Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Myski
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2014 21:30

Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja Myski »

Juuh elikkäs valitettavasti löytyy otsikon mukainen lintta pihasta, tällä ilmeisen yleisellä vialla.

Eli ei varsinaisesti sammu, mutta menee tyhjäkäynnille kesken ajelun, ja lopettaa kaasuun vastaamisen täysin, ns. limp mode. Avaimesta sammutus ja uudelleen käynnistys, ja lähtee käyntiin normaalisti ja on kuin ei olisi vikaa ollutkaan. Tapahtuu käytännössä aina pidemmillä matkoilla, maantieajossa (>100km) ehkä ~puolen tunnin välein, kaupunkiajelussa paljon harvemmin. Tehnyt tätä viimeisen vuoden päivät, mutta auto on ollut niin vähällä käytöllä (n. 5000km/v), että en ole jaksanut vikaa aiemmin alkaa kunnolla etsimään.

Google löytää samasta ongelmasta sata ja yksi valitusta, joillakin tuntuu kadonneen ainakin kaasupolkimen vaihdolla (kulunut asentotunnistin ja virhesignaali), polttoainesuodattimen vaihdolla, nokka-akselin taikka kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla (onko sitä edes tässä moottorissa erillisenä osana?), ja viimeisenä temppuna ruiskupumpun vaihdolla, mutta osa-arpajaisiin ei tämän hintasen vehkeen kanssa viitsisi alkaa aivan sokkona. Polttoainesuodattimen vaihdoin ja egr:n puhdistin, ei mitään vaikutusta.

Lähinnä seuraavat kysymykset on auki:

- Onko tämän auton (vm. 2000, 1.8 tddi 66kW) vikakoodeja mahdollista lukea millään kohtuuhintaisella laitteella? Ainakaan halvimmat obd2-lukijat eivät toimi? Tuo vilkkuva hehkun valo on ilmeisesti moottorin yleinen vikavalo, ja sen syttyessä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.

- Miten h-vetissä tuon kaasupolkimen saa irti paikaltaan, purin muoveja edestä pois ja yhden pultin sainkin irti, mutta on kiinni ilmeisesti yhteensä kolmella pultilla, joista 2 on tiukasti piilossa keskikonsolin alla. Pystyisi edes kurkkaamaan silmämääräisesti sähkökomponenttien kunnon.

- Onko tässä moottorissa erillistä nokka-akselin taikka kampuran asentotunnistinta, mitä pystyisi mahdollisesti epäilemään vian aiheuttajaksi?

- Voiko ruiskupumppuvika aiheuttaa tällaista edes, olen ollut siinä ymmärryksessä, että viallinen pumppu katkaisee matkanteon suht kerralla ja kunnolla, eikä vittuile tällä tavalla vuotta putkeen? Kun ei edes sammu, katoaa vaan tehot. Autoon on lisäksi vaihdettu ruiskupumppu edellisen omistajan aikana n. 100tkm sitten, kuitti löytyy kalliista remontista. Nyt on kilometrejä n. 300tkm.

Kaikenlainen apu olisi erittäin tervetullutta.
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja juhve »

kaasupoljin on kiinni kolmella kymppi millin kannalla olevalla mutterilla .
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja bluri »

Myski kirjoitti:
Lähinnä seuraavat kysymykset on auki:

- Onko tämän auton (vm. 2000, 1.8 tddi 66kW) vikakoodeja mahdollista lukea millään kohtuuhintaisella laitteella? Ainakaan halvimmat obd2-lukijat eivät toimi? Tuo vilkkuva hehkun valo on ilmeisesti moottorin yleinen vikavalo, ja sen syttyessä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.

- Miten h-vetissä tuon kaasupolkimen saa irti paikaltaan, purin muoveja edestä pois ja yhden pultin sainkin irti, mutta on kiinni ilmeisesti yhteensä kolmella pultilla, joista 2 on tiukasti piilossa keskikonsolin alla. Pystyisi edes kurkkaamaan silmämääräisesti sähkökomponenttien kunnon.

- Onko tässä moottorissa erillistä nokka-akselin taikka kampuran asentotunnistinta, mitä pystyisi mahdollisesti epäilemään vian aiheuttajaksi?

- Voiko ruiskupumppuvika aiheuttaa tällaista edes, olen ollut siinä ymmärryksessä, että viallinen pumppu katkaisee matkanteon suht kerralla ja kunnolla, eikä vittuile tällä tavalla vuotta putkeen? Kun ei edes sammu, katoaa vaan tehot. Autoon on lisäksi vaihdettu ruiskupumppu edellisen omistajan aikana n. 100tkm sitten, kuitti löytyy kalliista remontista. Nyt on kilometrejä n. 300tkm.

Kaikenlainen apu olisi erittäin tervetullutta.
- Vikakoodit olen tällaisesta lukenut F-Superilla, ELM327 OBD2 Bluetooth-pulikalla en saanut sillon mitään aikaseks, mutta Forscan -softan kanssa pitäisi sellaisellakin toimia! http://www.talkford.com/topic/210937-fo ... th-elm327/
-Pumppuvika joo yleensä halvaannuttaa koko auton, oikein olet lukenut ja ymmäränyt.


Lähtisin tukemaan kaasupoljinvikaa, mutta koodit kannattaa ettiä ensin.
Myski
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2014 21:30

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja Myski »

Pitääkin yrittää tuon forscan softan kanssa tuolla elm327-lukijalla vielä, jos ymmärtäisi paremmin, iso kiitos tästä tiedosta.

Olisihan tuo hyvä saada koodit luettua, ennen kuin alkaa summittain osia vaihtelemaan, varsinkin kun tiedossa olisi asiaan liittymätöntä korjausta useamman sadan euron edestä, jos mielii leiman saada uusittua, niin lähinnä kiinnostaisi saada tuo pumppuvian mahdollisuus rajattua etukäteen pois, ettei tule turhaan korjattua sitten muutakaan.Toiseen kertaan ei pumppua tulla uusimaan vaan sitten jatkaa tämä yksilö elämäänsä varaosa-autona, jos on taas pumpun paskonu.

Polkimen kiinnityskin selvisi, tosiaan 3 mutteriahan siellä on ja vaatii pitkän hylsyn taikka jatkopalan, ja nivelpalan räikkään, että saa nuo kaksi oikeanpuolimmaista mutteria irti, sen verran hankalassa paikassa ovat.
Myski
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2014 21:30

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja Myski »

No niin, sain nyt luettua vikakoodit tuosta yhdistelmällä elm327 usb-malli ja edellä mainittu Forscan -softa, tunnisti auton oikein, ja vikakoodit onnistui lukea ja nollata. Reaaliaikaista dataa mittaristosta en saanut toimimaan tuon softan kautta, mutta muuten ainakin toimiva yhdistelmä vikakoodien lukemiseen, jos jollain on tarvetta edulliseen diagnostiikkaan näiden vanhempien ei-obd2 autojen kanssa.

Kolme vikakoodia löytyi muistista:

P1344 (Accelerator pedal position sensor C circuit - Open circuit)
B2159 (Remote personalization output circuit short to ground)
B2450 (Fuel fired coolant heating module - Auxiliary heater glow plug circuit open)

noista ainakin tuo ensimmäinen vaikuttaisi tukevan oletusta kaasupoljinviasta.

Noista muista ei sitten niin selvää vastausta löytynytkään googlen avulla, toinen ilmeisesti jotain ecuun liittyvää ja toinen hehkutulppiin (?) mikä lie sitten tuo coolant heating module?

Ruiskupumppumoduli tunnistui lukijalla myös, mutta yhtään vikakoodia ei ainakaan muistista löytynyt siihen liittyen, että kaipa tuo pumppu vielä aikansa ruikkii.

Kyselin tuossa alkuperäisosan hintaa kaasupolkimelle, rapeat 160 euroa osa, yhtenä kappaleena sisältäen polkimen ja asentotunnistimen. Pientä inflaatiota tapahtunut, kun muutama vuosi sitten selvittiin vielä 120 eurolla, kuulemma ollut hyvin suosittu varaosa viime aikoina. :roll:
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja juhve »

B2450 (Fuel fired coolant heating module - Auxiliary heater glow plug circuit open


tää liittyy polttoaine lämmittimeen eli eberin hehkua herjaa
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Myski
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2014 21:30

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja Myski »

Eipä ole ainakaan omassa tiedossa mitään polttoainekäyttöistä lämmitintä, eberiä, webastoa tai muutakaan tuossa vehkeessä, mikä tekee asiasta vähän mystisemmän. :mrgreen:

Lueskelin tuossa, että alhainen akun varaustila saattaisi teettää noita "mysteeri koodeja", saattaisi ehkä selittää. Kaasupolkimen vaihtoa aion joka tapauksessa kokeilla ensimmäisenä, uskon sen olevan ihan aiheellinen koodi.
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 tddi hyytyy kesken ajelun (limp mode)

Viesti Kirjoittaja juhve »

no jos se on suomi auto niin siinä on lämmitin moottorin takana tulipellissä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Vastaa Viestiin