Katkennut jousi
Katkennut jousi
Autoni on farmari Mondeo GT. Tällä viikolla meni oikea etujousi poikki. Katkenneen jousen pää töröttää n. 5cm päässä renkaasta. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?
Meillä kans tossa mk1 farkussa oli molemmat jouset poikki, katsastuksessa vast saatiin tietää asiasta. Olihan se hieman lötkön tuntunen mut kukaan ei kiinnittänyt huomiota, lötkö se on nyttekin mun mielestä.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Kulutustavaraa?
Scorpion etujousesta oli katsastusmies myös huomannut palan hävinneen ja kun jousi irroitettiin, niin olihan sieltä jousen alkupäästä n.3cm pala irronnut.
No uudet jouset ja iskarit siinä samalla molemmin puolin ja muuttuihan se etupää jäykemmän tuntuiseksi, tosin olihan vanhat iskarit/jouset jo olleet alla 10v

No uudet jouset ja iskarit siinä samalla molemmin puolin ja muuttuihan se etupää jäykemmän tuntuiseksi, tosin olihan vanhat iskarit/jouset jo olleet alla 10v

Re: Kulutustavaraa?
Just sama tarina, mutta Sierran kans.. 8)4x4 kirjoitti:Scorpion etujousesta oli katsastusmies myös huomannut palan hävinneen ja kun jousi irroitettiin, niin olihan sieltä jousen alkupäästä n.3cm pala irronnut.
No uudet jouset ja iskarit siinä samalla molemmin puolin ja muuttuihan se etupää jäykemmän tuntuiseksi, tosin olihan vanhat iskarit/jouset jo olleet alla 10v
Ei pitäisi vaikuttaa jousenvaihto, ellei asentaessa tee jotain vakavasti pieleen 

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Vai että jouset poikki
Kun iskarit kuluu, se alkaa rasittaa jousta, kannattis vaihtaa jouset ja iskarit!
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 23 Elo 2005 23:42
Minäkin huomasin että toinen etujousi on katkennut. Törröttää noin 2cm. päässä renkaasta. Sormi vielä mahtuu siihen väliin.
Oliko Mondeon -96 etujousien vaihdossa jotain ekstra huomioitavaa?
Lueskelin korjausopasta ja siinä sanotaan että joutuisi ottamaan napa asetelmaa pois...? taitaa olla vähän vaikeampaa kuin toisiin autoihin mihin olen joutunut vaihtelemaan.
Oliko Mondeon -96 etujousien vaihdossa jotain ekstra huomioitavaa?
Lueskelin korjausopasta ja siinä sanotaan että joutuisi ottamaan napa asetelmaa pois...? taitaa olla vähän vaikeampaa kuin toisiin autoihin mihin olen joutunut vaihtelemaan.
Nonni, mulla meni etujousi vaihtoon kanssa pari vuotta sitten kun ostin auton, sovittiin myyjän kanssa että katsastus samaan rahaan
ja poikkihan se oli, oikea etujousi. No onneksi meni liikkeen piikkiin niinkun jakohihnan vaihtokin (mikä olikin oma tarinansa (vituiks meni 2krt.))
Noh alustasarja on tilattu, pitäis tulla viikon päästä. nii in PITÄIS!!
Kesää odotellessa 8)
ja poikkihan se oli, oikea etujousi. No onneksi meni liikkeen piikkiin niinkun jakohihnan vaihtokin (mikä olikin oma tarinansa (vituiks meni 2krt.))
Noh alustasarja on tilattu, pitäis tulla viikon päästä. nii in PITÄIS!!
Kesää odotellessa 8)
Samaa luin minäkin, mutta jostain toisesta säikeestä taas ettei tarvis.Nettimörkö kirjoitti:Minäkin huomasin että toinen etujousi on katkennut. Törröttää noin 2cm. päässä renkaasta. Sormi vielä mahtuu siihen väliin.
Oliko Mondeon -96 etujousien vaihdossa jotain ekstra huomioitavaa?
Lueskelin korjausopasta ja siinä sanotaan että joutuisi ottamaan napa asetelmaa pois...? taitaa olla vähän vaikeampaa kuin toisiin autoihin mihin olen joutunut vaihtelemaan.
No miten sen iskarin alapään saa irti siitä napa-asetelmasta ilman että
irroittaa vetaria?
Tompsa
Taunusx3+Mondeo
Taunusx3+Mondeo
Tossa uudemmassa, huomasin renkaanpaikkauksen yhteydessä, on vasen etujousi poikki sieltä kupissa lepäävän alimman kierteen kohdalta. Eipä tuota paljon huomaa, uusi vaihdetaan parin viikon päästä huollon yhteydessä. Riippuu varmaan paljon toi ajoon vaikuttaminen, mistä napsahtaa. Mitä noita on ollut, niin aina alhaalta on mennyt, jolloin huomaaminen on lähes mahdotonta, muutakuin rengashommien yhteydessä. Kulutustavaraa todellakin, tohon vanhempaan meni edellinen jousi toissa vuonna. Edestä tuntuvat näissä menevän, harvemmin takaa.
Oli kans etujouset scorpiosta vm.90 poikki. Ei olis ikinä uskonut jos ei ois ottanu renkaita pois ja kattonu. Hyvä ajaa ja korkealla oli keula
Takapää oli lintassa taas ja olisin luullut, että sielä olisi ollut molemmin puolin jouset poikki, mutta ei. Sielä oli jostain syystä matalammat jouset eikä ollut laikattu ja niitten laatu oli mitä sattuu toinen jousi about 1-2cm lyhyempi. Vaihdoin toisesta autosta kunnolliset. Pitemmät eikä mitään mittaeroja. Kaippa nuo oli jotku bilteman "lössähtää eri tahtiin viikossa" jouset.
Fordeissa taitaa olla kaikissa nelos koneisissa tuo vika, että jouset katkeaa edestä. Kutosissa en sitten ole havainnut samaa, mutta niissä onkin paksummat jouset.

Takapää oli lintassa taas ja olisin luullut, että sielä olisi ollut molemmin puolin jouset poikki, mutta ei. Sielä oli jostain syystä matalammat jouset eikä ollut laikattu ja niitten laatu oli mitä sattuu toinen jousi about 1-2cm lyhyempi. Vaihdoin toisesta autosta kunnolliset. Pitemmät eikä mitään mittaeroja. Kaippa nuo oli jotku bilteman "lössähtää eri tahtiin viikossa" jouset.
Fordeissa taitaa olla kaikissa nelos koneisissa tuo vika, että jouset katkeaa edestä. Kutosissa en sitten ole havainnut samaa, mutta niissä onkin paksummat jouset.
Ostin Monroen original sarjan jouset ja iskarit paikallisesta varaosaputkasta. Mahtaako kestää sen paremmin?
Oli muuten ihan asennusohjeet kuvina mukana, mutta ei iskari tai jousipaketissa, vaan oli sen yläpään
laakerisarjan mukana. Näyttäis että vaan alapallo ja raidetangonpää
irti ja sitten jousijalka. Ei saa taittaa vetoakselia liikaa, tai ainakaan että ois
boorien huulilla. Saa nähä kuin äijän viikonloppuna käy...
Oikea jousi poikki toisesta kierrekerroksesta, 10 sentin pätkä. Helppo huomata kun törrötti lautasesta 4cm ulkona...
Kyllähän semmonen jousenpätkä tossa keväällä pihalla pyöri kun lumet suli...
Oli muuten ihan asennusohjeet kuvina mukana, mutta ei iskari tai jousipaketissa, vaan oli sen yläpään
laakerisarjan mukana. Näyttäis että vaan alapallo ja raidetangonpää
irti ja sitten jousijalka. Ei saa taittaa vetoakselia liikaa, tai ainakaan että ois
boorien huulilla. Saa nähä kuin äijän viikonloppuna käy...
Oikea jousi poikki toisesta kierrekerroksesta, 10 sentin pätkä. Helppo huomata kun törrötti lautasesta 4cm ulkona...
Kyllähän semmonen jousenpätkä tossa keväällä pihalla pyöri kun lumet suli...

Tompsa
Taunusx3+Mondeo
Taunusx3+Mondeo
Tarkennusta asiaan, jousi oli poikki sekä ylhäältä, että kahdesta kohtaa alhaalta, eli neljässä palassa... 
Nyt on taas maavaraakin ja mahtuu tunkki alle. Monroen suojakumisarja
vaan ihmetyttää. Ei ole alapäästään pölytiivis, eikä rakenne lähellekään
alkuperäisin kaltainen. Prseestä siis. Suojakumi(luo muovi) tiivistyy alhaalta iskarinvarteen,
jolloin siihen jaa pakosti pieni rako suojakumin ja iskarin rungon väliin. Ylhäällä se muovi on vain vasten jousilautasta...
Eivät nähneet Arwidsonilla/varaosaputkassa asiassa mitään ongelmaa...

Nyt on taas maavaraakin ja mahtuu tunkki alle. Monroen suojakumisarja
vaan ihmetyttää. Ei ole alapäästään pölytiivis, eikä rakenne lähellekään
alkuperäisin kaltainen. Prseestä siis. Suojakumi(luo muovi) tiivistyy alhaalta iskarinvarteen,
jolloin siihen jaa pakosti pieni rako suojakumin ja iskarin rungon väliin. Ylhäällä se muovi on vain vasten jousilautasta...
Eivät nähneet Arwidsonilla/varaosaputkassa asiassa mitään ongelmaa...
Tompsa
Taunusx3+Mondeo
Taunusx3+Mondeo
Re: Katkennut jousi
Meillä on Mondeo -98 ja sen molemmat etujouset on vaihdettu kertaalleen.
Myös Focus Mk1 2004:ssa menee nyt se viimeinen orkkisjousi vaihtoon eli kohta on siitäkin vaihdettu molemmat etujouset. Ensimmäinen napsahti 100 000 km:n kohdalla ja tämä toinen 230 000 km:n kohdalla.
Nuo kaikki ovat napsahtaneet niin, että alin kierros katkeaa ja ajo jatkuu.
En noita ajossa huomaa, vaan asia tulee ilmi huollossa, renkaanvaihdossa tai vasta katsastuksessa.
Taitaa todellakin olla tyyppivika - jousetkin ovat kulutuskamaa.
Myös Focus Mk1 2004:ssa menee nyt se viimeinen orkkisjousi vaihtoon eli kohta on siitäkin vaihdettu molemmat etujouset. Ensimmäinen napsahti 100 000 km:n kohdalla ja tämä toinen 230 000 km:n kohdalla.
Nuo kaikki ovat napsahtaneet niin, että alin kierros katkeaa ja ajo jatkuu.
En noita ajossa huomaa, vaan asia tulee ilmi huollossa, renkaanvaihdossa tai vasta katsastuksessa.
Taitaa todellakin olla tyyppivika - jousetkin ovat kulutuskamaa.
Re: Katkennut jousi
Eipä ole kierrejousien katkeamiset ihmellistä,Escortti katko takajousia ja Sierra etujousia.
Kannattaa katsoa myös iskarien kunnot,jos ovat jo lopussa niin jousetkin sillon joutuu kovemmalle.
Kannattaa katsoa myös iskarien kunnot,jos ovat jo lopussa niin jousetkin sillon joutuu kovemmalle.
Re: Katkennut jousi
Ainakin katsastusaseman rapparin perusteella iskarit ovat kunnossa. En sitten tiedä onko siihen luottaminen, mutta ainakaan perstuntumalla ei tunnu olevan iskunvaimennuksessa mitään vikaa.Tessu kirjoitti: Kannattaa katsoa myös iskarien kunnot,jos ovat jo lopussa niin jousetkin sillon joutuu kovemmalle.
Täytyy viedä kärry pajalle joku päivä.
Re: Katkennut jousi
Ei ole luottamista,sillon kun tuo Sierra oli isäukon ajossa oli etuiskarit AIVAN loppu,soratiellä ei voinu kovaa ajaa ollenkaan kun muuten ois ollu mettänpuolella,vaihdoin ehjät käytetyt tolpat eteen niin jopa muuttu hyvien iskareiden avulla ajotyyli!
Autolla ajettu NYT vasta 110tkm ja edestä menny JO 3kpl jousia niillä romuiskareilla,että ei kilometritkään niitä ole hajottanu.
Autolla ajettu NYT vasta 110tkm ja edestä menny JO 3kpl jousia niillä romuiskareilla,että ei kilometritkään niitä ole hajottanu.