Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)
Lähetetty: 26 Elo 2012 10:33
Omassa autossani (Ford Mondeo vm 1997, 1.8, manuaali, farmari) oli mystisiä käynnistymisongelmia. Oli ilmennyt vähän kerrassaan viimeisen vuoden aikana. Useampaan kertaan oli annettu apuvirtaa toisesta autosta ja tämä oli tepsinyt, joten luonnollisesti nyt kun ei lähtenyt parkkiruudusta liikkeelle kuvittelin, että akku alkaa olla sökö.
Ostin Motonetistä uuden akun ja laitoin paikoilleen. Kone käynnistyi toisella yrittämällä ja seuraavana aamuna pääsin ajamaan työpaikan pihaan. Iltapäivällä jälleen ei startannut eikä kaverin autosta saatu apuvirtakaan asiaa auttanut, joten rakas tammani hinattiin lähihuoltamolle tarkistukseen.
Huoltaja ei löytänyt mitään varsinaista vikaa, sähköä tuli ja meni aina starttimoottorille asti, mittarin ja etuvalot paloivat normaalisti ja tuuletinkin hyrräsi, kun käänsi virrat päälle. Tarkasti konepellin alta löytyvän sulakerasian. Releen R1 poistaminen ja takaisin laitto auttoi asiaa ja kone hyrräsi joka kerralla sisätiloissa.
Emäntä lähti seuraavana päivänä autoa hakemaan, mutta pihassa ei kuulunut pihaustakaan. Huoltaja hämmästeli konetta vielä seuraavan päivän ja totesi että jonkilainen käynnistyksen esto on päällä eikä osannut enempää auttaa.
Näiltä palstoilta löytyi vinkkejä, että kannattaa tarkistaa konepellin sulakepesän kytkennät. Lauantaina Isä-Ukon kanssa aukaistiin sulakerasia. Kaikki näytti olevan kunnossa. Käytössä oli myös Motonetistä hankittu Mondeon käsikirja, josta katseltiin sähkökaavioita.
Kävimme läpi kaikki sulakkeet, jotka olivat kunnossa ja huoltajan kommenttien perusteella aloimme tutkia releen R1 kytkentöjä. Hämmästykseksemme totesimme, että releen kannalla 5 ei tullut johtoa lainkaan, vaikka kaavioissa oli sellainen esitetty. Ukon tutkiessa liittimiä käynnistelin konetta ja kas kummaa: kun jännitemittari oli kytketty maadoituksen ja releen R1 navan 2 välille, kone starttasi rätisten. Tämä vahvisti täällä palstoilla esitetyn kommentin, että käynnistyksenesto on jotenkin koodattu releeseen R1.
Ajattelimme aluksi, että R1 on viallinen ja se sisältää jonkin mystisen ajonestokytkennän. Kävimme Automaalta kyselemässä uutta osaa. Olisi saanut 32 € hintaan tilaustoimituksena. Myyjä tosin kertoi, että rele on täysin normaali (tyhmä) eikä sisällä mitään ihme kytkentöjä.
Päätimme siis yrittää ohittaa releen. Ukolla oli jemmassa tavallisia vastuksia. Mittasimme R1:n napojen 1 ja 2 (ohjaus) väliseksi impedanssiksi noin 90 ohmia ja korvasimme sen vastuksella ja kone hyrräsi kuin kissa.
Kaveri oli myös tuumaillut, että vika voisi olla vain yksinkertainen kytkentähäiriö. Struuttasimme releiden liittimiin CRC:tä ja laitoimme releen takaisin paikoilleen. Kone toimi täysin normaalisti.
Jos käytössä oli pelkkä vastus releen sijasta, ajovalot eivät syttyneet automaattisesti, kun valokytkin oli OFF asennossa. Tällöin valot piti kytkeä manuaalisesti päälle.
Eli lyhyt yhteenveto mitä tästä opimme:
- Tarkista rele R1 ja sen liittimet
- Releen R1 napojen 1 ja 2 välille voi laittaa 80-100 ohmin vastuksen hätätoimenpiteenä
- Virrat kytkettäessä rele R1 katkaisee/kytkee virrat napojen 3 ja 4 välillä. Tämä saa valot syttymään automaattisesti autoa käynnistettäessä
- Jos releen R1 napa 2 ei saa virtaa navasta 1, ei kone starttaa
Ostin Motonetistä uuden akun ja laitoin paikoilleen. Kone käynnistyi toisella yrittämällä ja seuraavana aamuna pääsin ajamaan työpaikan pihaan. Iltapäivällä jälleen ei startannut eikä kaverin autosta saatu apuvirtakaan asiaa auttanut, joten rakas tammani hinattiin lähihuoltamolle tarkistukseen.
Huoltaja ei löytänyt mitään varsinaista vikaa, sähköä tuli ja meni aina starttimoottorille asti, mittarin ja etuvalot paloivat normaalisti ja tuuletinkin hyrräsi, kun käänsi virrat päälle. Tarkasti konepellin alta löytyvän sulakerasian. Releen R1 poistaminen ja takaisin laitto auttoi asiaa ja kone hyrräsi joka kerralla sisätiloissa.
Emäntä lähti seuraavana päivänä autoa hakemaan, mutta pihassa ei kuulunut pihaustakaan. Huoltaja hämmästeli konetta vielä seuraavan päivän ja totesi että jonkilainen käynnistyksen esto on päällä eikä osannut enempää auttaa.
Näiltä palstoilta löytyi vinkkejä, että kannattaa tarkistaa konepellin sulakepesän kytkennät. Lauantaina Isä-Ukon kanssa aukaistiin sulakerasia. Kaikki näytti olevan kunnossa. Käytössä oli myös Motonetistä hankittu Mondeon käsikirja, josta katseltiin sähkökaavioita.
Kävimme läpi kaikki sulakkeet, jotka olivat kunnossa ja huoltajan kommenttien perusteella aloimme tutkia releen R1 kytkentöjä. Hämmästykseksemme totesimme, että releen kannalla 5 ei tullut johtoa lainkaan, vaikka kaavioissa oli sellainen esitetty. Ukon tutkiessa liittimiä käynnistelin konetta ja kas kummaa: kun jännitemittari oli kytketty maadoituksen ja releen R1 navan 2 välille, kone starttasi rätisten. Tämä vahvisti täällä palstoilla esitetyn kommentin, että käynnistyksenesto on jotenkin koodattu releeseen R1.
Ajattelimme aluksi, että R1 on viallinen ja se sisältää jonkin mystisen ajonestokytkennän. Kävimme Automaalta kyselemässä uutta osaa. Olisi saanut 32 € hintaan tilaustoimituksena. Myyjä tosin kertoi, että rele on täysin normaali (tyhmä) eikä sisällä mitään ihme kytkentöjä.
Päätimme siis yrittää ohittaa releen. Ukolla oli jemmassa tavallisia vastuksia. Mittasimme R1:n napojen 1 ja 2 (ohjaus) väliseksi impedanssiksi noin 90 ohmia ja korvasimme sen vastuksella ja kone hyrräsi kuin kissa.
Kaveri oli myös tuumaillut, että vika voisi olla vain yksinkertainen kytkentähäiriö. Struuttasimme releiden liittimiin CRC:tä ja laitoimme releen takaisin paikoilleen. Kone toimi täysin normaalisti.
Jos käytössä oli pelkkä vastus releen sijasta, ajovalot eivät syttyneet automaattisesti, kun valokytkin oli OFF asennossa. Tällöin valot piti kytkeä manuaalisesti päälle.
Eli lyhyt yhteenveto mitä tästä opimme:
- Tarkista rele R1 ja sen liittimet
- Releen R1 napojen 1 ja 2 välille voi laittaa 80-100 ohmin vastuksen hätätoimenpiteenä
- Virrat kytkettäessä rele R1 katkaisee/kytkee virrat napojen 3 ja 4 välillä. Tämä saa valot syttymään automaattisesti autoa käynnistettäessä
- Jos releen R1 napa 2 ei saa virtaa navasta 1, ei kone starttaa