Uusi vanha termostaatti
Lähetetty: 10 Helmi 2006 11:00
Olen pidemmän aikaa ihmetellyt että lämpeneekö autoni liian hitaasti vai olenko vaan niin viluinen.
Viikko sitten kirpputorilla löysin loosin jossa oli vanhoja Motorcraftin laatikkoja, kurkkasin ja siellä oli termostaatteja, käyttämättömiä. Silmäilin niiden kokoja että josko sopisi joku niistä omaan autooni. Kuinka ollakkaan paikalle tuli myyjä joka kertoi että hänellä oli joskus ollut autokorjaamo ja niiltä peruilta osia on jäänyt hänelle.
Ostin kaksi termostaattia kun en tiennyt tarkasti oikeaa kokoa, toisen laipan leveys 50, ja toisen 52 mm. Leveämpi sopi, harmi vain että se oli 90-asteinen, toinen olisi ollut 92-asteinen. Lisäksi en muistanut että pitääkö nuolen osoittaa menosuuntaan, vai jakopäähän. Laitoin menosuuntaan ja myöhemmin kaverini kertoi että olisi pitänyt laittaa jakopäähän päin.
Nyt auto kuitenkin lämpenee ihan eri tavalla, lyhyemmässäkin ajossa tulee muutakin kun haaleata.
Kotona keittelin kolmea eri termostaattia kattilassa, kaikki 92 asteisia. Yksi vanha joka on lojunut laatikossa (ei motorcraft, joku muu). Autossa ennen paikoillaan ollut (ei motorcraft). Kolmantena toinen kirpputorilöytö (motorcraft). Molemmat ei motorcraftit aukesivat selvästi aikaisemmin.
Mulle tuli joskus mieleen että josko nuo halvimmat tarvikemerkit aukeavat aina vähän aikaisemmin, ikäänkuin "varmuuden vuoksi".
Viikko sitten kirpputorilla löysin loosin jossa oli vanhoja Motorcraftin laatikkoja, kurkkasin ja siellä oli termostaatteja, käyttämättömiä. Silmäilin niiden kokoja että josko sopisi joku niistä omaan autooni. Kuinka ollakkaan paikalle tuli myyjä joka kertoi että hänellä oli joskus ollut autokorjaamo ja niiltä peruilta osia on jäänyt hänelle.
Ostin kaksi termostaattia kun en tiennyt tarkasti oikeaa kokoa, toisen laipan leveys 50, ja toisen 52 mm. Leveämpi sopi, harmi vain että se oli 90-asteinen, toinen olisi ollut 92-asteinen. Lisäksi en muistanut että pitääkö nuolen osoittaa menosuuntaan, vai jakopäähän. Laitoin menosuuntaan ja myöhemmin kaverini kertoi että olisi pitänyt laittaa jakopäähän päin.
Nyt auto kuitenkin lämpenee ihan eri tavalla, lyhyemmässäkin ajossa tulee muutakin kun haaleata.
Kotona keittelin kolmea eri termostaattia kattilassa, kaikki 92 asteisia. Yksi vanha joka on lojunut laatikossa (ei motorcraft, joku muu). Autossa ennen paikoillaan ollut (ei motorcraft). Kolmantena toinen kirpputorilöytö (motorcraft). Molemmat ei motorcraftit aukesivat selvästi aikaisemmin.
Mulle tuli joskus mieleen että josko nuo halvimmat tarvikemerkit aukeavat aina vähän aikaisemmin, ikäänkuin "varmuuden vuoksi".