Sierran jarruongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Eli tos renkaitte vaihdon yhteydes, aattelin että takajarrut putsaan ja kiristän käsijarruu ku tuntu olevan löysällä.

No lopputulema on ny prkl se että jarrut toimii todella huonosti ja käsijarru ei pidä ollenkaa. Muuta en tehny ku putsasin ja sitä säätöä koitin säätää, niin mikähän vttu tossa nyt on menny pieleen et kävi noin?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Säätö liikahtanut kauemmas ?
Oliko hampaat täysin ehjät puoliympyrässä ja siinä vastakappaleessa ?
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Hampaat kunnossa ja säätö laitettiin niin kohilleen että rummun sai paikoilleen, eli luulis olevan...?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Voi se säätö luiskahtaa, mutta se selviää avaamalla.

Poljin on kova vai painuu syvälle ?
Käsijarru kahva on normaali, eli ei nouse liian ylös ?
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Foordson kirjoitti:Voi se säätö luiskahtaa, mutta se selviää avaamalla.

Poljin on kova vai painuu syvälle ?
Käsijarru kahva on normaali, eli ei nouse liian ylös ?
Nii no se säätö säädettiin niin että se menee takas ilman hirveetä vääntöä.

Poljin meni heti pehmeeks ja auto pysähtyy muutenki tosi huonosti nyt ton jälkeen.
Ja käsijarrukaan ei pelaa, kaksin käsin saa riuhtoo ilma et tapahtuu yhtää mitää.

Ja alunperin siis ruvettiin säätää, koska käsijarru nous melko ylös ja piti vasta aivan ylhäällä.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kuulostaa ihan siltä kun säätö olisi kaukana.
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Foordson kirjoitti:Kuulostaa ihan siltä kun säätö olisi kaukana.
Niin no sitä mietinki tässä. Mut sit ku säätöö otti lähemmäs nii ei rumpu taas tahtonu mennä kirveelläkään takas.
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Onko rummusta kynsi reunasta pois? jos ei niin hankalaa on saada sopimaan paikoilleen,liikkuuko käsijarruvaijeri normaalisti?
Ja käsijarruvaijeria ei kyllä tarvi säätää jollei joku sitä jo ole menny tekee,säätää vaan sieltä rummun sisältä kengät lähelle niin pitää toimia,jos vaan säätöpalikat pitää?
Ettei olis ilmaa menny vaikka männästä jos kengät on kovin kuluneet,itellä on just niin että mäntä on aikas ulkona jo!
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kiristä sitä vaijeria sieltä auton alta niin paljon, että alkaa ottaa kiinni.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Tessu kirjoitti:Onko rummusta kynsi reunasta pois? jos ei niin hankalaa on saada sopimaan paikoilleen,liikkuuko käsijarruvaijeri normaalisti?
Ja käsijarruvaijeria ei kyllä tarvi säätää jollei joku sitä jo ole menny tekee,säätää vaan sieltä rummun sisältä kengät lähelle niin pitää toimia,jos vaan säätöpalikat pitää?
Ettei olis ilmaa menny vaikka männästä jos kengät on kovin kuluneet,itellä on just niin että mäntä on aikas ulkona jo!
Mitä meinaat kynnellä? Rummun reuna oli kyllä ihan tasainen ja ei ollu ees mitenkää erityisen ruostessa sisältä tai mitään. Vaijeri mun mielestä liikkuu normaalisti. Ja onse sen näkönen että sitä on joskus joku sorkkinu. Meinaakko että ois ilmaa menny jarruihin ton takii? Toinen kenkä on vähän kuluneempi kun toinen mutta on siinä viel jonkin verran pintaa, ettei se ihan loppu ole viellä.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Sieltä rummun sisältä ei kenkien säätöön tarvitse koskea, ne säätyvät automaattisesti kun nykäset muutaman kerran käsijarrua. Itse säädän aina kengät niin kauas rummusta että rumpu menee heittämällä kiinni ja sitten nyin käsijarrua, eikä ole mitään ongelmia ollut. Jos se käsijarru on löysä, niin sulla on vaijeri löysällä tai sitten se säätö on ruostunut, tai mennyt siliäksi se puoliympyrä ja ympyrä.

Kynsi on sellainen rummun sisäreunaan kulunut pykälä, kun jarrukengät hioo rumpua, mutta eivät ota aivan siitä ulkolaidalta, jonka takia joskus voi pitkään kiinni olleet rummut olla hankala irroittaa.

Järjestelmässä on ilmaa mikäli poljin on löysä ja kovenee pumpatessa.
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Foorrtti kirjoitti:Sieltä rummun sisältä ei kenkien säätöön tarvitse koskea, ne säätyvät automaattisesti kun nykäset muutaman kerran käsijarrua. Itse säädän aina kengät niin kauas rummusta että rumpu menee heittämällä kiinni ja sitten nyin käsijarrua, eikä ole mitään ongelmia ollut. Jos se käsijarru on löysä, niin sulla on vaijeri löysällä tai sitten se säätö on ruostunut, tai mennyt siliäksi se puoliympyrä ja ympyrä.

Kynsi on sellainen rummun sisäreunaan kulunut pykälä, kun jarrukengät hioo rumpua, mutta eivät ota aivan siitä ulkolaidalta, jonka takia joskus voi pitkään kiinni olleet rummut olla hankala irroittaa.

Järjestelmässä on ilmaa mikäli poljin on löysä ja kovenee pumpatessa.
Joo no automaattisäätö ei tuntunu pelaavan siks mentiin säätää. Eli tod näk vaijerissa jotain vikaa sitten koska hampaat olivat kyllä kunnossa. Joo kynttä ei rummussa ollut.

Ja poljin tekee juuri noin mut miten sinne voi ilmaa päästä ku ei olla koskettukkaan ilmaruuveihin tai mitään?


EDIT: Ja onks kässärin säätö siis auton alla eikä ohjaamossa?
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Järjestelmään voi ilmaa päästä pikkuhiljaa, mikäli vaikka jarruputki tai letku on murtunut tai ruostunut, nestepinnan ei tarvitse vajua (järjestelmä ei välttämättä vielä vuoda, vaikkei olekkaan enää ilmatiivis) mutta jarrutuksissa voi hörpätä putkistoihin ilmaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.

Vaijeri säädetään auton alta, kardaanitunnelin loppupäässä ennen takakelkkaa vasemman pyörän luo menevässä vaijerissa on kaksi säätöpyörää, joiden kohdalta vaijerin kuori on kierteistetty. Nämä pyörät ovat lukittu toisiinsa pienellä kumitapilla, joka pitää tietenkin muistaa nykäistä pois. Yleensä aivan paskanen tuo säätösysteemi joten ei välttämättä pyöri kunnolla jne.. Vaijeri voi myös olla niin venynyt ettei enää säätö juuri riitä..
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Foorrtti kirjoitti:Järjestelmään voi ilmaa päästä pikkuhiljaa, mikäli vaikka jarruputki tai letku on murtunut tai ruostunut, nestepinnan ei tarvitse vajua (järjestelmä ei välttämättä vielä vuoda, vaikkei olekkaan enää ilmatiivis) mutta jarrutuksissa voi hörpätä putkistoihin ilmaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.

Vaijeri säädetään auton alta, kardaanitunnelin loppupäässä ennen takakelkkaa vasemman pyörän luo menevässä vaijerissa on kaksi säätöpyörää, joiden kohdalta vaijerin kuori on kierteistetty. Nämä pyörät ovat lukittu toisiinsa pienellä kumitapilla, joka pitää tietenkin muistaa nykäistä pois. Yleensä aivan paskanen tuo säätösysteemi joten ei välttämättä pyöri kunnolla jne.. Vaijeri voi myös olla niin venynyt ettei enää säätö juuri riitä..

Joo jarrut on vaan ollu täs 4kk aivan samanlaiset ei oo poljin pehmentyny tai mitään, ennen eilistä kun menin säheltää, eli epäilen että vuotais mistään, ellei yhtäkkii sit jostai räjähtäny mut eipä se siltäkää vaikuttanu.

Tämä selvä koitan alkuviikon aikana saada tuon katottaa, raportoin sitten lisää. Kiitos paljon kuitenkin näistä !
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Siinä vähän kuvaa siitä kiristysmutterista:
http://www.fordmanuals.org/page-1588.html
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aivan ja jos ei rumpuja koskaan avaa niin ei ne koskaan enää irtoakkaan kun ei ole kynttä ajettu poiskaan!
Käsijarruvaijerinpituudella EI säädetä kenkiä pysyvästi lähelle,automaattisäätö sen kyllä tekee kun käsijarrua vedetään JOS tekee ja kun se ei sitä tee on vika yleensä siinä että on kengät/rummut loppu tai automaattisäätöjen rihlaukset kuluneet TAI joku jo hitsannu ne kiinteiksi!
Käsijarruvaijerin pituudensäätöön en ole tainnu koskaan koskea missään autossa kun siihen ei tarvi koskea JOS sitä kukaan ei ole ennen räpeltäny?
Ilmaa voi mennä sylinteriin jos mäntä on jo liian ulkona kun on kengät loppu ja säädöt tapissa,ainakin mulla on jo siinä hilkulla että kohta lähtee mäntä kun jarrua painaa,eli sillon on kengät jo vaihdettava!
Ja voihan sitä ilmaa olla vanhassa autossa mennyy jo jollain muullakin jos ei auto ole itellä ollu pitkään?
Uusii kengät kattoo ne säätöpalikat ja että männät liikkuu ja voipihan ne vaikka ilmaillakkin jos vaan ruuvit kääntyy ja ajaa kynnet pois niin taas ne pitäis pelata!
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Jarrusylinterit vuotaa takaa molemmat ja vähä on jumissa systeemit nii purkaa joutuu kaiken, eli siitäse sit johtu.
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Hyvä että löyty paikka juu ja laittele sitte suosiolla ne osat uusiks mitkä on risat/kulunet ja sitte ilmaus ja säätö sen päälle niin pelaa!
MUTTA älä säädä niitä kenkiä pelkällä käsijarruvarpilla lähelle,ensin otat tyhjät pois sieltä rummunsisältä että rumpu hieman kahnaa ja sitte voit kokeilla että toimiiko se systeemi kun vetää käppäriä.
Kato se käsijarrun säätö löysälle että riittää varat ennen kun säädät mitään koska siihen kerta oli koskettu JO,säädät vaijerista vaan tyhjät pois,kyl se siitä lähtee taas pelittää!
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Minkä takia ensin pitää ottaa tyhjät rummun sisältä pois? Se käsijarrun nykäsy säätää sitä täysin samaa puoliympyräsettiä kuin mitä käsinkin väännettäessä, joten lopputulos on sama kun vetää käsijarrulla sen säädön, ainut vain että näin se on paljon helpompi.
Tessu kirjoitti:Käsijarruvaijerin pituudensäätöön en ole tainnu koskaan koskea missään autossa kun siihen ei tarvi koskea JOS sitä kukaan ei ole ennen räpeltäny?
Käsijarruvaijeri venyy siinä missä esim. kytkinvaijerikin, joten käsijarruvaijeria joutuu kiristämään kun kytkinvaijeri taas kiristyy itsestään. Itsellä sitä pitäisi säätää kun nousee käsijarru yhdessä Sierrassa aivan liian ylös ja vaijerit lerpattaa jossei ole käsijarru päällä.
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Tessu kirjoitti:Hyvä että löyty paikka juu ja laittele sitte suosiolla ne osat uusiks mitkä on risat/kulunet ja sitte ilmaus ja säätö sen päälle niin pelaa!
MUTTA älä säädä niitä kenkiä pelkällä käsijarruvarpilla lähelle,ensin otat tyhjät pois sieltä rummunsisältä että rumpu hieman kahnaa ja sitte voit kokeilla että toimiiko se systeemi kun vetää käppäriä.
Kato se käsijarrun säätö löysälle että riittää varat ennen kun säädät mitään koska siihen kerta oli koskettu JO,säädät vaijerista vaan tyhjät pois,kyl se siitä lähtee taas pelittää!

Kaikki menee joo aikalailla uusiks, toinen kengistäkin oli aika loppu jo molemmilta puolilta. Ja eiköhän tuo säätökin saada kohilleen näillä teidän neuvoilla :)
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mulla ei ole ikinä käsijarrunvaijerit venyny enkä niitä ole koskaan säätäny,kun yleensä on ollu kengät niin loppu että ei auta mitkään säädöt ja just siks pitää saada säädöt ensin kohilleen että näkee mitä tapahtuu siellä rummussa,sitten kun on kaikki ok niin senjälkeenhän kässäri hoitaa homman.
Samalla saa ne vaijeritkin oikeisiin säätöihin ettei ole liika pitkät eikä liika lyhyet,eikä käsijarrun vivun nousemalla ole merkitystä JOS vaan se pitää,parempi se on että naksahtaa 3krt kun se että kerran vaan,sillon ei vaijerit liiku yhtään ja jumittaa nopeesti
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

No nyt saatiin vaihettuu sylinterit, kengät, pienet pätkät jarruputkeaki ja sitte ilmattuu ja ku auton lyö käyntiin nii sitten jarrut menee pehmeeks ja jarrua painaessa auto rupeaa käymään vähän heikosti tyhjäkäyntiä ja "papattaa" samalla.

No löydettiin sit ilmusarjalta lähtevästä letkusta on semmonen muovinen tiivisterinkula joka on halki. Et jos ei tolla korjaannu nii sit tod näkösesti tehostin levähtäny. Mahtaakohan tuommosta saada mistään enää, vai pitääks siihen jotai patenttei keksii?

Toivottavasti joku ymmärsi :D
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kummasta päästä, imusarjan vai tehostimen päädystä ?

Dohciko tämä oli ?
Markoboy780
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Joulu 2010 13:17

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Markoboy780 »

Imusarjan päästä ja kaasari DOHC on.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

En ole perehtynyt kaasari versioon, mutta onko siinäkin tälläinen.
Kuva

Se letku painetaan tuohon kiinni ja tuo taas tulee imusarjaan.
Kuva

Jos se on tuollainen, niin joko hankit tuollaisen jostain käytettynä tai käytät tiivistesilikonia, ajaa saman asian.
Vastaa Viestiin