Niin, tilasin e-baystä mondeooni isommat suuttimet, elikkäs oliko nämä nyt 225cc -virtaukseltaan, suuttimet on boschin ev-1 -kannalla (eli sillä mitä pitääkin). Suuttimien osanumero on 0280155712.
Tilasin kun halvalla sain, eli postikuluineen olikos 80€. Suuttimet on mitä pitääkin.
Mutta ne ei sovi autooni, mondeo mk1, duratec 2.5 v6. Ja tämä tuntuisi tarvitsevan vähävastuksiset 2-3ohm -suuttimet. Vasta tilattuani ja tutkittuani nettiä muutaman päivän tajusin, että nyt ostamani suuttimet onkin tyypiltään korkeaohmiset.
Jostain olen lukenut, että matalaohmiset käy korkeaohmisten tilalle, rinnalle asetettavalla vastuksella/esivastuksella, mutta toisinpäin ei. Pitääkö tämä paikkaansa?
Jostain luin myös, että on saatavana suht halpoja "boxeja", jotka jotenkin kytketään suuttimien johtimiin yms. Pitäneekö tämä paikkaansa.
Toisin sanoen, voinko heittää vesilintua 150tkm ajetuilla ja ultraääniputsatuilla suuttimilla, vai saako ne sopimaan jotenkin tuohon v6:seen.
Sen takia otin noin "isot" 23# suuttimet, koska kone ei ole muutenkaan vakio, siinä on st200 imarit kohdistettuina, 70mm Tb, st200 Ilmaboxi modattuna, katti pois ja putkisto muutenkin kohdilleen. Tuohon vielä nokat vaihtoon ja rullille karttoja ajamaan. Tulevaisuudessa laitan sitten loivapäätyisen kisakatin, mitä esim race.fi myy. Niillä tylppäpäätyisillä kisakateilla ei ole mitään tekemistä kisan kanssa. Kaikki, jotka on lukeneet bellin kirjoittaman "uusi moottoritekniikka, virittäminen ja säätäminen" tietävät tämän.
Itselläkin oli kattiin jätetty vain kuoret, jotka oli siis molemmilta puolilta hyvin "tylpät", kun vedin katin sisään putken, ja asiallisilla mutkilla, tehoa tuli selvästi lisää. Tarkoitan siis todella selvästi. Ja auto täyttää pakokaasumääräyksetkin. Tosin ajattelin ottaa katit hemmettiin pakosarjoista, sekä parannella niitä vähän ja laittaa sit semmoisen loivapäätyisen katin, sille varattuun paikkaan.
Myös moottorinohjaus ja nokat tulevat uusiksi kesän mittaan, ja hienosäätöä ajatellen vielä mittarillinen b-paineensäädin on poikaa. <- meni offtopiciksi, noh tarkoitus oli sanoa, että tulevaisuudessa en pärjää noilla 170heppasen vakioilla. Ne riittänee 4.5bar paineella noin 200hv:maan.
Niin, mutta, onko sellaisia boxeja, joilla noita suuttimia saisi hyötykäytettyä, vai myynkö pois?
Suuttimista.
Re: Suuttimista.
Tuolla boschin numerolla, kun laittaa sen muotoon 0-280-155-712, löytyy virtaukseksi 203,9 cc/min@3bar. Ne on jotain GM:n V6-koneiden vakiosuuttimia. Saab, Opel, Holden.
Suuttimien rinnalle ei kannata laittaa koskaan vastusta moottorinohjaimen pääteasteita rasittamaan.
Sen sijaan suuttimen kanssa pitää laittaa sarjaan vastus, jos laittaa matalaohmisen suuttimen korkeaohmisen tilalle. Jos esim. vakiona on 12 ohm suutin ja laittaa tilalle 2ohm suuttimen, sarjaan laitetaan 10 ohmin tehovastus. 2+10.
Matala impedanssi tarkoittaa voimakkaampaa sähkömagneettia suuttimessa, joka ottaa enemmän virtaa. Eli matalaohminen suutin on hieman nopeampi toimimaan.
Kun sarjaan laitetaan vastus, niin suutin toimii tietenkin pienemmän virran takia hitaammin. Joissain tapauksissa saattaa vaatia pientä säätöä karttoihin.
Kun sinun tapauksessa olet laittamassa päinvastoin korkeaohmiset suuttimet matalaohmisten tilalle, ei ongelmaa ole moottorinohjaimen kestävyyden kanssa. Mutta koska ne toimivat hieman hitaammin, seos saattaa laihentua hieman, erityisesti pienillä kierroksilla, jolloin puhutaan pienistä suuttimien aukioloajoista. Se pitää sitten säätäessä huomioida. Muuta ongelmaa siinä ei pitäisi olla.
Mutta siis, jos suuttimen rinnalle laittaa vastuksen, moottorinohjaimen suuttimia ohjaavat transistorit näkevät alkuperäistä vastaavan kuorman, mutta osa virrasta kulkee vastuksen kautta eikä suuttimelle mene yhtään enempää virtaa, eikä se siis aukea nopeammin. Vastus on siis turha tässä tapauksessa.
Eivätkö nuo suuttimet käy sitten niiden vanhojen tilalle? Ainakin kuvissa näyttävät samanmallisilta.
Mutta ihan toimivan tuntuinen kone on tulossa, varsinkin jos pääsee tehopenkissä säätämään. Yllättävää, että päästöarvot meni rajojen ali tyhjillä kateilla. Mutta niillä uusilla nokilla se race-katti saattaakin tulla tarpeeseen.
Hullu idea olisi laittaa se katti putken päähän wrc-tyyliin, jossa se ei enää paljoa ahdista, ja polkea se aina punaiseksi kun menee mittaamaan päästöjä 8) Tosin se voisi olla normaaliajossa aika lyhytikäinen, kun on suurimman osan ajasta aika kylmänä.
Suuttimien rinnalle ei kannata laittaa koskaan vastusta moottorinohjaimen pääteasteita rasittamaan.
Sen sijaan suuttimen kanssa pitää laittaa sarjaan vastus, jos laittaa matalaohmisen suuttimen korkeaohmisen tilalle. Jos esim. vakiona on 12 ohm suutin ja laittaa tilalle 2ohm suuttimen, sarjaan laitetaan 10 ohmin tehovastus. 2+10.
Matala impedanssi tarkoittaa voimakkaampaa sähkömagneettia suuttimessa, joka ottaa enemmän virtaa. Eli matalaohminen suutin on hieman nopeampi toimimaan.
Kun sarjaan laitetaan vastus, niin suutin toimii tietenkin pienemmän virran takia hitaammin. Joissain tapauksissa saattaa vaatia pientä säätöä karttoihin.
Kun sinun tapauksessa olet laittamassa päinvastoin korkeaohmiset suuttimet matalaohmisten tilalle, ei ongelmaa ole moottorinohjaimen kestävyyden kanssa. Mutta koska ne toimivat hieman hitaammin, seos saattaa laihentua hieman, erityisesti pienillä kierroksilla, jolloin puhutaan pienistä suuttimien aukioloajoista. Se pitää sitten säätäessä huomioida. Muuta ongelmaa siinä ei pitäisi olla.
Mutta siis, jos suuttimen rinnalle laittaa vastuksen, moottorinohjaimen suuttimia ohjaavat transistorit näkevät alkuperäistä vastaavan kuorman, mutta osa virrasta kulkee vastuksen kautta eikä suuttimelle mene yhtään enempää virtaa, eikä se siis aukea nopeammin. Vastus on siis turha tässä tapauksessa.
Eivätkö nuo suuttimet käy sitten niiden vanhojen tilalle? Ainakin kuvissa näyttävät samanmallisilta.
Mutta ihan toimivan tuntuinen kone on tulossa, varsinkin jos pääsee tehopenkissä säätämään. Yllättävää, että päästöarvot meni rajojen ali tyhjillä kateilla. Mutta niillä uusilla nokilla se race-katti saattaakin tulla tarpeeseen.
Hullu idea olisi laittaa se katti putken päähän wrc-tyyliin, jossa se ei enää paljoa ahdista, ja polkea se aina punaiseksi kun menee mittaamaan päästöjä 8) Tosin se voisi olla normaaliajossa aika lyhytikäinen, kun on suurimman osan ajasta aika kylmänä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20
Re: Suuttimista.
Kyllähän ne fyysisesti paikoilleen sopii.
Mutta jostain luin, että jos semmoiseen koneeseen, missä on alunperin ollut 2-3ohm suuttimet laitetaankin korkeampiohmiset esim. 10ohmin suuttimet, niin kuulemma moottorinohjaus nimenomaan voi hajota muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Toisaalta, jostain taulukosta katsoin, niin noissa olisi ollut 6 tai 7ohmia vastus.
Mutta kuten äskön sanoit, että kävisi paikalleen, niin on hyvä homma, erittäin hyvä.
Eli nuo olisi virtaukseltaan samaa luokkaa, kuin st200 vakiosuuttimet.
Bensanpaineen nostolla 4.5bar:iin, suuttimien tuotto voisi nousta johonkin 23# tasolle, mikä riittäisi 220-230hv.
Olenko oikeassa?
Se olisi kyllä hyvä, jos ei hajota ecua. Pienillä kierroksilla jos käy vähän laihalla, niin sehän on vain säädöistä kiinni, eikös juu.
Mutta jostain luin, että jos semmoiseen koneeseen, missä on alunperin ollut 2-3ohm suuttimet laitetaankin korkeampiohmiset esim. 10ohmin suuttimet, niin kuulemma moottorinohjaus nimenomaan voi hajota muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Toisaalta, jostain taulukosta katsoin, niin noissa olisi ollut 6 tai 7ohmia vastus.
Mutta kuten äskön sanoit, että kävisi paikalleen, niin on hyvä homma, erittäin hyvä.
Eli nuo olisi virtaukseltaan samaa luokkaa, kuin st200 vakiosuuttimet.
Bensanpaineen nostolla 4.5bar:iin, suuttimien tuotto voisi nousta johonkin 23# tasolle, mikä riittäisi 220-230hv.
Olenko oikeassa?
Se olisi kyllä hyvä, jos ei hajota ecua. Pienillä kierroksilla jos käy vähän laihalla, niin sehän on vain säädöistä kiinni, eikös juu.
Re: Suuttimista.
Tehoihin en ota kantaa, enkä tiedä vakio bensanpainetta. Mutta teoriassa tuoton kerroin on paineen kertoimen neliöjuuri, eli jos painetta kasvattaa esim. kaksinkertaiseksi niin tuotto kertaantuu ~1,41 kertaiseksi.
Vakio moottorinohjauksella tuotto jää todellisuudessa vähän tästä kaavasta pienemmäksi kun paineen noston kasvattamaa aukeamisviivettä ei pysty boksille kertomaan.
E: Tuos ranglerin viestissähän tuo paine ja tuotto olikin, niiden perusteella
4,5bar / 3bar =1,5 kertainen paine
1,5 neliö = ~1,22
1,22 x 203,9cc = ~249cc
Vakio moottorinohjauksella tuotto jää todellisuudessa vähän tästä kaavasta pienemmäksi kun paineen noston kasvattamaa aukeamisviivettä ei pysty boksille kertomaan.
E: Tuos ranglerin viestissähän tuo paine ja tuotto olikin, niiden perusteella
4,5bar / 3bar =1,5 kertainen paine
1,5 neliö = ~1,22
1,22 x 203,9cc = ~249cc
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Suuttimista.
Hienoa "knoppi" tietoa !!! Mut vielä haluaisin lisätä että. suuttimet on ERITTÄIN hieno- mekaanisia osia ! Ja ne on suunnitelltu tietylle paineelle yleensä 3kg/cm2 ja jos painetta alkaa nostaan ni virtaus kasvaa tietty . Mut suihku sumu alkaa joko pisaroituun tai ns. Ruuttaamaan ! Ja näinollenemax kirjoitti:Tehoihin en ota kantaa, enkä tiedä vakio bensanpainetta. Mutta teoriassa tuoton kerroin on paineen kertoimen neliöjuuri, eli jos painetta kasvattaa esim. kaksinkertaiseksi niin tuotto kertaantuu ~1,41 kertaiseksi.
Vakio moottorinohjauksella tuotto jää todellisuudessa vähän tästä kaavasta pienemmäksi kun paineen noston kasvattamaa aukeamisviivettä ei pysty boksille kertomaan.
E: Tuos ranglerin viestissähän tuo paine ja tuotto olikin, niiden perusteella
4,5bar / 3bar =1,5 kertainen paine
1,5 neliö = ~1,22
1,22 x 203,9cc = ~249cc
seos ei ole "Stoikiometrinen" (hyvä,hyvin sekoittuva) Hyöty on + - 0 ehkä jopa -

Eli suuttimet on mitoitteva niille tarkoitetulle paineelle
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20
Re: Suuttimista.
Hankin uudet suuttimet, eli siis en noita mainitsemiani Opelin suuttimia.
Vaan hankin Boschin vihreät, jotka kyllä todistetusti toimii vielä 4.5bar paineella.
Mutta itse ajan noita aluksi 0.5bar korotetuilla paineilla.
Nuo on virtaukseltaan 205cc suuttimet 2.5barin paineilla.
Noita ei tarvi ajaa kun 3.5-4.0barin paineella, niin tuoton pitäisi riittää
sinne tavoittelemaani 240hv paikkeille. Tosin nokka on aika jyrkkä.(mikäli tilaan sen, mikä on kiikarissa).
Nyt tuossa on pakopuolen kokonaisaukioloaika 260 astetta, imupuolella 242 primääreissa ja secundaarisissa 250 astetta ja nostoa on 9.7mm.
E-baystä saisi "kohtuu halvalla" st200-nokat, joissa pakopuolen kokonaisaukioloaika 262 astetta
imupuolella 250 primääreissa ja 258 sekundaarisissa ja nosto sama 9.7mm
Eroa noissa nokissa ei kovin paljon ole. Sen verran, että max teho on 300rpm korkeammalla.
Piper camshaftilta saisi kuudella huntilla parikin eri nokka-akselivaihtoehtoa.
Kyselin niitä tuossa, yksi josta kiinnostuin oli muistaakseni arvoiltaan suurinpirtein luokkaa: nostot 10.5, pakopuolella 275, imupuolella 265/270. Tommosella nokalla arvelisin max. tehon tulevan jossain 6800rpm paikkeilla. Riippuen tietysti muusta kokoonpanosta.
Mutta pakopuolesta teen hyvän, yhdellä 2.5" kisakatilla, ja eri pakosarjoilla, y-putki saa ehkä lähteä verkonpainoksi, jos saan tehtyä putkistosta 6-2-1 -tyyppisen. Jos en, niin nykyistä on vaan parannettava niin paljon kuin tilanahtaus antaa myöten, varmaa on että pakosarjoista lähtee katit.
Imupuoli koostuu hiukan muokatusta Contour SVT:n alemmasta. Ja st200 ylemmmästä, 70mm kaasuläpästä, ja st200-tyyppisestä ilmaboxista, jonne johdetaan kylmää ilmaa 3" putkella keulasta, ja sieltä lokasuojan sisältä, mistä se vakiona ilmaa imi. Sitten on isommat suuttimet ja muokatut softat. Bensapumput ja paineensäätimet.
Vaan hankin Boschin vihreät, jotka kyllä todistetusti toimii vielä 4.5bar paineella.
Mutta itse ajan noita aluksi 0.5bar korotetuilla paineilla.
Nuo on virtaukseltaan 205cc suuttimet 2.5barin paineilla.
Noita ei tarvi ajaa kun 3.5-4.0barin paineella, niin tuoton pitäisi riittää
sinne tavoittelemaani 240hv paikkeille. Tosin nokka on aika jyrkkä.(mikäli tilaan sen, mikä on kiikarissa).
Nyt tuossa on pakopuolen kokonaisaukioloaika 260 astetta, imupuolella 242 primääreissa ja secundaarisissa 250 astetta ja nostoa on 9.7mm.
E-baystä saisi "kohtuu halvalla" st200-nokat, joissa pakopuolen kokonaisaukioloaika 262 astetta
imupuolella 250 primääreissa ja 258 sekundaarisissa ja nosto sama 9.7mm
Eroa noissa nokissa ei kovin paljon ole. Sen verran, että max teho on 300rpm korkeammalla.
Piper camshaftilta saisi kuudella huntilla parikin eri nokka-akselivaihtoehtoa.
Kyselin niitä tuossa, yksi josta kiinnostuin oli muistaakseni arvoiltaan suurinpirtein luokkaa: nostot 10.5, pakopuolella 275, imupuolella 265/270. Tommosella nokalla arvelisin max. tehon tulevan jossain 6800rpm paikkeilla. Riippuen tietysti muusta kokoonpanosta.
Mutta pakopuolesta teen hyvän, yhdellä 2.5" kisakatilla, ja eri pakosarjoilla, y-putki saa ehkä lähteä verkonpainoksi, jos saan tehtyä putkistosta 6-2-1 -tyyppisen. Jos en, niin nykyistä on vaan parannettava niin paljon kuin tilanahtaus antaa myöten, varmaa on että pakosarjoista lähtee katit.
Imupuoli koostuu hiukan muokatusta Contour SVT:n alemmasta. Ja st200 ylemmmästä, 70mm kaasuläpästä, ja st200-tyyppisestä ilmaboxista, jonne johdetaan kylmää ilmaa 3" putkella keulasta, ja sieltä lokasuojan sisältä, mistä se vakiona ilmaa imi. Sitten on isommat suuttimet ja muokatut softat. Bensapumput ja paineensäätimet.