Tuli ostettua tuollainen 1.8td sierra. Oon kuullut jotain juttua tuosta huohottimesta, niin miten se kannattaa poistaa? ja miten sais parhaiten sen egr:rän pois käytöstä, muita vaihtoehtoja kuin laittaa pellilevy sinne väliin. Käytin kyllä tota hakua mutta lissää tietoo tarvittais. esim. tuosta huohottimesta..
Kiitoksia jo etukäteen 8)
sierra 1.8td
Huohottimesta? Tarkoitatko sitä runkopalkin sisään menevää putkea?
Siitä on mukavat kokemukset parin viikon takaisilta pakkasilta. Auto alkoi savuttaa aivan tautisesti. Kotipihaan päästyä kävi hetken tyhjäkäyntiä ja sitten kierrokset karkasi aivan älyttömiksi eikä vaikuttanut mitään vaikka otin virrat pois. Hätäännyksissäni en keksinyt muuta kuin lykätä vaihteen päälle ja kytkimen ylös. Vaihteistosta kuului rusahdus ja kolmosvaihde oli sillä selvä. Kohta moottorikin viimein sammui ja oli aika etsiä vikaa. Huohotinputkihan se vain oli jäätynyt tukkoon sieltä runkopalkin sisältä ja paine lykkäsi öljyä moottoriin. Muuten olisi päässyt pelkällä säikähdyksellä mutta vaihteisto meni vaihtoon. Ei ollutkaan hyvä keksintö sammuttaa moottoria vaihteella.
Jätin sen kumiputken kokonaan pois. Kesäksi voisi laittaa takaisin.
Siitä on mukavat kokemukset parin viikon takaisilta pakkasilta. Auto alkoi savuttaa aivan tautisesti. Kotipihaan päästyä kävi hetken tyhjäkäyntiä ja sitten kierrokset karkasi aivan älyttömiksi eikä vaikuttanut mitään vaikka otin virrat pois. Hätäännyksissäni en keksinyt muuta kuin lykätä vaihteen päälle ja kytkimen ylös. Vaihteistosta kuului rusahdus ja kolmosvaihde oli sillä selvä. Kohta moottorikin viimein sammui ja oli aika etsiä vikaa. Huohotinputkihan se vain oli jäätynyt tukkoon sieltä runkopalkin sisältä ja paine lykkäsi öljyä moottoriin. Muuten olisi päässyt pelkällä säikähdyksellä mutta vaihteisto meni vaihtoon. Ei ollutkaan hyvä keksintö sammuttaa moottoria vaihteella.
Jätin sen kumiputken kokonaan pois. Kesäksi voisi laittaa takaisin.
En ole edes tajunnut että se on alunperin mennyt siihen imuputkeen. Imuputken reikä on tukittu tyylikkäästi pultilla ja klemmarilla. Hiukan tuo näkyy tuhrivan paikkoja öljyllä kun se metalliputken pää on vapaana. Katsastuksessa ei välttämätt kelpaa niin. Mutta letku runkopalkin sisään niin toimii hyvin kovia pakkasia lukuunottamatta.
No toisaalta ihan oikein toimittu, sillä se olisi todennäköisesti tuupannut sitä öljyä kokoajan enemmän sinne ja kone kiekuu täysillä kierroksilla ja ylikin niin kauan kun öljyn tulo loppuu tai jotain kilkkaa koneesta kiinni. Siinä olisi tullut hieman hintavampi operaatio kuin vaihdelaatikkoMeca kirjoitti:Muuten olisi päässyt pelkällä säikähdyksellä mutta vaihteisto meni vaihtoon. Ei ollutkaan hyvä keksintö sammuttaa moottoria vaihteella.
Vanhemmissa diisseli volkkareissa on myös sellaista vikaa että kun kone alkaa olla väljä niin alkaa kerätä huohotuksen johdosta ilmanputsarikotelon reunaan öljylammikkoa. Jossain vaiheessa kun reippaammin jarruttaa niin öljyt hulahtaa imusarjaan ja nostaa kierroksia kunnes jotain hajoaa (mielenkiintoinen tilanne esim liikennevaloissa
