Mitäs olette arvon foorumilaiset mieltä, kun Ford kuulemma alkaa käyttämään
Castrol Magnatec Professional 5W-20:sta myös esim Duratec-HE koneisiin?
Kävin just vaihattaa öljyt ylimääräsen kerran huoltojen välissä ja tällä kertaa laittovat
samaa, kuin esim litrasii ecoboosteihin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590083/C ... -E-5W20-5l
Lähinnä herättelen keskustelua tuleeko jotain ajatuksia.
Ecoboost-öljyt Durateciin
Ecoboost-öljyt Durateciin
Viimeksi muokannut S-P-H, 30 Tammi 2014 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Ecoboost-öljyt Durateciin
Siinähän se lukee (tuossa motonetin linkissä) öljyn täyttämien vaatimuksien kohdalla se sopivuus. 8)
Torque Vectoring Control
Re: Ecoboost-öljyt Durateciin
Fordin mukaan tämä uuden luokituksen WSS-M2C948-B mukainen 5w-20 sopii kaikkiin Ford-moottoreihin (joku Focus RS jne. poikkeuksena), joissa ennen oli vaatimus WSS-M2C913-B tai WSS-M2C913-C.
Dieseleihin silti suositellaan ilmeisesti WSS-M2C913-C/D luokitusta (esim Magnatec 5w-30 A5).
Korjatkaa jos meni jotain väärin...
Käytäntöhän sen sitten näyttää, pysyykö tuo esim. paljon ajetuissa Durateceissä yhtä hyvin sisällä.
Dieseleihin silti suositellaan ilmeisesti WSS-M2C913-C/D luokitusta (esim Magnatec 5w-30 A5).
Korjatkaa jos meni jotain väärin...
Käytäntöhän sen sitten näyttää, pysyykö tuo esim. paljon ajetuissa Durateceissä yhtä hyvin sisällä.
Viimeksi muokannut yritäedes, 31 Tammi 2014 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ecoboost-öljyt Durateciin
Ihan mutuna pitäisin kehityksen suuntaa hyvänä. Hyvä idea laittaa Castrol Magnatec Professional 5W-20:sta myös esim Duratec-HE koneisiin. Ne tehtaan spesifikaatiot sen öljyn määrittelee. Se on niin kasarimeininkiä, että öljyn pitäisi normaalissa nykyaikaisessa arkimoottorissa olla jotain siirappia (siis malliin 5W - 50 ja sillai). Veikkaisin, että moottoreita on enemmän pilattu muinoin kaikilla paksuilla öljyillä.
Sidetopiccina voisi taas kertoa ooppelijutun: Syötin mainioon opelkadettfarmarin 1,3 l/75 PS OHC-moottoriin 90-luvulla "parasta mitä sai" eli Mobilykköstä, Shell TMO:ta 5W-50, kun korjauskirja sen salli. Silloin tällöin venttiilinnostimet jäi jumiin. Sitten ryhdyttyäni "amerikanautoilemaan" luin korjauskirjaa tarkemmin, siellä mainittiin "Leichtlauföle" (huom! 80-luvun teos) 5W-30 ja 10W-30. Kaadoin ooppeliinkin Pennzoilin 10W-30 öljyä: vanha kone rupesi käymään nätimmin, nostajat ei takunneet ja kylmäkäynnistys ilman lohkolämppää -20 C:ssa ei tuottanut tuskaa. Taatun epäloogista ja epätieteellistä mutta 100% mutua, että Rüsselsheimin ihme toimi paremmin sillä amerikanplöröllä
.
Sidetopiccina voisi taas kertoa ooppelijutun: Syötin mainioon opelkadettfarmarin 1,3 l/75 PS OHC-moottoriin 90-luvulla "parasta mitä sai" eli Mobilykköstä, Shell TMO:ta 5W-50, kun korjauskirja sen salli. Silloin tällöin venttiilinnostimet jäi jumiin. Sitten ryhdyttyäni "amerikanautoilemaan" luin korjauskirjaa tarkemmin, siellä mainittiin "Leichtlauföle" (huom! 80-luvun teos) 5W-30 ja 10W-30. Kaadoin ooppeliinkin Pennzoilin 10W-30 öljyä: vanha kone rupesi käymään nätimmin, nostajat ei takunneet ja kylmäkäynnistys ilman lohkolämppää -20 C:ssa ei tuottanut tuskaa. Taatun epäloogista ja epätieteellistä mutta 100% mutua, että Rüsselsheimin ihme toimi paremmin sillä amerikanplöröllä

"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Ecoboost-öljyt Durateciin
Oisko ollu Ooppeliin sitte liian luirua öljyä se toinen? siinä sen sitte näkee noi synteettiset,pakkasella voivat toimia hyvänä liukasteena ettei kanita mut sitten kun kone tulikuuma niin voipi öljykalvot olla olemattomat ja kuluneessa moottorissa ei mikään enää tiivisty.
samaa huomasin aikoinaa piha Ooppelissa vanha BKateetti,olipa alkujaan jotkui 20W oljyt! eipä vuotanu eikä naputtanu ja lohkosta käyntiin niin hyvin se toimi,sitten koneeseen jotkui 10w 30 niin joopa joo tulee sieltä täältä ja naputtaakin toisinaa joku laakeri,että kompromissejä nuo on vanhan kaluston kanssa,paksut öljyt ja lohkolämmitin tai sitte ehjät terveet motit ja täyssynteettiset öljyt,eipä siinä motorupit auta eheeh!
samaa huomasin aikoinaa piha Ooppelissa vanha BKateetti,olipa alkujaan jotkui 20W oljyt! eipä vuotanu eikä naputtanu ja lohkosta käyntiin niin hyvin se toimi,sitten koneeseen jotkui 10w 30 niin joopa joo tulee sieltä täältä ja naputtaakin toisinaa joku laakeri,että kompromissejä nuo on vanhan kaluston kanssa,paksut öljyt ja lohkolämmitin tai sitte ehjät terveet motit ja täyssynteettiset öljyt,eipä siinä motorupit auta eheeh!
Re: Ecoboost-öljyt Durateciin
Moottoriöljyssä oleellisena ja keskeisenä asiana on korkea viskositeetti-indeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että öljyn juoksevuus säilyy mahdollisimman samanlaisena lämpötilasta riippumatta. Nykyisillä, ns. ohuilla öljyillä, ollaan saavutettu sellainen stabiilius, että voitelukalvo kestää huomattavasti paremmin kuin vanhanaikaisilla laaja-alaisilla tai paksuilla öljyillä. Edellytys on toki oikeat - näille öljyille - sopivat käyntivälykset.
Laaja-alaisten (esim. 5W-50) öljyjen pahin kompastuskivi on niiden polymeerirakenne (kemia), joka johtaa pahaan karstoittumiseen - erityisesti poistoventtiilien. Myös useiden (laaja-alaisten)öljyjen kyky pitää moottorit puhtaana ns. sludgesta (mustaliete) on tullut ongelmalliseksi ja meillä Suomessa tämän ongelman sivutuotteena on nähtävissä valkoisen lietteen (kondenssivesi) ongelmat. Tätä vesihöyryöljyvelliä on nähtävissä mm. monen Mobil-voidellun Fordinkin venttiilikopassa. Nämä vesihöyryöljyvellit sitten myös tukkivat huohottimia ja huohotinputkia - ja varsinkin jäätyessään - seuraamukset --> suuriakin moottorivaurioita.
Laaja-alaisten (esim. 5W-50) öljyjen pahin kompastuskivi on niiden polymeerirakenne (kemia), joka johtaa pahaan karstoittumiseen - erityisesti poistoventtiilien. Myös useiden (laaja-alaisten)öljyjen kyky pitää moottorit puhtaana ns. sludgesta (mustaliete) on tullut ongelmalliseksi ja meillä Suomessa tämän ongelman sivutuotteena on nähtävissä valkoisen lietteen (kondenssivesi) ongelmat. Tätä vesihöyryöljyvelliä on nähtävissä mm. monen Mobil-voidellun Fordinkin venttiilikopassa. Nämä vesihöyryöljyvellit sitten myös tukkivat huohottimia ja huohotinputkia - ja varsinkin jäätyessään - seuraamukset --> suuriakin moottorivaurioita.
Torque Vectoring Control