Focus -00 1.6 zetec tomaatti ilmastointi (manuaali, on/off)
Mitenkäs yleensä fordeissa on toteutettu sähkötuulettimen toiminta kun tuulettimessa on 2 nopeutta? Jäähdyttäjän lähellä on vastus, jonka ideana on alentaa ampeereita/jännitettä ja silloin pyörii hitaammin. Nopeampi nopeus menee sitten vain normaalisti ohi vastuksen (ei vastusta alentamassa).
Eli haistaako keskustietokone (moottorinohjausboxi) jonkun raja-arvon moottorin (kannen) lämpötilassa esim. 103c ja käynnistää hitaamman nopeuden jäähdyttäjän tuulettimessa ja toinen nopeampi nopeus käynnistyy kun lämpötila on esim. 106c? Siis selvästi kaksi astepohjaista raja-arvoa toiminnoille?
Vai toinen vaihtoehto että hitaampi nopeus käynnistyy esim. 103c ja jos ei jossakin ajassa vaikka lämpö tipu parilla asteella esim. 30s päästä lämpötila on edelleen 103c, niin käynnistää sitten nopeamman nopeuden pitäen sitä vaikka niin kauan päällä että lämpötila tippuu?
Minulla on kaksi sähkötuuletinta jäähdyttimessä ja käynnistyy myös silloin kun laittaa ilmastoinnin päälle.
Mietin vain että kun minulla paljon lyhyttä ajoa, niin pitäisikö HITAAMPAAN nopeuteen (vastusboxiin) laittaa TALVEKSI katkaisin ettei ollenkaan käynnisty, jolloin pitää hieman korkeampana moottorin lämpötilaa ja tarvittaessa sitten nopeampi nopeus kyllä hoitaa jäähdytyksen jos sille todellakin on tarvetta? Jos vaikka käy pari tuntia jossakin, niin moottori olisi myös talvella hieman lämpimämpi kun palaa autolle ja voisi hieman säästää kulutuksessa kun moottori olisi (lämpimän jäähdyttäjän takia) pitänyt paremmin lämpönsä?
Jäähdyttäjän sähkötuuletin
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Vaikka tuo muutos olisi houkuttelevaa, en lähtisi muuttamaan noita ominaisuuksia sikäli mikäli ne toimivat suunnitellusti. Mahdollinen ylikuumeneminen (tapauksessa jos "unohdat" sen laittamasi kytkimen väärään asentoon) on paljon kohtalokkaampaa moottorille kuin hieman pidempään viileänä käyminen. Jos kuitenkin teet tuon muutoksen, katso kytkentäkaaviosta, mihin se vaikuttaa, ottaako ECU nenäänsä yms. Sähköinsinöörit saa jatkaa, mutta olen ymmärtänyt, että ne nopeudet on releiden avulla "ketjussa": ilman hitaampaa ei ole nopeampaa. Korjatkaa, jos olen vääärässä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
joo ei muutaku pahvii nokalle jos kylmänä käy,kaikki turhat katkasiat vaan sekottaa systeemiä jospa sattuukkin tosiaan jäämään väärään aasentoon ja jos joku muu sillä sattuis ajamaan niin eipä tiedä koko katkasiasta mitää.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Tein keulan alaosan ilmanottoaukkoon jo oman pikku fixauksen. Liimasin 3 ruuvia kaksikomponenttiliimalla mustaan säleikköön, leikkasin sopivan kokoisen/muotoisen pellin, porasin siihen 3 reikää, maalasin mustaksi ettei herätä huomiota ja sitten kolmella siipimutterilla pelti peittämään alempaa ilmanottoaukkoa. Jos lähden jonnekkin pidemmälle TALVELLA, niin otan 3 siipimutteria auki ja laitan pellin takakonttiin.
Taidan kuitenkin kokeilla katkoa vastuspaketin johtoa ja katsoa valvotussa olosuhteissa konepelti auki lämpimässä hallissa, että mitä tapahtuu kun käy tyhjäkäynnillä hiljakseen esim. 10min moottori täysin lämpöisenä. Missä kohtaa alkaa olemaan moottorin lämpötilamittari ja riittääkö jäähdyttämään mahdollisesti pelkällä nopealla nopeudella?
En oikein usko että nopeampi nopeus menisi jotenkin vastuspaketin kautta, sillä silloinhan pitäisi varmaan olla myös vielä kolmaskin supernopea nopeus (ilman MITÄÄN vastuksia) ja ropelli varmaan irtoaisi jäähdyttäjän kyljestä lähtien lentoon kuin matalalentoinen ufo moottoritilassa?
Taidan kuitenkin kokeilla katkoa vastuspaketin johtoa ja katsoa valvotussa olosuhteissa konepelti auki lämpimässä hallissa, että mitä tapahtuu kun käy tyhjäkäynnillä hiljakseen esim. 10min moottori täysin lämpöisenä. Missä kohtaa alkaa olemaan moottorin lämpötilamittari ja riittääkö jäähdyttämään mahdollisesti pelkällä nopealla nopeudella?
En oikein usko että nopeampi nopeus menisi jotenkin vastuspaketin kautta, sillä silloinhan pitäisi varmaan olla myös vielä kolmaskin supernopea nopeus (ilman MITÄÄN vastuksia) ja ropelli varmaan irtoaisi jäähdyttäjän kyljestä lähtien lentoon kuin matalalentoinen ufo moottoritilassa?

Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Oletko todennut, että ylipäänsä jäähdytyspuhaltimet pyörivät pienemmällä nopeudella silloin kun ilmastointi ei ole päällä. En tiedä onko Focuksessa erilainen kytkentä, mutta minulla oli -98 Mondeossa ainakin sellainen systeemi, että kun ilmastointi oli päällä, niin toinen puhaltimista pyöri alennetulla nopeudella ja toinen ei ollenkaan. Sitten kun moottori kävi tarpeeksi kuumana, käynnistyi toinenkin ja pyöri täydellä nopeudella. En huomannut, että missään vaiheessa puhaltimet olisi pyörineet alennetulla nopeudella moottorin jäähdytystilanteessa.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Tein testin hallissa, jossa lämpötila hieman yli 20c, joten vastaa kesän olosuhteita. Laitoin vikakoodilukijan (MaxiScan MS509) live data asetukselle ja sieltä moottorin lämpötila, jolloin saan asteen tarkkuudella tiedon moottorin lämpötilasta. Sitten vain täyslämpöinen moottori tyhjäkäyntiä puksuttamaan. Otin myös paisuntasäiliön korkin auki, jotta havaitsen mahdollisen kiuhumisen helpommin/nopeammin esim. lisääntyneen höyrin takia.
Pienempi tuuletin (kuljettajan puoleinen) ja suurempi tuuletin (pelkääjän puoleinen) aktivoituvat aina kun vikakoodinlukija näyttää 115C. Kun laitoin jäähdyttäjän kyljessä vastuspaketin johdon katki, niin pienempi tuuletin pyörii 115C lähtien ja kun lämpötila saavuttaa 118C, niin alkaa suurempikin tuuletin pyörimään vasta sitten (nollasta täyteen nopeuteen suoraan)... ja kumpikin tuuletin pyörii niin kauan että lämpötila on taas 114C (alle 115C katkaisee tuulettimet)... josta lämpötila laskee hetkellisesti hiljakseen hieman alle 110C kun jäähdyttäjän viilennetty pakkasneste kerkeää moottorille saakka... kunnes lämpötila alkaa taas hiljakseen nousemaan. Tulin siihen tulokseen että vaiheiden aktivoinnit perustuvat täysin kannen lämpötilan raja-arvoihin (115C/118C) eikä aikaan.
Hieman hermostuneesti siis aluksi kattelin mittariston neulaa ja vain samassa "normaali" kohtaa sitkeästi näytti... Kävi ilmi että ilmeisesti moottorin kanteen laitettu lämpöanturi mittaa KANNEN lämpötilaa eli on hieman korkeat arvot vaikka kone ei todellisuudessa keitä vaikka otin vielä varmuuden vuoksi paisuntasäiliön korkin auki, jotta havaitsen mahdollisen kiuhumisen ajoissa.
Sitten vielä toinenkin testi. Pikku tuuletin vielä johto poikki, joten pois käytöstä, niin jaksaa pelkällä suuremmalla tuulettimella pitää lämmöt kurissa hallissa. Kertaakaan ei moottori kiuhunut vaikka moneen kertaan testiä uusin (kuumenee/jäähdyttää), mutta pari kertaa huomasin kannen ilmausletkun kautta paisuntasäiliössä korkki auki ohuen nestesuihkun lievää kuplintaa (vikakoodilukijan 118C), joten varmaan TODELLINEN moottorin KOKONAISLÄMPÖTILA on ehkä noin 99C eli aivan rajoilla että kiuhuuko moottori KORKKI AUKI. Luonnollisesti korkin ollessa kiinni kiuhumispiste on hieman korkeampi eli ei kiuhu niin helposti.
Paisuntasäiliön korkki kiinni ja kokeilin työpaikkani pihalla kiihdytellä/jarrutella noin 100m suoraa edestakaisin ajaen yhden tuulettimen voimin (118C raja-arvolla), niin eipä lämmöt silti nousseet kun tarkkaillin jatkuvasti vikakoodilukijan arvoa ja hyvin piti lämmöt kurissa. Ulkolämpötila oli silloin +10C, joten ei vastannut vielä edes talvisia oloja oikeasti. Sisällä mittaristossa moottorin lämpötilamittari pysyi sitkeästi normaalissa arvossa eli neula pystysuorassa puolivälissä. Jäi mielikuva että on varmaan "ohjelmoitu" näyttämään aina "normaalia" vaikka vikakoodilukijan perusteella lukemat olisivatkin 90-120C eli mittariston lämpömittari ei turhia "hötkyile", joten aika suuri vaihteluväli on laitettu "pystysuoralle" neulalle joka hädintuskin liikkuu tuolla arvoalueella.
Sitten vielä oikeaa ajoa (parkkipaikan rasitusajon jälkeen) tavalliseen rauhalliseen ajotapani mukaista kaupunkiajoa... ei ongelmia. Sitten vielä hieman moottoritielle 100-120km/h ajoa... sai ajaa aika pitkään (ehkä yli 20km) ennenkuin alkoi lämpöjen kanssa olemaan välillä pientä vaikeuksia pysyä kurissa vaan alkoi kivuta vikakoodilukijan perusteella välillä 122C... joten yksi tuuletin jaksoi pitää kyllä lämmöt kurissa yllättävän pitkään. Vasta silloin alkoi näkyä IHAN PIENTÄ mittariston neulan nousemista, mutta kun päästi kaasun ylös niin ilmeisesti polttoaineen syöttökin väheni huomattavasti (täysi polttoainekatkaisu isommilla kierroksilla?), niin vikakoodilukijan numerotkin alkoivat aika pian tippumaan, joten moottori jäähtyi taas alle minuutissa jopa alle 110C.
Ja sitten vielä se pikku "yksityiskohta". Koko testin ajan minulla oli alempi tuuletusaukko peitettynä, koska pitihän minun saada tietää kuinka nopeasti moottorin kiuhuminen saattaa tulla vastaan oikeassa elämässä kun en halua aina pitää vikakoodinlukijaa viritettynä ajaessani ja missä kohtaa silloin on oikeasti mittariston neula.
... joten eiköhän tässä LYHYTTÄ ajoa ajaessa yhden tuulettimen voimin pärjää kun sillä kikkailulla voin nostaa moottorin lämpötilaa noin 3C...TALVELLA. Saa pidettyä moottoria pidempään lämpimänä, laturi tekee vähemmän työtä kun yksi tuuletin herää myöhemmin suoraan täydelle teholla (vain PIENI äänihaitta sisään jos radio ei ole päällä) ja ehkä pikkuisen säästää myös polttoainekuluja silloin? Pakoputkisto kuivuu paremmin myös sisältä loppupäästäkin lyhyen ajamisen takia (lämpimämmät pakokaasut) sekä öljyn seasta haihtuu paremmin epäpuhtaudet (vesi ja polttoaine) kun käy kuumempana?
P.S. En ota mitään vastuuta jos joku muukin päättää alkaa kikkailemaan moottorin lämpöjen osalta vastaavilla kikoilla, joten jokainen harkitsee kikkailua omalla vastuulla, sillä moottorivaurion mahdollisuus on aina olemassa esim. kansipahvin palaminen.
Pienempi tuuletin (kuljettajan puoleinen) ja suurempi tuuletin (pelkääjän puoleinen) aktivoituvat aina kun vikakoodinlukija näyttää 115C. Kun laitoin jäähdyttäjän kyljessä vastuspaketin johdon katki, niin pienempi tuuletin pyörii 115C lähtien ja kun lämpötila saavuttaa 118C, niin alkaa suurempikin tuuletin pyörimään vasta sitten (nollasta täyteen nopeuteen suoraan)... ja kumpikin tuuletin pyörii niin kauan että lämpötila on taas 114C (alle 115C katkaisee tuulettimet)... josta lämpötila laskee hetkellisesti hiljakseen hieman alle 110C kun jäähdyttäjän viilennetty pakkasneste kerkeää moottorille saakka... kunnes lämpötila alkaa taas hiljakseen nousemaan. Tulin siihen tulokseen että vaiheiden aktivoinnit perustuvat täysin kannen lämpötilan raja-arvoihin (115C/118C) eikä aikaan.
Hieman hermostuneesti siis aluksi kattelin mittariston neulaa ja vain samassa "normaali" kohtaa sitkeästi näytti... Kävi ilmi että ilmeisesti moottorin kanteen laitettu lämpöanturi mittaa KANNEN lämpötilaa eli on hieman korkeat arvot vaikka kone ei todellisuudessa keitä vaikka otin vielä varmuuden vuoksi paisuntasäiliön korkin auki, jotta havaitsen mahdollisen kiuhumisen ajoissa.
Sitten vielä toinenkin testi. Pikku tuuletin vielä johto poikki, joten pois käytöstä, niin jaksaa pelkällä suuremmalla tuulettimella pitää lämmöt kurissa hallissa. Kertaakaan ei moottori kiuhunut vaikka moneen kertaan testiä uusin (kuumenee/jäähdyttää), mutta pari kertaa huomasin kannen ilmausletkun kautta paisuntasäiliössä korkki auki ohuen nestesuihkun lievää kuplintaa (vikakoodilukijan 118C), joten varmaan TODELLINEN moottorin KOKONAISLÄMPÖTILA on ehkä noin 99C eli aivan rajoilla että kiuhuuko moottori KORKKI AUKI. Luonnollisesti korkin ollessa kiinni kiuhumispiste on hieman korkeampi eli ei kiuhu niin helposti.
Paisuntasäiliön korkki kiinni ja kokeilin työpaikkani pihalla kiihdytellä/jarrutella noin 100m suoraa edestakaisin ajaen yhden tuulettimen voimin (118C raja-arvolla), niin eipä lämmöt silti nousseet kun tarkkaillin jatkuvasti vikakoodilukijan arvoa ja hyvin piti lämmöt kurissa. Ulkolämpötila oli silloin +10C, joten ei vastannut vielä edes talvisia oloja oikeasti. Sisällä mittaristossa moottorin lämpötilamittari pysyi sitkeästi normaalissa arvossa eli neula pystysuorassa puolivälissä. Jäi mielikuva että on varmaan "ohjelmoitu" näyttämään aina "normaalia" vaikka vikakoodilukijan perusteella lukemat olisivatkin 90-120C eli mittariston lämpömittari ei turhia "hötkyile", joten aika suuri vaihteluväli on laitettu "pystysuoralle" neulalle joka hädintuskin liikkuu tuolla arvoalueella.
Sitten vielä oikeaa ajoa (parkkipaikan rasitusajon jälkeen) tavalliseen rauhalliseen ajotapani mukaista kaupunkiajoa... ei ongelmia. Sitten vielä hieman moottoritielle 100-120km/h ajoa... sai ajaa aika pitkään (ehkä yli 20km) ennenkuin alkoi lämpöjen kanssa olemaan välillä pientä vaikeuksia pysyä kurissa vaan alkoi kivuta vikakoodilukijan perusteella välillä 122C... joten yksi tuuletin jaksoi pitää kyllä lämmöt kurissa yllättävän pitkään. Vasta silloin alkoi näkyä IHAN PIENTÄ mittariston neulan nousemista, mutta kun päästi kaasun ylös niin ilmeisesti polttoaineen syöttökin väheni huomattavasti (täysi polttoainekatkaisu isommilla kierroksilla?), niin vikakoodilukijan numerotkin alkoivat aika pian tippumaan, joten moottori jäähtyi taas alle minuutissa jopa alle 110C.
Ja sitten vielä se pikku "yksityiskohta". Koko testin ajan minulla oli alempi tuuletusaukko peitettynä, koska pitihän minun saada tietää kuinka nopeasti moottorin kiuhuminen saattaa tulla vastaan oikeassa elämässä kun en halua aina pitää vikakoodinlukijaa viritettynä ajaessani ja missä kohtaa silloin on oikeasti mittariston neula.

... joten eiköhän tässä LYHYTTÄ ajoa ajaessa yhden tuulettimen voimin pärjää kun sillä kikkailulla voin nostaa moottorin lämpötilaa noin 3C...TALVELLA. Saa pidettyä moottoria pidempään lämpimänä, laturi tekee vähemmän työtä kun yksi tuuletin herää myöhemmin suoraan täydelle teholla (vain PIENI äänihaitta sisään jos radio ei ole päällä) ja ehkä pikkuisen säästää myös polttoainekuluja silloin? Pakoputkisto kuivuu paremmin myös sisältä loppupäästäkin lyhyen ajamisen takia (lämpimämmät pakokaasut) sekä öljyn seasta haihtuu paremmin epäpuhtaudet (vesi ja polttoaine) kun käy kuumempana?
P.S. En ota mitään vastuuta jos joku muukin päättää alkaa kikkailemaan moottorin lämpöjen osalta vastaavilla kikoilla, joten jokainen harkitsee kikkailua omalla vastuulla, sillä moottorivaurion mahdollisuus on aina olemassa esim. kansipahvin palaminen.
Re: Jäähdyttäjän sähkötuuletin
Tätä varten moottorin lämpöjä hallitaan termostaatin avulla. Ilmastointi tosiaan pyörittää sitä yhtä flektiä, mutta se on sinäänsä hyödytön, koska nestekierto ei ole avautunut jäähdyttimelle asti. Eli ei ole lämmintä nestettä, jota viilentää. Talvella myös lämpötilan ollessa vähäinen ei ilmastointi toimi. Alle 5c olosuhteissa ja eritoten pakkasilla on todennäköisempää, että lyhyellä ajolla se termostaatti ei aukea kuin muutaman hassun kerran. Saati sitten täydelle nopeudelle päästä varmaankaan ikinä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi