Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

Hei,

Tietääkös kukaan, kuinka pitkältä matkalta 2009-mallin Mondeon ajotietokone näyttää laskemansa keskikulutuksen? Meillä on moottorina 2.0 TDCi ECOnetic (115 hv) ja keskikulutus vaihtelee nastarenkailla maantiepainotteisessa (80 km/h suurin osa matkasta) työmatka-ajossa 5,4-6,1 litran välillä. Ilmeisesti tuo ajotietokone osaa ottaa huomioon Webastonkin käyttämän dieselin, koska keskikulutus on lämmityksen jälkeen hypännyt joskus useita desejä? Muutenkin tuo keskikulutus vaihtuu mielestäni yllättävän nopeasti, koska olettaisin sen olevan laskettu kuitenkin useiden satojen kilometrien matkalta, jollei sitä ole juuri nollannut.

Mittaristo/ajotietokone on Suomi-Mondeossamme perustasoa (Trend?), jossa siis keskikulutuslukemia on vain yksi ja se pitää mielestäni nollata aina manuaalisesti. Käyttöohjekirjaa ei ole tällä hetkellä saatavilla, kun auto on paremman puoliskon käytössä. ;)

Tiedoista kovasti kiittäen!

-pb
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tietoa minulla ei asiasta ole mutta olen seuraillut oman Mondeon ajotietokoneen lukemien vaihtelua lähinnä jäljellä olevan ajomatkan osalta, ja päätynyt seuraavaan:

- vaikuttaisi siltä, että ajotietokone laskee n. 30 km mittaista liukuvaa keskiarvoa siten, että viimeksi ajetut viitisen kilometriä eivät ole heti laskuissa mukana

Tähän mielikuvaan olen päätynyt seuraamalla jäljellä olevan ajomatkan ennustetta DPF:n polttosyklin päätyttyä. Tällöin ennuste putoaa voimakkaasti n. 5 km polton päättymisen jälkeen ja alkaa taas suhteellisesti nousta kun polton päättymisestä on mennyt n. 30 km.

Lisäys: jäljellä olevan ajomatkan ennuste muuttuu selvästi siinä paikkeilla kun polttoainevalo syttyy. Tällöin ennuste määräytyy välittömäsi ajetun suoritteen mukaan.

Omassa autossani (Convers+) keskikulutus näyttää desin tarkkuudella samaa lukemaa kesät-talvet vaikka ajosuorite olisi ollut millainen tahansa, joten siinä laskentaväli lienee hyvin pitkä. En ole nollannut lukemaa ikinä...
Viimeksi muokannut riikomi, 16 Huhti 2013 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

riikomi kirjoitti:Tietoa minulla ei asiasta ole mutta olen seuraillut oman Mondeon ajotietokoneen lukemien vaihtelua lähinnä jäljellä olevan ajomatkan osalta, ja päätynyt seuraavaan:

- vaikuttaisi siltä, että ajotietokone laskee n. 30 km mittaista liukuvaa keskiarvoa siten, että viimeksi ajetut viitisen kilometriä eivät ole heti laskuissa mukana

Tähän mielikuvaan olen päätynyt seuraamalla jäljellä olevan ajomatkan ennustetta DPF:n polttosyklin päätyttyä. Tällöin ennuste putoaa voimakkaasti n. 5 km polton päättymisen jälkeen ja alkaa taas suhteellisesti nousta kun polton päättymisestä on mennyt n. 30 km.

Omassa autossani (Convers+) keskikulutus näyttää desin tarkkuudella samaa lukemaa kesät-talvet vaikka ajosuorite olisi ollut millainen tahansa, joten siinä laskentaväli lienee hyvin pitkä. En ole nollannut lukemaa ikinä...
Onko Convers+ mittariston malli, eli parempi ilmeisesti kuin meidän Mondeomme "vakiomittaristo"? Ilmeisesti Mondeomme ajotietokone ei näytä mitään tietoa DPF-polttosykleistä, jotka ovat minulle lisäksi vieras käsite muutenkin. Liittyy dieseleiden pakokaasupäästöjen hallintaan jotenkin?
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja svart »

Mielestäni se mittaus matka on pitkä kun itse en juuri nollaile sitä ja keskikulutukseen en saa juurikaan vaihtelua vaikka ajo sykli olisikin normista poikkeaavaa pitemmän aikaa. Tosin ajotietsikka huijaa reilusti sen puolilitraa todellisesta.
Ford #11
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

svart kirjoitti:Mielestäni se mittaus matka on pitkä kun itse en juuri nollaile sitä ja keskikulutukseen en saa juurikaan vaihtelua vaikka ajo sykli olisikin normista poikkeaavaa pitemmän aikaa. Tosin ajotietsikka huijaa reilusti sen puolilitraa todellisesta.
Näyttääkö ajotietokone siis kulutuksen näissä uudehkoissa Mondeoissa yleensä todellista isommaksi vai pienemmäksi? Eli onko ajotietokone pessimisti vai optimisti? :)

En ole noita kulutukseen liittyviä threadejä ehtinyt seuraamaan, joten en epäile etteikö ajotietokone voi olla väärässä. Seurantaa omista ajokilometreistä ja polttoaineen kulutuksesta pitäisi vaan tehdä järjestelmällisesti pidemmältä ajalta, jottei yksittäisten takkausten virheet vaikuttaisi tuloksiin. Lisäksi, jos ei ajotietokoneen keskikulutuksen laskentatavasta ole täyttä varmuutta, niin huono on mennä sanomaan, ettei ajotitetokone laske kulutusta oikein. :roll:

-pb
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja svart »

Todellinen siis isompi kuin mitä ajotietokone näyttää. Ja alku aikoina laskin siten että nollasin näytön joka tankkauksen yhteydessä joten oli helppo seurata sen näyttämää ja laskemalla saatua tulosta. Nykyäänkin tulee laskettua joka tankaus kerta kulutus mutta tietokonetta en nollaile enää. Mutta järkiään menee tasaseen laskemalla tankausvälillä sinne kuuden litran vaiheille ja tietsikan mukaan pitkä aikanen jatkuvaan vaan pysyy 5.2-5.3
Ford #11
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

svart kirjoitti:Todellinen siis isompi kuin mitä ajotietokone näyttää. Ja alku aikoina laskin siten että nollasin näytön joka tankkauksen yhteydessä joten oli helppo seurata sen näyttämää ja laskemalla saatua tulosta. Nykyäänkin tulee laskettua joka tankaus kerta kulutus mutta tietokonetta en nollaile enää. Mutta järkiään menee tasaseen laskemalla tankausvälillä sinne kuuden litran vaiheille ja tietsikan mukaan pitkä aikanen jatkuvaan vaan pysyy 5.2-5.3
Olikos sulla manuaali loota? Mulla on automaatti ja tietsikka näyttää 6,2-6,5 yleensä ja 7-7,5 on keskikulutus. Oma ajo on kyl aikalailla 50% maantiellä ja 50% kaupungis.

Mistäs tuon dpf polton oikeesti huomaa? Ite en oo ikinä huomannu että tapahtuis jotain erilaista oon autolla kyl 60tkm ajanu että kai se parikertaa tuos välis olis polttanu. En kyl tiedä käytettynä se tuli mulle että onko joku pöntön tyhjänny.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja svart »

Manuaali on. Tuota dpf:ää ei kyllä paljo pysty itte seurailee, lähinnä jos satut hyppää autosta ylös ni voipi haista kärylle. Tuollekkin niikuin webastolle sais olla joku ilmoitus millo ne on käynnissä.
Ford #11
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

DPF:n polton näkee, jos ajotietskan näyttöön on valittu hetkellinen kulutus.

Omassani (2.2 TDCi) hetkellinen kulutus hyppää polton alussa muutaman sekunnin ajaksi tasolle 25 l/100km ja sen jälkeen maantiellä kulutus on luokkaa 10 l/100km 5-6 min ajan. Polton alussa ja lopussa tuntuu myös hyvin vähäistä tehon aaltoilua, joka helposti menee samaan kohinaan tienpinnan epätasaisuuksien kanssa.

Mutta kulutuksesta siis näkee selvästi milloin poltto on päällä.
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

riikomi kirjoitti:DPF:n polton näkee, jos ajotietskan näyttöön on valittu hetkellinen kulutus.

Omassani (2.2 TDCi) hetkellinen kulutus hyppää polton alussa muutaman sekunnin ajaksi tasolle 25 l/100km ja sen jälkeen maantiellä kulutus on luokkaa 10 l/100km 5-6 min ajan. Polton alussa ja lopussa tuntuu myös hyvin vähäistä tehon aaltoilua, joka helposti menee samaan kohinaan tienpinnan epätasaisuuksien kanssa.

Mutta kulutuksesta siis näkee selvästi milloin poltto on päällä.
Kuinka usein se sitte polttaaa sen? kerran tankillisella? useammin? harvemmin? Meillä ainaki on traktoripuolella että polton aikana ei missään nimessä saa vehjettä sammuttaa. Varmaan autolla sama että parempi jos ei polton aikana sammuta.
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Itsellä on polttoväli talvella pakkasista ja ajosuoritteista riippuen ollut haarukassa 300-650 km ja kesällä 500-750 km. Minulla on aika vähän lyhyttä ajoa.

Autohan mittaa DPF:n painehäviötä ja aloittaa polton kun mennään asetetun painehäviön yli (paineanturit ennen ja jälkeen DPF:n). Tai jos riittävän suurta painehäviötä ei saavuteta, niin auto varmuuden vuoksi suorittaa polton jonkun tietyn kilometrimäärän jälkeen.
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo -09 keskikulutuksen mittausväli?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Mistäs tuon DPF:n olemisen tietää? Siis onko autossa sellainen. Etis ei kerro ja rekisteriotteessa ei ole mainintaa mistään sellaisesta. Mondeo 1.8 2009.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin