Sivu 1/1

Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 14 Syys 2012 20:52
Kirjoittaja umahaut
Mulla on Ford Mondeo 07. Kuten tiedämme, auto "putsaa" eli degeneroi kipinäloukun automaattisesti itsensä ajon aikana. Nyt olen saanut eri asiantuntijoilta ohjeen, että kun ko. toimenpide on käynnissä, niin autoa ei saa missään tapauksessa sammuttaa. Mistä tiedän, koska moottori hoitaa ko. toimenpidettä. En tiedä että olis merkkilamppua ko. asiasta enkä osaa käyntiäänestä sitä mitenkään kuulla.
Onko ainut vaihtoehto odottaa vikalampun syttymistä ja mennä huoltoon? Itse osaan jo putsata kipinäloukun painepesurilla ja eikä maksa paljon.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 15 Syys 2012 00:10
Kirjoittaja Fiestalla
Kipinäloukku :?:

:|

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 15 Syys 2012 04:22
Kirjoittaja Niewitch
Fiestalla kirjoitti:Kipinäloukku :?:

:|
Hän tarkoittaa hiukkassuodatinta, kuullut jo muutaman kerran ton "kipinäloukku" ja joka kerta ärsyttää yhtä paljon, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Ite kysymykseen, käsittääkseni sitä ei tiedä mistään kovin selkeesti. Ideahan on siinä, miksei saisi sammuttaa, on se, että sinne ruiskutetaan polttoainetta ja palamaton polttoaine ei tee hyvää jos auto sammuu kesken regeneroinnin. Tai noin ne ainakin väittää, tiedä sitten. Olen käsittänyt ettei se sitä tekisi tyhjäkäynnillä joten harvemmin autoa sammutetaan kierroksilla, joten jos näin niin ei liene suuri ongelma.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 15 Syys 2012 05:42
Kirjoittaja Krisse
Auton käyttöohjekirja osaa varmaan kertoa asiasta.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 15 Syys 2012 10:14
Kirjoittaja ransitmeis
regenerointi tapahtuu vain kun hiukkasloukku on tarpeeksi kuuma. vaatii reilun kuormituksen moottorissa ja sen päälle vielä lisäaineen/polttoainesuihkutuksen että lämmöt nousee vaadittaviin lukemiin. jos moottorin sammuttaa kesken regeneroinnin niin regenerointi vain loppuu. polttoainetta/lisäainetta ei enää siinä vaiheessa sinne työnnetä. mitään sieltä myöskään ei hajoa

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 15 Syys 2012 12:36
Kirjoittaja JohnFinn
Jaa, että "kipnäloukku"? Autotekniikka ei tunne sellaista osaa. :o Ja että tämän voi pestä puhtaaksi (sisältä?) painepesurilla? Saisiko tähän toimenpiteeseen konkreettisen "suomennoksen"?

Hiukkassuotimen puhdistuminen tapahtuu käytännössä juurikin kuin tuossa tuli esille, eli polttoaineen lisäruiskutuksella ja sitten suotimen tyhjennyspoltolla. Tuntuu sillä hetkellä moottorin vedon hetkellisenä epämääräisyytenä ( mahdollisesti kevyitä katkoksia ja epämääräisyyttä kaasun vastineessa ).

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 16 Syys 2012 15:39
Kirjoittaja juhve
kyllä niitä pahimpia tapauksia vaan joutuu avaan vedellä. ei oo auto pystynyt ite polttaan nii hiukkas suodatin irti ja juoksevaa vettä sisään niin kauan et alkaa tuleen läpi

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 16 Syys 2012 19:35
Kirjoittaja yritäedes
Kuten tässä.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 17 Syys 2012 06:51
Kirjoittaja riikomi
Tuon puhdistumisprosessin näkee ajotietokoneen näytöstä, jos näyttöön on valittu hetkellinen kulutus. Polton aikana kulutus nousee lähes kaksinkertaiseksi. Oman autoni poltto kestää maantieajossa viitisen minuuttia. Polttovälit ovat olleet kesällä ajotavasta riippuen 500-750 km ja talvella 300 km.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 17 Syys 2012 20:20
Kirjoittaja umahaut
riikomi kirjoitti:Tuon puhdistumisprosessin näkee ajotietokoneen näytöstä, jos näyttöön on valittu hetkellinen kulutus. Polton aikana kulutus nousee lähes kaksinkertaiseksi. Oman autoni poltto kestää maantieajossa viitisen minuuttia. Polttovälit ovat olleet kesällä ajotavasta riippuen 500-750 km ja talvella 300 km.
Kiitoksia paljon! Tämä oli se varsinainen tieto, jota hain. Minä vain en tällä hetkellä tiedä, miten saan ajotietokoneesta hetkellisen kulutuksen. Mulla näkyy pidempiaikainen keskikulutus. Täytyy selata ohjekirjaa. Mun automalli on mondeo 07 ja saksasta haettu.

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 18 Syys 2012 08:55
Kirjoittaja Tunturipöllö
Jos Mondeosi on vielä "vanhaa mallia" eli 01-07 Mk3 niin sen ajotietokoneessa ei välttämättä olekaan hetkellistä kulutusta. Näin ainakin Suomessa myydyissä malleissa. Ohjekirjan mukaan hetkellisen kulutuksen toiminto on "vain joillakin markkinoilla myydyissä autoissa". :shock: Kuinkahan paljon sekin on auton tuotantokuluja säästänyt...

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Lähetetty: 23 Syys 2012 15:53
Kirjoittaja Timppasavosta
Tänä kesänä oli Tuulilasissa hyvä artikkeli tähän DPF:n puhdistuspolttoon liittyen, oliko STP tai joku vastaava tuonut markkinoille polttoaineen sekaan laitettavan lisäaineen, joka saa aikaan tuon polton käynnistymisen ja loppuunmenemisen niissä tapauksissa, jossa sitä ei saa päälle / menemään loppuun edes huoltokäynnillä. Esimerkkiautona oli Honda CR-V dieselinä, vieläpä aika tuore sellainen.