2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
vm.03, 130hp dieseli. 350tkm aj.
Edellinen on laittanut karalan lastun.
Pits olla n.400nm/160hp.
0-60km tuntuu että tehoja olis jotenkin tuohon suuntaan.
Sitte alkaa hyytymään.
esm. 80km/h kun lähtee kiihdyttämään, niin auto muuttuu vapariksi.
Eli kovemmissa nopeuksissa ja +2000rpm mitään ei tapahdu.
Ja kulutus on pompannu talvesta semmoset 1/2l
Tekiskö ilmamassa-anturi moista?
Vikakoodit on luettu....bmw korjaamolla, niillä piti, omien puheittensa mukaan olla hyvä yleislukija??
Vai pitäskö merkkiliikkeessä käydä?
Edellinen on laittanut karalan lastun.
Pits olla n.400nm/160hp.
0-60km tuntuu että tehoja olis jotenkin tuohon suuntaan.
Sitte alkaa hyytymään.
esm. 80km/h kun lähtee kiihdyttämään, niin auto muuttuu vapariksi.
Eli kovemmissa nopeuksissa ja +2000rpm mitään ei tapahdu.
Ja kulutus on pompannu talvesta semmoset 1/2l
Tekiskö ilmamassa-anturi moista?
Vikakoodit on luettu....bmw korjaamolla, niillä piti, omien puheittensa mukaan olla hyvä yleislukija??
Vai pitäskö merkkiliikkeessä käydä?
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Saattaa olla että ahtopaineet karkaa jostain. hommaa jostain ahtopainemittarin ja seuraile kuinka paineet käyttäytyy.
"harder" is not a very good safeword
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
03-vuosimallinen on vielä aika ronkeli noissa vikakoodin lukemisissa.
Ei vilkuttele hehkun merkkivaloa/muuta?
Kyllähän tommonen haiskahtaa ahtopaine-ongelmalle, koska siinä 1800rpm kieppeissä nää alkaa antamaan hönkää kunnolla, jolloin ilma yrittää karata kaikista mahdollisista koloista. Voin kaivaa kuvan missä kaikki imuputket näkyy, mutta yleisin hajoava putki on EGR:n ja Intercoolerin välissä oleva kumiputki. Itse vaihdoin hajonneen silikooniseen ( http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-E ... 0834160523 )
Aikasemmassa seatissa oli MAF varsin paskainen, ja sitä logitettiin vag-comilla jolloin nähtiin arvojen olevan varsin erikoisia, mutta vaikutti lähinnä 3000rpm jälkeen pienenä puutumisena.
Ei kait kesärenkaat ole suurempaa kokoa tms? Renkaat / vanteet on kuitenkin iso osa kulutuksen muuttumista..
Ei vilkuttele hehkun merkkivaloa/muuta?
Kyllähän tommonen haiskahtaa ahtopaine-ongelmalle, koska siinä 1800rpm kieppeissä nää alkaa antamaan hönkää kunnolla, jolloin ilma yrittää karata kaikista mahdollisista koloista. Voin kaivaa kuvan missä kaikki imuputket näkyy, mutta yleisin hajoava putki on EGR:n ja Intercoolerin välissä oleva kumiputki. Itse vaihdoin hajonneen silikooniseen ( http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-E ... 0834160523 )
Aikasemmassa seatissa oli MAF varsin paskainen, ja sitä logitettiin vag-comilla jolloin nähtiin arvojen olevan varsin erikoisia, mutta vaikutti lähinnä 3000rpm jälkeen pienenä puutumisena.
Ei kait kesärenkaat ole suurempaa kokoa tms? Renkaat / vanteet on kuitenkin iso osa kulutuksen muuttumista..
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Taitaa olla se egr:rän ja imusarjan välinen joka helpoite hajoaa ku ottaa huomioon egr:rästä tulevan pakokaasun ja ilman kulkusuunnan joka osuu ensimmäisenä 90 asteen kulmaan.
Mutta epäilen et sulla taitaa olla egr ohjelmoitu pois käytöstä lastutuksen yhteydessä.
Mutta sellainen "kotikonsti" ahtovuodon toteamiselle olisi että ajat tyhjäkäynnillä kolmosella tai suuremmalla vaihteella ylämäkeä ikkuna auki ja survaiset lusikan pohjaan, jos alkaa kuuluun semmonen suhina jossain 1700-2000 kierroksen kohdalla, siellä taitaa olla jossain ahtovuoto
Mutta epäilen et sulla taitaa olla egr ohjelmoitu pois käytöstä lastutuksen yhteydessä.
Mutta sellainen "kotikonsti" ahtovuodon toteamiselle olisi että ajat tyhjäkäynnillä kolmosella tai suuremmalla vaihteella ylämäkeä ikkuna auki ja survaiset lusikan pohjaan, jos alkaa kuuluun semmonen suhina jossain 1700-2000 kierroksen kohdalla, siellä taitaa olla jossain ahtovuoto
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
EGR on ainakin laipattu jonkun toimesta.
MAFin putsailin jarru cleanerilla. Oli hiukan öljy mujussa.
Nafta suodatin vaihdettu 2tkm sitten. Mutta pitäskö se vaihtaa viel kertaalleen?
Tullu kuitenkin loroteltua tankkiin red linen RL2sta. Et olisko se irroitellut jotain ja suodatin jumi päälä?
Onkos tässä juuttuvasiipinen ahdin, vaiko perinteinen?
Mites, jos ahtovuoto, niin eikö se sit pölläyttäs yhtään? Tämä ei nimittäin savuuta ensinkään?!
Kesärenkaat on jotain jäämistöä ja itseasiassa pienemmät mt talvirenkaat.
MAFin putsailin jarru cleanerilla. Oli hiukan öljy mujussa.
Nafta suodatin vaihdettu 2tkm sitten. Mutta pitäskö se vaihtaa viel kertaalleen?
Tullu kuitenkin loroteltua tankkiin red linen RL2sta. Et olisko se irroitellut jotain ja suodatin jumi päälä?
Onkos tässä juuttuvasiipinen ahdin, vaiko perinteinen?
Mites, jos ahtovuoto, niin eikö se sit pölläyttäs yhtään? Tämä ei nimittäin savuuta ensinkään?!
Kesärenkaat on jotain jäämistöä ja itseasiassa pienemmät mt talvirenkaat.
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
130hp niin juuttuvasiipinen, siipien juuttumisen voit helpohkosti todeta ottamalla varren irti alipainekellosta ja kokeilemalla miten hyvin se liikkuu. Vastusta ei pitäisi olla käytännössä yhtään.
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
ei se välttämättä savuta jos paineet häviää. Ei ahtopainetta, ei syötönlisäystä. Ja jos ongelma on naftan saannissa niin vikatilan pitäis mennä päälle.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Kokeilen tuon siipijutun.
Ahtojen hukkaaminen vois olla muuten, mutta normiajossahan ei ahtoja juurikaan ole?
Joten sen ei pitäisi nostaa myöskään kulutusta?
Mutta.....
Eka tankki kesärenkailla 7,0l/100km...ei kärryn vetoa tms. eksoottista.
Normi ajoa rajoitusten mukaan....lähinnä 60-80km/h.
Mitkä tekijät nostelee tuota kulupuolta?
Olisi semmoinen kutina että vessa ei saa soppaa.
Eiköstä ne silloin mystisesti lisää kulutusta jos jotain syöttöpuolen hämminkejä.
Varmaan naftaputsarin vois vaihtaa anyways?
Pitääkö suodattimen vaihdossa ottaa jotain huomioon, vaiko vanha pois...uusi tilalle ja starttailua??
Ainiin.
En kuullut mtn ylimääräisiä suhinoita kun tuos yritin kiihdytellä.
Ainut minkä huomasin, että 5 vaihteella 1800rpm kaasu pohjaan, niin auto aavistuksen aaltoilee kiihtyessään. Siis välin 1800-2100rpm, sitten se loppuu.....eikä se nyt minust kiihdy sillee mitenkä 400nm pitäsi työntää.
Kerran sain sen sammumaan. 4 vaihteella 1500rpm rajoittimelle ja kaasu ylös....pöks. Auto sammui??
Mutulla vetäisin, että tuossa 5vaiht. 1800rpm etiäppäin kaasu pohjassa. Autossa vois olla joku 180nm/90hp.
Kun taas kolmosella kaasu pohjaan 1500rpm kohdilta, niin vetää ihan helvetisti.
Jos vertaan tuohon emännän 1.9tdi golffiin (lastu, n.130hp) Niin mondeo sysää paljo enemmän tällä kolmos vaihteen kiihdytyksellä, mutta 5 vaiht kiihdytyksellä golffi vie 100-0.
Ahtojen hukkaaminen vois olla muuten, mutta normiajossahan ei ahtoja juurikaan ole?
Joten sen ei pitäisi nostaa myöskään kulutusta?
Mutta.....
Eka tankki kesärenkailla 7,0l/100km...ei kärryn vetoa tms. eksoottista.
Normi ajoa rajoitusten mukaan....lähinnä 60-80km/h.
Mitkä tekijät nostelee tuota kulupuolta?
Olisi semmoinen kutina että vessa ei saa soppaa.
Eiköstä ne silloin mystisesti lisää kulutusta jos jotain syöttöpuolen hämminkejä.
Varmaan naftaputsarin vois vaihtaa anyways?
Pitääkö suodattimen vaihdossa ottaa jotain huomioon, vaiko vanha pois...uusi tilalle ja starttailua??
Ainiin.
En kuullut mtn ylimääräisiä suhinoita kun tuos yritin kiihdytellä.
Ainut minkä huomasin, että 5 vaihteella 1800rpm kaasu pohjaan, niin auto aavistuksen aaltoilee kiihtyessään. Siis välin 1800-2100rpm, sitten se loppuu.....eikä se nyt minust kiihdy sillee mitenkä 400nm pitäsi työntää.
Kerran sain sen sammumaan. 4 vaihteella 1500rpm rajoittimelle ja kaasu ylös....pöks. Auto sammui??
Mutulla vetäisin, että tuossa 5vaiht. 1800rpm etiäppäin kaasu pohjassa. Autossa vois olla joku 180nm/90hp.
Kun taas kolmosella kaasu pohjaan 1500rpm kohdilta, niin vetää ihan helvetisti.
Jos vertaan tuohon emännän 1.9tdi golffiin (lastu, n.130hp) Niin mondeo sysää paljo enemmän tällä kolmos vaihteen kiihdytyksellä, mutta 5 vaiht kiihdytyksellä golffi vie 100-0.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Naftaputsarin vaihdoin, ei mtn merkittäviä.
Tboa kummastelin.
En ole ikinä muuttuvasiipistä nähnyt, mutta ei sunkaan tämä mikään muuttuvasiipinen ole?
Ylipainekellolta tuleva kara, joka menee tbon pakopuolelle, niin eikö se ohjaa hukkaporttia?
Siinä karassa on kierteellä n.2cm säätö.
Tällähetkellä säätö on vedetty ihan sinne painekellon päähän.
Onko oikein?
Lukitusmutterista kun katso, niin aika useesti siihen on kajottu.
Ettei tässä olisi niin yksinkertainen juttu, että tuon karan "astukset" on mettässä.
Hukkia aukeaa liika aikaisn ja paineet mäjelle....ei syöttöä....ei kulkua??
Säätelin tuota karaa jonkun 4mm keskelleppäin.
Oleviaan nyt väli 1000-2000rpm on entstä räväkämpi, mutta kauheesti +2000rpm ei muutosta entiseen.
Ainut että kulutus on tippunut ajokoneen mukaan 0,5l/100km ??
Siis ihan samalla työmatkareitillä.
Tboa kummastelin.
En ole ikinä muuttuvasiipistä nähnyt, mutta ei sunkaan tämä mikään muuttuvasiipinen ole?
Ylipainekellolta tuleva kara, joka menee tbon pakopuolelle, niin eikö se ohjaa hukkaporttia?
Siinä karassa on kierteellä n.2cm säätö.
Tällähetkellä säätö on vedetty ihan sinne painekellon päähän.
Onko oikein?
Lukitusmutterista kun katso, niin aika useesti siihen on kajottu.
Ettei tässä olisi niin yksinkertainen juttu, että tuon karan "astukset" on mettässä.
Hukkia aukeaa liika aikaisn ja paineet mäjelle....ei syöttöä....ei kulkua??
Säätelin tuota karaa jonkun 4mm keskelleppäin.
Oleviaan nyt väli 1000-2000rpm on entstä räväkämpi, mutta kauheesti +2000rpm ei muutosta entiseen.
Ainut että kulutus on tippunut ajokoneen mukaan 0,5l/100km ??
Siis ihan samalla työmatkareitillä.
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Siä on varmaan karalan lastun yhteydessä säädetty hukkaportin kelloa ja nyt jostain syystä paukkuu ahdot liian korkeaksi jolloin ohjausyksikkö tiputtaa syötöt alas.
Mutta vikatilaan sen kuuluisi mennä jos noin tapahtuu, ellei se lastu sitten estä sitä jollain lailla.
Hanki se ahtopainemittari ja seuraile ahtojen käyttäytymistä niin ollaan kaikki heti paljo viisaampia.
Mutta vikatilaan sen kuuluisi mennä jos noin tapahtuu, ellei se lastu sitten estä sitä jollain lailla.
Hanki se ahtopainemittari ja seuraile ahtojen käyttäytymistä niin ollaan kaikki heti paljo viisaampia.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Korjaillaanpa tunnelmia hiukan edellisistä.
Suoritetut toimenpiteet.
- säätelin sen karan joka siltä kellolta lähtee, n.1/2väliin.
- Löysin yhden maaliittimen joka oli semisti hapettunut. Putsailin sen.
- Naftasuodattimen vaihto sillee. Että täytin suotimen 1/3 RL-2, loput naftaa.
Käyntiin joku 20s. Stop. Annoin olla muutmaan tunnin ja töihin.
Koneen näyttämä kulutus on tippunut 5.8l/100km 4.7l/100km
Tehoja on huomattavasti enemmän?!
Ainut mikä edelleenkin hiukan tökkii, on täyskaasukiihdytys vitosella 1800rpm etiäppäin?+
Sekin on nyt parempi, mutta mutulla sanoisin ettei ihan sitä mt pitää.
Olisko ne magneettiventtiilit ongelma.
Siis ne 2kpl joista tonen ohjaa EGRrää ja toinen VNT siipiä??
Mutta kyllä tällä nyt ajalee.
Kulkee ihan ittelleen.
Paljo tarvi kaasun koskeakkaan.
-ttu hienoo että jotain saa korjattua crclla ja parin kympin rahallisilla satsauksilla:)
Ei tarvinnu edes ilamstointiteippiä.
Vois tuon silti joskus käyttää vaikka harisella. Näkee justiin mitä sieltä tulee ja missä vaiheessa.
Suoritetut toimenpiteet.
- säätelin sen karan joka siltä kellolta lähtee, n.1/2väliin.
- Löysin yhden maaliittimen joka oli semisti hapettunut. Putsailin sen.
- Naftasuodattimen vaihto sillee. Että täytin suotimen 1/3 RL-2, loput naftaa.
Käyntiin joku 20s. Stop. Annoin olla muutmaan tunnin ja töihin.
Koneen näyttämä kulutus on tippunut 5.8l/100km 4.7l/100km
Tehoja on huomattavasti enemmän?!
Ainut mikä edelleenkin hiukan tökkii, on täyskaasukiihdytys vitosella 1800rpm etiäppäin?+
Sekin on nyt parempi, mutta mutulla sanoisin ettei ihan sitä mt pitää.
Olisko ne magneettiventtiilit ongelma.
Siis ne 2kpl joista tonen ohjaa EGRrää ja toinen VNT siipiä??
Mutta kyllä tällä nyt ajalee.
Kulkee ihan ittelleen.
Paljo tarvi kaasun koskeakkaan.
-ttu hienoo että jotain saa korjattua crclla ja parin kympin rahallisilla satsauksilla:)
Ei tarvinnu edes ilamstointiteippiä.
Vois tuon silti joskus käyttää vaikka harisella. Näkee justiin mitä sieltä tulee ja missä vaiheessa.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Pikkusen vielä eilennä pyörittelin sitä karaa.
Nyttehän tuo vetää oikein mallikkaasti.
Onko ny sitte että vika oli ainoastaan tuossa.
Vai onko pääsyyllinen tämä magneettiventtiili ja/tai ylipaine kello joka sitä karaa ohjaa?
Onkohan kallita kikkareita jos vaihtaisi varuiksi??
Anyways. Kulutus on laskenu melko rajusti.
Melkeen 400km takana, eikä mittari ole vielä eka tolpassa.
Entisessä elämässä noilla km oltiin jo melkeen 1/2 välissä mittaria.
Nyttehän tuo vetää oikein mallikkaasti.
Onko ny sitte että vika oli ainoastaan tuossa.
Vai onko pääsyyllinen tämä magneettiventtiili ja/tai ylipaine kello joka sitä karaa ohjaa?
Onkohan kallita kikkareita jos vaihtaisi varuiksi??
Anyways. Kulutus on laskenu melko rajusti.
Melkeen 400km takana, eikä mittari ole vielä eka tolpassa.
Entisessä elämässä noilla km oltiin jo melkeen 1/2 välissä mittaria.
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
taistovainaa kirjoitti:Tboa kummastelin.
En ole ikinä muuttuvasiipistä nähnyt, mutta ei sunkaan tämä mikään muuttuvasiipinen ole?
kyllä se muuttuvasiipinen turbo on koska ilmeisesti se kara ohjaa juurikin niitä "muuttuvia siipiä"
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Loka 2008 22:56
Re: 2.0tdci tehohävikki + kulutuksen nousu?
Juu kyllähän se semmoiseksi sitten ilemnikin kun asiaa hiukan kummasteli.
Tasan 2l tippui kulutus näillä "korjauksilla".
Tasan 2l tippui kulutus näillä "korjauksilla".