Focus 2007 käsijarru kolisee
Focus 2007 käsijarru kolisee
Auton perästä kuuluu kolinaa ajaessa. Ihan kuin joku irrallaan oleva osa hakkaisi johonkin..
Kun painaa jarrua, kolina loppuu. Niin ikään jos vetää käsijarrun päälle kesken ajon, kolina loppuu.
Mikäs se siellä kolisee, vinkkejä ??!
Kun painaa jarrua, kolina loppuu. Niin ikään jos vetää käsijarrun päälle kesken ajon, kolina loppuu.
Mikäs se siellä kolisee, vinkkejä ??!
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Ensiksi itse jarrujen kimppuun: Onko satulat oikein kiinni ja palat tallella ja paikallaan. Voihan tarvikepalat kolista. Liukutappien kunto pitää tarkistaa. Seuraava mörköilyn aihe on se vakio eli "koiranluut" (siis "vakaajatangon yhdyshelat" Otaniemeksi). Jarruttaessahan saattaa joku kiertoliike ottaa "löysät pois" kuluneista pallonivelistä ja silloin ei kolise. Itse jarruvika on syytä korjata, koiranluiden kalina on lähinnä kosmeettista; niin kauan kun ne pysyy kyydissä, kaikki on hyvin. Vaikka äänen kanssa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Huvittaa kyllä tosinaan tuo kun "tarvikeosat" tekee sitä ja tätä,no mutta kun autohan on tehty osista? ei Voorti eikä muutkaan ole itte valmistanu paljon mitään autoihinsa ja nykyaikana vielä vähemmän kuin ennen!
Jopa nekin osat missä lukee auton omamerkki on tehty jossain muualla.merkki on siihen vaan sitten laitettu,tai teetätetty se oma logo/stanssaus,että noin se menee.
Voihan niitä tietty olla aivan alaarvoista varaosaakin liikenteessä mutta sen sitten oppii kokeilemalla jollei aluksia usko.itellä kyllä on jarruosat pääsääntösesti käyny paikoilleen jos oikeita ovat olleet.
Tämmösossä kolina kilinä jutuissa kannattais kyllä heti pikemmin katsoa mistä äänitulee,kaverikin vaan pakulla ajoi niin olikin hetkenpäästä takajarrut yhtä mössöä kun rummut aukas,yksi irronnut osa tuhoaa loputkin ja joskus enemmänkin!
Jopa nekin osat missä lukee auton omamerkki on tehty jossain muualla.merkki on siihen vaan sitten laitettu,tai teetätetty se oma logo/stanssaus,että noin se menee.
Voihan niitä tietty olla aivan alaarvoista varaosaakin liikenteessä mutta sen sitten oppii kokeilemalla jollei aluksia usko.itellä kyllä on jarruosat pääsääntösesti käyny paikoilleen jos oikeita ovat olleet.
Tämmösossä kolina kilinä jutuissa kannattais kyllä heti pikemmin katsoa mistä äänitulee,kaverikin vaan pakulla ajoi niin olikin hetkenpäästä takajarrut yhtä mössöä kun rummut aukas,yksi irronnut osa tuhoaa loputkin ja joskus enemmänkin!
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
No juu, onhan tuo ollut ns. tiedossa autokouluajoista asti tai '70-luvulla isän 1975 Fiatin alla könytessä, että ne osat tulee oasatehtaista ja autotehtaasta se kokonaisuus, auto, jossa on sitten merkki keulassa ja perässä. Juuri Fiatiin sai "alkuperäisiä" jarrulevyjä ja tarvikelevyjä, kummatkin Fiammin (tai Fiammin alihankkijan) valmistamia. Onhan Suomessakin jossain Pohjanmaalla tehty Saabin alkuperäisiä jarrulevyjä.
Tuo "tarvikeosa"-termin käyttö viittaa varaosaliikkeistä nykyään saatavien varaosien heikkoon laatuun, kuten esim. Sierra2.3-16v asian ilmaisi toisaalla täällä forumilla. Onhan se budjettikysymys, esim. Mondeoon voi ostaa viidenkympin Bosch-palat eteen tai sitten kolmen kympin tarvikepalat merkkiä tuntematon. Näissä tarvikeosissa heikko laatu ihmetyttää, autoon tehtaalla asennettu alihankkijan tekemä osa saattaa kestää 12 vuotta ja 100000 km, sitten kun se korvataan tarvikkeella, ajetaan vuosi ja 12000 km...
Tuo "tarvikeosa"-termin käyttö viittaa varaosaliikkeistä nykyään saatavien varaosien heikkoon laatuun, kuten esim. Sierra2.3-16v asian ilmaisi toisaalla täällä forumilla. Onhan se budjettikysymys, esim. Mondeoon voi ostaa viidenkympin Bosch-palat eteen tai sitten kolmen kympin tarvikepalat merkkiä tuntematon. Näissä tarvikeosissa heikko laatu ihmetyttää, autoon tehtaalla asennettu alihankkijan tekemä osa saattaa kestää 12 vuotta ja 100000 km, sitten kun se korvataan tarvikkeella, ajetaan vuosi ja 12000 km...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Samaa kolinaa ihmettelen itsekin. ja jarrutettaessa häviää kanssa. mulla on melko uudet levyt ja palat joten lienee syy nuo koiranluut. auto on 05 focus farmari.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Eikä edes sitä, ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä kaverin autoon italialaiset tukivarret, että saa leiman, kun oli suojakumit sököt alapalloista, olis ollut parempi ostaa jotkut tarvikesuojakumit.. Nimittäin niillä ei ajettu kuin ehkä max.1000 kilsaa ennen leimaa, ja leimamies kirjoitti hylsyn, kun oli suojakumit rikki ja nivelet väljät, siis reilu kuukausi aikasemmin vaihdetuista alatukivarsistaKajS kirjoitti: Näissä tarvikeosissa heikko laatu ihmetyttää, autoon tehtaalla asennettu alihankkijan tekemä osa saattaa kestää 12 vuotta ja 100000 km, sitten kun se korvataan tarvikkeella, ajetaan vuosi ja 12000 km...

No, onneksi oli tallessa itsellä yhdet käytetyt orkkistukivarret, jotka siihen sitten vaihdettiin, ja autovaraosa palautti rahat paskoista tarvikkeista, sekä lupasi ettei enää moista kuraa tilaa..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Tuo on totta että laatueroja on paljon,ja jos autoa meinaakin itellä pitää ja ajaa paljon niin sillon kyllä on satsattava laatuun,samoin jos vaihtaa osia vaikeapääsyiseen paikkaan esim. kytkinpaketti niin eipä kiinnostais olla taas kohta aukomassa etuvetosten lootia.
Kummasti muutes on kestäny yleensä tehtaalla asennetut nivelet ja pakoputketkin ,sitten kun vaihat siihen jonkui mitälie mistälie niin KAS kun ei kestäkkään...
Kummasti muutes on kestäny yleensä tehtaalla asennetut nivelet ja pakoputketkin ,sitten kun vaihat siihen jonkui mitälie mistälie niin KAS kun ei kestäkkään...
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Sopiiko hyvät herrat että tarvike osista puhutaan jossain toisessa ketjussa ettei alkuperäinen aihe huku kiistanne syövreihin ? - Kiitos
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Ainahan näillä ketjuilla on tapana vähän rönsyillä ja varsinkin jos alkuperäinen kysyjä ei anna kommenttia esitetyistä vikavaihtoehdoista.konna77 kirjoitti:Sopiiko hyvät herrat että tarvike osista puhutaan jossain toisessa ketjussa ettei alkuperäinen aihe huku kiistanne syövreihin ? - Kiitos
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Pienitutkailu ja kolinan lähde selvisi. Jarrupala resenoi. Mitenkäs se saadaan kiristettyä ??
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Ei mitenkään. Laita orkkisjarrupalat, niin ne on kuin tehty noihin orkkissatuloihin. Tarvikepalat voi olla mitoituksiltaan/toleransseiltaan erilaisia, jolloin jäävät helisemään. Tai no, voithan toki hitsata jarrupalojen päihin lisää materiaalia ja viilata ne jämpteiksi 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Noinhan se menee. Vaihdoin kaverin Lagunaan tarvike-etupalat, olivat noin millin liian lyhyet. Seuraavana päivänä vaihdoin vaimon Puntoon myös tarvike-etujarrupalat, niin näistäpä piti hioa päistä maalit pois, että mahtuivat paikalleen.Sierra2.3-16v kirjoitti:Ei mitenkään. Laita orkkisjarrupalat, niin ne on kuin tehty noihin orkkissatuloihin. Tarvikepalat voi olla mitoituksiltaan/toleransseiltaan erilaisia, jolloin jäävät helisemään. Tai no, voithan toki hitsata jarrupalojen päihin lisää materiaalia ja viilata ne jämpteiksi
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Vielä yksi maalaisvinkki: Usein jarrupaloissa on ns. kitinänvaimennuslevyt. Jos niissä "tarvikepaloissa" ei ole niitä, ota ne vanhoista, jos ovat ehjät. Sen vaimennuslevyn puute saattaa juuri tehdä palasta liian väljän. Mutta, Tutkitko ja totesit liukutapit toimiviksi? Eli liikkuuko jarrusatula vai johtuuko jarrupalan kolina satulan jumiutumisesta?
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Kuvasin siitä kännykällä pienen videon mutta en nyt saa sitä tähän ketjuun ladattua. Mites tänne saa videoita ladattuu ??
No kuitenkin, kolina syntyy silleen että kun jarrulevystä tietty kohta osuu jarrupalaan niin pala liikahtaa ja kolahtaa.
Mut se video tulee kuhan opin lataan sen..
No kuitenkin, kolina syntyy silleen että kun jarrulevystä tietty kohta osuu jarrupalaan niin pala liikahtaa ja kolahtaa.
Mut se video tulee kuhan opin lataan sen..
Re: Focus 2007 käsijarru kolisee
Näimpä yleensä onkin asennusvirhe eikä tarvikkeiden syy? onko tosiaan kitinälevyt paikoillaan? onko laitettu cu-pastaa sinne minne pitää? jne JA ainahan voi mitata uudet/vanhat palat ja jos on liikaa heittoa niin voipi palauttaa,eriasia onkin että saako millilleen samanlaisia mistään?
Tämmöstä tää nykyään on kun palat onkin irrallaan monissa autoissa vaan siel välissä,toisin oli ennen kun meni tapit läpi,eipä paljoo helissy eikä tippunu kesken matkan!
Ei oo sitten myöskään hyvä jos palat on liika tiukat sillon ei liiku mäntä/satula kunnolla.
Tämmöstä tää nykyään on kun palat onkin irrallaan monissa autoissa vaan siel välissä,toisin oli ennen kun meni tapit läpi,eipä paljoo helissy eikä tippunu kesken matkan!
Ei oo sitten myöskään hyvä jos palat on liika tiukat sillon ei liiku mäntä/satula kunnolla.