Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeo97mies
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2012 19:07

Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Mondeo97mies »

Omassa autossani (Ford Mondeo vm 1997, 1.8, manuaali, farmari) oli mystisiä käynnistymisongelmia. Oli ilmennyt vähän kerrassaan viimeisen vuoden aikana. Useampaan kertaan oli annettu apuvirtaa toisesta autosta ja tämä oli tepsinyt, joten luonnollisesti nyt kun ei lähtenyt parkkiruudusta liikkeelle kuvittelin, että akku alkaa olla sökö.

Ostin Motonetistä uuden akun ja laitoin paikoilleen. Kone käynnistyi toisella yrittämällä ja seuraavana aamuna pääsin ajamaan työpaikan pihaan. Iltapäivällä jälleen ei startannut eikä kaverin autosta saatu apuvirtakaan asiaa auttanut, joten rakas tammani hinattiin lähihuoltamolle tarkistukseen.

Huoltaja ei löytänyt mitään varsinaista vikaa, sähköä tuli ja meni aina starttimoottorille asti, mittarin ja etuvalot paloivat normaalisti ja tuuletinkin hyrräsi, kun käänsi virrat päälle. Tarkasti konepellin alta löytyvän sulakerasian. Releen R1 poistaminen ja takaisin laitto auttoi asiaa ja kone hyrräsi joka kerralla sisätiloissa.

Emäntä lähti seuraavana päivänä autoa hakemaan, mutta pihassa ei kuulunut pihaustakaan. Huoltaja hämmästeli konetta vielä seuraavan päivän ja totesi että jonkilainen käynnistyksen esto on päällä eikä osannut enempää auttaa.

Näiltä palstoilta löytyi vinkkejä, että kannattaa tarkistaa konepellin sulakepesän kytkennät. Lauantaina Isä-Ukon kanssa aukaistiin sulakerasia. Kaikki näytti olevan kunnossa. Käytössä oli myös Motonetistä hankittu Mondeon käsikirja, josta katseltiin sähkökaavioita.

Kävimme läpi kaikki sulakkeet, jotka olivat kunnossa ja huoltajan kommenttien perusteella aloimme tutkia releen R1 kytkentöjä. Hämmästykseksemme totesimme, että releen kannalla 5 ei tullut johtoa lainkaan, vaikka kaavioissa oli sellainen esitetty. Ukon tutkiessa liittimiä käynnistelin konetta ja kas kummaa: kun jännitemittari oli kytketty maadoituksen ja releen R1 navan 2 välille, kone starttasi rätisten. Tämä vahvisti täällä palstoilla esitetyn kommentin, että käynnistyksenesto on jotenkin koodattu releeseen R1.

Ajattelimme aluksi, että R1 on viallinen ja se sisältää jonkin mystisen ajonestokytkennän. Kävimme Automaalta kyselemässä uutta osaa. Olisi saanut 32 € hintaan tilaustoimituksena. Myyjä tosin kertoi, että rele on täysin normaali (tyhmä) eikä sisällä mitään ihme kytkentöjä.

Päätimme siis yrittää ohittaa releen. Ukolla oli jemmassa tavallisia vastuksia. Mittasimme R1:n napojen 1 ja 2 (ohjaus) väliseksi impedanssiksi noin 90 ohmia ja korvasimme sen vastuksella ja kone hyrräsi kuin kissa.

Kaveri oli myös tuumaillut, että vika voisi olla vain yksinkertainen kytkentähäiriö. Struuttasimme releiden liittimiin CRC:tä ja laitoimme releen takaisin paikoilleen. Kone toimi täysin normaalisti.

Jos käytössä oli pelkkä vastus releen sijasta, ajovalot eivät syttyneet automaattisesti, kun valokytkin oli OFF asennossa. Tällöin valot piti kytkeä manuaalisesti päälle.

Eli lyhyt yhteenveto mitä tästä opimme:

- Tarkista rele R1 ja sen liittimet
- Releen R1 napojen 1 ja 2 välille voi laittaa 80-100 ohmin vastuksen hätätoimenpiteenä
- Virrat kytkettäessä rele R1 katkaisee/kytkee virrat napojen 3 ja 4 välillä. Tämä saa valot syttymään automaattisesti autoa käynnistettäessä
- Jos releen R1 napa 2 ei saa virtaa navasta 1, ei kone starttaa
Mondeo97mies
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2012 19:07

Re: Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Mondeo97mies »

No eihän se nyt ihan niin helposti ratkennut ... :shock:

Tuskin viikkoakaan oli kulunut, kun alkoi jälleen olemaan käynnistysongelmia. Jatkoimme isäpapan kanssa tutkimuksia ja päädyimme siihen, että virtalukon virtapesä pitää vaihtaa. Pirkkalan autovahinkokeskuksesta löytyi lukon virtaosa 20 €:lla, rahteineen 30 €. Osat vaihtoon ja testaamaan.

Ei lähtenyt ensi yrittämällä. Kun ukko värkkäsi jännitemittarin kanssa, sai kone jostain ilmeisesti lisäkipinää ja lähti käyntiin. Mysteeriksi jäi tuolla kertaa, mistä pipo kiristi. Ei muuta kuin baanalle ja menoksi.

Kohta alkoi jälleen vikuroimaan. Nyt lääkkeeksi riitti releen R1 poisotto. Kulki viikon, kulki toisen. Muutaman kerran jälleen ei ottanut tulia alle. Välillä kun ronklasi releitä konepellin alla, niin pääsi kotia ajelemaan.

Eilen sitten pysähtyi kesken matkan keskelle kaupunkia liikennevaloihin. Kun oli saatu tuupattua pois pahimmasta ruuhkasta, hämmästelin rauhassa jälleen sisäpuolista sulakepesää. Ranklasin releitä R2,R5, R7-R11 ja kone lähti käyntiin. Kun aloin sulakepesän kantta laittamaan takaisin aloilleen, vahingossa kannella töräytin relettä R11 ja kone sammui siihen paikkaan. Vähän väänteli ja käänteli, niin jopa lähti jälleen liikkeelle.

Yhteenvetona näyttäisi liitokset löystyneen sulakepesässä, joten pitää kai alkaa metsästää uutta sulakepesää tai yrittää tiivistää liittimiä.

Tänään rauhassa tutkiskelin sitten Alfamerin Ford Mondeo 1993-1999 korjausopasta, erityisesti kohtaa 12 Sähköjärjestelmät. Luin kaavioita tarkemmin ja tässä vinkkejä muille, joilla on starttiongelmia:

1. Akun miinusnapa on kytketty maadoituspisteeseen E1 (Vasemman ajovalon takapuoli). Aloita tarkistus tästä. Omassa hepassani oli tämä johto joko jäänyt kiinnittämättä edellisen huollon yhteydessä tai sitten menossa irronnut. Maadoituksen kosketus kannattaa myös hioa ja rassata puhtaaksi vanhemmassa menopelissä.

2. Akku. Aina kannattaa tarkistaa akun liitokset ja akun varaus. Omassa pelissä tuli vaihdettua ensiksi akku. Ei ehkä olisi ollut tarpeellinen. Tästä ei sen enempää.

4. Moottoritilan sulakerasian sulakkeet.

5. Virtalukon virtakytkin. Virtalukolta lähtee ohjausvirta kaikelle elektroniikalle. Ehkä mekaanisesti käytetyin osa ja siksi herkkä vaurioitumaan. Ensiksi voi kokeilla tykittää CRC:tä ja jos ei auta, niin hankkia purkaamolta toinen. Uudet maksavat ainakin 100 €, käytetyt 50 € tai vähemmän.

6. Moottoritilan sulakerasian releet ja niiden liittimet. Erityisesti R1 (päiväajovalot), R6 (käynnistimen solenoidi), R8 (polttoainepumppu) ja R11 (syöttövirtapiiri). Releet R7-R11 näyttäisivät olevan identtisiä, joten voi kokeilla vaihtaa jonkin releistä R7-R10 (R7-äänitorvet, R8-polttoainepumppu, R9-lähivalot, R10-kaukovalot) releen R11 kanssa. Kone varmastikin toimii ilman äänitorvea tai lähi- tai kaukovaloja. Omassa tapauksessani tiesin, että kone käynnistyy, kun kuulen polttoainepumpun surahduksen kääntäessäni avaimen virrat-asentoon. Aina silloin kun vika ilmeni, valot toimivat, vilkut toimivat, lämmitys/tuuletuslaite toimi, joten voisi päätellä, että virtalukko ja akku toimivat, mutta vika on joko polttoainepumpun (R8) tai ajotietokoneen (R11) kanssa.

Vikahan voisi silti olla myös polttoainepumpussa tai muussa suihkutus- ja sytytysjärjestelmässä, sillä käsittääkseni moottorielektroniikan ohjausyksikkö (EEC-module) päättää laitetaanko kone tulille vai ei.

Seuraava projekti on siis moottoritilan sulakepesän kanssa painiottelu.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Hmm eihän tuo oikein luotettavalta vieläkään vaikuta :)

Todella hämäräksi tuon tekee sekin, että jännitemittareissa ei ole oikein minkäänlaista johtavuutta ja sen kytkeminen sitten tekee muutoksia. Sormien kauttakin kulkee enemmän virtaa. Tuo kuulostaa sellaiselta vialta, minkä syynä voisi olla joku juttu, mitä ei edes ajattele.
Vaikka se maadoituksen irti oleminen aiemmin olisi polttanut jonkun diodin hiileksi sulakerasiasta?
Siellä on joitakin diodeja ainakin sähkökaavion mukaan. Tai kun tuo maajohto on ollut irti, jonkun muun maajohdon kautta on kulkenut liikaa virtaa, ja se on sulattanut jostain johdot yhteen ja ne ottavat välillä toisiinsa aiheuttaen vikoja. Tai jotain muuta vastaavaa.
Oletko seurannut ajoneston lediä vikojen ilmetessä?

Oli miten oli, kerro sitten miten tuossa käy, ovatko syynä todella liitokset sulakerasiassa vai mitä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Mondeo97mies
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2012 19:07

Re: Mondeo vm 1997 ei käynnisty (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Mondeo97mies »

Nyt toimii! Vika oli releen R11 kannassa. Epäsäännöllisiä kytkentähäiriöitä. Tilasin http://www.varaosahaku.fi kautta käytetyn sulakerasian ja vaihdoimme koko hässäkän sukulaismiehen kanssa. Hinta postituskuluineen 70 € (osa 50 € + postitus 20 €). Irrottaminen oli työlästä. Heti ei selvinnyt miten saa irti. Ruuvimeisselillä ja hieman raakaa "älyä" käyttäen löytyi haittojen paikat. Nappasin myös kuvat aiheesta. Alkuperäiset kuvat löytyvät tällä hetkellä DropBoxistani. Saako ne kopioitua tälle palvelimelle?

Sulakerasian vaihto, Ford Mondeo MKII (1997), bensa

Ensiksi pitää irrottaa akku.
Kuva

Sulakerasia on kiinni yhdellä 8 mm pultilla. Toisessa reunassa on pohjassa koukut. Lähtee irti nostamalla.
Kuva

Laatikko kyljelleen, pohjalevy irti ja meisseli käteen.
Kuva

Voit kokeilla vääntää laatikon pohjasta, mutta helpommin ehkä onnistuu kuitenkin vääntää laatikon yläreunasta.
Kuva
Liitinboksissa on neljä haittaa, kaksi molemmilla lyhyillä sivuilla. Toinen kynsistä näkyy selvästi tässä kuvassa. Toinen on meisselin alla.
Kuva

Oikeanpuoleisen liitinboksin alla on yksilölliset liittimet, ei voi kytkeä väärin. Vasemmanpuoleisessa on erilliset liittimet joka johdolle. Jos vaihdat sen, muista merkitä tarkkaan johdot. Omassa koneessani en koskenut vasemmanpuoleiseen hässäkkään.
Kuva

Veljekset kuin ilvekset. Ulkonäöstä ei voi päätellä kumpi toimii.
Kuva
Vastaa Viestiin