Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Tässä Escortin kevään öljynvaihtoja tehdessäni, mietin moottorin (Zetec 1.6) kierrosherkkyyttä.

Tein yksinkertaisen testin, eli nostin moottorin kierrokset tyhjäkäynnistä 4500 1/min ja päästin kaasun ylös. Moottori oli käyntilämpöinen.
Tässä kuvaamani video kierrosten nostosta: http://www.youtube.com/watch?v=9amvJGsUiYs

Tein vastaavan tempun myös toiselle autolle, Nissan Almera 1.5:
http://www.youtube.com/watch?v=giZM2PgWk4g

En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota Zetec:in "hitauteen", mitä nyt kiihdytyksissä kierrokset jää ikään kuin päälle. Esim. jos kiihdyttää kolmosella ~80 km/h ja heittää vitosen päälle, niin kytkin ottaa aika lailla vastaan, kun kierrokset jää reiluun 3000 1/min. Jos taas odottaa, että kierrokset tippuvat 5-vaihteen alueelle, vauhti ehtii hiljetä jopa alle 70 km/h.

Mutta onko tuo Zetec:i normaalisti noin hidas? Voisin kuvitella, että Nissanin herkkyys on oikea, kun kaasulta nostaessa kierrokset tippuu välittömästi ja vaihteiden vaihdot sujuvat paremmin.
Kummatkin kuitenkin melko modernilla ruiskutekniikalla, että luulisi myös Zetec:in ruiskun tiputtavan kierrokset nopeasti. Jos ei sitten vikaa pukkaa...
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Viesti Kirjoittaja jsel »

Ei tarvi olla kummoinenkaan imuilmavuoto niin oireet on tuollaiset.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

OK, ongelmaa ei varmaan kannata alkaa korjaamaan. Meni sentään helmikuussa kirkkaasti päästöistäkin läpi, että vuoto ei liene paha.

Tuo vaihteiden ohi-vaihto (2-4 ja 3-5) nyt ei ole ongelma, mutta moottorijarrutukset saa jättää tekemättä, jos edessä ei ole satoja metrejä liukumatilaa.

Mitä tässä yritin etsiä samankaltaisia vikakuvauksia, niin tyhjäkäyntiventtiiliä, lambdaa, kaasuläpän asentotunnistinta, huohotinputkea yms. ovat käyttäjät vaihtaneet, mutta kierrokset laskevat silti laiskasti.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Viesti Kirjoittaja Tekno »

otappa maffin töpseli irti, muuttuuko?
suhiseeko missään?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Zetec:in kaasu-/kierrosherkkyys

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Selvää suhinaa en kuullut. Verrokkina kokeilin raottaa imusarjan takana olevaa tulpattua reikää.
Ihan korva kiinni imusarjassa voi kuulla jotain pientä suhinaa, luultavasti sisäisiä ilmavirtoja.
Kaikki imusarjaan tulevat alipaineletkut katsoin ja olivat hyvässä kunnossa.

MAF:in liittimen irroittamisella ei ollut huomattavaa vaikutusta.
Vastaa Viestiin