Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys
Lähetetty: 02 Touko 2012 22:19
Tässä Escortin kevään öljynvaihtoja tehdessäni, mietin moottorin (Zetec 1.6) kierrosherkkyyttä.
Tein yksinkertaisen testin, eli nostin moottorin kierrokset tyhjäkäynnistä 4500 1/min ja päästin kaasun ylös. Moottori oli käyntilämpöinen.
Tässä kuvaamani video kierrosten nostosta: http://www.youtube.com/watch?v=9amvJGsUiYs
Tein vastaavan tempun myös toiselle autolle, Nissan Almera 1.5:
http://www.youtube.com/watch?v=giZM2PgWk4g
En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota Zetec:in "hitauteen", mitä nyt kiihdytyksissä kierrokset jää ikään kuin päälle. Esim. jos kiihdyttää kolmosella ~80 km/h ja heittää vitosen päälle, niin kytkin ottaa aika lailla vastaan, kun kierrokset jää reiluun 3000 1/min. Jos taas odottaa, että kierrokset tippuvat 5-vaihteen alueelle, vauhti ehtii hiljetä jopa alle 70 km/h.
Mutta onko tuo Zetec:i normaalisti noin hidas? Voisin kuvitella, että Nissanin herkkyys on oikea, kun kaasulta nostaessa kierrokset tippuu välittömästi ja vaihteiden vaihdot sujuvat paremmin.
Kummatkin kuitenkin melko modernilla ruiskutekniikalla, että luulisi myös Zetec:in ruiskun tiputtavan kierrokset nopeasti. Jos ei sitten vikaa pukkaa...
Tein yksinkertaisen testin, eli nostin moottorin kierrokset tyhjäkäynnistä 4500 1/min ja päästin kaasun ylös. Moottori oli käyntilämpöinen.
Tässä kuvaamani video kierrosten nostosta: http://www.youtube.com/watch?v=9amvJGsUiYs
Tein vastaavan tempun myös toiselle autolle, Nissan Almera 1.5:
http://www.youtube.com/watch?v=giZM2PgWk4g
En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota Zetec:in "hitauteen", mitä nyt kiihdytyksissä kierrokset jää ikään kuin päälle. Esim. jos kiihdyttää kolmosella ~80 km/h ja heittää vitosen päälle, niin kytkin ottaa aika lailla vastaan, kun kierrokset jää reiluun 3000 1/min. Jos taas odottaa, että kierrokset tippuvat 5-vaihteen alueelle, vauhti ehtii hiljetä jopa alle 70 km/h.
Mutta onko tuo Zetec:i normaalisti noin hidas? Voisin kuvitella, että Nissanin herkkyys on oikea, kun kaasulta nostaessa kierrokset tippuu välittömästi ja vaihteiden vaihdot sujuvat paremmin.
Kummatkin kuitenkin melko modernilla ruiskutekniikalla, että luulisi myös Zetec:in ruiskun tiputtavan kierrokset nopeasti. Jos ei sitten vikaa pukkaa...