Sivu 1/1

Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Huhti 2013 08:12
Kirjoittaja HirviPOWER
Mulla on -99 Focus 1.8 ja se tekee semmosta että kun ajaa ja päästää kaasusta niin auto menee ittekseen eteenpäin ja kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset alkaa nouseen n. 4000-5000 rpm.
Moottori jarrutuksia ei paljon tehdä. Saa liikenteessä taajama alueella jarrutella kokoajan kun auto vaan rullailee eteenpäin. Köyhän miehen cruiseri :lol:
Autossa oli talvella tyhjäkäynti ongelmia mutta sain korjattua ne.
Moottorin takana oleva imuletku oli halki ja tyhjäkäynti venttiilin putsasin.
Sitten vaihdoin vielä kaasuläpän asentotunnistimen.
Tyhjäkäynto ongelmat parani mutta tämmönen tuli ?!
Olisiko ideoita mistä aloittaa ihmettely???
Katsastuksessa oli vielä tyhjäkäynnillä korkeat arvot mutta pieneni heti kun antoi kaasua. Pakoputken vaihdoin justiinsa syksyllä. Epäili imuvuotoa. Arvo oli 4.90 ja sais olla 5.00 just meni läpitte....

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Huhti 2013 08:26
Kirjoittaja tepsu123
Tarkista nyt ensin, että kaasuvaijeri ei jää jumiin. Moottorin ollessa sammuksissa tarkista, että kaasuläppä menee kiinni.

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Huhti 2013 17:27
Kirjoittaja Krisse
Tai ehkä se putsattu tyhjäkäyntisäädin tarttis taas putsaamista, sen remontin vaikutushan on välillä pitempi ja välillä lyhyempi.

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Huhti 2013 02:33
Kirjoittaja ReiluReiska
Täältä myös arvaus ääni että kaasun palautumisessa voisi olla vikaa. Eli jumittaako vaijeri tai onko palautusjousi jo tosi kuoleentunut? Jossain liikkuvissa metallipinnoissa pahasti likaa tai ruostetta?

Yksi keino on myös että parkkipaikalla vaihde vapaalla painat (lähes) pohjaan ja HITAASTI lasket (nostat jalkaa) kierroksia kaasupolkimella. Yleensä pienet jumiutumiset paljastuu parhaiten hitaalla liikkeellä. Jos jää edelleen sinne noin 4000 kierroksen tuntumaan, niin tiedät etsiä vikaa varmaankin palautuksesta?

Onko mahdollista että edellisessä rempassa on jotain asennettu hieman väärin ja esim. kaasuvaijeri on enemmän JYRKÄLLÄ mutkalla (lisää sisäistä kitkaa) tai jotain muuta joka voisi häiritä palautusta?

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 18 Touko 2013 21:10
Kirjoittaja HirviPOWER
Kiitoksia vastauksista.
Kaasuvaijeria tarkastelin mutta toimii moitteettomasti ja kaasuläppä menee kiinni.
Semmosen ominaisuuden huomasin kun menin paikallisen kaupan parkkipaikalle ajeleen ympyrää ja yritin että kierrokset jäis huutaan mutta aina kun pysäytän auton niin kierrokset palautuu normaaliin.
Sitten jostain kumman syystä tuli kokeiltua semmoista että kun kaupan pihassa oli loiva alamäki niin mulla oli vaihdevapaalla ja lähdin laskemaan mäkeä alas niin kun vauhti nousee niin kierrokset kans ja kun auton pysäyttää niin kierrokset tasaantuu WTF ?!
Elikkä mistä tai mikä juttelee keskenään että kierrokset muuttuu auton liikkeestä ?!
Nopeusmittari vai mikä ?!
Ideoita tähän?????

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Touko 2013 12:59
Kirjoittaja tepsu123
Ensin tulee mieleen, että kierrokset nousee hivenen,kun tarvitaan painetta/alipainetta tuottaa vaikka ohjaustehostimelle tai jarruille. Omassani -96 mondeossa ainakin paikallaan rattia kääntäessä kierrokset nuosee hieman koska tuottaa painetta järjestelmään. Samoin paikallaa seisten jarrupoljinta painaessa, koska tuottaa alipainetta.

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Touko 2013 22:41
Kirjoittaja HirviPOWER
Tossa kuiteskin kierrokset nousee 5000 rpm kun auto valuu 20 km/h mäkee alas vapaalla?!

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Touko 2013 01:06
Kirjoittaja yritäedes
Ilmaahan moottorin täytyy saada reilusti, että kierrokset noin korkealle nousevat. Eikä niitä paikkoja montaa ole, josta ilma imusarjaan voisi virrata...
Kaasuläpän ja vaijerin olet jo tarkistanut. Siellä suunnalla olit remonttia tehnyt, kun vika ilmeni. Jostain sieltä löytyy myös syy, todennäköisesti. Onko kaasuläpän jousi kunnossa, ettei läppä aukea itsestään, kun alipaine imusarjassa muuttuu? Oletko tarkistanut sen asentoanturin asennuksen?

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Touko 2013 07:02
Kirjoittaja mösjöö
yritäedes kirjoitti:Oletko tarkistanut sen asentoanturin asennuksen?
Ja sen, että koko anturi antaa loogista infoa. Vastusarvot varmaan löytyvät Autodatasta. Voin tarvittaessa tsekata.

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Touko 2013 07:29
Kirjoittaja Eeska91
Minä veikkaan että imusarja irti/löysällä

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Touko 2013 09:11
Kirjoittaja HirviPOWER
Kiitos ideoista.
Tarvii ruveta tonkiin noita asioita :D

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 27 Touko 2013 16:28
Kirjoittaja JMSC
HirviPOWER kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Kaasuvaijeria tarkastelin mutta toimii moitteettomasti ja kaasuläppä menee kiinni.
Semmosen ominaisuuden huomasin kun menin paikallisen kaupan parkkipaikalle ajeleen ympyrää ja yritin että kierrokset jäis huutaan mutta aina kun pysäytän auton niin kierrokset palautuu normaaliin.
Sitten jostain kumman syystä tuli kokeiltua semmoista että kun kaupan pihassa oli loiva alamäki niin mulla oli vaihdevapaalla ja lähdin laskemaan mäkeä alas niin kun vauhti nousee niin kierrokset kans ja kun auton pysäyttää niin kierrokset tasaantuu WTF ?!
Elikkä mistä tai mikä juttelee keskenään että kierrokset muuttuu auton liikkeestä ?!
Nopeusmittari vai mikä ?!
Ideoita tähän?????
Vaihda se tyhjäkäyntisäädin... jos vielä sen jälkeen tekee on jossain imupuolella ISO vuoto.
Ja resetoi samalla vauhdilla se ECU.

Se tyhjäkäyntisäädin ei putsauksesta huolimatta toimi oikein.
Kun ECU kertoo tyhjäkäyntisäätimelle että auto rullaa -> anna hieman lisää kierroksia (~1200rpm) niin se sun tyhjäkäyntisäädin aukeaa todennäköisesti kokonaan (ei kuormaa kierrokset nousee).
Auto pysähtyy ECU kertoo säätimelle -> tyhjäkäynti normaaliin -> tyhjäkäynti putoaa normaaliin.

Näin siis ainakin mondeossa miksei fookuksessakin.


edit: ja suosittelen siis uutta osaa ei romurilta saat asiaan varmuuden...

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Lähetetty: 27 Touko 2013 18:47
Kirjoittaja ReiluReiska
Bemu palstalla on paljon kehotettu tarkistamaan ja puhdistamaan tyhjäkäyntiventtiilin toiminta kun aiheuttaa erilaisia käyntihäiriöitä kun ei kunnolla toimi. Menee ilmeisesti huohotuspaskaa ja jumittaa venttiilin toimintaa enemmän/vähemmän. Hyppyjohdoilla voi kokeilla ottamalla alkuperäisen töpselin irti ja laittamalla hyppyjohdot akusta että liikkuuko näpäkästi (tärähtää rungossa hieman) ja kun hyppyjohto irti, niin palautusjousi palauttaa taas alkuasentoon. Tosin itselläni kokemusta vain bemun M40 koneen tyhjäkäyntiventtiilistä joten en tiedä onko fordissa varmasti sama komponentti samalla toimintaperiaatteella...