Mikä on nykypäivän polttoainelaatujen ero? Mitä ahdettuun koneeseen ja millä perustein?
Yritin tehdä pientä vertailua ja löysinkin jonkin verran teknistä dokumenttia eri bensiinilaaduista, karkeasti jaotellen:
95+ ja 98+. Plussat siksi, että jokaisella luvatusta minimistä on keskimäärin suurempi lukema, se kun on se minimiarvo. Melkein kaikki kertovat kaikille polttoainelaaduilleen keskimääräiset RON/MON-arvot todellisesta tilanteesta laaturajan lisäksi. Poikkeuksena ST1 95E10 ja V-power Nitro+.
Hienompi jaottelu menisi: Nesteen, ST1/Shell, ABC ja Teboil bensat.
Näistä löytyy teknisten infojen perusteella huonoiten infoa ST1 (Shellin) V-Power Nitro+:sta ja ST1 95E10. Ne ovat polttoainelaatuja joista ei ole julkaistu kuin laaturajat kertova dokumentaatio, joka vastaa siis yleisesti 98E5 määriteltyä laaturajaa (jokaisella toimijalla yhtenäinen Suomessa), eikä siis kerro mitään varsinaisesti juuri siitä bensiinilaadusta.
ST1:n asiakaspalvelusta olen nyt turhaan odotellut lisäinfoa jo jonkin aikaa. Tänään laitoin uuden kyselyn, kun ei ole mitään kuulunut sen jälkeen kun pyysivät olemaan yhteyksissä mikäli se linkittämänsä dokumentti ei kerro kaipaamaani infoa, ja ei kertonut.
Teknisten tuotelehtien ja käyttöturvatiedotteiden perusteella voi sanoa seuraavia asioita melko varmaksi:
- Vain Nesteen polttoaineissa ei ole koskaan oktaaniboosterina tolueenia
- Vain ST1 V-power Nitro+:ssa on aina tolueenia vähintään 4,5%
- Matalampioktaanisista (95E10) kaikissa on keskimäärin sama MON-oktaanilukema (85,2) eli se todellinen puristuskestävyys rasituksessa ja vain RON-lukema vaihtelee (Neste ja ABC 96,0 RON ja Teboil, ST1 ja Shell huoltamoilla 95,4 RON)
- Korkeampioktaanisista (98E5, V-Power Nitro+) löytyy enempi eroa oktaaniluvuista; Teboil ja St1 polttoainelaaduissa 87,6 MON/98,8 RON (vanhassa V-powerissa oli ST1 aikana samat), mutta Nesteen ja ABC polttoaineissa 87,4 MON/98,7 RON. V-power Nitro+ osalta ei ole ainakaan vielä tietoa todellisista oktaanimääristä.
- 95E10 suhteen vain St1 on matalampi happipitoisuus (2,3 kun muilla 3,6 - myös Shell-laadussa isompi kuin St1-laadun) ja 98E5 suhteen Neste/ABC on isompi (2,6 kun muilla 2,3).
- Polttoaineen bensiinipitoisuus 95E10 Teboil/Neste vähintään 78% (muilla 85%), 98E5 suhteen Neste, Teboil ja V-Power Nitro+ vähintään 78% (kun muilla 85%).
- 95E10 tiheys Teboil/St1/Shell 740 ja ABC/Neste 750, saman arvon ollessa 98E5 kohdalta Neste/ABC 752 ja St1/Shell/Teboil 743. Vanhassa V-powerissa se oli 750, uudesta ei tietoa.
Äkkiseltään voisi ajatella, että on kolmea eri 95E10-laatua (St1, Shell/Teboil, sekä Neste/ABC) ja näissä Nesteen polttoaineen lisäaineistus eroaa muista eniten; se on taatusti tolueeniton.
98E5 suhteen voisi ajatella, että on kahta päälaatua ja tässäkin kohden lisäaineistuksessa Nesteen linjaus tolueenin käytön kieltämisen suhteen tekee suurimman eron. V-power Nitro+ on taas täysin päinvastainen vaihtoehto, sillä se on ainoa jossa luvataan aina olevan jonkin verran tolueenia.
95E10:ssä Nesteen ja Teboilin bensa sisältänee eniten puhdistavia ja voitelevia lisäaineistuksia. 98E5:ssä Nesteen ja Teboiin bensoissa lienee sama tilanne, mutta muista ST1 bensiinilaaduista eroten Shell V-power Nitro+ -laadussa on lisätty aikaisempaan versioon nähden tätä lisäaineistuksen määrää. Nämä siis päätellen pääosin polttoaineen bensiinipitoisuudesta yms. ja lähteenä luettelo vaarallisista kemikaaleista ja niiden pitoisuuksista.
Olisi kiva jos näistä sais jotain enempikin infoa irti.
Onko kellään tarkempaa tietoa tai esim dynokokemuksia vertailukelpoisena tarjottavaksi?
Polttoaineen jakelijoiden suhteen tuntuu olevan tapana myydä asiakkaille lähinnä mielikuvia ja teknistä tietoutta saa irti vielä huonommin kuin käytetyn auton kaupanteon yhteydessä jobbarilta; kaiken luvataan olevan hyvää ja vähintään riittävää, mutta vastaukset teknisiin yksityiskohtiin ovat kuin poliitikoilta pyytäisi tarkempaa faktatietoa jostakin. Ja mitään takeita ei anneta.
Omaan harrastusfilosofiaani kuuluu yleensä laitteiden yms suhteen faktojen kaiveleminen ja se erilaisten lukemien vertailu kaikkia valintoja tehdessä. Ehkä siksi, että haluan löytää ne monien mielestä merkityksettömän pienet erot ja oppia niistä jotakin. Ja koska haluan tietää mitä teen ja millä välineillä. En siis toivo vastauksia joissa huudellaan itsestäänselvyyksinä pidettyjä asioita, muttei ole mitään uutta tietoa. Kiitos.
