tyhjäkäynti ongelma zetek

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fordmatti
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Joulu 2013 13:20

tyhjäkäynti ongelma zetek

Viesti Kirjoittaja fordmatti »

Heippa, vaihtelin vesipumpun escortin 1,8 zetekkiin. Kaikki hyvin, mutta seuraavana päivänä alkoi esiintymään ongelmia tyhjäkäynnissä.
Kysymys kuluu, voikohan olla esim ilmakuplaa järjestelmässä tms. Jakohihna on tismaleen samassa kohtaa missä oli aiemminkin, uusittu noin 2 kk sitten verstaalla, jossa ei samalla uusittu vesipumppua (alkoi vuotamaan myöhemmin ) hihnan vaihdon jälkeen. Auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja veto on normaali mutta kun lämpenee, niin tyhjäkäynti oikuttelee. Voisko olla ilmaus ongelma tyhjäkäyntiventtiili vai muu, mikä ? Oisko ilmakupala esim sekoittanut anturit mitkä säätelee moottorin lämpötilaantureita. Jakohihna piti tietysti irrottaa pumpun vaihdon yhteydessä ja asennettu samaan paikkaan kuten oli, merkattu paikat ja pyörimissuunta. Hihna ei kyllä näyttänyt uudelta vaikka on vaihdosta veloitettu. Voisko olla, että hihna onkin vanha ja venähtänyt, jos kuitenkin asennettiin eriloviin kuin ennen. Nokkaakselt ja kampiakseli eivät ole liikkuneet milliäkään hihnan takaisin laiton yhteydessä, siis mikään ajoitusongelma ei ole kyseessä.

Pitäiskö nyt vaan suosiolla hakea uusi hihna ja asentaa se ja koko homma uusiksi verstaan jäljiltä? Onko kellään vastaavaa kokemusta vesipumpun vaihdon jälkeisistä ongelmista.

Onko kellään antaa linkkiä mistä voi tsekata tarkat ohjeet ajoitus merkeistä, nokat kampiakseli. alkaa epäilyttään että verstas olisi kaikesta huolimatta asentanut hihnan väärin. Toisaalta eihän auto sitten kävisi jos nokat tai k akseli olisi liikkunut toisiinsa nähden. Siksi epäilen että hihna on vanha ja venähtänyt eikä enään uudelleen asentaessa osu kohdilleen (antaa periksi) Auto on 93 vm helmi.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tyhjäkäynti ongelma zetek

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ei se 2:ssa kuukaudessa muutu vanhaksi ja venyneeksi,jos on korjaamolla laitettu uusi.Pinta saattaa hieman kulahtaa ja ne tekstit kadota osittain.kulkee rullien "hiertämänä" kuitenkin koko ajan.
Vesijärjestelmä ei vaikuta millään tavalla tyhjäkäyntiin.
korjausoppaasta löytyy ne ohjeet ajoitukseen jos ei muualta löydy.

Olikos ne ohjainrullat vaihdettu saman remontin yhteydessä? (toivottavasti)
gti golo palloilija
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: tyhjäkäynti ongelma zetek

Viesti Kirjoittaja jppn »

Eihän päässyt käymään vesi vähissä kun pumppu vuosi, meinaan mulla oireili vuotava kannentiiviste siten että yksi pytty pätki kuumana, ajankanssa paheni sitten että valui vedet männän päälle. Tuleeko sisälle lämmintä kunnolla/kupliiko paisuntasäiliössä korkki auki/tekeekö painetta paisuntasäiliöön kuumana. Zetec polttaa kannentiivisteen aika herkästi (ainakin mulla 8) )

Ajoituksesta: nokka-akselien päissä (venttiilkopan alla) on lovet, pitäs mennä joku 4 - 5mm lattarauta loviin silloin kun kone 'nollakohdassa'.http://media2.turbosport.co.uk/2009/12/ ... tled-1.jpg.
Nolla-kohdan voi varmistaa kokeilemalla ykköspytyn tulpan reiästä että mäntä ylhäällä jollain tikulla.

Tyhjäkäyntiventtillihän noissa on tyyppivika, voihan sekin oireilla.
Escorteilla vuodesta 1992...
Vastaa Viestiin