Focus 1998 bioadapter
Focus 1998 bioadapter
Moi,
Auto on varmaankin 1999 mutta käyttöönotettu tuolloin, tuskin vaikuttaa asiaan. Meinasin ostaa bioadapterin tuohon laitteeseen alla olevasta osoitteesta, mutta kyseleevät kummia noiden liittimien kanssa. Osaisiko joku auttaa liittimen valinnassa?
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28
Kiitos.
Edit: Auto siis 1.6 ambiente.
Auto on varmaankin 1999 mutta käyttöönotettu tuolloin, tuskin vaikuttaa asiaan. Meinasin ostaa bioadapterin tuohon laitteeseen alla olevasta osoitteesta, mutta kyseleevät kummia noiden liittimien kanssa. Osaisiko joku auttaa liittimen valinnassa?
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28
Kiitos.
Edit: Auto siis 1.6 ambiente.
Re: Focus 1998 bioadapter
Itse itselleni vastaten.
Pitkällisen (tän illan) tutkimuksen mukaan, kyse on ruiskun liittimestä ja vaihtoehtoina on bosch ev1 ja bosch ev6. Seuraavista kuvista arvottuna tilaan ev1 liitännän.
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-19 ... 288wt_1110
http://bioadapter.com/information.php?i ... eec47b5934
Pitkällisen (tän illan) tutkimuksen mukaan, kyse on ruiskun liittimestä ja vaihtoehtoina on bosch ev1 ja bosch ev6. Seuraavista kuvista arvottuna tilaan ev1 liitännän.
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-19 ... 288wt_1110
http://bioadapter.com/information.php?i ... eec47b5934
Re: Focus 1998 bioadapter
itsekki olen harkinnut 1999 1.6 focukseen et laittas muutossarjan...joko olet laitteen saanu ja asentanu/asensitko itse?kokemuksia? vois itse harkita laitteen tilausta jos ihan luotettava kauppa?
Re: Focus 1998 bioadapter
Moro,
En ole vielä saanut. En ole vielä onnistunut maksamaan, kun en ole ehtinyt käymään pankissa. Tilausohjeet on hankalat ja koska en itse osaa kaikkea ulkomaan pankkiasioista niin jouduin tilaamaan ajan pankkiin (huom. ennen pankkiin pystyi vaan menemään) Käyn lähipäivinä, mutta kyllä nuo muut kehuu.
Liitin on edelleen arvoitus, toivottavasti käy. Laitoin myyjälle postia että jos se on hyvä niin tilaan parikymmentä samantien ja voin välittää niitä eteenpäin. Olen sellaisessa paikassa töissä jossa työkaverini sen voi asentaa. Mikäli foorumeihin on uskominen niin se on erittäin helppo.
En ole vielä saanut. En ole vielä onnistunut maksamaan, kun en ole ehtinyt käymään pankissa. Tilausohjeet on hankalat ja koska en itse osaa kaikkea ulkomaan pankkiasioista niin jouduin tilaamaan ajan pankkiin (huom. ennen pankkiin pystyi vaan menemään) Käyn lähipäivinä, mutta kyllä nuo muut kehuu.
Liitin on edelleen arvoitus, toivottavasti käy. Laitoin myyjälle postia että jos se on hyvä niin tilaan parikymmentä samantien ja voin välittää niitä eteenpäin. Olen sellaisessa paikassa töissä jossa työkaverini sen voi asentaa. Mikäli foorumeihin on uskominen niin se on erittäin helppo.
Re: Focus 1998 bioadapter
Mielenkiintoinen aihe, kun saat laitteen asennettua focukseen niin kerro ihmeessä kokemuksia, kiinnostaisi itseänikin...
Mitenkäs muuten polttoainejärjestelmä muuten, tarvitseeko päivittää letkuja vai kestääkö nykyiset?
Mitenkäs muuten polttoainejärjestelmä muuten, tarvitseeko päivittää letkuja vai kestääkö nykyiset?
Re: Focus 1998 bioadapter
letkut mitkä kestävät bensiiniä, kestävät myös etanolia
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Focus 1998 bioadapter
YEES!
Muakin kiinnostaisi kyseinen laite, jos oma Focus mk1 kävis jatkossa viinabensalla.
Onko asennuksessa mitään erikoista vai onko ihan plug and play???
Eli kokemuksia kiitos!
Muakin kiinnostaisi kyseinen laite, jos oma Focus mk1 kävis jatkossa viinabensalla.
Onko asennuksessa mitään erikoista vai onko ihan plug and play???
Eli kokemuksia kiitos!
Re: Focus 1998 bioadapter
No tää nyt vähän kanittaa kun en ole saanut aikaiseksi mennä pankkiin maksamaan sitä laskua. Yritän tällä viikolla käydä, on vaan töissä niin kiirettä ettei meinaa kerkee. Kokemuksia tulee kyllä.
Re: Focus 1998 bioadapter
Ulkomailta ostamisesta haaveleville
http://www.maksukamu.com/paypal-tilin-avaaminen/
https://www.paypal.com/fi
Niin ei tarvi pankissa ravata.
Jos olet yhtä vainoharhainen kuin minä, niin
-avaa pankkiisi uusi tili
-ota siihen visa electron
-liitä tili paypal:iin
Nyt kun ostat tavaroita, niin ensin käyt verkkopankissa siirtämässä tarvittavat rahat tälle uudelle tilille, jonka jälkeen voit maksaa ostoksesi paypallissa.
Ideana tässä on se että ei tarvi odottaa 2-3 pankkipäivää rahojen siirrossa paypalliin, ja se että vaikka joku saisi jotenkin urkittua paypal tunnuksesi niin hän ei pysty viemään kaikkia rahojasi, vaan vain sen summan mikä on tällä "paypal" tilillä.
Lisäksi saat kätevästi säästettyä tälle uudelle tilille rahaa tulevia ulkomaan ostoja varten
E: Sen verran vielä että EU:n alueelta ostaessa ei mene veroja eikä tulleja. Euroopan ulkopuolelta yli 45€ ostoista menee.
http://www.maksukamu.com/paypal-tilin-avaaminen/
https://www.paypal.com/fi
Niin ei tarvi pankissa ravata.
Jos olet yhtä vainoharhainen kuin minä, niin
-avaa pankkiisi uusi tili
-ota siihen visa electron
-liitä tili paypal:iin
Nyt kun ostat tavaroita, niin ensin käyt verkkopankissa siirtämässä tarvittavat rahat tälle uudelle tilille, jonka jälkeen voit maksaa ostoksesi paypallissa.
Ideana tässä on se että ei tarvi odottaa 2-3 pankkipäivää rahojen siirrossa paypalliin, ja se että vaikka joku saisi jotenkin urkittua paypal tunnuksesi niin hän ei pysty viemään kaikkia rahojasi, vaan vain sen summan mikä on tällä "paypal" tilillä.
Lisäksi saat kätevästi säästettyä tälle uudelle tilille rahaa tulevia ulkomaan ostoja varten

E: Sen verran vielä että EU:n alueelta ostaessa ei mene veroja eikä tulleja. Euroopan ulkopuolelta yli 45€ ostoista menee.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Focus 1998 bioadapter
Ei kyse ole vainoharhaisuudesta, rahan puutteesta enemmänkin.
Ykkösautoon vaihdettiin juuri iskarit eikä niitä saanut kun timanttitiskiltä, joten ajellaan nyt sitten ilman adapteria hetki. Kaveri on alkanut käyttämään omassa autossaan jo lähemmäs 70% E85 ja loput bensaa seosta eikä ole mitän ongelmia ollut. Enemmänkin tuon E85 kanssa ongelmat tulee kylmäkäynnistyksellä, eli hommaan adapterin kesän aikana kunhan saan muut hoidettua näistä autoista.
Ykkösautoon vaihdettiin juuri iskarit eikä niitä saanut kun timanttitiskiltä, joten ajellaan nyt sitten ilman adapteria hetki. Kaveri on alkanut käyttämään omassa autossaan jo lähemmäs 70% E85 ja loput bensaa seosta eikä ole mitän ongelmia ollut. Enemmänkin tuon E85 kanssa ongelmat tulee kylmäkäynnistyksellä, eli hommaan adapterin kesän aikana kunhan saan muut hoidettua näistä autoista.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Janip, ymmärsinkö oikein, että näin kesällä olet rohkeasti kokeillut "kylmiltään" tankata E85 tankkiin tietyn määrän ja ajellut tekemättä mitään muutoksia moottorille? Millaisia käytännön "testituloksia" olet saanut? Mikä on ollut vielä järkevä sekoitussuhde litroina, jotta auton saa käyntiin (kesällä) myös kylmiltään eikä mitään selkeää tehonalennusta/nykimistä tunnu?
Oletko löytänyt mitään haittavaikutuksia esim. vuosien varrella erilaiset ruiskutuskomponentit (tiivisteet) saattavat kärsiä? Hieman arveluttaa että mahtaako järjestelmä (ei pelkästään letkut) kestää E85 kun vuodet vierii...
Kun polttoaineen hinta vain nousee, niin kyllähän kaikenlaiset säästämiset ovat tervetulleita...
Oletko löytänyt mitään haittavaikutuksia esim. vuosien varrella erilaiset ruiskutuskomponentit (tiivisteet) saattavat kärsiä? Hieman arveluttaa että mahtaako järjestelmä (ei pelkästään letkut) kestää E85 kun vuodet vierii...
Kun polttoaineen hinta vain nousee, niin kyllähän kaikenlaiset säästämiset ovat tervetulleita...
Re: Focus 1998 bioadapter
Terve,
Nyt on ollut puolet ja puolet 95/85 tankissa enkä ole huomannut mitään muutoksia kulutuksessa, tehoissa kuin käynnistymisessäkään. Tuosta pitkäaikaiskäytöstä on toki mahdoton sanoa, mutta koska etanolia on tavallissakin bensassa niin en minä usko että tämä sen huonompaa olisi. Jotkut ovat sanoneet että polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa muutaman tankillisen jälkeen jos vaikka vanhat roskat lähtevät liikkeelle, mutta eihän ne ole sieltä ennenkään lähteneet.
Täysin omalla vastuulla siis, mutta kaveripiirissä ajetaan nyt eri merkkisillä autoilla, osalla puhtaalla e85 sotkulla ja me pienemmän kalun omaavat sitten blandataan.
Kunhan tuo vaimo ei enää ajelisi tällä mun teiniautolla ja siirtyisi käyttämään kokonaan ykkösautoa niin kokeilen kyllä "raakanakin". Minun maailma ei kuitenkaan sorru jos se jättää taipaleelle
Nyt on ollut puolet ja puolet 95/85 tankissa enkä ole huomannut mitään muutoksia kulutuksessa, tehoissa kuin käynnistymisessäkään. Tuosta pitkäaikaiskäytöstä on toki mahdoton sanoa, mutta koska etanolia on tavallissakin bensassa niin en minä usko että tämä sen huonompaa olisi. Jotkut ovat sanoneet että polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa muutaman tankillisen jälkeen jos vaikka vanhat roskat lähtevät liikkeelle, mutta eihän ne ole sieltä ennenkään lähteneet.
Täysin omalla vastuulla siis, mutta kaveripiirissä ajetaan nyt eri merkkisillä autoilla, osalla puhtaalla e85 sotkulla ja me pienemmän kalun omaavat sitten blandataan.
Kunhan tuo vaimo ei enää ajelisi tällä mun teiniautolla ja siirtyisi käyttämään kokonaan ykkösautoa niin kokeilen kyllä "raakanakin". Minun maailma ei kuitenkaan sorru jos se jättää taipaleelle

- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Voisin uskaltaa lähteä leikkiin mukaan jos autoni olisi viimeistään 2 vuoden päästä jo rajoilla, että kannattaako katsastaa ja hintakin ehkä alle tonnin, mutta kun ei ole lähelläkään kumpaakaan arvoa. 
Hieman arveluttaa, että mitenköhän erilaiset tiivisteet (tai jopa metalli osat) sitten oikeasti tuota blandausta kestää? Arvostan itse kuitenkin paljon varmatoimisuutta, mutta mielelläni kuulisin lisää testituloksista. Halvempi tankkaus kuitenkin kiinnostaisi. Pidä meitä ajan tasalla myös kavereitesi osalla, että miten on testit sujuu (kuukausien päästä)...

Hieman arveluttaa, että mitenköhän erilaiset tiivisteet (tai jopa metalli osat) sitten oikeasti tuota blandausta kestää? Arvostan itse kuitenkin paljon varmatoimisuutta, mutta mielelläni kuulisin lisää testituloksista. Halvempi tankkaus kuitenkin kiinnostaisi. Pidä meitä ajan tasalla myös kavereitesi osalla, että miten on testit sujuu (kuukausien päästä)...
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Lisää keskustelua:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10575451
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8183776
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... dc3f6cfc98
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... pic=8618.0
http://www.phpbbserver.com/chryslerclub ... lercluboff
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91685
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... =1&t=12051
http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 5-p-2.html
Kun luin ketjuja läpi, niin vaikeata sanoa, että kannattaako riski esim. bensapumpun hajoamisesta kun ei ole suunniteltu etanolille...
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10575451
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8183776
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... dc3f6cfc98
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... pic=8618.0
http://www.phpbbserver.com/chryslerclub ... lercluboff
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=91685
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... =1&t=12051
http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 5-p-2.html
Kun luin ketjuja läpi, niin vaikeata sanoa, että kannattaako riski esim. bensapumpun hajoamisesta kun ei ole suunniteltu etanolille...
Re: Focus 1998 bioadapter
Itse tein kyseisen muutoksen omaan autooni vähän aikaa sitten,
tuolla enemmän juttua asiasta: viewtopic.php?f=10&t=29830
En ole ehtinyt ajamaan kuin yhden tankillisen vasta, ja sekin oli pääosin ruuhkassa köröttämistä...mutta aikanaan päivittelen tuonne lisää.
tuolla enemmän juttua asiasta: viewtopic.php?f=10&t=29830
En ole ehtinyt ajamaan kuin yhden tankillisen vasta, ja sekin oli pääosin ruuhkassa köröttämistä...mutta aikanaan päivittelen tuonne lisää.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Keskusteluketjut antavat ymmärtää että moniin autoihin noin 1:1 (50%) suhteessa sekatankkaus toimii vielä ihan ok ainakin kesällä. Aloin sitten miettimään että paljonko siitä olisi etua jos oikeasti alkaisin rohkeasti ottamaan riskiä tekemättä mitään bioadapteri muutoksia materiaalien (tiivisteiden) ja komponenttien vaihtamisesta puhumattakaan.
Tavallinen tankkaus 95E10
50l x 1,65e = 82,50e yhteensä.
Blandis tankkaus (E85 hinta arvio kun en löytänyt päivän hintaa netistä)
25l x 1,65e = 41,25e
25l x 1,00e = 25e
Yhteensä 66,25e
Sitten pitäisi ottaa huomioon vielä (ainakin?) 10% polttoaineen kulutuksen nousu, niin todellinen hinta sekatankkaukselle olisi varmaan YLI 70e, jotta päästään sama matka kilometreinä mitattuna. Eli puhuttaisiin noin 10e säästöstä per "tankillinen". Jokainen sitten päättäköön että onko omalla kohdalla noin 10e säästö sen arvoista, että ottaa riskiä erilaisten mahdollisien ongelmien (häiriöt&viat) takia vuosien varrella. Jos laskelmassa on jokin virhe, niin kertokaa toki...
Itse kun ajan aika vähän eli nykyään varmaan reilu tankillisen keskimäärin kuukaudessa, niin säästö olisi minun tapauksessani melko olematonta vuositasolla. Mielenrauhalla ja vapaa-ajallakin on hintansa, ettei tarvitse myöhemmin käyttää aikaa ja rahaa mahdollisten ongelmien korjaamiseen...
Tavallinen tankkaus 95E10
50l x 1,65e = 82,50e yhteensä.
Blandis tankkaus (E85 hinta arvio kun en löytänyt päivän hintaa netistä)
25l x 1,65e = 41,25e
25l x 1,00e = 25e
Yhteensä 66,25e
Sitten pitäisi ottaa huomioon vielä (ainakin?) 10% polttoaineen kulutuksen nousu, niin todellinen hinta sekatankkaukselle olisi varmaan YLI 70e, jotta päästään sama matka kilometreinä mitattuna. Eli puhuttaisiin noin 10e säästöstä per "tankillinen". Jokainen sitten päättäköön että onko omalla kohdalla noin 10e säästö sen arvoista, että ottaa riskiä erilaisten mahdollisien ongelmien (häiriöt&viat) takia vuosien varrella. Jos laskelmassa on jokin virhe, niin kertokaa toki...
Itse kun ajan aika vähän eli nykyään varmaan reilu tankillisen keskimäärin kuukaudessa, niin säästö olisi minun tapauksessani melko olematonta vuositasolla. Mielenrauhalla ja vapaa-ajallakin on hintansa, ettei tarvitse myöhemmin käyttää aikaa ja rahaa mahdollisten ongelmien korjaamiseen...
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Nyt kesä taas lähestyy, joten varmaan "sekatankkaus" alkaa taas olemaan mielenkiintoinen aihe loppu keväästä kun ilmat lämpenee ja auton saa myös käyntiinkin pienellä sahauksella? Mitenköhän tämän alan harrastajat ovat mieltä että kannattaako oikeasti "sekatankkaus" suhteessa mahdollisiin haittoihin? Ajattelin taas herätellä keskustelua henkiin kun luulisi tähän mennessä tulleen paremmin lisää tietoa käytännön testeistä ford autojen osalta...
Re: Focus 1998 bioadapter
Ennemmin näin, lasketaan litrat vaikkapa 500km matkalle. (lähtökohtana heitetään vaikka itelle tuttu 8,5L/100km joka nousee 50:50 suhteella 15%)ReiluReiska kirjoitti:
Tavallinen tankkaus 95E10
50l x 1,65e = 82,50e yhteensä.
Blandis tankkaus (E85 hinta arvio kun en löytänyt päivän hintaa netistä)
25l x 1,65e = 41,25e
25l x 1,00e = 25e
Yhteensä 66,25e
Sitten pitäisi ottaa huomioon vielä (ainakin?) 10% polttoaineen kulutuksen nousu, niin todellinen hinta sekatankkaukselle olisi varmaan YLI 70e, jotta päästään sama matka kilometreinä mitattuna. Eli puhuttaisiin noin 10e säästöstä per "tankillinen".
42,5L x 1,65 = 70,125 EUR
24,44L x 1,09 = 26,64 EUR
24,44L x 1,65 = 40,44 EUR
yht 67,08EUR
Eli 3EUR/500km säästö. onpa huikea. Toki jos siitä saa hyvän mielen että ajelee kotimaassa biojätteistä valmistetulla polttoaineella, niin go for it..
DOHC perheen moottorissa kokeilin itse erästä etanoliadapteria, ja sen avulla pystyikin käyttämään autoa täydellä RE85 tankilla. (Mutta ennemmin käyttäisin silti 50:50, joka tekeekin ko. laitteen turhaksi)
Täydellä tankilla kulutus nousi normaalista 8,5L->11L, molemmat siis matka-ajon lukemat. Eli aika tarkalleen 30%. Järkeähän ei ole, mutta ihan mielenkiintoinen kokeilu kaikkine tuon muunnosboksin säätämisineen.
PS. Voin myydä jollekin tuon muunnosboksien mersun. Eli Ecobox PT-E85 V3 (katso google). Se on 4-sylinteristen johtosarjalla ja Bosch EV1 suutintenliittimillä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Kiitos hyvästä vastauksesta Tekno. Itseäni kiinnostaa kovasti taloudellisuus ylipäätänsä auton ylläpidossa ja sen takia tämäkin ketju minua kiinnostaa, että mikä mahtaa olla totuus kun pitäisi kokonaisuutta arvioida.
Eiköhän se jo jotain kerro jos olet itse laadukkaan bioadapterin hommannut, todennut laitteen toimivaksi, säätänyt, käyttänyt jonkun aikaa, mutta lopulta olet päättänyt sen sitten kuitenkin myydä pois.
Eiköhän se jo jotain kerro jos olet itse laadukkaan bioadapterin hommannut, todennut laitteen toimivaksi, säätänyt, käyttänyt jonkun aikaa, mutta lopulta olet päättänyt sen sitten kuitenkin myydä pois.

Re: Focus 1998 bioadapter
Ajelin saabilla pelkällä RE85:lla ja säästö parhaimmillaan noin 2e / 100km tai alle. Öljynvaihtoväli tiheämpi. Kylmäkäynnistykset heikompia ja semmoinen hetken hauskuus harrastamisessa joka menee nopsaan ohi. Saabi on myyty ja nykyisellään en haaveile etanolimuunnoksesta. Helpommalla saa isompia säästöjä jostakin muusta. Tupakoinnin lopettaminen vaikka..Tekno kirjoitti: Ennemmin näin, lasketaan litrat vaikkapa 500km matkalle. (lähtökohtana heitetään vaikka itelle tuttu 8,5L/100km joka nousee 50:50 suhteella 15%)
42,5L x 1,65 = 70,125 EUR
24,44L x 1,09 = 26,64 EUR
24,44L x 1,65 = 40,44 EUR
yht 67,08EUR
Eli 3EUR/500km säästö. onpa huikea. Toki jos siitä saa hyvän mielen että ajelee kotimaassa biojätteistä valmistetulla polttoaineella, niin go for it..
DOHC perheen moottorissa kokeilin itse erästä etanoliadapteria, ja sen avulla pystyikin käyttämään autoa täydellä RE85 tankilla. (Mutta ennemmin käyttäisin silti 50:50, joka tekeekin ko. laitteen turhaksi)
Täydellä tankilla kulutus nousi normaalista 8,5L->11L, molemmat siis matka-ajon lukemat. Eli aika tarkalleen 30%. Järkeähän ei ole, mutta ihan mielenkiintoinen kokeilu kaikkine tuon muunnosboksin säätämisineen.
PS. Voin myydä jollekin tuon muunnosboksien mersun. Eli Ecobox PT-E85 V3 (katso google). Se on 4-sylinteristen johtosarjalla ja Bosch EV1 suutintenliittimillä.
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti -
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus 1998 bioadapter
Vertailun vuoksi mitenköhän uudehkot tehdasvalmistetut RE85 autot ovat toimineet? Tuoko uudempi tekniikka KOKONAISUUTENA (jos ei oteta auton kallista hankintahintaa huomioon) säästöjä kun ajaa pelkällä RE85? Siis onko uudempi tekniikka SELVÄSTI parempaa/taloudellisempaa bioadapteriin verrattuna?
Re: Focus 1998 bioadapter
Focus -99, 1.6L Zetec. Boksi on kiinni ja olen ajanut tankillisen. Tehoja tuntuu olevan vähemmän, kuin bensalla ajettaessa. Syy: suuttimet ovat liian pienet. Tämä ongelma on n. 90% autoista, joihin BioAdapter tai sen kaltainen boksi asennetaan. Autonvalmistajat mitoittavat suuttimet korkealle käyttöasteelle. Kun RE85 lisäys on 30-40%, ei vakiosuuttimet enää riitä ja seos menee laihalle maksimi teholla.
Esim. tällä laskurilla voi laskea tarvittavan suuttimien koon. 1,6L Focuksessa ne ovat 170cc/min, tarve on 200cc/min minimssään. 100hp, 4cyl, 0,5=B.S.F.C, duty cycle=65% (aika jonka suuttimet ovat auki maksimissaan. 65% siksi, koska laskuri olettaa polttoaineeksi bensan.):
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php
Focuksen suuttimien tiedot: Bosch EV 14 item: 0 280 158 200
Specs:170cc/min (116 g/min) at 3 bar, 12 Ohm
Fuels: Gasoline / E85
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 993867.pdf
http://www.teilesuche24.de/bosch/einspr ... 99&at=8369
Ajelen nyt rauhassa boksilla, mutta en suosittele ketään käyttämään täyskaasua tai vetämään traileria BioAdapter asennettuna. Suuttimien vaihto esim 2,0L Zetec:istä onnistuu kyllä, mutta jos moottorinohjausyksikköön ei tee muita ohjelman muutoksia, menee koko homma pieleen
Esim. tällä laskurilla voi laskea tarvittavan suuttimien koon. 1,6L Focuksessa ne ovat 170cc/min, tarve on 200cc/min minimssään. 100hp, 4cyl, 0,5=B.S.F.C, duty cycle=65% (aika jonka suuttimet ovat auki maksimissaan. 65% siksi, koska laskuri olettaa polttoaineeksi bensan.):
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php
Focuksen suuttimien tiedot: Bosch EV 14 item: 0 280 158 200
Specs:170cc/min (116 g/min) at 3 bar, 12 Ohm
Fuels: Gasoline / E85
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 993867.pdf
http://www.teilesuche24.de/bosch/einspr ... 99&at=8369
Ajelen nyt rauhassa boksilla, mutta en suosittele ketään käyttämään täyskaasua tai vetämään traileria BioAdapter asennettuna. Suuttimien vaihto esim 2,0L Zetec:istä onnistuu kyllä, mutta jos moottorinohjausyksikköön ei tee muita ohjelman muutoksia, menee koko homma pieleen