielle. Kuten tuomaz totesi, niitä kolinoita, kitinöitä ja epänormaalia käytöstä on seurattava ja ryhdyttävä toimiin, eikä vain hyväksyä se vikavalo, öljyvalo ja ABS-valo kojelaudassa. Ehjässä autossa ei varoitusvalot pala. Tärkeää olisi säännöllinen huolto, suodattimien vaihto ajallaan ja öljynvaihtovälin puolittaminen.
Akku, siis sähköt, on nykyautojen Achilleen kantapää. Hankkii ns. älylaturin ja antaa sen ladata silloin tällöin vaikka yön yli, niin virtaa piisaa. Nykyautojen älykkäät latausjärjestelmät eivät nimestään huolimatta ole mitään voimalaitoksia. Huonoon varaustilaan joutunut ikääntynyt akku ei enää ajamalla lataannu, vaikka ajaisi Hki-Tre väliä pedaali lattiassa.
Ei se ajotyylin vaihto autoja riko, tuo on hieman sellaisten vanhojen autoukkojen mutua. Mutta pitkään seisonut auto yllättää kerran jos toisenkin, kun aletaan taas kunnolla ajamaan. Jarrut on hyvä esimerkki: vaihtamatta jääneet jarrunesteet ja käyttämätön käsijarru ilmenee takajarrujen toimimattomuutena tai päällejäämisenä. Siihen auttaa vain takajarruosien uusiminen.
Ennalta en lähtisi hystreerisesti vaihtamaan osia vain varmuuden vuoksi. Sillä usein nykyiset tarvikeosat ovat heikompilaatuisia kuin ne alkuperäiset. Esim. vesipumppu kannattaa vaihtaa vasta kun se alkuperäinen ei toimi. Varmuuden vuoksi metallilapaisen tilalle laitettu tarvikemuovilapapumppu ei välttämättä vie paljon pidemmälle.
No, tämä ennaltaehkäisy on ikuisuusaihe. Itse 1990-luvulla yritin tehdä parista ooppelista ikuisia uusimalla ison läjän osia. Ei onnistunut, luotettavaksi tehtyjen alustojen, moottoreiden ja vaihteistojen ympäriltä ruostui kori. Tällä hetkellä mulla on Langzeitauto-laboratoriona tuo 225000 km ajettu '05 mondeofarmari, mitä on huollettu säännöllisesti, öljyt vaihdettu 10000 km välein, akkua ladataan pari kertaa kuussa, nesteet tarkastan viikottain. Kilometrejä tulee noin 20000 km vuodessa. Hälyttävän paljon tuossa on vielä alkuperäisosia. Seuraavaksi pitäisi mörkööntyä varmaan moniurahihnasta, ilmastoinnista, bensapumpusta, kannentiivisteestä, puolasta, vesipumpusta, antureista, lambdoista, pakoputkesta...
Päätän raporttini vanhaan mopar-sanontaan: If it ain't broken, don't fix it.
Akku, siis sähköt, on nykyautojen Achilleen kantapää. Hankkii ns. älylaturin ja antaa sen ladata silloin tällöin vaikka yön yli, niin virtaa piisaa. Nykyautojen älykkäät latausjärjestelmät eivät nimestään huolimatta ole mitään voimalaitoksia. Huonoon varaustilaan joutunut ikääntynyt akku ei enää ajamalla lataannu, vaikka ajaisi Hki-Tre väliä pedaali lattiassa.
Ei se ajotyylin vaihto autoja riko, tuo on hieman sellaisten vanhojen autoukkojen mutua. Mutta pitkään seisonut auto yllättää kerran jos toisenkin, kun aletaan taas kunnolla ajamaan. Jarrut on hyvä esimerkki: vaihtamatta jääneet jarrunesteet ja käyttämätön käsijarru ilmenee takajarrujen toimimattomuutena tai päällejäämisenä. Siihen auttaa vain takajarruosien uusiminen.
Ennalta en lähtisi hystreerisesti vaihtamaan osia vain varmuuden vuoksi. Sillä usein nykyiset tarvikeosat ovat heikompilaatuisia kuin ne alkuperäiset. Esim. vesipumppu kannattaa vaihtaa vasta kun se alkuperäinen ei toimi. Varmuuden vuoksi metallilapaisen tilalle laitettu tarvikemuovilapapumppu ei välttämättä vie paljon pidemmälle.
No, tämä ennaltaehkäisy on ikuisuusaihe. Itse 1990-luvulla yritin tehdä parista ooppelista ikuisia uusimalla ison läjän osia. Ei onnistunut, luotettavaksi tehtyjen alustojen, moottoreiden ja vaihteistojen ympäriltä ruostui kori. Tällä hetkellä mulla on Langzeitauto-laboratoriona tuo 225000 km ajettu '05 mondeofarmari, mitä on huollettu säännöllisesti, öljyt vaihdettu 10000 km välein, akkua ladataan pari kertaa kuussa, nesteet tarkastan viikottain. Kilometrejä tulee noin 20000 km vuodessa. Hälyttävän paljon tuossa on vielä alkuperäisosia. Seuraavaksi pitäisi mörkööntyä varmaan moniurahihnasta, ilmastoinnista, bensapumpusta, kannentiivisteestä, puolasta, vesipumpusta, antureista, lambdoista, pakoputkesta...
Päätän raporttini vanhaan mopar-sanontaan: If it ain't broken, don't fix it.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Tiedän yhden tapauksen kun mittaristoon oli kesken ajon syttynyt öljykannun kuva. "Ääh, anturivika" ajatteli kuski, kovaa ajoo vaan!KajS kirjoitti:ryhdyttävä toimiin, eikä vain hyväksyä se vikavalo, öljyvalo ja ABS-valo kojelaudassa. Ehjässä autossa ei varoitusvalot pala.
Kestihän se kone kymmenisen kilometriä ennenkuin leipoi kiinni

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Nämä auton huolto- ja korjausasiat pruukaavat olemaan asiansa osaavien ammattilaisten ( ja miksei osaavien, perehtyneiden harrastajienkin ) työsarkaa.
Tielle jäännin ennaltaehkäisy onnistuu parhaiten kun auto on huollettu ( ja huolletaan ) huolto-ohjelman mukaisesti - ja on korjattu oikein.
Tielle jäännin ennaltaehkäisy onnistuu parhaiten kun auto on huollettu ( ja huolletaan ) huolto-ohjelman mukaisesti - ja on korjattu oikein.
Torque Vectoring Control
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Tässäkin tapauksessa huolto tuskin olisi pystynyt vikaa estämään, ehkä jos auto olisi käytetty huollossa juuri ennen kekeytynyttä ajomatkaa ja tankin tienoilla olisi ollut havaittavissa alkavaa vuotoa. Kyllä se matka yleensän tyssää sellaiseen vikaan mitä normaalissa auton huollossa ei pystytä toteamaan.
Otsikon kysymykseen: uudehko auto jotakin luotettavaksi todettua merkkiä.
Otsikon kysymykseen: uudehko auto jotakin luotettavaksi todettua merkkiä.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Juurikin näin kuin edellinen vastasi, jotain luotettavaksi havaittua merkkiä ja hyvällä huoltohistorialla oleva auto. Tuntuu olevan noita ranskalaisia mitä tienposkessa näkee kolmio perässä. Ja nykyautoihin voi tulla ihan uusiinkin tiellejättäviä vikoja, kuten naapurin passattiin neitsytmatkalla; puola hajosi, ja auto kaikessa fiksuudessaan päätti, että koska ei olla ajokuntoisia, niin kytketään sähköinen käsijarru. Ei pystynyt edes työntämään sivuun.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Millä ennaltaehkäistä auton jääminen tielle
Kyllä siellä tievarressa on melko tasaiseti kaikkia merkkejä ja malleja. Uusista autoista valtaosa näyttää olevan premium-luokan saksalaisia, tai sitten niihin vain kiinnittää enemmän huomiota.
Mondeo 130 tdci -02