Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
villevee
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Maalis 2010 15:43
Paikkakunta: Savonlinna

Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Viesti Kirjoittaja villevee »

Eli otsikon mukaisen Scorpion katsastus lähestyy ja käsijarru ei tietenkään toimi.

Kahva nousee ylös asti ja viimeisellä 2-3 napsulla tuntuu pieni vastus, mutta jarru ei silti pidä.

Onkohan tässä nyt kysymys jarrusatuloiden jumiutumisesta, josta löysin searchilla jotain tietoa, vai jostain muusta? Luulisi, että käsijarrukahvassa tuntuisi vastusta, jos sylinterit olisivat jumissa, mutta vaijerin säätö jne kohdallaan.

Käyttöjarru toimii normaalisti edessä ja takana.
Mikä niissä riesoissa viehättää...
duckworth
Viestit: 4061
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Noilla oireilla epäilisin, että syypää on se tappi satulan sisässä, jotta linkku kääntelee :( Jos mielinkiintoa riittää niin sen voi purkaa sieltä pois, muistaakseni JyriN esitteli blogissaan nämä työvaiheet, tai teet kuten mä, ostat varaosaliikkeesta kunnostetut satulat n .210e pari.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
villevee
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Maalis 2010 15:43
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Viesti Kirjoittaja villevee »

Takajarrusylinterit oli jumissa, irrotin ja herkistelin liukutapit ja ne vipstaakit joita käsijarrukahva liikuttaa.

Liike on nyt ihan normaali, eli kahva alhaalla, linkut ihan takana -> kahva ylhäällä, linkut ääriasennossa edessä. Käyttöjarru ottaa edelleen herkästi.

MUTTA, käsijarru ei pidä ollenkaan! Onko se vika siis siellä jarrusatuloiden sisällä eli eivät purista paloja kiinni vaikka ne linkut liikkuukin?
Mikä niissä riesoissa viehättää...
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, tuolla on sisukset ja mäntä purettuna.

Käsijarru on erillinen käyttöjarrusta pl. jarrusylinteriä joka on yhteinen. Kässäri on täysin mekaaninen ja se vipu saa männän nousemaan ja männän sisällä oleva jousipakka sitten palauttaa sen - tai näin minä käsiini löytyneet osat tulkitsin. Jos paketti on sisältä kovin ruosteessa, ei palautus toimi oikein ja käsijarru on koko ajan "päällä". Vivun vääntäminen ei auta enää mitään.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
villevee
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Maalis 2010 15:43
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scorpio '86 käsijarru "tunnoton"

Viesti Kirjoittaja villevee »

Okei, kiitos linkeistä.. Katsastuksessa käytin, ja tulokset oli edessä 2,0/2,0, takana 1,5/1,5 ja seisontajarru 0,4/0,4 . Eli kyllä siellä jotain kahvasta tapahtuu, mutta ei riittävästä.. Ja tosiaan vasen pyörä jäi laahaamaankin kunnon kahvan tempomisen jälkeen eli tuo satulan putsaushomma kai se olisi tehtävä.

Jäi leima saamatta myös alapallon väljyyden takia, mahtaa olla tod.näk alkuperäinen tukivarsi mielenkiintoinen irroittaa.. huoh :cry:
Mikä niissä riesoissa viehättää...
Vastaa Viestiin