Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
pjertti
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Elo 2012 14:06
Paikkakunta: Päijät-Häme

Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja pjertti »

Hei!
Mulla ois Ford Mondeo -97 farkku joka ei tänään mennyt leimalle päästöistä..

En nyt kyllä tasan taaskaan ymmärrä mitä nuo luvut tarkoittavat ja mikä olisi vikana.. Jos jokus näppärä osaisi neuvoa.. Katsastuskonttorin ukko puhu niin pahaa siansaksaa etten tajunnut ollenkaan...

Päästöt tyhjäkäynnillä.

CO% 0,09
CO2 14,4
HC ppm 136
O2 2,88

Päästöt kierroksilla

CO% 0,42
CO2 15,2
HC ppm 68
O2 1,13

Lambda 1,03

Mikä siis vikana...

Havaituissa vioissa lukee

Hylätty: ........ CO-pitoisuus, kierroksilla, CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea

Hylätty: ........... HC-pitoisuus, joutokäynnillä, HC joutokäynnillä liian korkea

Mitä nää nyt sit tarkottaa..... Missä vika :)

Auttakaa naista mäessä :P
Olenhan kokenut jo maanpäällisen helvetin

Ford Focus -03 1.8l Trend Farmari
EX Ford Focus -99 1.6l Hatcback
EX Ford Mondeo -96 2.0l AutomaattiFarkku
Avatar
pjertti
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Elo 2012 14:06
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja pjertti »

ja sori auto on -96 ei 97.....
Olenhan kokenut jo maanpäällisen helvetin

Ford Focus -03 1.8l Trend Farmari
EX Ford Focus -99 1.6l Hatcback
EX Ford Mondeo -96 2.0l AutomaattiFarkku
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Hc viittais siihen että jäläki happia eli vuotaako putki jostakin??
Cosesc
Viestit: 37
Liittynyt: 24 Kesä 2007 20:33
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Cosesc »

Melkeinpä kokeilisin vaihtaa ilmamassamittarin.
Ford sierra RS cosworth grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4 grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4/2wd r/SS
MB 814 huoltoauto
Team sponsored by KENDALL motor oil
rölde

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja rölde »

Itellä oli vähän samansuuntaisia arvoja vuotta vanhemmassa escortissa.
Kaikkea melkein kokeiltiin turhaan ja syylliseksi osoittautui katalysaattori, oli sisälmykset hävinny kokonaan.
Omassa oli ilmamassamittari uusittu aikasemmin.
Eli kannattaa sinne katalysaattoriin kurkistaa taskulampulla, ennenkun alkaa vaihtamaan kalliita antureita.
Huonot tulpat+tukkonen suodatin rikkoo katin aika äkkiä.
rölde

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja rölde »

U.G.I kirjoitti:Hc viittais siihen että jäläki happia eli vuotaako putki jostakin??
Hc = palamaton hiilivety (palamatta jäänyt polttoaine)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tuo happiarvo vääristää muita arvoja, ensin se kuntoon. Putki vuotaa tai imuvuoto(ja) jossain.
Katti on tuon ikäisessä joka tapauksessa elämää nähnyt ja vaatii luultavastin reilustin enemmän huudattamista ennenkuin puhdistaa kunnolla. Oliko moottori kylmä kun ajoit katsastusasemalle ?
Avatar
pjertti
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Elo 2012 14:06
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja pjertti »

kiitos viesteistänne ja neuvoistanne.
vein auton päästömittaukseen uudemman kerran ja herra sitten otti ajonpäätteeksi auton halliin
ja mittasi. ei mitään vikaa arvoissa. auto mittausarvojen kanssa konttorille ja leima paperille..
Olenhan kokenut jo maanpäällisen helvetin

Ford Focus -03 1.8l Trend Farmari
EX Ford Focus -99 1.6l Hatcback
EX Ford Mondeo -96 2.0l AutomaattiFarkku
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Yleisestä neuvoa jos HC (hiilivety(palamaton polttoaine)) liian korkea.

Yleisimmät syyt ovat:

- Kylmä kone
- Vanhat öljyt, tulpat
- Ilmamassa/-määrämittari tai vuoto imupuolella, jolloin ohjainlaite pitää liian rikkaalla.
- Katalysaattori
- Muut seokseen vaikuttavat anturit esim. veden lämpö

Uusilla öljyillä ja kuumalla koneella on jo tehty ihmeitä :!:

Happea kuuluu jonkinverran ollakkin, vaikkakin yli 3-5% pitoisuuksia ei pitäisi tavata ja korkeiden pitoisuuksien takana onkin usein reikä putkessa.

CO2 on tässä tapauksessa "hyvä" kaasu, koska kunnollisessa palamisessa sitä kuuluukin muodostua. CO% on edelleen "hyihyi" ja muodostuu epätäydellissä palamisessa (liian vähän happea). Korkea pitoisuus yleensä viittaa katalysaattoriin tai muihin saasteenestojärjestelmiin kuten EGR:n...
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja Tessu »

"Uusillaöljyillä" aika outoa tuo juttu? no tietysti jos on ollu öljyt pitkään jo moottorissa ja on semmosta lirua että palaa siinä mukana niin sillon kyllä ymmärtää,mutta normi vaihtoajassa ei kyllä vaikuta mitään JOS moottori on muuten terve.
Yksi mikä kyllä jää monelta katsomatta on ILMANPUTSARI,jos se on tukossa ei ole ihmekkään että saa rikasta,samoin jos pakoputki vuotaa niin jopa on happikatoa!
Useimmiten vika onkin muualla,itellä oli Escossa imuvuoto ja Riesassa katti risa jonka aiheutti lambda ja sen taas rikko risat ohjurin kumit jotka mätti öljyt palamaan ja se tuhosi lambdan.
Nuo viat korjailinkin sitte nenenkuin ees katsurille yritin,senverta oli käynnissä jo oireita
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Joo. Yleensä ovat ollet sellasia 90-luvun alun japanialaisia, joissa on samat litkut kiertäny pienen tovin. Jos normaaleja vaihtovälejä on noudatettu niin vaikutus taitaa olla aika marginaalinen, jos jopa olematon.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
pjertti
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Elo 2012 14:06
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Katsastus Hylätty, PÄÄSTÖT pielessä....... Neuvoja

Viesti Kirjoittaja pjertti »

mösjöö kirjoitti:Yleisestä neuvoa jos HC (hiilivety(palamaton polttoaine)) liian korkea.

Yleisimmät syyt ovat:

- Kylmä kone
- Vanhat öljyt, tulpat
- Ilmamassa/-määrämittari tai vuoto imupuolella, jolloin ohjainlaite pitää liian rikkaalla.
- Katalysaattori
- Muut seokseen vaikuttavat anturit esim. veden lämpö

Uusilla öljyillä ja kuumalla koneella on jo tehty ihmeitä :!:

Happea kuuluu jonkinverran ollakkin, vaikkakin yli 3-5% pitoisuuksia ei pitäisi tavata ja korkeiden pitoisuuksien takana onkin usein reikä putkessa.
CO2 on tässä tapauksessa "hyvä" kaasu, koska kunnollisessa palamisessa sitä kuuluukin muodostua. CO% on edelleen "hyihyi" ja muodostuu epätäydellissä palamisessa (liian vähän happea). Korkea pitoisuus yleensä viittaa katalysaattoriin tai muihin saasteenestojärjestelmiin kuten EGR:n...
Eli joo saatiin päästöt kuntoon, en tiedä missä vika.
Kone oli lämmin katastukseen viedessäni. Koko pakoputkisto puoli vuotta aikaisemmin katteja myöten uusittu ja 5kk aikasemmi öljyt ja suodatin vaihettu.
No enään ei mondeo kanssa tarvi tarpoa vaikka harmi sinällään, hyvä auto. Jatketaan focuksen kanssa ongelmien ilmetessä.
Olenhan kokenut jo maanpäällisen helvetin

Ford Focus -03 1.8l Trend Farmari
EX Ford Focus -99 1.6l Hatcback
EX Ford Mondeo -96 2.0l AutomaattiFarkku
Vastaa Viestiin