Mondeon (Mk2) valot / pitkät näyttää nenälle

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Mondeon (Mk2) valot / pitkät näyttää nenälle

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

En tiedä kultaako aika muistot, mutta on jäänyt semmoinen mielikuva, että äitimuorin -97 Mondeossa oli pirun hyvät valot, niin lyhkäset kuin pitkätkin.

Ja nyt sitten luonnollisesti ihmetys ja kummastus on vallan suuri, kun tuossa omassa -00 Mondeossa on täysin, siis oikeasti täysin, ala-arvoiset pitkät. Lyhkäset on ok, eli hyvät, suuntauskin tuntuu olevan ihan kohdillaan (perstuntumalla, ei testattu mittarilla), mutta pikien päällelaitto aikaan saa valojen kirkastumisen ~2 metrin päästä puskurista, ts. kantamaa ei tule ollenkaan lisää.

Mitä virkaa moisilla pitkillä? Ja itseasiassa, lyhkäset päällä on mukavempi ajella kun pitkät vain häikäsee lumisella tiellä kuskia.

Varsin omituisen oloiset lamput. Manuskan mukaan polttimoina on H1 + H1, muistelisin, että tuossa muorin Mondeossa oli H1 + H7?

Onko pitkille oma korkeussäätö? Manuaali ei paljoa avittanut, ja pikaisen tien päällä suoritetun tutkiskelun mukaan en löytänyt kuin yhden korkeussäädön / umpio, + sivusäädön.

Tai sitten on jotain todella mielenkiintoista polttimoina.. Ei vaan oikein tien päällä viittinyt ruveta räpläämään umpioita irti pimeässä, pitää koittaa huomenna ehtiä tutkia tarkemmin. Uudet Phillipsin(?) +30% H1-polttimot jo kävin varuiksi hakemassa.

Vai onko tuon kakkos-Mondeon valot sittenkin noin huonot?
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Täytyypä kattoa nuo polttimot, josko olis niistä kiinni. Jotenkin tumma-sävyiset kyllä mielestäni muutenkin nuo umpiot edestä katsottuna (valot pois siis). Kun vaan ehtis.
2021 Tesla Model 3 LR
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Omassa -97 Mondeossa H7/H7 valot.
Ja testeissähän nuo kakkoskoppasen
Mondeon valot on ylistetty todella hyviksi.

Joskus vuosituhannen alussa
oli TM:ssä oikein maininta,että muut
alkavat vasta nyt samaan Fordin kiinni
valojen tehossa.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Dodii, otin lamput irti.

H7+H1 on nuo umpiot (manuskan mukaan H1+H1??).

Löytyi sitten syypääkin, edellinen omistaja toheloinut sinne 100W polttimot joissa semmoinen nökö, jonka tarkoitus ilmeisesti estää polttimoiden asennus normaaliumpioihin -> menee paikalleen mutta jää vinoon.

Uudet polttimot paikalleen ja johan alkoi näkemään. onko muuten joku tietty polttimo joka on paras? :)

Ja kyllä tommosella paukkulangalla muutenkin taitaa olla parempi olla laittamatta mitään 100W polttimoita keulalle, on aika onnettoman oloista piuhaa mitä valoille tulee..

Samalla huomasin, että hantin puolen valon korkeudensäätömoottori touhuilee jotain itsekseen, jos umpiota pikkaisen napauttaa sormella, normaalia? Säätö kyllä itsessään toimii normaalisti kabiinin puolelta.
2021 Tesla Model 3 LR
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Itelle laitoin kaikki neljä H7 polttimoa
"valkoista"valoa antaviin +30% malleihin.
Mielestäni muuttui paremmaksi "normi"
lamppuihin verrattuna.

Polttimo on aavistuksen sinertävän
värinen ja sisällä kuulemma jotain
kaasua,tiedä sitte... :roll:

Niin,ja eikaise normaalia pitäis olla
että säätö itestään seikkailee.
Kupari
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Maalis 2005 13:02

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla ystävällinen katsastussetä sääti valoja ylemmäksi kun näytti liian alas.
Mullakin on -97 montussa h7 ja h7 polttimot.
Vaihdettu nyt philipsin +30% polttimot ja eroa on aikaisempiin.
Kuskin puolen heijastin oli irti ja laitettu takaisin kiinni polttimoiden vaihdon yhteydessä, loppu väpätys kuskinpuolen valossa samantien.
Hyvin tyytyväinen mondeon valoihin, parhaat vakiovalot mitä mun autoissa tähän mennessä ollut.
Vastaa Viestiin