Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Lähetetty: 17 Loka 2013 13:30
Focus -00 1.6 zetec tomaatti ilmastointi (manuaali, on/off)
Mitenkäs yleensä fordeissa on toteutettu sähkötuulettimen toiminta kun tuulettimessa on 2 nopeutta? Jäähdyttäjän lähellä on vastus, jonka ideana on alentaa ampeereita/jännitettä ja silloin pyörii hitaammin. Nopeampi nopeus menee sitten vain normaalisti ohi vastuksen (ei vastusta alentamassa).
Eli haistaako keskustietokone (moottorinohjausboxi) jonkun raja-arvon moottorin (kannen) lämpötilassa esim. 103c ja käynnistää hitaamman nopeuden jäähdyttäjän tuulettimessa ja toinen nopeampi nopeus käynnistyy kun lämpötila on esim. 106c? Siis selvästi kaksi astepohjaista raja-arvoa toiminnoille?
Vai toinen vaihtoehto että hitaampi nopeus käynnistyy esim. 103c ja jos ei jossakin ajassa vaikka lämpö tipu parilla asteella esim. 30s päästä lämpötila on edelleen 103c, niin käynnistää sitten nopeamman nopeuden pitäen sitä vaikka niin kauan päällä että lämpötila tippuu?
Minulla on kaksi sähkötuuletinta jäähdyttimessä ja käynnistyy myös silloin kun laittaa ilmastoinnin päälle.
Mietin vain että kun minulla paljon lyhyttä ajoa, niin pitäisikö HITAAMPAAN nopeuteen (vastusboxiin) laittaa TALVEKSI katkaisin ettei ollenkaan käynnisty, jolloin pitää hieman korkeampana moottorin lämpötilaa ja tarvittaessa sitten nopeampi nopeus kyllä hoitaa jäähdytyksen jos sille todellakin on tarvetta? Jos vaikka käy pari tuntia jossakin, niin moottori olisi myös talvella hieman lämpimämpi kun palaa autolle ja voisi hieman säästää kulutuksessa kun moottori olisi (lämpimän jäähdyttäjän takia) pitänyt paremmin lämpönsä?
Mitenkäs yleensä fordeissa on toteutettu sähkötuulettimen toiminta kun tuulettimessa on 2 nopeutta? Jäähdyttäjän lähellä on vastus, jonka ideana on alentaa ampeereita/jännitettä ja silloin pyörii hitaammin. Nopeampi nopeus menee sitten vain normaalisti ohi vastuksen (ei vastusta alentamassa).
Eli haistaako keskustietokone (moottorinohjausboxi) jonkun raja-arvon moottorin (kannen) lämpötilassa esim. 103c ja käynnistää hitaamman nopeuden jäähdyttäjän tuulettimessa ja toinen nopeampi nopeus käynnistyy kun lämpötila on esim. 106c? Siis selvästi kaksi astepohjaista raja-arvoa toiminnoille?
Vai toinen vaihtoehto että hitaampi nopeus käynnistyy esim. 103c ja jos ei jossakin ajassa vaikka lämpö tipu parilla asteella esim. 30s päästä lämpötila on edelleen 103c, niin käynnistää sitten nopeamman nopeuden pitäen sitä vaikka niin kauan päällä että lämpötila tippuu?
Minulla on kaksi sähkötuuletinta jäähdyttimessä ja käynnistyy myös silloin kun laittaa ilmastoinnin päälle.
Mietin vain että kun minulla paljon lyhyttä ajoa, niin pitäisikö HITAAMPAAN nopeuteen (vastusboxiin) laittaa TALVEKSI katkaisin ettei ollenkaan käynnisty, jolloin pitää hieman korkeampana moottorin lämpötilaa ja tarvittaessa sitten nopeampi nopeus kyllä hoitaa jäähdytyksen jos sille todellakin on tarvetta? Jos vaikka käy pari tuntia jossakin, niin moottori olisi myös talvella hieman lämpimämpi kun palaa autolle ja voisi hieman säästää kulutuksessa kun moottori olisi (lämpimän jäähdyttäjän takia) pitänyt paremmin lämpönsä?