Focus -99 käyntihäiriö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
HirviPOWER
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 17:29

Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja HirviPOWER »

Mulla on -99 Focus 1.8 ja se tekee semmosta että kun ajaa ja päästää kaasusta niin auto menee ittekseen eteenpäin ja kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset alkaa nouseen n. 4000-5000 rpm.
Moottori jarrutuksia ei paljon tehdä. Saa liikenteessä taajama alueella jarrutella kokoajan kun auto vaan rullailee eteenpäin. Köyhän miehen cruiseri :lol:
Autossa oli talvella tyhjäkäynti ongelmia mutta sain korjattua ne.
Moottorin takana oleva imuletku oli halki ja tyhjäkäynti venttiilin putsasin.
Sitten vaihdoin vielä kaasuläpän asentotunnistimen.
Tyhjäkäynto ongelmat parani mutta tämmönen tuli ?!
Olisiko ideoita mistä aloittaa ihmettely???
Katsastuksessa oli vielä tyhjäkäynnillä korkeat arvot mutta pieneni heti kun antoi kaasua. Pakoputken vaihdoin justiinsa syksyllä. Epäili imuvuotoa. Arvo oli 4.90 ja sais olla 5.00 just meni läpitte....
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Tarkista nyt ensin, että kaasuvaijeri ei jää jumiin. Moottorin ollessa sammuksissa tarkista, että kaasuläppä menee kiinni.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tai ehkä se putsattu tyhjäkäyntisäädin tarttis taas putsaamista, sen remontin vaikutushan on välillä pitempi ja välillä lyhyempi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Täältä myös arvaus ääni että kaasun palautumisessa voisi olla vikaa. Eli jumittaako vaijeri tai onko palautusjousi jo tosi kuoleentunut? Jossain liikkuvissa metallipinnoissa pahasti likaa tai ruostetta?

Yksi keino on myös että parkkipaikalla vaihde vapaalla painat (lähes) pohjaan ja HITAASTI lasket (nostat jalkaa) kierroksia kaasupolkimella. Yleensä pienet jumiutumiset paljastuu parhaiten hitaalla liikkeellä. Jos jää edelleen sinne noin 4000 kierroksen tuntumaan, niin tiedät etsiä vikaa varmaankin palautuksesta?

Onko mahdollista että edellisessä rempassa on jotain asennettu hieman väärin ja esim. kaasuvaijeri on enemmän JYRKÄLLÄ mutkalla (lisää sisäistä kitkaa) tai jotain muuta joka voisi häiritä palautusta?
HirviPOWER
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 17:29

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja HirviPOWER »

Kiitoksia vastauksista.
Kaasuvaijeria tarkastelin mutta toimii moitteettomasti ja kaasuläppä menee kiinni.
Semmosen ominaisuuden huomasin kun menin paikallisen kaupan parkkipaikalle ajeleen ympyrää ja yritin että kierrokset jäis huutaan mutta aina kun pysäytän auton niin kierrokset palautuu normaaliin.
Sitten jostain kumman syystä tuli kokeiltua semmoista että kun kaupan pihassa oli loiva alamäki niin mulla oli vaihdevapaalla ja lähdin laskemaan mäkeä alas niin kun vauhti nousee niin kierrokset kans ja kun auton pysäyttää niin kierrokset tasaantuu WTF ?!
Elikkä mistä tai mikä juttelee keskenään että kierrokset muuttuu auton liikkeestä ?!
Nopeusmittari vai mikä ?!
Ideoita tähän?????
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Ensin tulee mieleen, että kierrokset nousee hivenen,kun tarvitaan painetta/alipainetta tuottaa vaikka ohjaustehostimelle tai jarruille. Omassani -96 mondeossa ainakin paikallaan rattia kääntäessä kierrokset nuosee hieman koska tuottaa painetta järjestelmään. Samoin paikallaa seisten jarrupoljinta painaessa, koska tuottaa alipainetta.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
HirviPOWER
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 17:29

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja HirviPOWER »

Tossa kuiteskin kierrokset nousee 5000 rpm kun auto valuu 20 km/h mäkee alas vapaalla?!
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ilmaahan moottorin täytyy saada reilusti, että kierrokset noin korkealle nousevat. Eikä niitä paikkoja montaa ole, josta ilma imusarjaan voisi virrata...
Kaasuläpän ja vaijerin olet jo tarkistanut. Siellä suunnalla olit remonttia tehnyt, kun vika ilmeni. Jostain sieltä löytyy myös syy, todennäköisesti. Onko kaasuläpän jousi kunnossa, ettei läppä aukea itsestään, kun alipaine imusarjassa muuttuu? Oletko tarkistanut sen asentoanturin asennuksen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

yritäedes kirjoitti:Oletko tarkistanut sen asentoanturin asennuksen?
Ja sen, että koko anturi antaa loogista infoa. Vastusarvot varmaan löytyvät Autodatasta. Voin tarvittaessa tsekata.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Minä veikkaan että imusarja irti/löysällä
HirviPOWER
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 17:29

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja HirviPOWER »

Kiitos ideoista.
Tarvii ruveta tonkiin noita asioita :D
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JMSC »

HirviPOWER kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Kaasuvaijeria tarkastelin mutta toimii moitteettomasti ja kaasuläppä menee kiinni.
Semmosen ominaisuuden huomasin kun menin paikallisen kaupan parkkipaikalle ajeleen ympyrää ja yritin että kierrokset jäis huutaan mutta aina kun pysäytän auton niin kierrokset palautuu normaaliin.
Sitten jostain kumman syystä tuli kokeiltua semmoista että kun kaupan pihassa oli loiva alamäki niin mulla oli vaihdevapaalla ja lähdin laskemaan mäkeä alas niin kun vauhti nousee niin kierrokset kans ja kun auton pysäyttää niin kierrokset tasaantuu WTF ?!
Elikkä mistä tai mikä juttelee keskenään että kierrokset muuttuu auton liikkeestä ?!
Nopeusmittari vai mikä ?!
Ideoita tähän?????
Vaihda se tyhjäkäyntisäädin... jos vielä sen jälkeen tekee on jossain imupuolella ISO vuoto.
Ja resetoi samalla vauhdilla se ECU.

Se tyhjäkäyntisäädin ei putsauksesta huolimatta toimi oikein.
Kun ECU kertoo tyhjäkäyntisäätimelle että auto rullaa -> anna hieman lisää kierroksia (~1200rpm) niin se sun tyhjäkäyntisäädin aukeaa todennäköisesti kokonaan (ei kuormaa kierrokset nousee).
Auto pysähtyy ECU kertoo säätimelle -> tyhjäkäynti normaaliin -> tyhjäkäynti putoaa normaaliin.

Näin siis ainakin mondeossa miksei fookuksessakin.


edit: ja suosittelen siis uutta osaa ei romurilta saat asiaan varmuuden...
Viimeksi muokannut JMSC, 28 Touko 2013 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus -99 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Bemu palstalla on paljon kehotettu tarkistamaan ja puhdistamaan tyhjäkäyntiventtiilin toiminta kun aiheuttaa erilaisia käyntihäiriöitä kun ei kunnolla toimi. Menee ilmeisesti huohotuspaskaa ja jumittaa venttiilin toimintaa enemmän/vähemmän. Hyppyjohdoilla voi kokeilla ottamalla alkuperäisen töpselin irti ja laittamalla hyppyjohdot akusta että liikkuuko näpäkästi (tärähtää rungossa hieman) ja kun hyppyjohto irti, niin palautusjousi palauttaa taas alkuasentoon. Tosin itselläni kokemusta vain bemun M40 koneen tyhjäkäyntiventtiilistä joten en tiedä onko fordissa varmasti sama komponentti samalla toimintaperiaatteella...
Vastaa Viestiin