Sivu 1/1
Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 08 Elo 2012 14:12
Kirjoittaja pjertti
Hei!
Mulla ois Ford Mondeo -97 farkku joka ei tänään mennyt leimalle päästöistä..
En nyt kyllä tasan taaskaan ymmärrä mitä nuo luvut tarkoittavat ja mikä olisi vikana.. Jos jokus näppärä osaisi neuvoa.. Katsastuskonttorin ukko puhu niin pahaa siansaksaa etten tajunnut ollenkaan...
Päästöt tyhjäkäynnillä.
CO% 0,09
CO2 14,4
HC ppm 136
O2 2,88
Päästöt kierroksilla
CO% 0,42
CO2 15,2
HC ppm 68
O2 1,13
Lambda 1,03
Mikä siis vikana...
Havaituissa vioissa lukee
Hylätty: ........ CO-pitoisuus, kierroksilla, CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea
Hylätty: ........... HC-pitoisuus, joutokäynnillä, HC joutokäynnillä liian korkea
Mitä nää nyt sit tarkottaa..... Missä vika
Auttakaa naista mäessä

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 08 Elo 2012 14:17
Kirjoittaja pjertti
ja sori auto on -96 ei 97.....
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 12 Elo 2012 21:15
Kirjoittaja U.G.I
Hc viittais siihen että jäläki happia eli vuotaako putki jostakin??
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 12 Elo 2012 21:21
Kirjoittaja Cosesc
Melkeinpä kokeilisin vaihtaa ilmamassamittarin.
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 02 Syys 2012 17:00
Kirjoittaja rölde
Itellä oli vähän samansuuntaisia arvoja vuotta vanhemmassa escortissa.
Kaikkea melkein kokeiltiin turhaan ja syylliseksi osoittautui katalysaattori, oli sisälmykset hävinny kokonaan.
Omassa oli ilmamassamittari uusittu aikasemmin.
Eli kannattaa sinne katalysaattoriin kurkistaa taskulampulla, ennenkun alkaa vaihtamaan kalliita antureita.
Huonot tulpat+tukkonen suodatin rikkoo katin aika äkkiä.
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 02 Syys 2012 17:03
Kirjoittaja rölde
U.G.I kirjoitti:Hc viittais siihen että jäläki happia eli vuotaako putki jostakin??
Hc = palamaton hiilivety (palamatta jäänyt polttoaine)
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 02 Syys 2012 17:09
Kirjoittaja Foordson
Tuo happiarvo vääristää muita arvoja, ensin se kuntoon. Putki vuotaa tai imuvuoto(ja) jossain.
Katti on tuon ikäisessä joka tapauksessa elämää nähnyt ja vaatii luultavastin reilustin enemmän huudattamista ennenkuin puhdistaa kunnolla. Oliko moottori kylmä kun ajoit katsastusasemalle ?
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 05 Loka 2012 15:20
Kirjoittaja pjertti
kiitos viesteistänne ja neuvoistanne.
vein auton päästömittaukseen uudemman kerran ja herra sitten otti ajonpäätteeksi auton halliin
ja mittasi. ei mitään vikaa arvoissa. auto mittausarvojen kanssa konttorille ja leima paperille..
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 05 Loka 2012 19:06
Kirjoittaja mösjöö
Yleisestä neuvoa jos HC (hiilivety(palamaton polttoaine)) liian korkea.
Yleisimmät syyt ovat:
- Kylmä kone
- Vanhat öljyt, tulpat
- Ilmamassa/-määrämittari tai vuoto imupuolella, jolloin ohjainlaite pitää liian rikkaalla.
- Katalysaattori
- Muut seokseen vaikuttavat anturit esim. veden lämpö
Uusilla öljyillä ja kuumalla koneella on jo tehty ihmeitä
Happea kuuluu jonkinverran ollakkin, vaikkakin yli 3-5% pitoisuuksia ei pitäisi tavata ja korkeiden pitoisuuksien takana onkin usein reikä putkessa.
CO2 on tässä tapauksessa "hyvä" kaasu, koska kunnollisessa palamisessa sitä kuuluukin muodostua. CO% on edelleen "hyihyi" ja muodostuu epätäydellissä palamisessa (liian vähän happea). Korkea pitoisuus yleensä viittaa katalysaattoriin tai muihin saasteenestojärjestelmiin kuten EGR:n...
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 07 Loka 2012 23:30
Kirjoittaja Tessu
"Uusillaöljyillä" aika outoa tuo juttu? no tietysti jos on ollu öljyt pitkään jo moottorissa ja on semmosta lirua että palaa siinä mukana niin sillon kyllä ymmärtää,mutta normi vaihtoajassa ei kyllä vaikuta mitään JOS moottori on muuten terve.
Yksi mikä kyllä jää monelta katsomatta on ILMANPUTSARI,jos se on tukossa ei ole ihmekkään että saa rikasta,samoin jos pakoputki vuotaa niin jopa on happikatoa!
Useimmiten vika onkin muualla,itellä oli Escossa imuvuoto ja Riesassa katti risa jonka aiheutti lambda ja sen taas rikko risat ohjurin kumit jotka mätti öljyt palamaan ja se tuhosi lambdan.
Nuo viat korjailinkin sitte nenenkuin ees katsurille yritin,senverta oli käynnissä jo oireita
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 08 Loka 2012 18:29
Kirjoittaja mösjöö
Joo. Yleensä ovat ollet sellasia 90-luvun alun japanialaisia, joissa on samat litkut kiertäny pienen tovin. Jos normaaleja vaihtovälejä on noudatettu niin vaikutus taitaa olla aika marginaalinen, jos jopa olematon.
Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja
Lähetetty: 16 Maalis 2014 20:20
Kirjoittaja pjertti
mösjöö kirjoitti:Yleisestä neuvoa jos HC (hiilivety(palamaton polttoaine)) liian korkea.
Yleisimmät syyt ovat:
- Kylmä kone
- Vanhat öljyt, tulpat
- Ilmamassa/-määrämittari tai vuoto imupuolella, jolloin ohjainlaite pitää liian rikkaalla.
- Katalysaattori
- Muut seokseen vaikuttavat anturit esim. veden lämpö
Uusilla öljyillä ja kuumalla koneella on jo tehty ihmeitä
Happea kuuluu jonkinverran ollakkin, vaikkakin yli 3-5% pitoisuuksia ei pitäisi tavata ja korkeiden pitoisuuksien takana onkin usein reikä putkessa.
CO2 on tässä tapauksessa "hyvä" kaasu, koska kunnollisessa palamisessa sitä kuuluukin muodostua. CO% on edelleen "hyihyi" ja muodostuu epätäydellissä palamisessa (liian vähän happea). Korkea pitoisuus yleensä viittaa katalysaattoriin tai muihin saasteenestojärjestelmiin kuten EGR:n...
Eli joo saatiin päästöt kuntoon, en tiedä missä vika.
Kone oli lämmin katastukseen viedessäni. Koko pakoputkisto puoli vuotta aikaisemmin katteja myöten uusittu ja 5kk aikasemmi öljyt ja suodatin vaihettu.
No enään ei mondeo kanssa tarvi tarpoa vaikka harmi sinällään, hyvä auto. Jatketaan focuksen kanssa ongelmien ilmetessä.