Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)
Lähetetty: 06 Maalis 2014 21:48
Juuh elikkäs valitettavasti löytyy otsikon mukainen lintta pihasta, tällä ilmeisen yleisellä vialla.
Eli ei varsinaisesti sammu, mutta menee tyhjäkäynnille kesken ajelun, ja lopettaa kaasuun vastaamisen täysin, ns. limp mode. Avaimesta sammutus ja uudelleen käynnistys, ja lähtee käyntiin normaalisti ja on kuin ei olisi vikaa ollutkaan. Tapahtuu käytännössä aina pidemmillä matkoilla, maantieajossa (>100km) ehkä ~puolen tunnin välein, kaupunkiajelussa paljon harvemmin. Tehnyt tätä viimeisen vuoden päivät, mutta auto on ollut niin vähällä käytöllä (n. 5000km/v), että en ole jaksanut vikaa aiemmin alkaa kunnolla etsimään.
Google löytää samasta ongelmasta sata ja yksi valitusta, joillakin tuntuu kadonneen ainakin kaasupolkimen vaihdolla (kulunut asentotunnistin ja virhesignaali), polttoainesuodattimen vaihdolla, nokka-akselin taikka kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla (onko sitä edes tässä moottorissa erillisenä osana?), ja viimeisenä temppuna ruiskupumpun vaihdolla, mutta osa-arpajaisiin ei tämän hintasen vehkeen kanssa viitsisi alkaa aivan sokkona. Polttoainesuodattimen vaihdoin ja egr:n puhdistin, ei mitään vaikutusta.
Lähinnä seuraavat kysymykset on auki:
- Onko tämän auton (vm. 2000, 1.8 tddi 66kW) vikakoodeja mahdollista lukea millään kohtuuhintaisella laitteella? Ainakaan halvimmat obd2-lukijat eivät toimi? Tuo vilkkuva hehkun valo on ilmeisesti moottorin yleinen vikavalo, ja sen syttyessä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.
- Miten h-vetissä tuon kaasupolkimen saa irti paikaltaan, purin muoveja edestä pois ja yhden pultin sainkin irti, mutta on kiinni ilmeisesti yhteensä kolmella pultilla, joista 2 on tiukasti piilossa keskikonsolin alla. Pystyisi edes kurkkaamaan silmämääräisesti sähkökomponenttien kunnon.
- Onko tässä moottorissa erillistä nokka-akselin taikka kampuran asentotunnistinta, mitä pystyisi mahdollisesti epäilemään vian aiheuttajaksi?
- Voiko ruiskupumppuvika aiheuttaa tällaista edes, olen ollut siinä ymmärryksessä, että viallinen pumppu katkaisee matkanteon suht kerralla ja kunnolla, eikä vittuile tällä tavalla vuotta putkeen? Kun ei edes sammu, katoaa vaan tehot. Autoon on lisäksi vaihdettu ruiskupumppu edellisen omistajan aikana n. 100tkm sitten, kuitti löytyy kalliista remontista. Nyt on kilometrejä n. 300tkm.
Kaikenlainen apu olisi erittäin tervetullutta.
Eli ei varsinaisesti sammu, mutta menee tyhjäkäynnille kesken ajelun, ja lopettaa kaasuun vastaamisen täysin, ns. limp mode. Avaimesta sammutus ja uudelleen käynnistys, ja lähtee käyntiin normaalisti ja on kuin ei olisi vikaa ollutkaan. Tapahtuu käytännössä aina pidemmillä matkoilla, maantieajossa (>100km) ehkä ~puolen tunnin välein, kaupunkiajelussa paljon harvemmin. Tehnyt tätä viimeisen vuoden päivät, mutta auto on ollut niin vähällä käytöllä (n. 5000km/v), että en ole jaksanut vikaa aiemmin alkaa kunnolla etsimään.
Google löytää samasta ongelmasta sata ja yksi valitusta, joillakin tuntuu kadonneen ainakin kaasupolkimen vaihdolla (kulunut asentotunnistin ja virhesignaali), polttoainesuodattimen vaihdolla, nokka-akselin taikka kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla (onko sitä edes tässä moottorissa erillisenä osana?), ja viimeisenä temppuna ruiskupumpun vaihdolla, mutta osa-arpajaisiin ei tämän hintasen vehkeen kanssa viitsisi alkaa aivan sokkona. Polttoainesuodattimen vaihdoin ja egr:n puhdistin, ei mitään vaikutusta.
Lähinnä seuraavat kysymykset on auki:
- Onko tämän auton (vm. 2000, 1.8 tddi 66kW) vikakoodeja mahdollista lukea millään kohtuuhintaisella laitteella? Ainakaan halvimmat obd2-lukijat eivät toimi? Tuo vilkkuva hehkun valo on ilmeisesti moottorin yleinen vikavalo, ja sen syttyessä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.
- Miten h-vetissä tuon kaasupolkimen saa irti paikaltaan, purin muoveja edestä pois ja yhden pultin sainkin irti, mutta on kiinni ilmeisesti yhteensä kolmella pultilla, joista 2 on tiukasti piilossa keskikonsolin alla. Pystyisi edes kurkkaamaan silmämääräisesti sähkökomponenttien kunnon.
- Onko tässä moottorissa erillistä nokka-akselin taikka kampuran asentotunnistinta, mitä pystyisi mahdollisesti epäilemään vian aiheuttajaksi?
- Voiko ruiskupumppuvika aiheuttaa tällaista edes, olen ollut siinä ymmärryksessä, että viallinen pumppu katkaisee matkanteon suht kerralla ja kunnolla, eikä vittuile tällä tavalla vuotta putkeen? Kun ei edes sammu, katoaa vaan tehot. Autoon on lisäksi vaihdettu ruiskupumppu edellisen omistajan aikana n. 100tkm sitten, kuitti löytyy kalliista remontista. Nyt on kilometrejä n. 300tkm.
Kaikenlainen apu olisi erittäin tervetullutta.