Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
umahaut
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Loka 2011 07:57

Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja umahaut »

Mulla on Ford Mondeo 07. Kuten tiedämme, auto "putsaa" eli degeneroi kipinäloukun automaattisesti itsensä ajon aikana. Nyt olen saanut eri asiantuntijoilta ohjeen, että kun ko. toimenpide on käynnissä, niin autoa ei saa missään tapauksessa sammuttaa. Mistä tiedän, koska moottori hoitaa ko. toimenpidettä. En tiedä että olis merkkilamppua ko. asiasta enkä osaa käyntiäänestä sitä mitenkään kuulla.
Onko ainut vaihtoehto odottaa vikalampun syttymistä ja mennä huoltoon? Itse osaan jo putsata kipinäloukun painepesurilla ja eikä maksa paljon.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kipinäloukku :?:

:|
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Fiestalla kirjoitti:Kipinäloukku :?:

:|
Hän tarkoittaa hiukkassuodatinta, kuullut jo muutaman kerran ton "kipinäloukku" ja joka kerta ärsyttää yhtä paljon, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Ite kysymykseen, käsittääkseni sitä ei tiedä mistään kovin selkeesti. Ideahan on siinä, miksei saisi sammuttaa, on se, että sinne ruiskutetaan polttoainetta ja palamaton polttoaine ei tee hyvää jos auto sammuu kesken regeneroinnin. Tai noin ne ainakin väittää, tiedä sitten. Olen käsittänyt ettei se sitä tekisi tyhjäkäynnillä joten harvemmin autoa sammutetaan kierroksilla, joten jos näin niin ei liene suuri ongelma.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Auton käyttöohjekirja osaa varmaan kertoa asiasta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

regenerointi tapahtuu vain kun hiukkasloukku on tarpeeksi kuuma. vaatii reilun kuormituksen moottorissa ja sen päälle vielä lisäaineen/polttoainesuihkutuksen että lämmöt nousee vaadittaviin lukemiin. jos moottorin sammuttaa kesken regeneroinnin niin regenerointi vain loppuu. polttoainetta/lisäainetta ei enää siinä vaiheessa sinne työnnetä. mitään sieltä myöskään ei hajoa
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jaa, että "kipnäloukku"? Autotekniikka ei tunne sellaista osaa. :o Ja että tämän voi pestä puhtaaksi (sisältä?) painepesurilla? Saisiko tähän toimenpiteeseen konkreettisen "suomennoksen"?

Hiukkassuotimen puhdistuminen tapahtuu käytännössä juurikin kuin tuossa tuli esille, eli polttoaineen lisäruiskutuksella ja sitten suotimen tyhjennyspoltolla. Tuntuu sillä hetkellä moottorin vedon hetkellisenä epämääräisyytenä ( mahdollisesti kevyitä katkoksia ja epämääräisyyttä kaasun vastineessa ).
Torque Vectoring Control
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja juhve »

kyllä niitä pahimpia tapauksia vaan joutuu avaan vedellä. ei oo auto pystynyt ite polttaan nii hiukkas suodatin irti ja juoksevaa vettä sisään niin kauan et alkaa tuleen läpi
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuten tässä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuon puhdistumisprosessin näkee ajotietokoneen näytöstä, jos näyttöön on valittu hetkellinen kulutus. Polton aikana kulutus nousee lähes kaksinkertaiseksi. Oman autoni poltto kestää maantieajossa viitisen minuuttia. Polttovälit ovat olleet kesällä ajotavasta riippuen 500-750 km ja talvella 300 km.
umahaut
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Loka 2011 07:57

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja umahaut »

riikomi kirjoitti:Tuon puhdistumisprosessin näkee ajotietokoneen näytöstä, jos näyttöön on valittu hetkellinen kulutus. Polton aikana kulutus nousee lähes kaksinkertaiseksi. Oman autoni poltto kestää maantieajossa viitisen minuuttia. Polttovälit ovat olleet kesällä ajotavasta riippuen 500-750 km ja talvella 300 km.
Kiitoksia paljon! Tämä oli se varsinainen tieto, jota hain. Minä vain en tällä hetkellä tiedä, miten saan ajotietokoneesta hetkellisen kulutuksen. Mulla näkyy pidempiaikainen keskikulutus. Täytyy selata ohjekirjaa. Mun automalli on mondeo 07 ja saksasta haettu.
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Jos Mondeosi on vielä "vanhaa mallia" eli 01-07 Mk3 niin sen ajotietokoneessa ei välttämättä olekaan hetkellistä kulutusta. Näin ainakin Suomessa myydyissä malleissa. Ohjekirjan mukaan hetkellisen kulutuksen toiminto on "vain joillakin markkinoilla myydyissä autoissa". :shock: Kuinkahan paljon sekin on auton tuotantokuluja säästänyt...
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Mistä tietää "kipinäloukun" toiminnan ajon aikana?

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Tänä kesänä oli Tuulilasissa hyvä artikkeli tähän DPF:n puhdistuspolttoon liittyen, oliko STP tai joku vastaava tuonut markkinoille polttoaineen sekaan laitettavan lisäaineen, joka saa aikaan tuon polton käynnistymisen ja loppuunmenemisen niissä tapauksissa, jossa sitä ei saa päälle / menemään loppuun edes huoltokäynnillä. Esimerkkiautona oli Honda CR-V dieselinä, vieläpä aika tuore sellainen.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Vastaa Viestiin