Sivu 1/2

jäänestoaine

Lähetetty: 01 Maalis 2005 20:12
Kirjoittaja Escotar
Käytättekö ruiskupeleihin jäänestoainetta bensan seassa?

Re: jäänestoaine

Lähetetty: 01 Maalis 2005 20:14
Kirjoittaja Jaakko85
Escotar kirjoitti:Käytättekö ruiskupeleihin jäänestoainetta bensan seassa?
voihan sitä käyttää, jos haluaa, mutta ei yleensä ole tarve.

Lähetetty: 01 Maalis 2005 20:53
Kirjoittaja hietsu
Ikinä en ole mihinkään autooni laittanut eikä ole koskaan jäätynyt tielle!!!
Toi on vähän sellanen kakspiippunen juttu...
Toiset käyttää toiset ei...
Ja olen kuullu puhuttavan niinkin, että kun kerran sitä tankkiis kaadat on käytettävä koko talvi. Siitä, pitääkö paikkansa en tiedä.
Mut tosiaan mä en käytä. Ja kun ei ajele aina vajaalla tankilla vaan ottaa reilusti ja antaa neulan mennä punaselle ja taas täyteen, ei luulisi sitä vettä kondensoituvan tankkiin ainakaan niin paljon kun vajaala tankilla.

MUN mielipide... :lol:

Lähetetty: 01 Maalis 2005 22:02
Kirjoittaja janzamar
vaikka on ihan eri asia kuin bensakone..
niin dieseleissä kun on jäänestoa käyttäny,lopputuloksena on ollu suodatin täynnä jäänestoa..ja käyntihäiriöitä..

Lähetetty: 01 Maalis 2005 23:32
Kirjoittaja Monteonisti
Ei käytetä. Mitä täydempi tankki aina, sitä vähemmän tulee kondessivettä. Tyhjäksi päästäminen ja lyhyet ajot pahinta. :D

Lähetetty: 02 Maalis 2005 17:32
Kirjoittaja p3
eihän sitä varalta kannate käyttääkään, sitte vaan jos meinaa jäätää.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 20:30
Kirjoittaja virus
Kerran oon laittanu jäänestoo käyntihäiriöiden takii. Eikä se vika kyl ees bensas sit kuitenkaa ollu, mut ei siit aineest mitää oireit ilmenny sillon eikä myöhemminkää. Töissä laitan tosi kovil pakkasil diiselin sekaa lorauksen 95e:tä tankkauksen yhteydes. Ei riko mitää eikä hyydy diiselit eikä suodattimet. Mut järki päähän määris jos näin teette.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 21:51
Kirjoittaja janzamar
eihän siitä niin helposti oireita tuu,ja usein jopa auttaa aivan oikeasti,toi jäänesto..mutta jos koko ajan lorottaa sitä polttoaineen sekaan niin kannattaa vaihdella suodattimiakin vähän useammin..ei se nyt mitään rikokkaan..

Lähetetty: 02 Maalis 2005 23:45
Kirjoittaja VesQ
virus kirjoitti:Kerran oon laittanu jäänestoo käyntihäiriöiden takii. Eikä se vika kyl ees bensas sit kuitenkaa ollu, mut ei siit aineest mitää oireit ilmenny sillon eikä myöhemminkää. Töissä laitan tosi kovil pakkasil diiselin sekaa lorauksen 95e:tä tankkauksen yhteydes. Ei riko mitää eikä hyydy diiselit eikä suodattimet. Mut järki päähän määris jos näin teette.
No en tiedä onko uskomista mitä sanotaan masinol purkin kyljessä, 0,5 litraa 20l bensaa ja 1 litra 40l bensaa, en kyllä ihan niin paljoa sinne viittiny kaataa ku litran pulloki makso jo 4-5e

Lähetetty: 03 Maalis 2005 08:47
Kirjoittaja virus
Eiköhän ne purkkien käyttöohjeet pidä paikkasa. Masinolhan on jo niin vanha tuotemerkki, et tuskin purkeis väärii ohjeit on. Muuten se ois kai hävinny markkinoilt ajat sitte. Diiselin ja bensan sekotushan ei taida olla mitenkää virallisest suositeltuu, joten tuskin siihen on olemas mitää varmaa sekotussuhdettakaa. Onks tääl rekkamiehii tai -naisii? Ne varmaan osais kertoo jonkun "yleispätevän" sekotuksen. Homma on kuulemma saanu alkunsa rekkakuskeilta. Ite oon laittanu h-auton tyhjää tankkii ekaks 3-5l bensaa ja loput diiselii, n.40l. Mut näin vaan yli -20 asteen pakkasil. Mitää oireit ei oo tullu ikinä, mut en silti kehota ketää tekemää näin enkä tarkota tätä ohjeeks. Jokanen oman harkinnan mukaa......

Lähetetty: 03 Maalis 2005 09:31
Kirjoittaja janzamar
eiköhän toi oo riittävä suhde..10 prossaa bensaa on neuvottu että ehdoton katto bensalle löpön sekaan,ja diesel on jokseenkin sama aine..väriainetta vaan lisätty käytännössä..en ite laittais kymmentäkään prossaa..max%5
..

Lähetetty: 03 Maalis 2005 14:54
Kirjoittaja hietsu
VesQ kirjoitti: No en tiedä onko uskomista mitä sanotaan masinol purkin kyljessä, 0,5 litraa 20l bensaa ja 1 litra 40l bensaa, en kyllä ihan niin paljoa sinne viittiny kaataa ku litran pulloki makso jo 4-5e
Kuulostas paljon uskottavammalta kun laittas 0,5 DESIÄ 20litraan bensaa, ja DESIN 40litraa...
En tiedä sitten... Kun en käytä ollenkaan.

Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:05
Kirjoittaja overboost
En ole käyttänyt 8 vuoteen jäänestoa, kun olen ruiskuautoilla ajellut. Tankkaan aina tankin täyteen ja ajan sen melkein tyhjäksi(ellei löydy hyvää tarjousta :D ). Ei ole ollut mitään ongelmia. Tän talven ajanut dieselillä, eikä mitään ongelmia. Ja nykyinen dieselöljy ei ole enää samaa ainetta kuin tupaöljy. Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.

Lähetetty: 03 Maalis 2005 20:09
Kirjoittaja VesQ
hietsu kirjoitti: Kuulostas paljon uskottavammalta kun laittas 0,5 DESIÄ 20litraan bensaa, ja DESIN 40litraa...
En tiedä sitten... Kun en käytä ollenkaan.
Mutta näin siinä luki, en tiedä sitten

Lähetetty: 03 Maalis 2005 21:53
Kirjoittaja ZyaS
itse kaatanut aina jään estoa tarvittaessa arviolta sillei sopivasti :D

Lähetetty: 12 Loka 2005 22:58
Kirjoittaja mn2346
overboost kirjoitti:En ole käyttänyt 8 vuoteen jäänestoa, kun olen ruiskuautoilla ajellut. Tankkaan aina tankin täyteen ja ajan sen melkein tyhjäksi(ellei löydy hyvää tarjousta :D ). Ei ole ollut mitään ongelmia. Tän talven ajanut dieselillä, eikä mitään ongelmia. Ja nykyinen dieselöljy ei ole enää samaa ainetta kuin tupaöljy. Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.
Tyhjensin kerran aikoja sitten Morrikseni (mennyttä jo) bensatankin ja pohjalta löytyi suunnilleen puolisen litraa vettä...sen jälkeen olen plöräyttänyt silloin tällöin alkoholia tankkiin kaikkiin ajoneuvoihini.

Annostuksen kanssa en ole pitänyt niin tarkkaa lukua. Sehän sitoo itseensä tuon veden joten jos vettä on vain vähän niin jääestoakaan ei tarvita paljoa.

Mistähän tuo uskomus muuten tulee että jos kerran käyttää jäänestoa niin sitten joutuu aina lisäämään.

Lähetetty: 13 Loka 2005 21:27
Kirjoittaja VesQ
overboost kirjoitti:Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.
Siis diisselissähän ei ole muuta kuin sitä itseään (tietysti lisäaineet yms)
vaan polttoöljyyn ja "tupaöljyyn" on lisätty väriä

Lähetetty: 13 Loka 2005 21:29
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti: Siis diisselissähän ei ole muuta kuin sitä itseään (tietysti lisäaineet yms)
vaan polttoöljyyn ja "tupaöljyyn" on lisätty väriä
overboost ajelee "löpöllä". :lol: :lol:

Lähetetty: 14 Loka 2005 00:50
Kirjoittaja Herkko
mn2346 kirjoitti: Tyhjensin kerran aikoja sitten Morrikseni (mennyttä jo) bensatankin ja pohjalta löytyi suunnilleen puolisen litraa vettä...sen jälkeen olen plöräyttänyt silloin tällöin alkoholia tankkiin kaikkiin ajoneuvoihini.

Annostuksen kanssa en ole pitänyt niin tarkkaa lukua. Sehän sitoo itseensä tuon veden joten jos vettä on vain vähän niin jääestoakaan ei tarvita paljoa.

Mistähän tuo uskomus muuten tulee että jos kerran käyttää jäänestoa niin sitten joutuu aina lisäämään.
No se tulee siitä,että jos tankissa on vettä,
joka on jäätynyt,niin jäänestoaine nimenomaan
sulattaa jään,joka voi "hyhmänä"lähteä
kulkeen pitkin polttoaine putkia.
Tässä vaiheessa jos jättää ko.aineen
käyttämättä,niin putket jäätyvät tukkoon.
En ole koskaan käyttäny pensavehkeissä,
enkä käytä,vaikka täällä periferiassa ajelenkin.

Lähetetty: 14 Loka 2005 17:01
Kirjoittaja mn2346
Herkko kirjoitti:No se tulee siitä,että jos tankissa on vettä,
joka on jäätynyt,niin jäänestoaine nimenomaan
sulattaa jään,joka voi "hyhmänä"lähteä
kulkeen pitkin polttoaine putkia.
Tässä vaiheessa jos jättää ko.aineen
käyttämättä,niin putket jäätyvät tukkoon.
En ole koskaan käyttäny pensavehkeissä,
enkä käytä,vaikka täällä periferiassa ajelenkin.
Periferiassa onkin niin kylmää ettei siellä ole kosteutta ilmassa ollenkaan ;-)

Alkoholihan sitoo veden joten se poistuu sylinterin ja palamisen kautta pakoputkesta ilmaan.
Riittävällä annostuksella tankki tulee "kuivaksi" jolloin käyttö voidaan lopettaa ja pistää satunnaisesti muutama tippa jotta olotila säilyy.

jäänestoaine

Lähetetty: 14 Loka 2005 18:52
Kirjoittaja Hoppa
Monesti käyntihäiriöt vanhemmissa autoissa ilmojen viilettyä johtuvat imuilman esilämmittimen viallisuudesta tai väärästä asennosta.

Tästä syystä kaasutin jäätyy jopa kun ilmassa on plussaasteita.

Nykyaikainen auto ei liene jäänestoja polttoaineessa tarvitse ja dieseleissähän käytetään talvella talvi/arktista laatua.

Mutta hyvää businesta tuo jäänesto kauppa kieltämättä on :lol: .

Lähetetty: 15 Loka 2005 11:32
Kirjoittaja fiesta89
Olen ite kans kuullut kauan sitten että kerran käytettyään jäänestoa, pitää sitä käyttää koko talvi, ja olen sitä ihmetellyt.

Onko se niin että tankkiin muodostunut jää jää pohjalle, vai kelluu?
Painuuko jäänesto pohjalle, sekoittuu, vai kelluu? Ohjeessa sanotaan että se pitää laittaa ennen tankkausta että sekoittuu, mutta sekoittuuko lopullisesti vai erottuuko se pikkuhiljaa pinnalle tai pohjaan?

Pitääkö talven tullen valita kumman kaavan kanssa etenee. Jättää aineen laittamatta ja toivoo ettei vettä ole liikaa, tai laittaa ainetta ja laittaa sitä riittävän runsaasti ettei veden ja eston seon jämähdä putkiin ja kaasarin pieniin kanaviin/suuttimiin/rakosiin?

Itse olen joinakin talvina laittanut sitä yhteen, kahteen tankilliseen ja kun en minkäänlaista eroa huomannut suuntaan enkä toiseen niin jatkossa katsotaan taas uudestaan, voihan se olla enemmän enneltaehkäisevänä tarpeellista.

Lähetetty: 15 Loka 2005 12:36
Kirjoittaja janzamar
muutamassa dieselissä kun on suodattimia vaihtanut niin niissä se jäänesto on lillunut..ihme että ovat käyneet ollenkaan.
mutta sitä kautta on muutamassa mäntäkin mennyt puhki..aina vaan lisää jäänestoa ja muuten huonoa huoltoa :)

Lähetetty: 15 Loka 2005 12:48
Kirjoittaja VesQ
fiesta89 kirjoitti:Olen ite kans kuullut kauan sitten että kerran käytettyään jäänestoa, pitää sitä käyttää koko talvi, ja olen sitä ihmetellyt.

Onko se niin että tankkiin muodostunut jää jää pohjalle, vai kelluu?
Painuuko jäänesto pohjalle, sekoittuu, vai kelluu? Ohjeessa sanotaan että se pitää laittaa ennen tankkausta että sekoittuu, mutta sekoittuuko lopullisesti vai erottuuko se pikkuhiljaa pinnalle tai pohjaan?

Pitääkö talven tullen valita kumman kaavan kanssa etenee. Jättää aineen laittamatta ja toivoo ettei vettä ole liikaa, tai laittaa ainetta ja laittaa sitä riittävän runsaasti ettei veden ja eston seon jämähdä putkiin ja kaasarin pieniin kanaviin/suuttimiin/rakosiin?

Itse olen joinakin talvina laittanut sitä yhteen, kahteen tankilliseen ja kun en minkäänlaista eroa huomannut suuntaan enkä toiseen niin jatkossa katsotaan taas uudestaan, voihan se olla enemmän enneltaehkäisevänä tarpeellista.
Ajelee vaikka syksyllä pari tankillista jääneston kanssa niin ei ainakaan pääse jäätymään ja pakkasten tullessa ei ole sitten vettä tankissa (tai ei pitäsi olla :) )

Itse kokeilin kerran talvella kun oli kunnon käyntihäiriöitä tuon kenttiläisen kanssa. Tuntui auttavan mutta ei kuitenkaan auttanut :D , syyksi paljastui sitten liian pieni kärkiväli jakajassa

Lähetetty: 15 Loka 2005 14:05
Kirjoittaja siipicossu
Monteonisti kirjoitti:Ei käytetä. Mitä täydempi tankki aina, sitä vähemmän tulee kondessivettä. Tyhjäksi päästäminen ja lyhyet ajot pahinta. :D
Ikinä en ole käyttänyt.
Aina tankki joka autossa alle puolillaan ja ajo pääasiassa lyhyttä matkaa.