Focus mk1:n DIY-takaluukkupäivitys?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
JiiHoo
Viestit: 439
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Focus mk1:n DIY-takaluukkupäivitys?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Focuksen takaluukkua on ihan turha maalailla uudestaan ja uudestaan ja päivitellä muoviteipillä, jos sen muovilista (kahva) laitetaan normaalisti takaisin kiinni. Se nimittäin rikkoo maalipinnan jo asennusvaiheessa tai viimeistään parissa vuodessa. Rikkoutuminen tapahtuu jokaisen kolmen ruuvikiinnityspisteen kohdalta, koska maalipintaan kohdistuva paine on kova ja liitoksessa esiintyy liikkumista. Itselläni oli lisäksi rikkoutunut maalipinta myös avainpesän toisesta kiinnityspisteestä. Muovilistan lukkomuttereista kaksi oli ruostunut kierretappiin kiinni sillä seurauksella, että kierretappi pyöri mukana ja korkkasi irti muovilistasta. Korjattavaa siis piisaa.

Ajattelin heittää nuo kierretapit ja mutterit menemään ja kiinnittää listan (ruostekorjauksen jälkeen) polymeeriliimalla (Pattex PL 300 kirkas). Liimaliitos ei liiku maalipintaan nähden ja on säänkestävä ja elastinen. Yläreunaan yhtenäinen liimasauma ja alas katkonainen. Ihan takuulla pysyy.

Tämä on ideavaiheessa vielä. Täytyy asennusvaiheessa tutkailla asiaa vielä tarkemmin. Onko kukaan jo ehtinyt kokeilemaan mitään tällaista poikkitieteellistä ratkaisua?

Ps. muuten takaluukku saumoja myöten on kuin uusi sisältä ja ulkoa.
PS.2. Voiko Noveroxin päälle laittaa hiontamaaliksi sopivaa happomaalia?
JiiHoo
Viestit: 439
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus mk1:n DIY-takaluukkupäivitys?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

No niin, päivitys on nyt hoidettu.

Muovilistan kierteet ovat olleet jo takuumaalauksen aikoihin sellaisessa hapessa, että Vaunulan asentaja ei ollut jaksanut (uskaltanut) kiristää keskimmäistä mutteria loppuun asti vaan oli jättänyt sen muutaman millin päähän pellistä. No, olipahan mutteri sentään mukana kyydissä. Kierretyökalulla putsasin ainoan ehjänä säilyneen kierteen ja heitin vielä rasvaa kierteisiin. Ne mutterit pyörivät kiristettäessä maalipintaa vasten eikä tarvitse hirveästi arvailla mitä maalipinnalle silloin tapahtuu. Laitoin siksi muoviprikat alle enkä kiristänyt sillä pajan pisimmällä räikällä.

"Oikeasta automaalikaupasta" ostetun maalin sävy oli tummempi kuin auto, vaikka värikoodi oli oikein. Liekö vanhus jo haalistunut vanhuuttaan? Teipistä maaliin jääneet reunat sai hetkessä pois tonnisella vesihiomapaperilla. Lakkaa vielä päälle maalausta laajemmalle alueelle ja vuorokausi kuivumista auringonpaisteessa (lämpöä ja UV:ta). Sitten lakkauksesta teippirajat tonnisella vesihiomapaperilla pois ja lopuksi ankaraa hankaamista autovahalla niin ei kyllä enää reunoja huomaa.

Mitään muovikalvoja en maalin ja muovilistan väliin laittanut, vaan kirkasta polymeerimassaa niin muovilista ei pääse koskemaan maalipintaan eikä lika ja vesi pääse väliin. Yläreunaan ja sivuille vedin koko matkalta yhtenäisen polymeerisauman. Eipä pääse sadevesi sisään. Kiinnityspisteisiin laitoin tiivisteestä leikatut puhtaat palat pehmikkeeksi suojaamaan maalipintaa.
Kannattaa tarkastaa fokkerin takaluukun tilanne. Kun ajoissa tekee, jää korjausjälki kokonaan listan alle ja silloin säästyy pohjien hieromiselta.
JiiHoo
Viestit: 439
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Ruostekuvia Focus mk 1 -04

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Vastaa Viestiin