Käsijarrun säätö
Käsijarrun säätö
Moro, pikaista apua kaipaisin vm 88 escortin mk4 1297cc käsijarru ongelmaan. Kuskin puolella pitää hyvin mutta hanttarin puolella ei, olivat molemmat puolet tänään auki enkä päällisin puolin nähnyt mitään ihmeellistä. Mistä tuo käsijarru säädetään koska en rummun pois otettua nähnyt siellä mitään säätöä? Onko säätö siinä keskikonsolin alla ja tuleeko kahvaan vain yksi vaijeri joka jakautuu taakse?edit jarrukengät mun mielestä kunnossa.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
Siinä automaattisäätö rummuissa joten vaijerin säädölle ei yleensä ole tarvetta.
tuolla räjäytys kuvat yms rummun sisältä http://www.fordmanuals.org/page-1151.html
Vaijerin rakenne selviää taas http://www.fordmanuals.org/page-1155.html
Takarteleva/ruostunut vaijeri aiheuttaa monesti ongelmia.Se voi olla ruostunut kiinni sieltä kahvan pästä siihen yhdyskappaleeseen. Rummuille menevä vaijerin tulisi liukua siinä jotta molempien rumpujen voima on tasainen.
Sitten ne rummun sisässä ne automaattisäätötangot voi joko jumittua tai sitten niiden hampaat kulua. Joku on myös voinut kätevästi
hitsata ne tangot kiinteiksi (semmonen pyörähtävä hammastettu osa).Se tanko tavallaan jatkuu kun painaa käyttöjarrua (varovasti jos rumpu pois, muuten tulee männät ulos). Hammastettua osaa meisselilla pyöräyttämällä saa resetoitua lyhyeksi.
Myös jumiutunut jarrumäntä voi aiheuttaa tämän, koska tällöin automaattisäätö ei säädy oikein, tämän kyllä näkee myös siitä että käyttöjarru on epätasapainossa.
tuolla räjäytys kuvat yms rummun sisältä http://www.fordmanuals.org/page-1151.html
Vaijerin rakenne selviää taas http://www.fordmanuals.org/page-1155.html
Takarteleva/ruostunut vaijeri aiheuttaa monesti ongelmia.Se voi olla ruostunut kiinni sieltä kahvan pästä siihen yhdyskappaleeseen. Rummuille menevä vaijerin tulisi liukua siinä jotta molempien rumpujen voima on tasainen.
Sitten ne rummun sisässä ne automaattisäätötangot voi joko jumittua tai sitten niiden hampaat kulua. Joku on myös voinut kätevästi

Myös jumiutunut jarrumäntä voi aiheuttaa tämän, koska tällöin automaattisäätö ei säädy oikein, tämän kyllä näkee myös siitä että käyttöjarru on epätasapainossa.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: Käsijarrun säätö
Jos se vähääkän on samanlainen ku Sierrassa, niin säätö on siitä keskeltä lattiaa alapuolelta semmosta valkosta muovitötteröä pyörittämällä, ryömi sinne niin näät. Tietenkin takajarrujen kenkien pidot tulee olla kohillaan.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Käsijarrun säätö
No niin, senverran eilen kerkesin katsomaan että käsijarrukahvasta lähtee yksi vaijeri, sieltä sitten molemmille puolille tietysti. Kuskinpuolella mistä nuo vaijerit haarautuu on jonkinlainen musta mötikkä ja näyttäisi säädöltä toisessa vaijerissa sellaista ei ole. Täytyy tutkia ja katsoa samalla tuo vaijerin liikkuvuus.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
vaikka näyttäisi että jarrukengissä olisi kulutuspintaa vielä reilusti niin jos ne on jotku toistakymmentä vuotta vanhat korput ni eihän ne siihen rumpuun pure yhtään. monesti kaikista vähemmällä pääsee ku hakee suoraan uudet kengät ja vaijerin ja laittaa paikalleen ja säätää ni eiköhän ne pelaa.tursas kirjoitti:takajarrujen kenkien pidot tulee olla kohillaan.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Käsijarrun säätö
Itte kans olen -87 Escosta suosiolla purkanu välillä koko takajarrut ja kasannu ehjillä/uusilla osilla ja taas pelaa!
Ja tuo jarrujen korppuuntuminen on IHAN totta,viime kesänä kattelin liinoja ja kerran kynnellä koskin ja totesin että kasvain lähti koko pintamateriaali irti,eli jos ei kitkapinta ole kunnolla kiinni niin ei voi pitääkään!
Jarruissa on pääasia se että säädöt pitää,männät liikkuu eikä vuoda,liinat hyvät,suojat ehjät ja muistaa ajaa kynnen rummun reunasta pois niin saa rummunkin joskus paikaltaan poiskin!
Itse käsijarrun vaijerin pääsäätöön en ole varmaan missään autossa kajonnu jollei sitä jo joku ole pieleen säädelly,SILLÄ ei säädetä mitään muuta kuin käsijarruvaijerin pituutta, EI jarrujen pitävyyttä!
Ja tuo jarrujen korppuuntuminen on IHAN totta,viime kesänä kattelin liinoja ja kerran kynnellä koskin ja totesin että kasvain lähti koko pintamateriaali irti,eli jos ei kitkapinta ole kunnolla kiinni niin ei voi pitääkään!
Jarruissa on pääasia se että säädöt pitää,männät liikkuu eikä vuoda,liinat hyvät,suojat ehjät ja muistaa ajaa kynnen rummun reunasta pois niin saa rummunkin joskus paikaltaan poiskin!
Itse käsijarrun vaijerin pääsäätöön en ole varmaan missään autossa kajonnu jollei sitä jo joku ole pieleen säädelly,SILLÄ ei säädetä mitään muuta kuin käsijarruvaijerin pituutta, EI jarrujen pitävyyttä!
Re: Käsijarrun säätö
No tänään taas tutkin käsijarrua töiden jälkeen,vaijerit liikkuu niin kuin pitääkin. Siinä kuskin puolella on tosiaan se säätö mistä vaijeria tiukataan, mutta en ymmärrä miksi sitä ei ole toisella puolella. Palat ei ole korppuuntuneet, tosin hantin puolella enemmän kuluneet. Täytyy hankkia uudet kengät ja rummut ensiviikolla jos se nyt mitään auttaa, männät myös liikkuu niinkuin pitääkin. Saako tuohon muuten Motonetistä tai Biltemasta noita edellä mainittuja osia? Itse en ainakaan huomannut, ja jos ei saa niin mistä kannattaisi kysellä?
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
No nyt on tilattu uudet rummut taakse, myös käsi jarru kengät, pitäisi tulla perjantaina. t: partanen.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
Kyllä se systeemin pitäis olla semmonen, että kun kahvasta lähtee yksi vaijeri, niin siitä sitä kiristetään. Se jakaantuu sitten kummallekkin takapyörälle ja kiristää niitä sitten samalla voimalla. Olikohan se vielä niin, että kässärikahva nostetaan toiseen naksaukseen, säädetään kengät, sitten vaijeri niin että molemmat puolet alkaa laahaa kiinni. Ja mitä alempaa kässäri ottaa, sen parempi. Uudet palat ja rummut ajetaan vielä jonkun aikaa sisään ja taas voi tarkistaa kässärin kireyden.Partanen kirjoitti:No tänään taas tutkin käsijarrua töiden jälkeen,vaijerit liikkuu niin kuin pitääkin. Siinä kuskin puolella on tosiaan se säätö mistä vaijeria tiukataan, mutta en ymmärrä miksi sitä ei ole toisella puolella.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Käsijarrun säätö
Kiitos tursas viestistäsi. Tänään tilasin uudet rummut 25 euroa kpl, jarrukengät ja sen säätö motikan. Haen perjantaina osat, nuo säätö vivut olivat kalliit 74 euroa mutta on nyt tilauksessa kun ei muualta saanut kuin turun jarrutyöstä. Jos jollain on vielä vinkkejä ellei uusien osien jälkeen ala pelaamaan tuo jarru niin otan kiitoksella vastaan? 14, kuudetta pitäisi näyttää insinöörille.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
Eipä kestä ja mites se klassinen ohje korjauskirjasta menikään takajarrukengistä; irrota ensin toinen puoli ja vaiha kenkä JA jos et muista miten ne oikein menikään takaisin, niin kurkkaa toiselta ehjältä puolelta... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Käsijarrun säätö
Pistit vähän vitsiäkin välillä, hyvä niin, Tursas. Kyllä minä noi kengät sinne saan aseteltua, on ollut noin 20 volvoa ja Amazon on vielä rakenteilla tallissa vm 65. Siinä käsijarrun vivustoissa ei kuulemma kuulu olla muuta kuin se toinen säätö, se tasaa ne molemmat puolet, mutta kiitos vinkeistä.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
Sepä se mutta onks tää eka Voorti?
Re: Käsijarrun säätö
No, vois sanoa että 80 luvulla oli Ankka eli anglia. Tämä nyt on toinen foord. Osat on nyt kotona, toivottavasti tuo 180mm len rumpu sopii paikalleen, niin ainakin väittivät. Jollei noiden osien asennuksen jälkeen ala pelaamaan niin nostan kädet pystyyn....
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
Moi taas, niinhän siinä sitten kävi että nuo rummut ei olleet sopivat.Laakeri pesä on liian suuri, kaikki muut palikat olisi paikoillaan,ei auta kun mennä vaihtamaan osat. Sanon ihan suoraan että nyt jurppii kun ei nuo ammatti miehetkään tiedä mitä myy.Haluan kiittää yllä pitäjiä siitä että tämä ketju kuuluisi varmasti toiseen osioon, mutta kiitos.
Partanen.net
Re: Käsijarrun säätö
ensinnäkin escortteja on niin monenlaisia että mä olisin ainaki suosiolla mitannut ensin ne rummut ennen ku oisin mitään käyny hakemas, eipähän mee arvausleikiks.....
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Käsijarrun säätö
Juu ei ne osaa antaa enää vanhaan autoon mitään jollei ole mallia mukana,tai mittoja,tietokoneet ei tunne 20v vanhoja enää tarkkaan ollenkaan.
Oman jännityksen luo vielä se että joku on joskus vaihtanu KOKONAAN erilaiset mitä pitäisi ollakkaan,moottorinvaihdonyhteydesä suurennettu ym sillon voipi olla pulassa ostaja ja myyjä kun osia ei löydy pelkän tyypin mukaan.
MUTTA kun pitää vielä seuraavat 30-50v niin JOPA aletaan tehdä uusiotuotantona Escoonkin osia,näinhän se on T-Fordinkin kanssa nykysin IHAN mitä vaan saa kun on rahaa!
AI NIIN kai siel sit oli laakeri koolingit JO rumpujen sisällä kun kokeilit muutenhan ne on holot??
Oman jännityksen luo vielä se että joku on joskus vaihtanu KOKONAAN erilaiset mitä pitäisi ollakkaan,moottorinvaihdonyhteydesä suurennettu ym sillon voipi olla pulassa ostaja ja myyjä kun osia ei löydy pelkän tyypin mukaan.
MUTTA kun pitää vielä seuraavat 30-50v niin JOPA aletaan tehdä uusiotuotantona Escoonkin osia,näinhän se on T-Fordinkin kanssa nykysin IHAN mitä vaan saa kun on rahaa!
AI NIIN kai siel sit oli laakeri koolingit JO rumpujen sisällä kun kokeilit muutenhan ne on holot??
Re: Käsijarrun säätö
No jarrut on nyt eilisestä saakka olleet kunnossa.Toimii niin kuin pitääkin, kiitos avuista ja etenkin nimimerkin jppn laittamista linkeistä.Vielä pitää hitsata muutama reikä kuntoon ja leimalle.
Partanen.net