Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

nouseeko focuksessa lämpötilamittari tappiin ja laskee sitten itsekseen hetken kuluttua?

Omasta 1.6 2001 malliseen focukseen tein juuri seuraavanlaisen rempan...

Syitä tähän lämpöjen sekoiluun voi olla monia, mutta yhdeksi ratkaisuksi tarjoan vuotavaa venttilikannen tiivistettä. Ota kuskinpuoleiset kaksi tulpanjohtoa kannesta irti ja katso taskulampun kanssa onko sytytystulppien juuressa öljyä? Jos on, jatka lukemista.

Venttiilikopan tiiviste maksoi Fordilla noin 40e ja aikaa vaihtamiseen parkkipaikalla meni alle tunti. Helppo homma jos pysyy työkalut kädessä.

Irroita sytytystulppien johdot ja lämpötila anturin piuha (tulppien välissä).
Venttiilikoppa on kiinni usealla (mahtoiko olla jopa yli 10kpl?) 8mm kannalla olevalla pultilla, ne on helppo paikallistaa kun seuraat kopan reunuksia. Pultit auki, ne jäävät koppaan kiinni roikkumaan eli älä väkisin yritä repiä niitä irti. Huomaat mitä tarkoitan kun ryhdyt hommaan.
Irroita myös jakopään muovikoppa, siinä taisi olla viitisen pulttia. Näissä oli pituuseroja, pistä siis muistiin mikä pultti on mistäkin.

Sitten irroittele huohottimen letku kopasta ja muut letkut pidikkeistään venttiilikopan päältä, että mahdut pujottamaan kopan pois. Sitten pitäis näyttää tältä:

http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... a601b8.jpg

Kuivaa tulpan juuret öljystä, työnnä talouspaperia ympärille niin lähtee pois. Irroita lämpötila anturi, kuivaa se ja muista kuivata myös kolo mihin anturi on upotettu! Öljy on todennäköisesti ujuttautunut anturin asennuskoloon ja aiheuttaa lämpömittarin sekoilua, tähän olettamukseen perustuu tämä ratkaisu =)

http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... e0357c.jpg

Venttiilikopan alapuoli näyttää tuolta, revi vanha tiiviste irti ja putsaa liitospinnat. Asenna uusi tiiviste, ole tarkkana että tulee oikein! Tiivisteessä on pienet lirputtimet jotka tulevat kannessa oleviin koloihin.

http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... a90db1.jpg

Asenna lämpötila-anturi takaisin.
Putsaa moottorin puolelta liitospinnat.
Ujuta venttiilikoppa paikoilleen, ruuvaa kiinni.
Laita lämpötila-anturin piuha kiinni.
Tulpanjohdot kiinni, huohotinletku kiinni ja asettele kopan päällä olevat syrjään siirtämäsi letkut paikoilleen ja eiku kovaa ajoa!

Toivottavasti en unohtanut mitään kriittistä, kyselkää jos jotain tulee ja neuvojen noudattaminen omalla vastuulla 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Anteeksi tyhmyyteni, mutta vaikka hetken mietin hienoa vinkkiäsi, niin en keksinyt logiikkaa.

Siis oletat että moottoriöljyä on päässyt moottorin lämpötila-anturin "istukka koloon" ja nyt sitten johtaa lämpöä kannesta normaalia nopeammin, jolloin lämmöt nousee ja vaikkapa sopivaan mutkaan kun ajaa (g-voimat), niin ylimääräinen öljy "istukka kolossa" loiskuu kauemmas kuin meren aallot anturista, jolloin lämmöt mittarin mukaan taas hieman laskee? Vai mitä ihmettä oikein tarkoitit?

Odotan nyt jotain vahvistusviestejä ihmisiltä tueksi hienoon aloitukseen...
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

meinasin sitä, että jos lämpötila-anturin ylä ja alapuoli sekä sytytystulpat killuvat samassa kuumana höyryävässä öljylammikossa niin eikö tuo olisi omiaan siihen että anturi antaa virheellistä arvoa?

Enkä oleta että öljyä olisi päässyt anturin koloon, sitä tosissaan oli siellä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Olen kuullut joskus että moottoriöljyt ovat jotain 10-20c lämpimämmät kuin jäähdytysneste? Joten siinä mielessä teoriasi voisi pitää paikkansa. MUTTA se vaatisi silloin että moottoriöljy KIERTÄÄ (viilentynyt öljy kannen pinnalla poistuu ja kuumaa tulee tilalle), jotta tuo pitäisi paikkansa että lämpömittari sekoilee. Siis sen öljyn pitäisi olla KUUMEMPAA kuin itse kansi (anturi) on.

Jos teoriasi pitää paikkansa, niin voit paikata vuodon, puhdistaa hyvin anturin ja tulppien ympäristö öljystä ja ajella aikansa todeten että nyt lämpömittari ei sekoile. Sitten vain kaadat vaikka reilu desin öljyä sinne samaan paikkaan mihin sitä on huonon tiivistyksenkin takia valunut ja katot lähteetkö taas aika pian lämpömittari sekoilemaan. Sitten taas puhdistat/kuivaat.... kaadat öljyä... pariin kertaan kun toistaa vielä testin ja aina selvä vaikutus, niin silloin todistat että teoriasi pitää paikkansa. Valitettavasti itse en usko siihen, mutta saatanhan minä kuitenkin erehtyä. Olisi toki hienoa että pystyisit todistamaan epäilykseni vääräksi.

Ainut mihin voisin uskoa, että se öljy pääsee lämpöanturin pistokkeen/johtojen tiivistykseen ja öljy alkaa johtamaan lievästi sähköä satunnaisesti (resistanssi pienenee anturilta ja lämpömittari nousee?). En tosin tiedä mikä mahtaa olla moottoriöljyn (uusi/vanha) sähkönjohtamiskyky.

Hienoa kuitenkin että olet ehdottanut yhden hyvän vaihtoehdon vikaan ja ennenkaikkea varoittanut muita että kannattaa sitä tiivisteen kuntoa hieman tarkkailla ettei öljyä sitten ui anturilla ja tulpilla. :)
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Tuli tuota moniongelmaista potilasta eilen tutkittua pikkuisen lisää. Viimeksihän venttiilikopan tiivistettä uusiessa tulppien ja anturin juuressa oli öljyä, olihan litku tummaa ja hieman paksua sekä valumajälkiä/vaurioita tiivisteessä näkyvissä . ok, eilen lämpömittarin temppuilu alkoi taas, irroitin tulpanhatut ja mitä hitsinpimpulaa?! Taas oli samat juuret täynnä nestettä!

Venakoppa irti, tarkastin tiivisteen kunnon ja huomasin että tällä kertaa neste oli punaista. Eli pelkkää pakkasnestettä. Tästä vedin sellaisen johtopäätöksen, että se on tihkunut sekä öljyä että pakkasnestettä samaan koloon. Tarkastin ettei minkäänlaisia lohkeamia ole näkyvissä mistä neste voisi vuotaa ja syylliseksi epäilin proppua mikä sijaitsee samassa tilassa.

Proppu irti, tiivisteliimaa väliin, proppu kiinni, paikat puhtaaksi ja kamat kasaan. Seuraavaksi pitää jatkaa syväluotaavaa tutkimusta kun tuli taas lisää näitä muuttujia :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Hmm, ehkä se on tosiaan vuotanut siitä ropusta ja vetänyt samalla ilmaa siinä nestekanavaan ja jos siellä sattuu anturin kohdalle ilmakupla niin tokihan se tipahtaa mittari nollille, tai ainakin alemmas.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Eli mitäs kaikkea nyt on tehty:
Venttiilikopan tiiviste uusittu
Sytytystulpat ja lämpötila-anturi ympäristöineen kuivattu/putsattu
Proppu kannessa tiivistetty/kiristetty
Jäähdytysjärjestelmä ilmattu varmuuden vuoksi

tuossa vielä kuva siitä propusta, mistä oli puhe (sinistä tiivistesilikonia ympärillä):
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... 7dbcee.jpg

Silloin kun vika (lämpömittarin sekoilu) tuli päälle, se oireili joka päivä. Nyt viimeisimmän korjaustoimenpiteen jälkeen takana viitisen päivää ongelmatonta ajoa. Justiinsa tarkastin tulppien juuret ja täysin kuivat olivat. Toivotaan parasta 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Hienoa Tuomaz että olet onnistunut omassa autossasi vian korjaamaan ja vinkkasit vielä että jokin (ilmaus?) proppu kannessa lisäksi sijaitsee, joka saattaa alkaa vuotamaan ja myös sitä kautta jopa imemään jäähdytysjärjestelmään ilmaa jos tähdet ovat oikeassa asennossa taivaalla. :)

Kerro vielä myöhemminkin onko edelleen vika pysynyt poissa...
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Ilmausproppu?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Sitä en tiedä mikä tuon propun virka on, mutta sen tiivistämisen myötä on ollut ongelmatonta ajoa toistaiseksi. Eikä ole enää kuulunut semmoista satunnaista suhina-pulputusääntä sieltäpäin kun ajon jälkeen moottorin sammuttaa. Sikälimikäli tilanne tuosta muuttuu, raportoidaan lisää :|
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

Seurailen tomazin raportointia mielenkiinnolla, koska meillä vaimon Focuksessa 1.6 Zetec SE -03 sama vika päällä. Vika ilmaantui jäähdytysnesteiden, termostaatin ja pumpun vaihdon jälkeen kuten useilla muillakin.

Saman näköistä meillä tuo lämpömittarin poukkoilu yli 100 km/h nopeuksissa kuin tässä
http://www.youtube.com/watch?v=EzwnFLbpyxI

Meillä tuli laitettua autoon kiinni tarvike termostaatti jossa myöhempien selvityksien perusteella ei ole ilmaushelmeä (tai reikää). Varaosatermari on tyypiltään (Motonet) QTH371, alkuperäisvaraosa olisi ollut tyypiltään 96MM-8575-A1A. Jäähdytysjärjestelmä täytettiin alipaineisena ja tämän jälkeen on tehty vielä tuo "kierrätys-ilmaus", pariinkin otteeseen. Kummatkin jäähdyttimen lisäpuhaltimet lähtevät meillä käyntiin ihan normaalisti.

Meille korjaukseksi on ehdotettu tuon kannessa olevan lämpötila-anturin (musta) vaihtoa. Poikkeuksena tuomazin tilanteesta meillä ei ole näkyvissä minkäänlaista vuotoa sytystulppien taikka anturin ympäristössä, kaikki pinnat on aivan puhtaat öljystä ja nesteistä. Näyttäisi siltä että tuo anturi on autossa kertaalleen aiemman omistajan aikana vaihdettu/irroitettu (liittimen lukitusklipsi on poikki).

Pitäisi vielä testata mitä lukemia sylinterikannen lämpötilaksi (dEG'C) antaan tuossa testimoodissa ajeltuna kun moottorin lämpötilaviisari mene punaiselle. Oliko tomazilla jotain kokemuksia jo tästä?
http://www.carlogic.org/bg/data/Ford%20 ... 20mode.pdf

Miten tuo lämpötila-anturi "arpoo" nyt nuo kaksi lämpötilalukemaa, moottorinohjaukselle kannen lämpötila ja mittaristolle tuon moottorin lämpötilan? Vai onko tuossa anturissa sittenkin itse asiassa kaksi erillistä anturia/mittausta? Kaksi johtoa taitaa vain kuitenkin anturille mennä. Onnistuisiko kaksi mittausta jos maa tulisi kannen kautta?

Ai niin vikamuistista meillä löytyy "U1262 D262 Missing SCP Message", voisikohan tulla tuosta viallisesta lämpötila-anturista?
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

trippimittarin diagnoosiohjelman kautta aikoinaan lämpöjä myös kattelin, about samalla lailla se digitaalimittari näytti lämpöjen heilahtelun kuin analoginen mittarikin. Jotain tuossa onnettomalla lontoon murteen taidoilla yritin tuota antamaasi vikakoodia googletella, jostain pisti silmään että se vois ehkä olla huonon kontaktin koodi? Uus anturi maksoi fixuksella muistaakseni n.20 e. Helppo vaihtaa jos jaksaa ottaa venttiilikopan irti, vähän kinkkisempi jos ei jaksa. Mutta onnistuu molemmilla tavoilla :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

Kokeilin diagnostiikkamoodissa auton ollessa seisoksissa mitä vaikutusta lämpötiloihin on kun irroittaa tuon lämpötila-anturi johdon. Tämän tein irroittamalla tuon isomman liittimestä moottorin vasemman puoleisesta kulmasta. Pelkkää anturin johtoa en siis irroittanut. http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... f1f1d6.jpg

Kannen lämpötilaksi tuolloin tuli 122 C ja moottorin lämpötila viisari tippui 40C tietämiin. Jostain syystä tuo mottorin lämpötila viisari kuiten kohosi hiukan siis nolla tasosta. Kun laitoin pihat takaisin kiinni niin kummatkin näyttivät noin 74 C.
No tänään menee auto pajalle ja vaihdetaan nyt kokeeksi tuo anturi uuteen. Huomenna nähdään oliko vika tuossa anturissa vaiko sittenkin jossain muualla. 8)
Anturi nyt vaihdettu ja uusi anturi kustansi 23 € + 1h töitä (0,5 vian hakua ja 0,5 anturin vaihto).

Tässä kuvia itse anturista
http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... 28c303.jpg
http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... bcec9a.jpg
http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... fe16ee.jpg
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

No nyt on testikilometreja takana noin 300 km, joista iso osa yli 100 km/h nopeudella osa myöskin 120 km/h.

Täysin ei tuo vika tullut kuntoon anturin vaihdolla. Tällä hetkellä vika ilmenee kuumalla moottorilla vain silloin tällöin reippaissa moottorijarrutuksessa. Nyt ei siis enään heilu viisari tasaisessa nopeudessa.

Olisivatko tehneet jotakin ilmausta tuossa anturin vaihdon yhteydessä? Kuumaksi olivat moottorin kuitenkin anturin vaihdon jälkeen käyttäneet kun kertoivat testanneen puhaltimen toiminnan. Ehkä se sittenkin oli enemmän ilmausvika kuin anturivika vaikka muuta väittävätkin. => Näillä mennään. 8)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
vipa
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010 17:06

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja vipa »

Omassa focuksessa myös tuota ongelmaa.
Alkoi juuri tuolla tavalla, että moottoritie nopeuksissa joko ihan pintakaasulla tai moottorijarrutuksella nostaa lämmöt punaiselle.
Tänään sitten heitti lämmöt punaiselle, jonka jälkeen moottorinohjaus pudotti pari pyttyä pelistä pois ja samalla moottorin vikavalo syttyi.
Ajoin auton tien sivuun ja sammutin koneen. Käynnistin uusiks ja ajelin hiljakseen hallille lämppäri täysillä.
Hallille kun pääsin ja avasin konepellin, niin huomasin että paisuntasäiliöstä oli tullut nestettä reilusti pihalle.
Öljyt ja jäähdytysnesteet ovat molemmat puhtaita. Itse en ainakaan enää uskalla tuon seilailevan lämpömittarin kanssa ajella. Toivottavasti ei kansi ole mennyttä kalua.

Oon myös huomannut sen, että flekti huutaa lähes koko ajan, on ajo millaista tahansa.
Tein autoon syksyllä jakopääremontin ja vaihdoin samalla vesipumpun, termostaatin ja termostaatin suojakotelon.

Voisko toi tarvike termostaatti olla syypää?
Miks kerää ylimäärästä painetta jäähdytysjärjestelmään?
Jos ilmaus ei ole onnistunut, voiko sen takia kerätä painetta?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

vipa kirjoitti:
Oon myös huomannut sen, että flekti huutaa lähes koko ajan, on ajo millaista tahansa.
onko sulla ilmastointi päällä tai sisäilman puhallin tohottamassa tuulilasille ja/tai tuulilasille ja jalkatilaan? Silloin focuksessa ilmastointi on päällä (molemmat flektit pyörii) vaikkei AC valo palaisikaan taulussa...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

vipa kirjoitti:Voisko toi tarvike termostaatti olla syypää?
Tärkeintä on, että se termari on oikein päin (jousi lohkoon päin) ja että siinä on YLÄreunassa reikä tai helmi.
vipa kirjoitti:Jos ilmaus ei ole onnistunut, voiko sen takia kerätä painetta?
Jos siellä on lohkossa/kannessa reilusti ilmaa, niin alkaahan se jostain kohtaa keittää - ja siitä se paine. Ainakin teoriassa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
vipa
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010 17:06

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja vipa »

tuomaz kirjoitti: onko sulla ilmastointi päällä tai sisäilman puhallin tohottamassa tuulilasille ja/tai tuulilasille ja jalkatilaan? Silloin focuksessa ilmastointi on päällä (molemmat flektit pyörii) vaikkei AC valo palaisikaan taulussa...
Ei ole ilmastointia. Ainoa kikka miten flekti sammuu on laittaa lämppäri puhaltamaan kuumaa kolmos tai nelos asennolle. Eli jotain häikkää tossa nesteiden kierrossa on. Oon nyt ajanut kohta 100tkm tällä focuksella ja tämä on ensimmäinen kesä kun on flekti lähtenyt pyörimään ja nyt se pyörii sit koko ajan... :D

Minkä ihmeen takia näissä vehkeissä ei ole ilmausruuveja? Kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta.

Täytyy vielä tänään koittaa ilman termaria.
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Nyt ei siis enään heilu viisari tasaisessa nopeudessa.
Kerran olen huomannut tasaisessa vauhdissa vielä viisarin nousevan.

Eilen ajoin testimoodissa 50 km tuota kannen lämpötilaa seuraten.
Normaalisti kannen lämpötila pysyttelee 106 C tuntumassa. Tässä muutama kuva, 107 C ja 104 C
http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... c026f3.png
http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... ff9178.png

Moottorijarrutuksissa se nousee joko 114 C tai 120 C. Tällöin myös moottorilämpötilan viisaari kohoaa. Tuossa kun kannen lämpötila nousi 120 C, niin moottorin lämpötila nousi punaisen rajalle. Tuosta en kerinnyt kuvaa ottaa. :(
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
vipa
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010 17:06

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja vipa »

Onko tuo kannen lämpöjen nousu moottorijarrutuksissa normaalia?
Mietin, että oisko mahdollista että tämä lämpöjen heijaus johtuisi jostain anturiviasta, tai muusta sähköisestä ongelmasta?

Kuulostaa niin hämärältä, koska vauhtia pitää olla aika tarkalleen se 100km/h tai yli. Pienemmissä nopeuksissa ei ole ongelmia, vaikka ajaisi korkeammilla kierroksilla.
Miksi lämmöt nousee juuri moottorijarrutuksissa???

Kävin testaamassa moottoritiellä puhallin 3-asennolla kuumaa puhaltamassa. Ei noussut lämmöt satasen vauhdissa.

Eikö kukaan ole saanut selvitettyä ongelmaa?
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

vipa kirjoitti:Onko tuo kannen lämpöjen nousu moottorijarrutuksissa normaalia?
Mietin, että oisko mahdollista että tämä lämpöjen heijaus johtuisi jostain anturiviasta, tai muusta sähköisestä ongelmasta?
Ei ole, koska lämpöjen nousua ei ollut ennen vesipumpun, termostaatin ja nesteiden vaihtoa!
Jostain noista se omasta mielestäni johtuu.
Miksi lämmöt nousee juuri moottorijarrutuksissa???
Yksi järkevä syy jonka olen keskinyt on se, että imuilman ja polttonesteen ruiskutuksen jäähdytysvaikutus häviää tuossa kohden ja jos kannessa on jäähdytysnestepuolella ilmaa niin voipi lämmöt nousta tuon vuoksi.
Toinen voisi olla se että moottorijarrutuksessa vesi painuu moottoein etureunaan ja ilmatasku siirtyy lämpöanturin kohdalle.
Kävin testaamassa moottoritiellä puhallin 3-asennolla kuumaa puhaltamassa. Ei noussut lämmöt satasen vauhdissa.
Nouseeko sulla sitten jos lämmönsäädin kylmällä?
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
vipa
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010 17:06

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja vipa »

Tänään kun oli aikaa niin perehdyin asiaan vähän tarkemmin ja löysin vian.
Vika johtui termostaatista, mikä oli asennettu väärinpäin. Käänsin termostaatin oikeinpäin eli jousipuoli lohkoonpäin ja lämpöongelmat loppuivat siihen.
Ajelin pidemmän lenkin moottoritietä 100km/h-130km/h ja tein useita moottorijarrutuksia sekä kiihdytyksiä ja hienosti pelasi. Flektiäkään en enää saanut edes käynnistymään. (Toivottavasti on vielä ehjä..) ;D

Suosittelen tsekkaamaan termostaatin, jos on samanlaista ongelmaa.

Janti käännäppä sinäkin termari oikeinpäin, niin ei tarvitse enää kärvistellä auton kanssa.. :P
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja taky »

vipa kirjoitti: Vika johtui termostaatista, mikä oli asennettu väärinpäin.
Juuri lueskelin tarinaa ja olin ehdottmassa rikkinäistä termaria tai väärin asennusta mutta sieltähän ongelman juuri löytyikin.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja janti »

vipa kirjoitti: Janti käännäppä sinäkin termari oikeinpäin, niin ei tarvitse enää kärvistellä auton kanssa.. :P
Viitannet tähän tapuakseen viewtopic.php?f=3&t=31371

Vaatisi auton viennin taas korjaamolle ja itsellä ei ole paikkaa tuon tarkistamiseen. Nesteet pitäisi ilmeisesti vajauttaa ja irroittaa laturi tieltä ennen kuin saa termarin kotelon esille.

Tuon remotin teki sentään paikkakunnan suurin "ei merkkihuolto". Luulisi noiden osaavan termarin asentaa paikalleen oikeinpäin. Tuskimpa myöntävät kuitenkaan että olipa mennyt sitten termari väärinpäin. => Pitäisi viedä eri pajalle ja maksaa kaikki viulut itse vaikka termari olisikin sitten loppuen lopuksi siellä oikein päin. :cry:

Miten ihmeessä tuo auto toimii sitten moitteettomasti väärin päin olevalla termostaatilla paitsi niissä moottorijarrutuksissa?? :roll:

Mitäpä haitaa ajoneuvolle tuosta olisi jättäisi termari kääntämättä, jos se nyt se vika oikeasti tässä tapauksessa olisi? :|
Auto ei keitä ja nesteitä ei ole tarvinnut lisäillä. Autolla on nyt ajettu tuon rempan jälkeen noin 2500 km.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
vipa
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010 17:06

Re: Focus lämmöt sekoilee? -RATKAISU-

Viesti Kirjoittaja vipa »

Luulen et jos termari on väärinpäin, niin lämpöön reagoiva osa on silloin niin sanotulla kylmällä puolella jonka takia termostaatti aukeaa myöhemmin. Kone kerkee kuumentua enemmän kuin normaalisti. Nestekkään ei kierrä normaalisti kun moottorijarrutuksissa menee lämmöt punaiselle. Tuo termarin tsekkaus ei kummosta paikkaa tartte. Omalla fokuksella ajettu nyt 500km ja lämmöt olleet täysin normaalit eikä heittele vaikka kuinka tekee moottorijarrutuksia.

Olen erittäin varma että ongelma korjaantuu täysin termostaatin kääntämisellä oikeinpäin.
Vastaa Viestiin