Sivu 1/1

2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Lähetetty: 03 Helmi 2014 11:33
Kirjoittaja jake90000
Seuraavanlainen ilmiö...

Auto käyntiin -5 asteen pakkasessa, tyhjäkäynti on noin minuutin normaalia korkeammalla (noin 1000rpm) johtuen varmaan kylmästä koneesta. Sitten kierrokset laskevat normaalille tasolle (noin 700rpm) käynti muuttuu noin minuutin ajaksi sellaiseksi rynkyttäväksi... ja muuttuu noin minuutin kuluttua normaaliksi.

Tämä rynkyttävä käyntiääni ilmenee tästä netistä löytyneestä videosta:

http://www.youtube.com/watch?v=DngwxvuDZlw

Tämä on tosiaan kylmän koneen hetkellinen ilmiö. Mistä voisi johtua?

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Lähetetty: 04 Helmi 2014 21:10
Kirjoittaja Tapiiri
-Onko hehkut kunnossa? Jälkihehkulla on iso merkitys kylmällä koneella. Tosin silloin luultavasti kävisi selvästi kolmella aluksi.
-Egr:n toimivuus? Jos ei kone saa puhdasta ilmaa, ei käyntikään voi kovin hyvää olla.
-Joku suutin jumittaa/tukkoinen

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Lähetetty: 05 Helmi 2014 09:55
Kirjoittaja jamppevaan
Minulla oli joskus vähän vastaavanlaista "raskaskäyntisyyttä" kylmällä koneella, johon auttoi juurikin hehkujen vaihto.

Tapiirin esittämät pari muutakin vaihtoehtoa kannattaa tarkistaa..

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Lähetetty: 05 Helmi 2014 13:15
Kirjoittaja jake90000
Jos olis hehkujen kanssa ongelmaa niin eikö käynti olisi huonoa heti startista lähtien? Nyt se käy nätisti ensimmäisen minuutin, toisen minuutin tuolla tavalla rynkyttäen ja sitten taas hienosti.

EGR- ja suutinongelmien luulisi näkyvän muullakin tapaa. No, enpä ole asiantuntija niin spekuloinniksi menee.

Tällä hetkellä epäilen CHT-anturia eli onko se sitten sylinterikannen lämpötila-anturi? Sais tulla pikku pakkasta taas että pääsisi seuraamaan diagnostiikkatilassa moottorin lämpötilaa... ei hajuakaan tuleeko diagnostiikkatilan lämpötila tuosta anturista. Jos tämä anturin lukema sekoilisi samaan aikaan moottorin käyntihäiriön aikaan niin olisi osoittaa suoraan mahdollinen ongelma.

EDIT: Auton oma diagnostiikka näyttää, että ei vikakoodeja.