Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hoomax
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Maalis 2010 10:39

Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja hoomax »

Renkaan vaihdon yhteydessä ravistelin kaikkea mihin pääsi käsiksi. Vetonivelestä ulospäin vedettäessä tuntuu väljää, tämä tuntuu myös pienenä ravistuksena kun kiihdyttää kaarteissa esim risteyksissä. Onko välys siis nivelessä vai meneekö koko vetari vaihtoon?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jomikumpi :) Helposti saa eliminoitua pitämällä vetarista kiinni, ennen niveltä ja koittamalla pyörittää vaikka levystä. Näin saat säteisvälyksestä jotain ideaa. Sisäpään saa sitten selville pitämällä toisella kädellä kupista ja sitten vetaria herkuttelemalla. Aksiaalivälyksen/päittäisvälyksen eliminointi on hieman vaikeampaa, mutta voi samoin tavoin koittaa todeta.

Vetonivel+suojakumi maksaa tarvikkeena ehkä sen ~60-70e ja uus akseli ~120e. Itse vaihtaisin kokonaan uuden akselin kun kuitenkin siinä käy niin, että jos vaihdat sen nivelen niin edelleen täristää ja sen jälkeen vaan lähinnä vituttaa. Ja kerralla laitat uuden vetarin sinne niin meneepähän taas koko auton loppuiän.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Vaihda kokonaan uusi, mutta kumpi puoli? Jos apparin puoli niin vaihda samalla se kannatinlaakeri sinne, tosin se pelkästään maksaa marmorilla 120€, mutta jos sitä ei vaihda on uusi vetari nopeasti paskana!
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No eikös vetonivelen pidäkkin liukua päittäin ainakin vähäsen? eli ulospäinkin eihän se yhtäpuuta ole senvuoksihan siinä booritkin on.
Sitten jos on välystä sivuttain eli ottaa akselista kiinni ja vetää vaikka konehuoneesta ylöspäin ja tuntuu välystä niin senjälkeen vaihtoon,noin ainakin ennen oli vai onkos uusissa toisenlaiset nivelet kokonaan?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti:No eikös vetonivelen pidäkkin liukua päittäin ainakin vähäsen? eli ulospäinkin eihän se yhtäpuuta ole senvuoksihan siinä booritkin on.
Pitäähän sen liukua päittäin, kun pyörä joustaa. Tuon liikkumisen huomasimme etutolppia irroitettaessa; pitää huolehtia, ettei vetoakseli kokonaan pullahda ulos :D
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Sakkeman
Viestit: 156
Liittynyt: 31 Elo 2005 17:49
Paikkakunta: Turkkunen

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Sakkeman »

mösjöö kirjoitti: Ja kerralla laitat uuden vetarin sinne niin meneepähän taas koko auton loppuiän.
Voi kun pitäiskin paikkansa. Omaan vaihdettiin Turun automaalla vetarit kummallekin puolelle ~110tkm sitten ja oikealla puolella on ravistellu jo jonkin aikaa. Vetareiden laadusta en tiedä mitä sinne laittoivat, mutta mielestäni kauemmin olis pitäny kestää. Autossa nyt mittarissa ~410tkm.
Focus 1,6 ecoboost -11 ** MYYTY
S-Max 1.8 tdci -08 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 tdci -09 ** MYYTY
Focus HB 1.6 -00 ** MYYTY
Mondeo STW 2.0 tdci -02 ** MYYTY
Mondeo STW 1.8 td -97 ** MYYTY
Sierra STW 1.6 ** MYYTY
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Mondeo mk3 - vetari vai nivel vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Tessu »

no mulla oireili vanhassa Escossa siinä 140-160tkm paikkeilla alkuperästen vetareiden väljyydet,että kestoeroja varmasti on MUTTA vaikuttaapa siihen sekin miten autolla ajetaan,hirveällä revittämisellä ne nuoret saa vetarin kun vetarin rikki!
Auton kokokin vaikuttaa ja missä sillä ajellaan,on se kummiskin eriasia jos on vaan kaupunkipyörittelyä tai moottoritieajoa,ompa tietty nivelien laaduissakin eroja eihän niiden hinnoissakaan muuten eroa olis?
Että se vertailu on vaikeeta kun mikään ei ole samaa...
Vastaa Viestiin