Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Akun jännite 12.3V auto sammutettuna ja käynnistyksen jälkeen jännite tippuu jonnekin 11.6V hujakoille. Eli laturi ei lataa yhtään, mutta kun siitä laturin kyljessä olevasta 3-napaisesta liittimestä vääntää johonkin suuntaan, niin laturi saattaa alkaa lataamaan ja akun jännite pomppaa yli 16V:iin. Ei mahdu meikäläiseen pieneen kalloon moinen käytös, joten valaiskaa minua, oi viisaammat tietäjät.
Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Se liittimen pesä, jännitteensäädin ja hiilet on kaikki samassa palikassa. Joten joko siellä on huono kontakti liitinpinnoissa tai elektroniikassa, tai hiilet ovat lopussa/jumissa niin, että saavat kontaktia, kun liitintä vääntelee.
Jännitteensäätimen/hiilien irrottamiseksi pitää laturi irrottaa, ne on laturin takaosassa mustan muovikannen alla. Laturi on helppo irrottaa, jos moniurahihnan löysääminen onnistuu.
Jännitteensäätimen/hiilien irrottamiseksi pitää laturi irrottaa, ne on laturin takaosassa mustan muovikannen alla. Laturi on helppo irrottaa, jos moniurahihnan löysääminen onnistuu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
kannattaa myös kokeilla avata se kurttuputki mikä lähtee liittimeltä, sieltä voi olla piuha nirhautunu miltei poikki. Itselläni oli näin, oireili silleen että välillä mittaristossa poltti akun merkkivaloa, välillä ei...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Jännitteensäädinpalikka lienee mennyttä. Kuvassa alareunassa oleva metallinen korvake on ruostunut poikki, joten se saattaa olla vika. Noita säätimiä lojuu itseasiassa parikin kappaletta tuossa pöydällä ja molemmissa sama juttu. Kumma ettei tuollainen ohut pelti kestä maantiesuolassa yms pa***ssa edes 15 vuotta 

Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Jep varmaan kun sitä palikkaa vääntää niin lyö oikariin aj alkaa lataa liikoja 16v on jo ihan liikaa,uutta palikka vaan sinne
Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Tähän mennessä tehtyä:
-Akun vaihto ihan vaan kaiken varalta
-Jännitteensäädin vaihdettu
Näiden jälkeen latausvalo syttyi 20s käynnistyksen jälkeen
Seuraavaksi siihen kolminapaiseen liittimeen tulevien johtojen ympariltä muovikuori auki ja punaisen johdon korjaus.
Nyt kaikki toimi niin kuin pitääkin.
Työmatka yhteen suuntaan meni niin kuin pitikin, kotimatkalla pysähdyin asioille ja 20s käynnistyksen jälkeen latausvalo taas päälle. Eipä tuolle tien päällä oikein mitään voi tehdä, joten ei muuta kuin ajamalla kotiin.
Kutistesukka korjatun johdon päältä pois ja alta paljastuu aivan toimivan näköinen korjaus. Tinasin liitokset kuitenkin uudestaan ja uusi käynnistys. 20s myöhemmin latausvalo syttyy. Jännitteiden mittaus näyttää yli 18V lukemia.
Löytyykö joltain vielä jotain ideoita. Alkaa menemään hermot ja aamulla pitäisi töihinkin päästä.
Edit:
Ilmeisesti 3-nap- liitin oli hiukan löysässä, eikä ottanut kunnon kontaktia, siitä latausvalon syttyminen.
Yleismittarissa oli patteri lopussa, joten se näytti aivan liian suuria lukemia. Mittarin patterin vaihdon jälkeen Foortin latausjännitteet huitelee 15.4- 15.5V:ssa. Vieläkin hiukan korkeita, mutta täytyy hankkia toinen mittari että saa varmuuden todellisista jännitteistä.
Eli tällä hetkellä kaikki näyttäisi olevan ok. Saas nähdä mitä huominen tuo tullessaan.
-Akun vaihto ihan vaan kaiken varalta
-Jännitteensäädin vaihdettu
Näiden jälkeen latausvalo syttyi 20s käynnistyksen jälkeen
Seuraavaksi siihen kolminapaiseen liittimeen tulevien johtojen ympariltä muovikuori auki ja punaisen johdon korjaus.
Nyt kaikki toimi niin kuin pitääkin.
Työmatka yhteen suuntaan meni niin kuin pitikin, kotimatkalla pysähdyin asioille ja 20s käynnistyksen jälkeen latausvalo taas päälle. Eipä tuolle tien päällä oikein mitään voi tehdä, joten ei muuta kuin ajamalla kotiin.
Kutistesukka korjatun johdon päältä pois ja alta paljastuu aivan toimivan näköinen korjaus. Tinasin liitokset kuitenkin uudestaan ja uusi käynnistys. 20s myöhemmin latausvalo syttyy. Jännitteiden mittaus näyttää yli 18V lukemia.
Löytyykö joltain vielä jotain ideoita. Alkaa menemään hermot ja aamulla pitäisi töihinkin päästä.
Edit:
Ilmeisesti 3-nap- liitin oli hiukan löysässä, eikä ottanut kunnon kontaktia, siitä latausvalon syttyminen.
Yleismittarissa oli patteri lopussa, joten se näytti aivan liian suuria lukemia. Mittarin patterin vaihdon jälkeen Foortin latausjännitteet huitelee 15.4- 15.5V:ssa. Vieläkin hiukan korkeita, mutta täytyy hankkia toinen mittari että saa varmuuden todellisista jännitteistä.
Eli tällä hetkellä kaikki näyttäisi olevan ok. Saas nähdä mitä huominen tuo tullessaan.
Re: Focus -99 1,4 laturin omituinen toiminta
Oon kuullut myös et toi päälle 15v latausjännite johtuis juurikin siitä et piuhat menee huonoon kuntoon ja ei saa kontaktia... kova homma vaan lähtee käymään koko johtonivaskaa läpi et jos on jostain kohti poikki/melkein poikki. (siis juurikin tän kolminapaisen liittimen johtonivaska)