2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jake90000
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Huhti 2011 10:42

2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja jake90000 »

Seuraavanlainen ilmiö...

Auto käyntiin -5 asteen pakkasessa, tyhjäkäynti on noin minuutin normaalia korkeammalla (noin 1000rpm) johtuen varmaan kylmästä koneesta. Sitten kierrokset laskevat normaalille tasolle (noin 700rpm) käynti muuttuu noin minuutin ajaksi sellaiseksi rynkyttäväksi... ja muuttuu noin minuutin kuluttua normaaliksi.

Tämä rynkyttävä käyntiääni ilmenee tästä netistä löytyneestä videosta:

http://www.youtube.com/watch?v=DngwxvuDZlw

Tämä on tosiaan kylmän koneen hetkellinen ilmiö. Mistä voisi johtua?
S-Max Titanium 2.0TDCi 150hp A6 2018
Fiesta WRC Titanium 120 1.6 120hp M5 5D 2011
Aiemmin oli... Mondeo Titanium 2.0TDCi 180hp A6 Wagon 2015
Tapiiri
Viestit: 274
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

-Onko hehkut kunnossa? Jälkihehkulla on iso merkitys kylmällä koneella. Tosin silloin luultavasti kävisi selvästi kolmella aluksi.
-Egr:n toimivuus? Jos ei kone saa puhdasta ilmaa, ei käyntikään voi kovin hyvää olla.
-Joku suutin jumittaa/tukkoinen
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Minulla oli joskus vähän vastaavanlaista "raskaskäyntisyyttä" kylmällä koneella, johon auttoi juurikin hehkujen vaihto.

Tapiirin esittämät pari muutakin vaihtoehtoa kannattaa tarkistaa..
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
jake90000
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Huhti 2011 10:42

Re: 2.0TDCi epätasainen käynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja jake90000 »

Jos olis hehkujen kanssa ongelmaa niin eikö käynti olisi huonoa heti startista lähtien? Nyt se käy nätisti ensimmäisen minuutin, toisen minuutin tuolla tavalla rynkyttäen ja sitten taas hienosti.

EGR- ja suutinongelmien luulisi näkyvän muullakin tapaa. No, enpä ole asiantuntija niin spekuloinniksi menee.

Tällä hetkellä epäilen CHT-anturia eli onko se sitten sylinterikannen lämpötila-anturi? Sais tulla pikku pakkasta taas että pääsisi seuraamaan diagnostiikkatilassa moottorin lämpötilaa... ei hajuakaan tuleeko diagnostiikkatilan lämpötila tuosta anturista. Jos tämä anturin lukema sekoilisi samaan aikaan moottorin käyntihäiriön aikaan niin olisi osoittaa suoraan mahdollinen ongelma.

EDIT: Auton oma diagnostiikka näyttää, että ei vikakoodeja.
S-Max Titanium 2.0TDCi 150hp A6 2018
Fiesta WRC Titanium 120 1.6 120hp M5 5D 2011
Aiemmin oli... Mondeo Titanium 2.0TDCi 180hp A6 Wagon 2015
Vastaa Viestiin