Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Elikkä tuli hommattua -97 2.5 V6 monukka ja nyt tuntuu et kansipahvi(t) ois menny.
Oireet, joita on:
- Lämpimänä, paisarin korkki KIINNI, tulee pieniä kuplia paisarin pienestä alaletkusta
- Jäähdytysneste haisee pakokaasulle/bensalle/jollekkin muulle oudolle katkulle
- Lämpömittari ei nouse puoleen väliin vaan nousee noin 2/5 osaa
- Tyhjäkäynti voisi olla parempikin (mutta tuskin johtuu siitä jos pahvi vuotaisi??)
- Lämpimänä lähtee hieman huonosti käynttin (tässä kohtaa veikkaan kuitenkin huonoja tulppia, enkä kansipahvia??)
"Oireet", joita ei ole:
- Kun paisarin korkki AUKI, ei kaasua polkiessakaan lennätä nesteitä silmille, tee kuplia, tai pulppua. Nesteen taso saattaa vajota, mutta kaasusta irroittaessa nousee taas oikealle tasolle.
- Ei tee painetta syyläriin, ajettu reilu 100km eikä ollut painetta kun korkin avasi, eikä letkut ole kovat
- Lämmöt ei heittele eikä kone keitä missään vaiheessa
- Kabiiniin tulee lämmintä
- Öljyn seassa ei ole vaahtoa, eikä jäähdytysneste puolestaan ole ruskeaa tai minkään muunkaan "väärän" väristä
Autossa on myös vedot tallessa.
Kertokaa viisaammat syy tuolle jäähdytysnesteen hajulle ja korkki kiinni tapahtuvalle kuplimiselle. Jos jotain auttaa, niin autolla on ajettu 240tkm ja on manuaali laatikolla.
Oireet, joita on:
- Lämpimänä, paisarin korkki KIINNI, tulee pieniä kuplia paisarin pienestä alaletkusta
- Jäähdytysneste haisee pakokaasulle/bensalle/jollekkin muulle oudolle katkulle
- Lämpömittari ei nouse puoleen väliin vaan nousee noin 2/5 osaa
- Tyhjäkäynti voisi olla parempikin (mutta tuskin johtuu siitä jos pahvi vuotaisi??)
- Lämpimänä lähtee hieman huonosti käynttin (tässä kohtaa veikkaan kuitenkin huonoja tulppia, enkä kansipahvia??)
"Oireet", joita ei ole:
- Kun paisarin korkki AUKI, ei kaasua polkiessakaan lennätä nesteitä silmille, tee kuplia, tai pulppua. Nesteen taso saattaa vajota, mutta kaasusta irroittaessa nousee taas oikealle tasolle.
- Ei tee painetta syyläriin, ajettu reilu 100km eikä ollut painetta kun korkin avasi, eikä letkut ole kovat
- Lämmöt ei heittele eikä kone keitä missään vaiheessa
- Kabiiniin tulee lämmintä
- Öljyn seassa ei ole vaahtoa, eikä jäähdytysneste puolestaan ole ruskeaa tai minkään muunkaan "väärän" väristä
Autossa on myös vedot tallessa.
Kertokaa viisaammat syy tuolle jäähdytysnesteen hajulle ja korkki kiinni tapahtuvalle kuplimiselle. Jos jotain auttaa, niin autolla on ajettu 240tkm ja on manuaali laatikolla.
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
moi, kyllähän toi kannnentiivisteen vuotamisen oireilta kuulostaa. Itse mittaisin kuitenkin puristuspaineet, niin pääsisi kartalle että kummalla puolella mahdollinen vuoto on.
tarvitset imusarjan yläosan tiivisteen. Imusarjan yläosa irti että saat tulpat irti (mä en ainakaan taempiin tulppiin päässyt käsiksi irroittamatta imusarjan yläosaa)
sitten tulpat pois ja lähdet puristuspainemittarilla etsimään sylinteriä jossa mahdollinen ero olisi.
jos löytyy, niin voi tohon sylinteriin kaataa teelusikallisen öljyä ja katsoo uudestaan että muuttuiko lukema. jos ei muutu, niin aika usein tarkoittaa sitä että kannentiiviste tai kansi vuotaa. Tärkein kuitenkin olis saada haju että kummalla puolella vuoto on. jos vain takimmainen kansi irroitetaan, etummaista jakoketjuhässäkkää ei tarvitse purkaa.
jos ei eroja taas löydy mistään sylinteristä, niin noi oireethan voi johtua jostain muustakin.
tarvitset imusarjan yläosan tiivisteen. Imusarjan yläosa irti että saat tulpat irti (mä en ainakaan taempiin tulppiin päässyt käsiksi irroittamatta imusarjan yläosaa)
sitten tulpat pois ja lähdet puristuspainemittarilla etsimään sylinteriä jossa mahdollinen ero olisi.
jos löytyy, niin voi tohon sylinteriin kaataa teelusikallisen öljyä ja katsoo uudestaan että muuttuiko lukema. jos ei muutu, niin aika usein tarkoittaa sitä että kannentiiviste tai kansi vuotaa. Tärkein kuitenkin olis saada haju että kummalla puolella vuoto on. jos vain takimmainen kansi irroitetaan, etummaista jakoketjuhässäkkää ei tarvitse purkaa.
jos ei eroja taas löydy mistään sylinteristä, niin noi oireethan voi johtua jostain muustakin.
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti -
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Mittauta co paisarista. Selviää varmuudella jos pakokaasu pääse nesteen joukkoon.
Tulpistakin näkee jos ko. sylinteriin on päässyt j.nestettä.
Tulpistakin näkee jos ko. sylinteriin on päässyt j.nestettä.
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Puristuspaineita ei ole tarkistettu mutta tulpat katsottiin ja kaikki oli maitokahvin värisiä. Eli normaalilta näyttivät. Täytyy co vielä tarkistaa.
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
eikös ne ole HC:t eli hiilivedyt, jotka katotaan paisarista...
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Näinhän se olikinTekno kirjoitti:eikös ne ole HC:t eli hiilivedyt, jotka katotaan paisarista...

Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
kertokaas paljon toi hiilivetymittaus paisarista kustantaa?
Mitähän muuten kannentiivisteiden vaihdattaminen kustantaisi jos sen teettäisi? itsellä tohon menis pari päivää..
Mitähän muuten kannentiivisteiden vaihdattaminen kustantaisi jos sen teettäisi? itsellä tohon menis pari päivää..
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti -
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Korjaamolla iisi homma, ei tarvii kun konepelti ja paisarin korkki avata. Hinnaksi varmaan kymppi-pari. Alle vartin homma siis.LevYashin kirjoitti:kertokaas paljon toi hiilivetymittaus paisarista kustantaa?
4-sylinteriselle rivikoneelle ketjulla vaihto kustansi yhteensä ~850e. 10h töitä, kannen plaanauksen, tiivisteet, pakkasnesteet, termarin ja 2x öljyt. Jos molemmat tiivisteet meinaat vaihtaa niin työn osa varmaan 14-15h. Ja nuo ohjeajat on mielestäni hieman yläkanttiin, ainakin jos tuntee koneen/merkin. Tietty ketju tuoja tuo veekone tuo vähän lisätöitä.LevYashin kirjoitti:Mitähän muuten kannentiivisteiden vaihdattaminen kustantaisi jos sen teettäisi? itsellä tohon menis pari päivää..
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
hei kiitos, itsekin epäilen kannentiivisteen pettämistä vaikka vielä tehot on tallella. Käynpä ton hiilivetytestin teetättämässä ja pikkuhiljaa keräämään tarvikkeita kannentiivisteremppaan. Itse se on näköjään tehtävä jos on kannentiiviste mullakin mennyt. (paisarin neste on ruskeahkoa ja haisee p*rseeltä tai kaikelta muulta paitsi jäähdytysnesteeltä:)) Yksi pytty on vähän erilainen puristuspaineiltaan, joskin siinä ja siinä rajoilla mutta kuitenkin niin että siitä toistettavasti saa hivenen alemmat paineet kuin muista.mösjöö kirjoitti: Korjaamolla iisi homma, ei tarvii kun konepelti ja paisarin korkki avata. Hinnaksi varmaan kymppi-pari. Alle vartin homma siis.
4-sylinteriselle rivikoneelle ketjulla vaihto kustansi yhteensä ~850e. 10h töitä, kannen plaanauksen, tiivisteet, pakkasnesteet, termarin ja 2x öljyt. Jos molemmat tiivisteet meinaat vaihtaa niin työn osa varmaan 14-15h. Ja nuo ohjeajat on mielestäni hieman yläkanttiin, ainakin jos tuntee koneen/merkin. Tietty ketju tuoja tuo veekone tuo vähän lisätöitä.
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti -
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Toi onnistunut hiilivetumittaus paisariltahan vaatii sen, että pahvi vuotaa just nestetilaan mitä ilmeisesti sun tekee jos pakkasneste on ruskeaa ja haisee perseeltä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Tää oli aika hyvä (päivän naurut hajujutusta). Mutta vähä ot mutta mikä on hiilivetymittaus?mösjöö kirjoitti:Toi onnistunut hiilivetumittaus paisariltahan vaatii sen, että pahvi vuotaa just nestetilaan mitä ilmeisesti sun tekee jos pakkasneste on ruskeaa ja haisee perseeltä.
Re: Ford Mondeo 2.5 V6 kansivika??
Eli pakokaasutesterillä mitataan paisarista HC:t ja CO:t. Mutta eritoten HC:t.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi