Kasa ongelmaa xr2i:ssä!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
XR2i^
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2006 19:26

Kasa ongelmaa xr2i:ssä!

Viesti Kirjoittaja XR2i^ »

Moro! Kattelin haulla tässä vähän eri hakusanoilla noita, ja olihan sielä erinäisiä vastuksia...

Mutta kysympä kuitenkin... :)

Ensinnäkin, huohottimen se sellanen kuppi on vähän väliä ruskeassa räässä tukkeissa, ja pomppaa öljytikku ylös ja sitte puhaltaa öljyä jokapaikkaan. Tuntuu olevan aika paine moottorissa...? :shock:

Sitte, pirssi ei lämpene juuri olleenkaa, edes paikallaan. Lämmöt nousee siihen "norm." kohdan ämmän kohdalle... Eilen laitettiin pahvia puoliksi jäähdyttäjän eteen... Eipä auttanu...

Auto on viileässä tallissa yöt, ja päivät melkeistään ulkona/ajossa... :D
Tehot on tallella, (hyvin onkin!) ja todennäköisesti se 200tkm ajettu...

Eli onko toi huohottimen kupin tukkeutuminen ihan normaalia jatkuvasti näillä keleillä? Ja toi termostaatin kotelokin on niin ihmeellinen laitos että huh... :shock: Missä päin se termostaatti sitä koppaa oikein sijaitsee? :lol: Ku on niin iso... 8)

Eilen teki sen, että kun heitti käpiäisen kanssa oikealle vähä rallia, niin puski hullun kuumaa ihan vaan henkoset... :lol: Auto oli parkissa jotain minuutin 8km ajon jälkeen ja ajettiin ehkä 300m pysäyksen jälkeen ja sitte käpiäistä... Voisko olla ilmaa tai jotain, vai mistä johtu? Vai sattuko jostain vaan tulee lämpöistä? :roll:

Ainii, ja kokeiltii kaverin puristuspainemittarilla, minkä kunnosta ei sen koommin ole tietoja, kun ei ole itekään koskaan käyttäny, niin 2 ja 3 pytty näytti sellasia 150 (oisko ollu psi?) arvoja, ja 1 ja 4 näytti sitten jotain 130-140... Kyllä se ainakin "vihreälle" alueelle meni, mutta eikös puristuspainemittarin pitäisi pitää paine sisällä? Tässä ilmeisesti oli takaiskuventtiili rikki... Kun pyöritti startilla tota moottoria, niin tuollasissa lukemissa siis käväisi mittari...

Kiitoksia etukäteen... :lol:
Fiesta XR2i MK3 '91 CVH 1,6 efi
XR2i^
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2006 19:26

Viesti Kirjoittaja XR2i^ »

Hmph, kukaan ei tiiä mistään mitään? :? :x

No, tänään ilmeisesti revitään kuitenkin toi termarin koppa irti, vedetään sitte loctitet väliin ku katotaan mitä se on syöny... :evil:
Fiesta XR2i MK3 '91 CVH 1,6 efi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Todennäköisesti termostaatti rikki (kuula karkuteillä termarikotelosta) ja/tai ilmaa/moskaa järjestelmässä.

Jos kone ei lämpene (edellämainitusta syistä?) tarpeeksi niin huohotinputketkaan ei kerkeä kuivumaan/sulamaan ja kun auton sammuttaa pamahtaa letkut jäähän, ja kun huohotus tukkeentuu niin sillon se kyllä ampuu esim sen tikun ylös, jostakin sen pienen paineen on ulospäästävä.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Se ruskea "räkä" voisi johtua siitä jos se moottori ei käy normaali lämpöisenä niin sinne muodostuu kondensiovettä joka taas sekoittuu öljyyn ja tulee kurana pihalle :arrow: tukkii huohotinputken :?

Muuten samat sanat kuin Jaakko85:kin jo sanoi...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Riesa2.0 kirjoitti:Se ruskea "räkä" voisi johtua siitä jos se moottori ei käy normaali lämpöisenä niin sinne muodostuu kondensiovettä joka taas sekoittuu öljyyn ja tulee kurana pihalle :arrow: tukkii huohotinputken :?

Muuten samat sanat kuin Jaakko85:kin jo sanoi...
Niin, juu pidin itsestäänselvänä että kysyjä tietää että se kermakura tulee juuri kun kosteutta/vettä pääsee öljynsekaan..
XR2i^
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2006 19:26

Viesti Kirjoittaja XR2i^ »

Jooh, tänään vaihdettii termostaatti, oli se vanhakin ihan ok olonen, mutta se sellanen O-rengas tiiviste siellä alla oli kyl ihan murjuna! :lol:

Toivotaan et nyt alkaa toimimaan jotenkuten kunnolla... :wink:
Fiesta XR2i MK3 '91 CVH 1,6 efi
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

XR2i^ kirjoitti:Jooh, tänään vaihdettii termostaatti, oli se vanhakin ihan ok olonen, mutta se sellanen O-rengas tiiviste siellä alla oli kyl ihan murjuna! :lol:

Toivotaan et nyt alkaa toimimaan jotenkuten kunnolla... :wink:
Jos se vanha termari on vuotanut sieltä tiivisteen välistä, niin ei ihme jos ei oikein lämmöt nouse. Voi se itse termostaattikin toki olla epäkunnossa.

Huohotinputkien tukkeutuminen talvikelillä on ihan yleistä. Putki jäätyy tukkoon kun sinne tulee sitä "vaahtoa" ja sit ampuu öljytikun ylös. Omassa ex-escortissakin tuli aika paljon tuota "öljy-vesi-vaahtoo" huohottimeen. Kannattaa vaan toisinaan putsailla se huohotin, niin ei pitäis olla ongelmaa.

Puristuspaineet näyttäis mun mielestä olevan ok. Tärkeintä on, että sylinterien paineissa ei ole kovin isoja keskinäisiä eroja, eli joka sylinterissä tulis olla aika lailla sama arvo.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
XR2i^
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2006 19:26

Viesti Kirjoittaja XR2i^ »

On varmasti joo. Tosin kun kuumailmapuhaltimella sitä termostaattia kokeili, niin kyllä se tuntu kunnossa olevan, ettei ihan heti ainakaan auennut, mutta tiiä sitten, kyl sen ois pitäny mun mielestä enemmän silti nostaa, jos pelkästään on sieltä tiivisteestä vuotanu, mutta sama se nyt kun toimii :D

No ei se huohotin mun mielestä ole koskaan jääntynyt, mutta se on ollu vaan niin täys sitä räkää että on ollu ihan tukkeissa...
Miks siellä pitää edes olla mokoma räänkerääjä? Monessa autossa on pelkkä letku vaan kannesta ilmanputsariin... :shock:

Tänään katottiin sitä, niin taas oli siellä paskaa, pitänee putsata se jokupäivä...

Hyvä et tuntuis olevan ok! Ja tosiaan sehän on joo tärkeetä et ne on suht samat paineet, muuten kannattaa varmasti alkaa epäilemään jotain... :roll:
Fiesta XR2i MK3 '91 CVH 1,6 efi
Vastaa Viestiin