Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Sellainen ilmiö on focukseen ilmaantunut, että kojetaulun sisuksista kuuluu omia aikojaan naksahtelua tai surahtelua tai kuinka sitä nyt kuvailisi. Jokatapauksessa samanlaista ääntä, kuin kuuluu puhallussuunnnan valinnan nappeja painellessa. Eli ihan kuin puhallusta suuntaavat läpät liikkuisivat itsestään. Naks, naks, riks, raks.

Välillä ovat ihan hiljaa ja välilla ruksuttaa kokoajan. Ääni loppuu kun koko lämppärin/puhaltiman sammuttaa.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja Krisse »

PiuhaPoikki kirjoitti:Eli ihan kuin puhallusta suuntaavat läpät liikkuisivat itsestään. Naks, naks, riks, raks.
No jos siinä on automaatti-ilmastointi niin sitähän siellä varmaan just tapahtuukin. Ainaki oma ('06) tekee tuota jonkun ajan päästä auton sammutuksestakin.

Jos kaikki toimii niin anna olla vaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Meidän 2009 Focuksessa tekee myös noin. Ja tosiaan myös melko pitkän ajan päästä, kun auto on sammutettu. Ääni on kyllä todella vaimea eikä mitenkään
häiritsevä. Automaatti-ilmastointi kyseessä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Niin kai sitten 8)

Ihemettelen vaan sitä, että nyt vasta kolmen vuoden jälkeen olen siihen havahtunut.
Ja, että miksi se niiden läppien kanssa ominpäin puljaa vaikka olen napista valinnut puhallussuunnat?

Mutta tosiaan, ääni ei ole mitenkään häiritsevä eikä sitä edes kuule kuin tyhjäkäynnillä seistessä.
Raksutelkoon sitten kun ei kerran ole vika. :mrgreen:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Joo siis sillä erotuksella, että meidän autossa se ei seilaa/raksu itsekseen käynnistämisen jälkeen tai sen jälkeen jos itse
valitsee mistä se puhaltaa. Ja siis kun auton sammuttaa ni jonkun minuutin päästä se kuulostaa kuin se vivusto ja läpät
menis johonki "lepoasentoon" ja se ei sen jälkeen pidä ääntä. Siinä sun ilmastoinnissa siis voi olla jokin vikakin.

Vaikka toi automaatti-ilmastointi on tosi asiallinen toiminto, niin itte oon sillai semikauhulla ajatellu, että jos sieltä jotaki menee rikki ni varmaan taas halpaa korjauttaa. Se on kuitenkin aika paljon monimutkaisempi järjestelmä, kuin
manuaalinen.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

SimoHirvonen kirjoitti:Ja siis kun auton sammuttaa ni jonkun minuutin päästä se kuulostaa kuin se vivusto ja läpät
menis johonki "lepoasentoon" ja se ei sen jälkeen pidä ääntä
Tähän samaan efektiin olen kiinnittänyt huomion jo uudesta lähtien mutta mielestäni ääni kuuluu konehuoneesta.
Joka tapauksessa eri kohdasta ja voimakkaanpana, kuin tämä tarkoittamani raksuttelu.

Pääseeköhän sinne läppämekanismeihin mistään kautta käsiksi ilman, että pitää purkaa puoli autoa?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

No selvisihän se.

Läppien ääntely liittyy lämppärin lämpötilansäätöön eli tarkemmin ottaen termostaattiin.
Ilmeisesti automatiikka säätää jonkun läpän asentoa sen mukaan pyytääkö termari kuumempaa vai kylmempää.
Nimittäin saman ääniefektin saa aikaiseksi kääntelemällä lämpötilansäädintä edestakaisin.
Ja ääntely loppuu kokonaan jos säätimen kääntää maksimiin tai minimiin.

Mekaniikka on vissiin muuttunut ajansaatossa vähän äänekkäämmäksi ja siksi sen kuulee.
Nyt vähän nolottaa tämä hössötys. :oops:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tämäkin sarjassa, "ei olis pitäny lukea tätä, kun aloin neuroottisesti kuuntelee asiaa", sillä kyllä minäkin sen omasta autosta
nyt kuulen mitä PiuhaPoikki kysyi :] Ei se omassa autossa kovaa kuulu, mutta kyllä se systeemi naksuttelee siellä iteksee
ja sen kuulee kun pysähtyy. Ja jos on kovin herkkä ja vainoharhainen ni kyllä se rakse saattaa jotakuta alkaa harmittamaan.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja KajS »

Ehkei pitäisi mondeokuskin taas innostua Focustopiikissa, mutta mun '05 mondeo ns. manuaali-ilmastoinnilla rupesi mun mielestä temppuilemaan joskus viisi vuotta sitten: Olin viemässä jotain peevelin lattianhiomakonetta ja jouduin käynnistämään auton useasti uudestaan. Oma tyhmä. Mutta havaitsin, että ei puhalla mitään mistään tai sitten vasta pidemmän odottelun jälkeen rupesi sisäänpuhallusta olemaan havaittavissa. Tuskastuin, kolme vuotta vanha auto, eihän tässä näin pitänyt käydä...

Rupesin sitten aina ennen auton sammutusta sammuttamaan tuon lämmityslaitteen siitä off-napista. Ei ihmeitä eikä häiriöitä enää. Toisinaan, jos jätän lämmityslaitteen ns. virtalukon taakse, saattaa kestää aika kauan (7,5 sec???) ennenkuin puhallin lähtee päälle. Ja luonnollisesti olen tuon puhaltimenkin sittemmin purkanut ulos ja käsitellyt töpselit lempparisparyllani, PRF 7-78:lla.

Takaisin aiheeseen: Emännällä toimii Focukset vaikka automaatti-ilmastoinnit on koko ajan "virtalukon takana". No, tämä meni taas sarjaan: Ajattelemisen aihetta antoi...Mutta kojelaudan sisältä kuuluu sekä Focuksissa ja mondeossa sammutuksen jälkeen usein aikamoista liturgiaa vuosimallista riippumatta.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2010 ja lämppärin seikkailut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Piti kaivaa tää vanha keskustelu esiin, sillä tuli Youtubessa vastaan tällanen Ford EATC Reset-toiminto.
Pitäs toimia monenikäisillä Fordeilla, jossa automaatti-ilmastointi.

https://www.youtube.com/watch?v=HTkAW0qf59E

Tein omaani tuon ja täytyy seurailla auttoko tohon läppien raksutteluun. Mulla se sammutuksen jälkeinen
raksuttelu on muuttunu todella häröks surinarahinaks, että piti alkaa googlettelee apuja. Enpä tienny
että ton ilmastoinninkin voi resetoida..

Mondeoon:

https://www.youtube.com/watch?v=iuXpt5E3xn8
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin