Uudet jouset ja iskarit Mondeoon vm. 2002

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
JTyrmi

Uudet jouset ja iskarit Mondeoon vm. 2002

Viesti Kirjoittaja JTyrmi »

Terve, minulla on Ford Mondeo -02 BWY 2,5/V6 (Ghia varustelu). Ostin auton vuosi sitten juuri katsastettuna, mutta nyt kun tuli tämän vuoden katsastusaika, niin selvisi, että siinä oleva SPAXin madallussarja edellyttää muutoskatsastusta, mutta kyseiseen sarjaan ei saa sitä TüV-sertifikaattilappusta, joten iskarit ja jouset menee sitten vaihtoon. Tiedä sitten miten se meni läpi edellisestä katsastuksesta, mutta siitä viis.

Nyt ongelmana on siis uusien etsintä ja mahdollisimman halvalla... joo halpa ja laatu ei usein täsmää samassa lauseessa, mutta taloudellinen tilanne ei yksinkertaisesti anna myöten ostaa mitään kovin kallista. Tässä onkin pari kysymystä, löysin sellaisen sivun kuin autonvaraosat24.fi ja sieltä löytyi halvalla jouset ja iskarit, ja sikäli mikäli laitoin tiedot oikein, ne pitäisi sopia omaan autooni. Tässä linkki jousiin: http://www.autonvaraosat24.fi/ford/mond ... 3/jousitus ne on nuo NK:n etu ja takajouset. Ja tässä iskarit: http://www.autonvaraosat24.fi/ford/mond ... /vaimennin myös NK:n. Onkohan nuo mistään kotoisin ja sopivatkohan ne varmasti juuri minun autoon, aika vähän tietoa löytyy? Jossain lukee että sopii

Luin sen verta tietoa, että tuolta sivulta on turvallista tilata osia eli ei pelkoa huijatuksitulemisesta, mutta toinen kysymys on, että pitääkö noihin tuotteisiin vaatia nyt se TüV-lappunen todisteeksi, että ne ovat Suomessa sallittuja käyttää. Sama koskee ylipäänsä kaikkia varaosia, mitä joutuu ostamaan. Omistan ensi kertaa näinkin uuden auton ja samalla tuli ensi kertaa eteen nämä tarkemmat vaatimukset autoja koskien. Ja olen myös hyvin amatööri ylipäänsä autotietouden kanssa, joten anteeksi tyhmät kysymykset.

Yritin tuossa haulla etsiä vastauksia näihin, mutta ei tainnut sattua oikeita hakusanoja, kun en löytänyt mitään tietoa.
tuomaz

Re: Uudet jouset ja iskarit Mondeoon vm. 2002

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Miksei saa tuv lappua?

ei sulla entisen omistajan yhteystietoja olis, jos sieltä kyselis?

Tai vaikka Rallyracelta jos kiltisti pyytäis niin jos sais? http://www.rallyracefin.fi

tai sitten rahalla tuolta?
http://www.tuningstudio.fi/index.php?ty ... &pageid=73

Kuvittelisin et kivempi olis saada se tuv lappu jostain, kuin vaihtaa alustasarja joihinkin tarvikemallin tavalliseen versioon... Säästyis aikaa ja rahaa ja vaivaa 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
mösjöö

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Suomessa ei näytä olevan maahantuojaa, mutta ehkä suoraan tuolta http://www.spaxperformance.com/contact.php vois koittaa kysellä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
JTyrmi

Kiitos ehdotuksista, otin jo aiemmin yhteyttä Spaxperformanceen ja vastaus tässä: "Thank you for your email.

Although everything we build is made to TUV standards unfortunately the kit
you have does not come with its own TUV certificate so I am unable to email
certification to you."

Ja soitin Rallyracefinlandiinkin aiemmin tänään ja selitin saman tilanteen ja kertoi että ei tosiaan tuohon sarjaan ole myönnetty TüV-papereita, ja muutenkin vain jostain 2010 eteenpäin autoihin saa ne paperit. Tuo tuningstudio voisi vielä olla vaihtoehto, ja mietinkin sitä, mutta jos kahdesta paikkaa jo kerrottiin että niitä papereita ei ole saatavilla, niin en usko että saakaan. Ja kysyin entiseltä omistajalta myös asiaa, ja hän auttoi minut juuri tuonne spaxperformancen sivuille. Hänkään ei saanut mitään papereita, hänelle vain oltiin sanottu että se on TüV-standardien mukaisesti valmistettu, kuten tuossa e-mailissa minulle kerrottiin. Alkaa siis olla aika vähissä neuvot.

Osaisitteko yhtään kertoa noihin minun muihin alkuperäisviestin kysymyksiin vastausta?
KajS

Viesti Kirjoittaja KajS »

No niin JTyrmi, nyt on sellainen juttu, että jos tuon hienon (ilmanTüv-lappua) alustan "tavistat", niin sua harmittaa kohta koko auto.

Jos et ole lukenut mun juttuja niin kerrottakoon, että mun mondeossa (mk3 '05 1,8l/110 hv) on sellainen keskihintainen hieno Vogtland Gewindefahrwerk. Se on kiva.

Sitten asiaan, sulla on vaihtoehtoja (Ei tosikoille ja überlaillisuuden lipunkannattajille):

1) Hanki käsiisi Tüv-hyväksytyn samankaltaisen alustan Tüv-lappu ja muutoskatsasta auto. Menee läpi todennäköisesti, jossei auto ole tunnettu, niinkuin se yksi Bora...
2) Osta joku halpis Tüv-hyväksytty alusta ja muutoskatsasta auto sille (katsastuksen jälkeen voit laittaa sen Spaxin takaisin)
3) Tämä ei ole mainos, mutta multa saat viidelläkympillä kokonaiset etutolpat, vakiotakajouset ja iskarit (toinen ei ole kovin hyvä). Joudut siis ostamaan uudet iskarit taakse.

Vaihtoehto kolme on tylsin ja halvin, tosin keula laskee noillakin, kun ne on pikkukoneelle. Voit tietty ostaa niitä vakio-osia, mutta niiden asentamisen työ maksaa sen saman, kuin paremmankin.

Ehkei jonkun mielestä tässä mun jutussa ole paljon järkeä, mutta miten voisi olla, ollaanhan me Suomessa, jossa ajoneuvolainsäädännön syvin olemus perustuu vuoden 1939 liikekannalepanoon.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
bluri

Viesti Kirjoittaja bluri »

Täältäkin löytyy alustaremontin jäljiltä leimasta läpi menneet kamat, katso myyntiosio ja tee kova tarjous!
KajS

bluri kirjoitti:Täältäkin löytyy alustaremontin jäljiltä leimasta läpi menneet kamat, katso myyntiosio ja tee kova tarjous!
Osta tuo setti, sehän on ollut dieselissä, niin kantavuuskin etupäässä on riittävä.

Autot:

Ich bin ein Speedhunter
JTyrmi

Jaahas, valintoja valintoja. En usko että alkaisi harmittamaan, jos laittaisi tavallisen sarjan noitten hienojen tilalle. Ihan käyttöautoksi ostin ja sellaisena tarkoitus jatkossakin. Toki eihän se haittaakaan, jos auto näyttää myös tyylikkäämmältä. Mutta haluaisin vain auton, joka menee katsastuksesta läpi ilman mitään vippaskonsteja. Ja nyt tosiaan houkuttelisi joku halpa vaihtoehto. Katsoin nuo teidän ehdotukset ja myyntijutut läpi, toisessa on siis ilmeisesti jonkun diesel-version roippeet, eli mitenköhän ne siis sopii ku kaupoissa kysellään niin tarkkaan mikä auto on kyseessä että löytyy oikeat. Niistä kuvistakaan ei oikein tajunnut mitään, yhden kuvan iskareista ja jousista, mutta näyttivät aika kärsineiltä. Tuo 50€ tarjous houkuttelee, jos siis tosiaan varmasti sopivat minun autoon ja menee katsastuksessa läpi. Tässä on vielä pari viikkoa aikaa ennen uusintakatsastusta, joten pitää katsella mitä sitä oikeasti tekee.
KajS

No ne blurin kamat sopii yksi yhteen sun autoon, sillä 1,8 ja 2,0 l etujouset on löysemmät kuin V6 ja dieselit, niitä jousia on siis tasan kahdenlaisia. Ne mun tarjoamat etutolpat olisi vain katsastus-survival-viritys.

Tosin mulla on 1,8:ssa alustasarja, joka sopii myös dieseliin ja V6:seen. Joku sanoo, että liian jäykkä, ei oo mulle, olenhan puoligermaani ja tykkään Nürnburgring-compatiblesta alustasta, offroaderit on erikseen, vaikka olenkin saanut mondeolla sakot laittomasta maastopysäköinnistä.

Se Spax vaan on niin hieno, ettei sitä nyt ihan tunkiolle viitsisi laittaa. Kyllä sille autolle kannattaisi hakea muutoskatsastuslappu alustalle.

Autot:

Ich bin ein Speedhunter
JTyrmi

Kyllähän nuo SPAXit tulis varmasti myytyä, jos joku niistä kiinnostuisikin. Ja mielellään muutoskatsastaisinkin auton tuolla setillä, mutta jos niihin ei tosiaan ole saatavilla TüV-lappua (kuten aloitusviestissä laitoin, että olen yrittänyt etsiä tuloksetta), niin ei niitä saa silloin käyttää eikä muutoskatsastusta voi tehdä. Noin siis ainakin meillä katsastusmies sanoi.
bluri

Viesti Kirjoittaja bluri »

Tuu hakemaan noi minun rojut, jos PK-seudulla asut, ja maksat sit sen verta mitä jaksat.
Siinä on lailliset etu- ja takapäähän, meni leimasta läpi 2kk sitten.
JTyrmi

bluri kirjoitti:Tuu hakemaan noi minun rojut, jos PK-seudulla asut, ja maksat sit sen verta mitä jaksat.
Siinä on lailliset etu- ja takapäähän, meni leimasta läpi 2kk sitten.
Asun Lappeenrannassa (pitääkin päivittää profiili), että postilla pitäisi laittaa. Varmistan vielä sen verta, että jos toinen takaiskari vuotaa niin eikö ne kannata uusia (ainakin jossain vaiheessa... tai siis molemmat takaiskarit kerralla taitaa olla suositus)? Tuon pyyntihinnan voisin kyllä maksaa.
KajS

Kyllä tuo blurin setti kannattaa vaikka hakea. Ja paluumatkalla Motonetin kautta uudet takapumput.

Autot:

Ich bin ein Speedhunter
Vastaa Viestiin