Sivu 1/2
Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot kateissa.
Lähetetty: 25 Elo 2013 10:03
Kirjoittaja Poppo
Nyt ilmeni uusi ongelma kun autosta tuli todella tehoton. Kiertää aivan normaalisti ei savuta tai mitään muutakaan kummallista. Paitsi kun lähtee ajamaan. Siinävaiheessa kun normaalisti on alkanut vetoa tulemaan, niin ei tapahdukkaan mitään. aivan kuin olisi vain puolet voimasta käytössä. Onko näissä jotain tyypillistä kohtaa mistä irtoo joku letku/piuha että ei enää ahtaisi. aika täysi konehuone oli iltahämärässä tutkia minne mikäkin letku menee/tulee?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 25 Elo 2013 10:24
Kirjoittaja mösjöö
Noista menee noita ahtoletkuja aika tiuhaan tahtiin. Yleensä oirehtii just tollain. Letku todennäköisesti halkeaa ja vielä nurjalta puolelta, eli et silmällä näe kunnolla. Puristelemalla/käsikopelolla selvinnee parhaiten. Jos satavarma, että letkut kaikki kunnossa niin yksi mahdollisuus voisi olla hukkaportin kellon sokka - ja sen puuttuminen. En tiedä minkälainen ahdin näissä on mutta, kerran pitkään ihmettelin omasta turbosaabistani ahtojen puuttumista ja hukkaportin käyttötanko oli tipahtanut ja sokka ilmeisesti ruostunut pois.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 25 Elo 2013 13:33
Kirjoittaja Poppo
Lähin imarista alaspäin. Eka epäilys heräs ku koneen etulaita on täynnä öljyn sekasta töhnää, kuten letku siitä alaspäin. Eli voisko tuosta vuotaa niin paljo painetta et menee elottomaks?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 25 Elo 2013 22:12
Kirjoittaja bluri
Yleisin näissä hajoava on EGR:n ja IC:n välissä oleva letku.
Kannattaa vaihtaa silikonimalliseen
http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-MK3-TD ... 337f18e318
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 28 Syys 2013 14:15
Kirjoittaja Poppo
Nostetaas uudelleen esille. Ei auttanut letkujen vaihto. Mistää järkevästä kohtaa ei tunnu vuotoa löytyvän ja ainakaan trippimittariin tulevaan dtc koodeihin ei myöskään tule ilmoituksia viasta. Olisiko ideoita seuraavaan epäilyyn?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 28 Syys 2013 16:06
Kirjoittaja saksoboy
Todenna vaikka eka se ahtovuoto esim ajamalla ikkuna auki ja tekemällä kiihdytys 3.vaihteella niin että ihan tyhjäkäynniltä survaiset lusikan pohjaan ja annat kierrosten nousta johonki 3000 rpm jos sieltä kuuluu selkeä suhina kun turbon pitäisi potkaista siellä on ahtovuoto.
Ahtopainemittaria olisi kans ihan hyvä kokeilla.
Sit vain lähet tarkistaan niitä ahtoletkuja ja putkia imusarjasta taaksepäin. todennäköisimmät ehdokkaat letku ennen tai jälkeen egr:än. Egr kannattaa myös irrottaa ja putsata kun varsinkin tuossa tehoversiossa se karstoittuu tosi helposti. Ne halkeamat voi olla aika petollisia siinä mielessä että niitä ei ihan heti silmällä huomaa joten puristele niitä ihan irtonaisina käsisssä. jos mitään ei löydy niin asenna takasi uuden letkukiristimen kera. jos letkuista ei löydy mitään ja uudet kiristimet ei auttanu saattaa vuoto olla välijäähyssä tai siinä muovipalkissa mikä menee ihan siinä jäähdyttimen alalaidan poikki.
Ja ei muuta kuin päivityksiä tilanteen mukaan tänne...
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 28 Syys 2013 16:17
Kirjoittaja saksoboy
mösjöö kirjoitti:Jos satavarma, että letkut kaikki kunnossa niin yksi mahdollisuus voisi olla hukkaportin kellon sokka - ja sen puuttuminen. En tiedä minkälainen ahdin näissä on mutta, kerran pitkään ihmettelin omasta turbosaabistani ahtojen puuttumista ja hukkaportin käyttötanko oli tipahtanut ja sokka ilmeisesti ruostunut pois.
Muuttuvasiipinen turbo jossa paine säätää siipien geometriaa. pienellä paineella siivet on kiinni ja kun paine nousee siivet aukee jolloin pakokuormituksen hyöty on vähäisempää. Toki nämä siivetkin saattavat jumiutua joka myös selittääs huonot ahdot...
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähetetty: 28 Syys 2013 16:30
Kirjoittaja Xanthe_
saksoboy kirjoitti:
Muuttuvasiipinen turbo jossa paine säätää siipien geometriaa. pienellä paineella siivet on kiinni ja kun paine nousee siivet aukee jolloin pakokuormituksen hyöty on vähäisempää. Toki nämä siivetkin saattavat jumiutua joka myös selittääs huonot ahdot...

Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 28 Syys 2013 18:51
Kirjoittaja jyha
Tuntisitten vaihdoin akkukotelon kohdalla olevan 90º kurvin, oli halki sisäkaarteesta.
Motonetin silikonikurvi 51×125mm sopii korvaajaksi.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 28 Syys 2013 22:13
Kirjoittaja Poppo
No keli on ollut tänään vähän suhinan kuuntelua vastaan. Olen kyl aika varma ettei suhinaa kuulu, mut mutkat tarkistukseen huomenna kun saan sisätiloihin auton. Egr:n putsauksen jälkeen voimaa tuli hieman lisää. Mutta alkoi epäilyttä että jotain tuossa turbon ohjauksessa mättää, kun noin 3000 kiekan jälkeen vetää oikein kivasti, mutta alle sen ei ole ketään kotona.
Egr:ltä tulee alipaine letku johonkin mötikkään koneen edessä, kuin myös turbolta siitä kellosta ja jarrutehostimelta. Voiko tässä mötikässä olla jotain vikaa ettei ohjaa turbon siipiä oikein? Laittaisin kuvan vaan jos osaisin.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 28 Syys 2013 23:40
Kirjoittaja saksoboy
mimmonen mötikkä? onko se ahtoputkien välis?
Kyllä toi kuulostaas että siivet on jumis jos ei alle 3000 meinaa tapahtua... kokeile varovasti liikutella sitä vartta mikä on siinä turbossa että liikkuuko ne siivet
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 29 Syys 2013 11:36
Kirjoittaja saksoboy
Ihan pakko kysyä mut mikä tarina noihin Xanthe_:n mig-siipiihin kätkeytyy?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 29 Syys 2013 13:19
Kirjoittaja Xanthe_
saksoboy kirjoitti:Ihan pakko kysyä mut mikä tarina noihin Xanthe_:n mig-siipiihin kätkeytyy?
Ei oma kuva edes mut joskus törmänneeni kuvaan jossa diy mies oli (ainakin yrittänyt) parantaa turboansa ja yritin etsiä sitä kuvaa mutta löyty sit tommoinen. En suosittele tai itse uskaltais.

Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 30 Syys 2013 19:31
Kirjoittaja saksoboy

eihän toi paranna mitään kun puolet siivistä on peitetty jolloin ilmamäärä teoriassa puolittuu

Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 30 Syys 2013 22:10
Kirjoittaja mösjöö
Ja siipipyörän ja koko turbiiniakselin tasapaino varmasti tallessa. Luulis nopeasti syövän laakerin.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 13 Loka 2013 00:04
Kirjoittaja molli
Itsellä on 85kW -01 dieseli. Turbo hävis loppupeleissä kokonaan. Putsasin ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin. Samalla vaihdoin polttoainesuodattimen. En tiä missä vika oli, mutta nyt se on pois. 8) Ahtopaineanturi ja ilmamassamittari oli kyl aikalailla kuntassa.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 10 Tammi 2014 14:32
Kirjoittaja molli
Tehot tuli tosin takaisin kesällä, mutta nyt...
Vaihdatin kytkimen ja vauhtipyörän. Sen jälkeen koneesta löytyy puhtia vasta 2100 kierroksen kohdalla. Oisko kellään ollu samanlaista ongelmaa?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 10 Tammi 2014 15:19
Kirjoittaja hoppa69
Vaihdoitko ns tavallisen kytkimen ja vauhtipyörän, etkä kaksoismassa systeemiä? Jos noin, niin se vähentää alavääntöä. Olisiko tuosta kysymys?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 11 Tammi 2014 11:23
Kirjoittaja molli
Vaihdoin kaksoismassa pyörän. Mulla ja vissiin yleisesti alaväännöt on aika heikot mondeoissa, mutta vasta 2100rpm alkaa liukkaalla suttaamaan. Ei silloin ole ihan kaikki kunnossa!
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 11 Tammi 2014 11:37
Kirjoittaja molli
tddi mondeo teho ongelma
ViestiKirjoittaja REMMIAHDIN » 17 Kesä 2013 23:11
Potilaana siis -01 115hv tddi mondeo.
Autoon piti tehdä kytkimentyösylinterin vaihto, sylinterin vaihto onnistu ja kerkesin jo riemastua että onnistupa hyvin, mutta nyt voima hävisi autosta. Tuntuu aivan siltä kun turbo olis otettu pois pelistä, ennen auto pelasi ongelmitta eli vika synty tässä korjauksen yhteydessä. Ahtoputkistoa on kateltu ja kaikki pitäs olla kiinni ja ehjää, myös minkäänlaisia suhinoita ei kuulu että jostain vuotasi.
Mutta miten toimii tuo turbon ohjausventtiili joka on vaihdelaatikon kylessä, epäilen ettei se ohjaa nyt turbonsiipiä. Voiko tuon jotenkin ohittaa että vois kokeilla onko turbon ohjauksessa vika? Alipainetta suoraa jarrutehostajalta vai särkeekö tämä turbon? Pitäisikkö tyhjäkäynnillä tuohon turbolle menävään letkuun tulla alipainetta? Nyt olis hyvät neuvot tarpeen että kehtais ajella, kun jäähän tuolla jo vanhojen 200d mersujen jalkoihin
"Vika löyty! Turbon siivet saa kokonaan kiinni kun laittaa turbon kellon letkun suoraan jarrutehostajan letkussa olevan pienen letkun tilalla. Tällöin turbo ahtaa kokoajan minkä kykenee. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta kulkupuoleen joten epäilin ettei auto tunnista ahtopainetta, paineentunnistin löytyy syylärin takana alhaalla olevasta muovisesta ahtoputkesta, liitin oli päässyt itsellä löysälle. Liitin paikalleen ja taas homma rokkaa. Tämä vinkkinä muille saman ongelman kanssa painiville."
Voiskohan tuossa olla minullekkin ratkaisu? Onko niin, että kytkinremontin yhteydessä täytyy kajota turbon letkuihin saadakseen kytkinsetin pois/paikalleen?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 12 Tammi 2014 13:34
Kirjoittaja saksoboy
Kyllähän sieltä pitää vähä kamoja purkaa jotta yläpuolen pultit vaihdelaatikosta saadaan auki. Turbon putket menee suoraan siitä vaihdelaatikon päältä joten kyllä niitä vähä joutuu irrotteleen.
Ittellä muuten teki saman tempun ku putsasin sen MAP-anturin ja jostain syystä dementia iski juuri kasates niin että liitin jäi irti ja jos kone ei tunnista ahtoja ei myöskään syöttö lisäänny.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 14 Tammi 2014 17:13
Kirjoittaja redfatcat
molli kirjoitti:"
Voiskohan tuossa olla minullekkin ratkaisu? Onko niin, että kytkinremontin yhteydessä täytyy kajota turbon letkuihin saadakseen kytkinsetin pois/paikalleen?
Minulle kävi juurikin noin S-Maxin vaihtipyörän ja kytkimen vaihdon yhteydessä. Ohjainventtiilin letku oli jäänyt irti huoltomiehellä, kun oli käyttänyt laatikon pois. Ajoin muutaman kilsan päästä takasin pajalle ja laittoivat kuntoon.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 16 Tammi 2014 21:02
Kirjoittaja molli
Vika löyty!
Turbon kellolle tuleva alipaineletku oli murtunu. Turbon kellolta irroitettiin letku ja siinä ei ollut mitään elämää. Alapäästä kyseinen letku muovista ja hyvinki haprasta. Samalla vaihdettiin egr:lle menevä letku jossa oli sama homma.
Jo tuli tehot takaisin ja auto tuntuu taas niin kotosalta.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 22 Huhti 2014 15:29
Kirjoittaja Tpa
Missäs kohtaa tämä anturi on vaihdelaatikossa? Oma tddi ei meinaa jaksaa mennä alle 2800 kierroksen
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Lähetetty: 22 Huhti 2014 17:21
Kirjoittaja saksoboy
Pieni tarkennus viä että onko kyseessä 90hv vai 115hv?
Mutta ihan yleisohje on että seuraa sitä pienempää letkua mikä lähtee turbolta.